Euro-NCAP kräver fysiska reglage

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare
Inlägg: 1051
Blev medlem: 24 jan 2022 16:12

Euro-NCAP kräver fysiska reglage

Inlägg av Airlift »

Från 2026, om man ska tro artikeln, kommer det bli svårt (ogörbart?) att nå full stjärnstatus i säkerhetsbetyg med avsaknad av en del saker som i och Palladium.

Intressant och se om Tesla gör en Euro-spec eller i mer vanligt manér, kör vidare i sin egen fil.

https://alltomelbil.se/nya-kravet-fysis ... hetsbetyg/
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
Drömmer om en MS Palladium
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9342
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Euro-NCAP kräver fysiska reglage

Inlägg av bylund »

De räknar upp blinkers, varningsblinkers, vindrutetorkare, signalhorn och SOS-funktioner, och antyder att det är fler saker. De uppräknade sakerna verkar rätt rimliga.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5318
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Euro-NCAP kräver fysiska reglage

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Inte en dag för tidigt. :twisted:
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare
Inlägg: 665
Blev medlem: 08 apr 2021 15:35
Ort: Stockholm

Re: Euro-NCAP kräver fysiska reglage

Inlägg av flamman »

Kanske kan bli att vänstra spaken gör come-back.
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Användarvisningsbild
Trevlig
Teslaägare
Inlägg: 752
Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
Referralkod: ts.la/kristoffer78135
Kontakt:

Re: Euro-NCAP kräver fysiska reglage

Inlägg av Trevlig »

Kvalitetssäkrad sensor för vindrutan hade inte varit fel😂
Tesla M3 LR 2023
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
Användarvisningsbild
Sara4711
Teslaägare
Inlägg: 47
Blev medlem: 23 jul 2022 19:18
Referralkod: ts.la/sara9128

Re: Euro-NCAP kräver fysiska reglage

Inlägg av Sara4711 »

bylund skrev: 05 mar 2024 10:31
De räknar upp blinkers, varningsblinkers, vindrutetorkare, signalhorn och SOS-funktioner, och antyder att det är fler saker. De uppräknade sakerna verkar rätt rimliga.
Jag undrar om Tesla eventuellt kan klara sig. Beror på vad man menar med fysiska knappar i detta avseende. Tesla har ju knappar på ratten för dessa funktioner även efter highland uppgraderingen förutom SOS men den sitter väl i taket?
M3 LR AWD PearlWhite -21, Facelift
MG4 Long Range Trophy med värmepump 2023
M3 Rear wheel drive Deep Blue Metallic 2023
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6207
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Euro-NCAP kräver fysiska reglage

Inlägg av spacecoin »

eCall är ett lagkrav i EU. EuroNCAP är ju "bara" en oberoende säkerhets-rating. Det är bra att dom ställer krav på fler fysiska reglage. Det har spårat ut fullkomligt ur ett trafiksäkerhetsprespektiv när blinkers och tuta inte finns tillgängliga på ett intuitivt sätt imho,

Källartikeln:
https://arstechnica.com/cars/2024/03/ca ... in-europe/
Fredrik j
Inlägg: 10829
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Euro-NCAP kräver fysiska reglage

Inlägg av Fredrik j »

Sara4711 skrev: 05 mar 2024 11:13
bylund skrev: 05 mar 2024 10:31
De räknar upp blinkers, varningsblinkers, vindrutetorkare, signalhorn och SOS-funktioner, och antyder att det är fler saker. De uppräknade sakerna verkar rätt rimliga.
Jag undrar om Tesla eventuellt kan klara sig. Beror på vad man menar med fysiska knappar i detta avseende. Tesla har ju knappar på ratten för dessa funktioner även efter highland uppgraderingen förutom SOS men den sitter väl i taket?
Jag undrar om Tesla eventuellt är orsaken till att NCAP tar upp det här.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6207
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Euro-NCAP kräver fysiska reglage

Inlägg av spacecoin »

Fredrik j skrev: 05 mar 2024 11:52
Sara4711 skrev: 05 mar 2024 11:13
bylund skrev: 05 mar 2024 10:31
De räknar upp blinkers, varningsblinkers, vindrutetorkare, signalhorn och SOS-funktioner, och antyder att det är fler saker. De uppräknade sakerna verkar rätt rimliga.
Jag undrar om Tesla eventuellt kan klara sig. Beror på vad man menar med fysiska knappar i detta avseende. Tesla har ju knappar på ratten för dessa funktioner även efter highland uppgraderingen förutom SOS men den sitter väl i taket?
Jag undrar om Tesla eventuellt är orsaken till att NCAP tar upp det här.
Troligen. Det är den enda volymtillverkare som tagit detta till idiot-nivå. Vissa funktioner måste vara lätta att instinktivt komma åt i en kris-situation.

"The overuse of touchscreens is an industry-wide problem, with almost every vehicle-maker moving key controls onto central touchscreens, obliging drivers to take their eyes off the road and raising the risk of distraction crashes," said Matthew Avery, Euro NCAP's director of strategic development.

"New Euro NCAP tests due in 2026 will encourage manufacturers to use separate, physical controls for basic functions in an intuitive manner, limiting eyes-off-road time and therefore promoting safer driving," he said.

Now, Euro NCAP is not insisting on everything being its own button or switch. But the organization wants to see physical controls for turn signals, hazard lights, windshield wipers, the horn, and any SOS features like the European Union's eCall feature."

Det verkar ju vara fokus på skärm, men rimligtvis ska man inte få max i säkerhetsbetyg om det är svårt att hitta knappen för tutan eller blinkers på en snurrande ratt under en undanmanöver
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5318
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Euro-NCAP kräver fysiska reglage

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Hoppas det även blir ett lagkrav inom EU.

Tycker det är betydligt viktigare och mer trafiksäkerhetsrelaterat, än att bilen ska pipa om man kör 3% över hastighetsgränsen
Model Y P
Model S P
Model S P
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4887
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Euro-NCAP kräver fysiska reglage

Inlägg av chaffis75 »

Nicke Nyfiken skrev: 05 mar 2024 13:21
Hoppas det även blir ett lagkrav inom EU.

Tycker det är betydligt viktigare och mer trafiksäkerhetsrelaterat, än att bilen ska pipa om man kör 3% över hastighetsgränsen
Japp, håller helt med.. tesla har i mina ögon gått för långt och den där hastighets varning har gått för långt på andra hållet.

Sen är de nog bra att de tänker igenom andra viktiga funktioner för att få 5 stjärnor, jag tror de finns fler saker som är bra att ha enkla knappar för även om jag inte har något bra exempel på tungan just nu.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3785
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Euro-NCAP kräver fysiska reglage

Inlägg av AAKEE »

Sara4711 skrev: 05 mar 2024 11:13
bylund skrev: 05 mar 2024 10:31
De räknar upp blinkers, varningsblinkers, vindrutetorkare, signalhorn och SOS-funktioner, och antyder att det är fler saker. De uppräknade sakerna verkar rätt rimliga.
Jag undrar om Tesla eventuellt kan klara sig. Beror på vad man menar med fysiska knappar i detta avseende. Tesla har ju knappar på ratten för dessa funktioner även efter highland uppgraderingen förutom SOS men den sitter väl i taket?
Teslas rattknappar fungerar inte alls med handskar. De är inte riktigt fysiska utan touch.

Dessutom är tutan svår art komma åt så firt som man behöver.
Hade ett close moment igår med en timmerbil som drog in i rondellen jag körde i ~ 40-50 knykk framför nosen på mig. Hade inte jag bromsat hade det minst behövts en ny S

Kom inte alls åt tutan när jag behövde. Dplig lösning, som kommer få en ändring i nya yoken (tuta som vanligt i mitten)
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Fredrik j
Inlägg: 10829
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Euro-NCAP kräver fysiska reglage

Inlägg av Fredrik j »

AAKEE skrev: 05 mar 2024 19:11
Sara4711 skrev: 05 mar 2024 11:13
bylund skrev: 05 mar 2024 10:31
De räknar upp blinkers, varningsblinkers, vindrutetorkare, signalhorn och SOS-funktioner, och antyder att det är fler saker. De uppräknade sakerna verkar rätt rimliga.
Jag undrar om Tesla eventuellt kan klara sig. Beror på vad man menar med fysiska knappar i detta avseende. Tesla har ju knappar på ratten för dessa funktioner även efter highland uppgraderingen förutom SOS men den sitter väl i taket?
Teslas rattknappar fungerar inte alls med handskar. De är inte riktigt fysiska utan touch.

Dessutom är tutan svår art komma åt så firt som man behöver.
Hade ett close moment igår med en timmerbil som drog in i rondellen jag körde i ~ 40-50 knykk framför nosen på mig. Hade inte jag bromsat hade det minst behövts en ny S

Kom inte alls åt tutan när jag behövde. Dplig lösning, som kommer få en ändring i nya yoken (tuta som vanligt i mitten)
Vad hade tutan gjort för skillnad?

Bromsade inte bilen själv?
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 724
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Euro-NCAP kräver fysiska reglage

Inlägg av Dinsdale »

Den här fixeringen på just tutan har jag aldrig förstått... på vilket sätt hjälper tutan om nån kör ut framför en? De har ju redan kört ut. Tutan sänker inte farten på någondera fordonet, däremot bromspedalen kan sänka farten på det egna fordonet och ratten kan användas för att ändra riktning på det egna fordonet.

Man får nästan intrycket att gemene mans första instinkt vid ett plötsligt uppkommande hinder har flyttats från pedalerna till tutan.
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3785
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Euro-NCAP kräver fysiska reglage

Inlägg av AAKEE »

Fredrik j skrev: 05 mar 2024 19:36
AAKEE skrev: 05 mar 2024 19:11
Sara4711 skrev: 05 mar 2024 11:13
bylund skrev: 05 mar 2024 10:31
De räknar upp blinkers, varningsblinkers, vindrutetorkare, signalhorn och SOS-funktioner, och antyder att det är fler saker. De uppräknade sakerna verkar rätt rimliga.
Jag undrar om Tesla eventuellt kan klara sig. Beror på vad man menar med fysiska knappar i detta avseende. Tesla har ju knappar på ratten för dessa funktioner även efter highland uppgraderingen förutom SOS men den sitter väl i taket?
Teslas rattknappar fungerar inte alls med handskar. De är inte riktigt fysiska utan touch.

Dessutom är tutan svår art komma åt så firt som man behöver.
Hade ett close moment igår med en timmerbil som drog in i rondellen jag körde i ~ 40-50 knykk framför nosen på mig. Hade inte jag bromsat hade det minst behövts en ny S

Kom inte alls åt tutan när jag behövde. Dplig lösning, som kommer få en ändring i nya yoken (tuta som vanligt i mitten)
Vad hade tutan gjort för skillnad?

Bromsade inte bilen själv?
Inte en chans att bilen bromsar själv för mycket numera (förutom spök-)

Tuta är lagkrav. Tanken är nog att man ska kunna förhindra farliga situationer, tex barn eller cyklister eller vad tror du?

Jag tänker också att de flesta förstår att en tuta inte stoppar 60 ton långtradare, men situationen gjorde det tydligt att det inte fungerar att hitta den utan att titta in - vilket INTE är bra om det tex är på väg att springa ut ett barn.

En tuta som finns på pappret och fungerar men som inte man reder ut att hitta touchknappen till i en bråttomsituation är INTE bra.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Euro-NCAP kräver fysiska reglage

Inlägg av mikebike »

Tutan har man för att spara videoklipp! :lol:
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Fredrik j
Inlägg: 10829
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Euro-NCAP kräver fysiska reglage

Inlägg av Fredrik j »

mikebike skrev: 05 mar 2024 20:23
Tutan har man för att spara videoklipp! :lol:
I sverige använder man ju tutan huvudsakligen för att berätta att man är irriterad på en situation som redan inträffat.
I t.ex. Italien används tutan mer i förebyggande syfte. När man till exempel innan man kör om en cyklist.
Här hemma skulle det ju uppfattas som "flytta på dig".

Men visst är det väl inte bra om tutan göms undan. Rattcentrum har ju länge varit en vedertagen placering även om det ju funnit undantag. Vissa bilar har väl haft den i änden på blinkersspake?
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Euro-NCAP kräver fysiska reglage

Inlägg av renes »

AAKEE skrev: 05 mar 2024 19:11
Kom inte alls åt tutan när jag behövde. Dplig lösning, som kommer få en ändring i nya yoken (tuta som vanligt i mitten)
Om du klämmer till med hela handflatan på högra delen av ratten, rakt på hela gänget knappar, så funkar det också som tuta. Åtminstone på min.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5318
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Euro-NCAP kräver fysiska reglage

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Dinsdale skrev: 05 mar 2024 19:53
Den här fixeringen på just tutan har jag aldrig förstått... på vilket sätt hjälper tutan om nån kör ut framför en? De har ju redan kört ut. Tutan sänker inte farten på någondera fordonet, däremot bromspedalen kan sänka farten på det egna fordonet och ratten kan användas för att ändra riktning på det egna fordonet.

Man får nästan intrycket att gemene mans första instinkt vid ett plötsligt uppkommande hinder har flyttats från pedalerna till tutan.
Lika bra att ta bort tutan helt och hållet.
Gemene man kan ändå inte hantera den rätt.

Tesla är ännu en gång ledande i utvecklingen när de tagit bort tutan från rattnavet och satt den på en oanvändbar lite touchknapp på ratten.

De kanske kan ta bort funktionen helt i nästa uppdatering så är vi hemma.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 724
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Euro-NCAP kräver fysiska reglage

Inlägg av Dinsdale »

Nicke Nyfiken skrev: 05 mar 2024 20:51
Lika bra att ta bort tutan helt och hållet.
Gemene man kan ändå inte hantera den rätt.

Tesla är ännu en gång ledande i utvecklingen när de tagit bort tutan från rattnavet och satt den på en oanvändbar lite touchknapp på ratten.

De kanske kan ta bort funktionen helt i nästa uppdatering så är vi hemma.
Jag tycker vi kan byta ut tutan mot att man istället utför den klassiska franska hälsningen bras d'honneur. Den är ungefär lika enkel att få till i rondell som att hitta pet-knappen.
Model 3 SR+ 18" 2021
mussla
Inlägg: 173
Blev medlem: 18 mar 2023 17:00

Re: Euro-NCAP kräver fysiska reglage

Inlägg av mussla »

Det är ett välkommet och rimligt tillägg till euro ncaps bedömning.

BLiS och rear traffic alert borde också vara ett krav för full pott.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8574
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Euro-NCAP kräver fysiska reglage

Inlägg av Pontus »

renes skrev: 05 mar 2024 20:50
AAKEE skrev: 05 mar 2024 19:11
Kom inte alls åt tutan när jag behövde. Dplig lösning, som kommer få en ändring i nya yoken (tuta som vanligt i mitten)
Om du klämmer till med hela handflatan på högra delen av ratten, rakt på hela gänget knappar, så funkar det också som tuta. Åtminstone på min.
På min också. Skulle säga att det inte är katastrof nu men givetvis bättre att ha den i centrum på ratten.

Det är väl bra om dom ställer vettiga krav det gäller bara att hitta en balans så det inte blir en massa onödiga krav. SOS knappen är jag inte riktigt med på, bilen är ju ändå rätt känslig och ringer upp själv väldigt fort, jag vet.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
xms67
Teslaägare
Inlägg: 232
Blev medlem: 04 sep 2023 21:31

Re: Euro-NCAP kräver fysiska reglage

Inlägg av xms67 »

Tycker Teslas lösningar är bättre än massa knappar och reglage. Vad är det som egentligen stör utifrån ett trafiksäkerhetsperspektiv? En bara skärmlösning är bättre än dåliga knappar och reglage.
Tesla Model Y LR -23
SAAB 9-3 Cab -04
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6207
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Euro-NCAP kräver fysiska reglage

Inlägg av spacecoin »

xms67 skrev: 05 mar 2024 23:36
Tycker Teslas lösningar är bättre än massa knappar och reglage. Vad är det som egentligen stör utifrån ett trafiksäkerhetsperspektiv? En bara skärmlösning är bättre än dåliga knappar och reglage.
Problemet är ju att folk tittar på skärmen istället för på vägen.
Fredrik j
Inlägg: 10829
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Euro-NCAP kräver fysiska reglage

Inlägg av Fredrik j »

xms67 skrev: 05 mar 2024 23:36
Tycker Teslas lösningar är bättre än massa knappar och reglage. Vad är det som egentligen stör utifrån ett trafiksäkerhetsperspektiv? En bara skärmlösning är bättre än dåliga knappar och reglage.
Skillnaden är att man kan manövrera spakar och fysiska knappar och reglage utan att titta ner.
Skriv svar