Euro-NCAP kräver fysiska reglage

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 670
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: Euro-NCAP kräver fysiska reglage

Inlägg av Elix747 »

AAKEE skrev: 06 mar 2024 22:59
Elix747 skrev: 06 mar 2024 16:28
Provkörde precis en Highland. Trevlig bil. Men jag hade som många andra lite svårt med blinker i rondell under provkörning. Dock så är det ju knappar med klick, dvs inte touch. (Även bekräftat av Tesla)
Så frågan är hur det räknas i Euro Ncap? Det står väl fysiska knappar, inte fysisk spak?
Model S har touchknappar, men det är en tactil funktionnså man känner när man tryckt på den. Som skärmen på en iphone-ish.

Knapparna fungerar inte med handskar, inte ens de tunnaste fungerar.
Ok. Kände inte till att det antagligen är olika. Räcker det då att byta till Model 3 knappar för att klara Euro ncap? Stora skillnaden är ju spak till rattknappar (både touch och fysisk).
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5314
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Euro-NCAP kräver fysiska reglage

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Elix747 skrev: 06 mar 2024 16:28
Provkörde precis en Highland. Trevlig bil. Men jag hade som många andra lite svårt med blinker i rondell under provkörning. Dock så är det ju knappar med klick, dvs inte touch. (Även bekräftat av Tesla)
Så frågan är hur det räknas i Euro Ncap? Det står väl fysiska knappar, inte fysisk spak?
Det står "fysiska reglage".
Dessa kommer att i detalj specificeras senare, enligt Euro-NCAP.

Den Highland jag testade hade inga fysiska klick-knappar. Den hade touch-knappar med haptic feedback. Precis som i S och X.

Tror för övrigt inte vi behöver spekulera i hur Tesla ska klara sig undan dessa krav med nuvarande lösning. Hela grejen är ju uppenbart riktad mot i huvudsak Tesla, eftersom det är dom som dragit detta till en absurd nivå. Man kommer förhoppningsvis att utforma kraven så att polletten trillar ner även för Tesla.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14516
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Euro-NCAP kräver fysiska reglage

Inlägg av taliz »

spacecoin skrev: 06 mar 2024 19:17
ANCAP, motsvarigheten i Australien följer efter EuroNCAP;
https://www.drive.com.au/news/real-butt ... ty-rating/

"In line with our next planned step-change in protocols being introduced from 2026, ANCAP will discourage manufacturers from locating key vehicle controls such as indicators, hazard lights, horn and windscreen wipers within touch screens," ANCAP CEO Carla Hoorweg told Drive.

"Physical buttons or stalks to operate these key vehicle controls will be encouraged through scoring, with manufacturers awarded points for the prioritisation of physical controls."
Precis som jag antog ovan alltså. "Within touchscreens" är problemet. Tesla har ju dedikerade knappar så de drabbas inte.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4887
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Euro-NCAP kräver fysiska reglage

Inlägg av chaffis75 »

Dreas89 skrev: 06 mar 2024 22:57
chaffis75 skrev: 06 mar 2024 20:55
Dreas89 skrev: 06 mar 2024 20:36
chaffis75 skrev: 06 mar 2024 18:28
Dreas89 skrev: 06 mar 2024 18:23
Tvärtom. Och fokus när man kör bil bör vara på vägen, de på den och det som omger vägen. Inte att hitta blinkersknappen.
Lagen kräver dock att du ska använda blinkers vilket gör den total trafiksäkerheten säkrare, här finns de ingen tvekan.
Om du släpper blicken från vägen för att leta blinkersknapp så är det inte säkrare.

Vet inte ens vad du försöker med.
Nej därför bör man ha en spak för de är så mycket mycket enklare och man behöver inte släppa ögonen från vägen.
Men jag börjar tror att vi kanske har samma åsikt egentligen eller?
Ja - Jag förespråkar spak :D
Japp jag med 😝
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Xyborg
Teslaägare
Inlägg: 54
Blev medlem: 24 aug 2022 22:07
Referralkod: ts.la/robin28307

Re: Euro-NCAP kräver fysiska reglage

Inlägg av Xyborg »

Elix747 skrev: 06 mar 2024 23:21
AAKEE skrev: 06 mar 2024 22:59
Elix747 skrev: 06 mar 2024 16:28
Provkörde precis en Highland. Trevlig bil. Men jag hade som många andra lite svårt med blinker i rondell under provkörning. Dock så är det ju knappar med klick, dvs inte touch. (Även bekräftat av Tesla)
Så frågan är hur det räknas i Euro Ncap? Det står väl fysiska knappar, inte fysisk spak?
Model S har touchknappar, men det är en tactil funktionnså man känner när man tryckt på den. Som skärmen på en iphone-ish.

Knapparna fungerar inte med handskar, inte ens de tunnaste fungerar.
Ok. Kände inte till att det antagligen är olika. Räcker det då att byta till Model 3 knappar för att klara Euro ncap? Stora skillnaden är ju spak till rattknappar (både touch och fysisk).
Nej, det är ”touch-knappar” med haptisk feedback även i Model 3. Det går inte att använda dem med handskar där heller.

Det är ju ändå ett dedikerat reglage, inte i en meny på touchskärmen. Så om den lösningen är ”good enough” beror lite på hur Euro NCAPs regel utformas i praktiken sen.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3784
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Euro-NCAP kräver fysiska reglage

Inlägg av AAKEE »

Elix747 skrev: 06 mar 2024 23:21
AAKEE skrev: 06 mar 2024 22:59
Elix747 skrev: 06 mar 2024 16:28
Provkörde precis en Highland. Trevlig bil. Men jag hade som många andra lite svårt med blinker i rondell under provkörning. Dock så är det ju knappar med klick, dvs inte touch. (Även bekräftat av Tesla)
Så frågan är hur det räknas i Euro Ncap? Det står väl fysiska knappar, inte fysisk spak?
Model S har touchknappar, men det är en tactil funktionnså man känner när man tryckt på den. Som skärmen på en iphone-ish.

Knapparna fungerar inte med handskar, inte ens de tunnaste fungerar.
Ok. Kände inte till att det antagligen är olika. Räcker det då att byta till Model 3 knappar för att klara Euro ncap? Stora skillnaden är ju spak till rattknappar (både touch och fysisk).
Jag skulle gissa att det är samma sorts knapp på S och Highland.
Det är ju fysiska knappar rent krasst och inte en funktion på en touch-skärm.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3784
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Euro-NCAP kräver fysiska reglage

Inlägg av AAKEE »

Elix747 skrev: 06 mar 2024 23:21
AAKEE skrev: 06 mar 2024 22:59
Elix747 skrev: 06 mar 2024 16:28
Provkörde precis en Highland. Trevlig bil. Men jag hade som många andra lite svårt med blinker i rondell under provkörning. Dock så är det ju knappar med klick, dvs inte touch. (Även bekräftat av Tesla)
Så frågan är hur det räknas i Euro Ncap? Det står väl fysiska knappar, inte fysisk spak?
Model S har touchknappar, men det är en tactil funktionnså man känner när man tryckt på den. Som skärmen på en iphone-ish.

Knapparna fungerar inte med handskar, inte ens de tunnaste fungerar.
Ok. Kände inte till att det antagligen är olika. Räcker det då att byta till Model 3 knappar för att klara Euro ncap? Stora skillnaden är ju spak till rattknappar (både touch och fysisk).
Jag skulle gissa att det är samma sorts knapp på S och Highland.
Det är ju fysiska knappar rent krasst och inte en funktion på en touch-skärm.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6206
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Euro-NCAP kräver fysiska reglage

Inlägg av spacecoin »

taliz skrev: 07 mar 2024 04:44
spacecoin skrev: 06 mar 2024 19:17
ANCAP, motsvarigheten i Australien följer efter EuroNCAP;
https://www.drive.com.au/news/real-butt ... ty-rating/

"In line with our next planned step-change in protocols being introduced from 2026, ANCAP will discourage manufacturers from locating key vehicle controls such as indicators, hazard lights, horn and windscreen wipers within touch screens," ANCAP CEO Carla Hoorweg told Drive.

"Physical buttons or stalks to operate these key vehicle controls will be encouraged through scoring, with manufacturers awarded points for the prioritisation of physical controls."
Precis som jag antog ovan alltså. "Within touchscreens" är problemet. Tesla har ju dedikerade knappar så de drabbas inte.
Jag tror inte man ska dra några större slutsatser från en intervju. Vi får se när testprotokollen kommer. Jag har svårt att tro att man ger en bil med blinkers på en roterande ratt som vrids mer än 90 grader högsta betyg i säkerhet.

Folk säger att Ferrari har haft det i 15-20 år. Jag säger: Små volymer och kort rattutslag.
Xanthopteryx
Inlägg: 137
Blev medlem: 12 dec 2023 06:00

Re: Euro-NCAP kräver fysiska reglage

Inlägg av Xanthopteryx »

AAKEE skrev: 06 mar 2024 22:59
Elix747 skrev: 06 mar 2024 16:28
Provkörde precis en Highland. Trevlig bil. Men jag hade som många andra lite svårt med blinker i rondell under provkörning. Dock så är det ju knappar med klick, dvs inte touch. (Även bekräftat av Tesla)
Så frågan är hur det räknas i Euro Ncap? Det står väl fysiska knappar, inte fysisk spak?
Model S har touchknappar, men det är en tactil funktionnså man känner när man tryckt på den. Som skärmen på en iphone-ish.

Knapparna fungerar inte med handskar, inte ens de tunnaste fungerar.
Vad skall man med handskar till?
Det är ju aldrig kallt. I Kalifornien...
Användarvisningsbild
Klas1234
Teslaägare
Inlägg: 20
Blev medlem: 21 okt 2023 21:47

Re: Euro-NCAP kräver fysiska reglage

Inlägg av Klas1234 »

Xanthopteryx skrev: 14 mar 2024 18:45
AAKEE skrev: 06 mar 2024 22:59
Elix747 skrev: 06 mar 2024 16:28
Provkörde precis en Highland. Trevlig bil. Men jag hade som många andra lite svårt med blinker i rondell under provkörning. Dock så är det ju knappar med klick, dvs inte touch. (Även bekräftat av Tesla)
Så frågan är hur det räknas i Euro Ncap? Det står väl fysiska knappar, inte fysisk spak?
Model S har touchknappar, men det är en tactil funktionnså man känner när man tryckt på den. Som skärmen på en iphone-ish.

Knapparna fungerar inte med handskar, inte ens de tunnaste fungerar.
Vad skall man med handskar till?
Det är ju aldrig kallt. I Kalifornien...
Inte bara i Kalifornien som det inte är kallt. Jag hade ofta handskar på vintern innan jag skaffade Tesla Highland, men med snabb värme i kupén samt rattvärme så finns inte behovet av handskar för mig längre. Vem vill eg köra med handskar?
Xanthopteryx
Inlägg: 137
Blev medlem: 12 dec 2023 06:00

Re: Euro-NCAP kräver fysiska reglage

Inlägg av Xanthopteryx »

Det finns många som gillar handskar. Dels för kylan men faktiskt känner jag även folk som kör med handskar på grund av problem med torra händer som man glier lite för mycket på ratten med.
För att ta något exempel.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Euro-NCAP kräver fysiska reglage

Inlägg av mikebike »

Bilhandskar borde funka.
Screenshot_20240319_145257_Wish.jpg
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
LarsaR
Teslaägare
Inlägg: 492
Blev medlem: 08 aug 2021 09:06
Ort: Skellefteå
Referralkod: ts.la/larsa68805

Re: Euro-NCAP kräver fysiska reglage

Inlägg av LarsaR »

AAKEE skrev: 07 mar 2024 07:48
Elix747 skrev: 06 mar 2024 23:21
AAKEE skrev: 06 mar 2024 22:59
Elix747 skrev: 06 mar 2024 16:28
Provkörde precis en Highland. Trevlig bil. Men jag hade som många andra lite svårt med blinker i rondell under provkörning. Dock så är det ju knappar med klick, dvs inte touch. (Även bekräftat av Tesla)
Så frågan är hur det räknas i Euro Ncap? Det står väl fysiska knappar, inte fysisk spak?
Model S har touchknappar, men det är en tactil funktionnså man känner när man tryckt på den. Som skärmen på en iphone-ish.

Knapparna fungerar inte med handskar, inte ens de tunnaste fungerar.
Ok. Kände inte till att det antagligen är olika. Räcker det då att byta till Model 3 knappar för att klara Euro ncap? Stora skillnaden är ju spak till rattknappar (både touch och fysisk).
Jag skulle gissa att det är samma sorts knapp på S och Highland.
Det är ju fysiska knappar rent krasst och inte en funktion på en touch-skärm.
Blev lite förvirrad när jag läste att knapparna inte fungerar med handskar i Boden men gör det för mig!

Visar sig att mina nya fingerhandskar (av märket Hestra) har en speciell yta på tumme och pekfinger som fungerar till knapparna men uselt på skärmen (och mobilen). Med mina gamla handskar fick jag igång blinkersen om jag tryckte hårt.
Kör oftast utan handskar tack vare rattvärmen och gillar mina knappar, vill ej byta mot spak.

Tror många fler skulle gilla knapparna om styrningen var ”by wire” och ratten därigenom inte behöver vridas flera varv, det kommer nog vilken torsdag som helst!
Model S Raven 2020 Blå/Svart SÅLD 221230
Model S PLAID 2023 Röd/Svart, FSD, Hämtad 221230!
Användarvisningsbild
Felixen
Teslaägare
Inlägg: 52
Blev medlem: 16 aug 2021 13:23
Ort: Växjö
Referralkod: ts.la/fredrik68480

Re: Euro-NCAP kräver fysiska reglage

Inlägg av Felixen »

Jag var också tvungen att gå ut och testa i min bil och jag kan också tuta och blinka med vantar på. Billiga fleecevantar från Stadium Outlet utan någon yta på fingrarna för att fungera på pekskärmar.

Vem behöver vantar när man har rattvärme? :) Skämt åsido jag har inga problem med kapparna på yoken med vantar på.
MSLR -23 Midnight Silver Metallic med svart interiör
Användarvisningsbild
LarsaR
Teslaägare
Inlägg: 492
Blev medlem: 08 aug 2021 09:06
Ort: Skellefteå
Referralkod: ts.la/larsa68805

Re: Euro-NCAP kräver fysiska reglage

Inlägg av LarsaR »

Felixen skrev: 19 mar 2024 17:18
Jag var också tvungen att gå ut och testa i min bil och jag kan också tuta och blinka med vantar på. Billiga fleecevantar från Stadium Outlet utan någon yta på fingrarna för att fungera på pekskärmar.

Vem behöver vantar när man har rattvärme? :) Skämt åsido jag har inga problem med kapparna på yoken med vantar på.
👍😊
Model S Raven 2020 Blå/Svart SÅLD 221230
Model S PLAID 2023 Röd/Svart, FSD, Hämtad 221230!
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3784
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Euro-NCAP kräver fysiska reglage

Inlägg av AAKEE »

Klas1234 skrev: 17 mar 2024 20:27

Inte bara i Kalifornien som det inte är kallt. Jag hade ofta handskar på vintern innan jag skaffade Tesla Highland, men med snabb värme i kupén samt rattvärme så finns inte behovet av handskar för mig längre. Vem vill eg köra med handskar?
Välkommen hit upp till norra Sverige nästa dec-februari i -40C.

Ibland vill man ha handskar. Jag tycker överlag folk har konstiga försvar mot problem med Teslor.

Skulle det bli något problem med statisk elekticitet i håret skulle folk säga ”vad ska man ha hår till?” …och föreslå att man rakar bort det.

Problem ska inte i första hand lösas med workarounds - problem ska lösas genom att man löser problemet.
Fram tills problemet är löst kan man används en workaround men det är ändå inte en lösning på problemet.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
LarsaR
Teslaägare
Inlägg: 492
Blev medlem: 08 aug 2021 09:06
Ort: Skellefteå
Referralkod: ts.la/larsa68805

Re: Euro-NCAP kräver fysiska reglage

Inlägg av LarsaR »

AAKEE skrev: 19 mar 2024 18:29
Klas1234 skrev: 17 mar 2024 20:27

Inte bara i Kalifornien som det inte är kallt. Jag hade ofta handskar på vintern innan jag skaffade Tesla Highland, men med snabb värme i kupén samt rattvärme så finns inte behovet av handskar för mig längre. Vem vill eg köra med handskar?
Välkommen hit upp till norra Sverige nästa dec-februari i -40C.

Ibland vill man ha handskar. Jag tycker överlag folk har konstiga försvar mot problem med Teslor.

Skulle det bli något problem med statisk elekticitet i håret skulle folk säga ”vad ska man ha hår till?” …och föreslå att man rakar bort det.

Problem ska inte i första hand lösas med workarounds - problem ska lösas genom att man löser problemet.
Fram tills problemet är löst kan man används en workaround men det är ändå inte en lösning på problemet.
Exakt, ibland behöver man handskar och då ska det fungera! (Inte ha behövt köpa ”specialhandskar”)

Tesla skulle ha börjat med ”Steer by wire” och sedan när det var accepterat, eventuellt ersatt spaken med knappar. Det kommer alltid att finnas nyordningsfreaks som jag själv som vill testa/ha Yoke och eller knappar men det är nog inte för flertalet.
Model S Raven 2020 Blå/Svart SÅLD 221230
Model S PLAID 2023 Röd/Svart, FSD, Hämtad 221230!
Användarvisningsbild
Klas1234
Teslaägare
Inlägg: 20
Blev medlem: 21 okt 2023 21:47

Re: Euro-NCAP kräver fysiska reglage

Inlägg av Klas1234 »

AAKEE skrev: 19 mar 2024 18:29
Klas1234 skrev: 17 mar 2024 20:27

Inte bara i Kalifornien som det inte är kallt. Jag hade ofta handskar på vintern innan jag skaffade Tesla Highland, men med snabb värme i kupén samt rattvärme så finns inte behovet av handskar för mig längre. Vem vill eg köra med handskar?
Välkommen hit upp till norra Sverige nästa dec-februari i -40C.

Ibland vill man ha handskar. Jag tycker överlag folk har konstiga försvar mot problem med Teslor.

Skulle det bli något problem med statisk elekticitet i håret skulle folk säga ”vad ska man ha hår till?” …och föreslå att man rakar bort det.

Problem ska inte i första hand lösas med workarounds - problem ska lösas genom att man löser problemet.
Fram tills problemet är löst kan man används en workaround men det är ändå inte en lösning på problemet.
Det var inte menat som en workaround. Men den rattvärmen jag har i Highland så har det inte funnits behov. Den är grymt bra. Bättre än i Subaru Outback som haft tidigare.

Nu har jag inte kört Teslan i -40, men jag har kört en del i -30 i nu i vinter och det var direkt varmt från start.

Jag har för övrigt inte heller oftast inte längre jackan på i bilen. Funkade också bra i -30. Har den löst med.

Men alla är olika. Jag förstår att det är ett problem för er.

(Och ja, jag var i Norrbotten i januari)
Senast redigerad av Klas1234, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11576
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Euro-NCAP kräver fysiska reglage

Inlägg av martinot »

Airlift skrev: 05 mar 2024 10:26
Från 2026, om man ska tro artikeln, kommer det bli svårt (ogörbart?) att nå full stjärnstatus i säkerhetsbetyg med avsaknad av en del saker som i och Palladium.

Intressant och se om Tesla gör en Euro-spec eller i mer vanligt manér, kör vidare i sin egen fil.

https://alltomelbil.se/nya-kravet-fysis ... hetsbetyg/
Är positiv till att de börjar inkludera krav på användargränssnitten till olika grundläggande basfunktioner i bilen. Det kan vara avgörande i kritiska lägen att de är någorlunda standardiserade mellan olika bilar, och att de är enkla att aktivera när man är stressad.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11576
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Euro-NCAP kräver fysiska reglage

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev: 05 mar 2024 11:52
Sara4711 skrev: 05 mar 2024 11:13
bylund skrev: 05 mar 2024 10:31
De räknar upp blinkers, varningsblinkers, vindrutetorkare, signalhorn och SOS-funktioner, och antyder att det är fler saker. De uppräknade sakerna verkar rätt rimliga.
Jag undrar om Tesla eventuellt kan klara sig. Beror på vad man menar med fysiska knappar i detta avseende. Tesla har ju knappar på ratten för dessa funktioner även efter highland uppgraderingen förutom SOS men den sitter väl i taket?
Jag undrar om Tesla eventuellt är orsaken till att NCAP tar upp det här.
Jag är nästan övertygad om att det är Teslas senaste bilmodeller med rattar utan blinkersspakar och annat som drivit på diskussionen kring denna problematiken. Men bra att de är snabba på att fånga upp denna aspekten av säkerhet.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11576
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Euro-NCAP kräver fysiska reglage

Inlägg av martinot »

AAKEE skrev: 05 mar 2024 19:11
Sara4711 skrev: 05 mar 2024 11:13
bylund skrev: 05 mar 2024 10:31
De räknar upp blinkers, varningsblinkers, vindrutetorkare, signalhorn och SOS-funktioner, och antyder att det är fler saker. De uppräknade sakerna verkar rätt rimliga.
Jag undrar om Tesla eventuellt kan klara sig. Beror på vad man menar med fysiska knappar i detta avseende. Tesla har ju knappar på ratten för dessa funktioner även efter highland uppgraderingen förutom SOS men den sitter väl i taket?
Teslas rattknappar fungerar inte alls med handskar. De är inte riktigt fysiska utan touch.

Dessutom är tutan svår art komma åt så firt som man behöver.
Hade ett close moment igår med en timmerbil som drog in i rondellen jag körde i ~ 40-50 knykk framför nosen på mig. Hade inte jag bromsat hade det minst behövts en ny S

Kom inte alls åt tutan när jag behövde. Dplig lösning, som kommer få en ändring i nya yoken (tuta som vanligt i mitten)
Touch-knappar är otroligt kasst på bilar (och det mesta annat också). Skall man ha fysiska knappar så skall det vara mekaniska sådana (inte touch, det kan man lämna åt skärmarna).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11576
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Euro-NCAP kräver fysiska reglage

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev: 06 mar 2024 08:02
Airlift skrev: 06 mar 2024 07:21
taliz skrev: 06 mar 2024 06:00
expat skrev: 06 mar 2024 05:45
touchknappar är riktigt dryga, fungerar inte med handskar och fungerar inte om man har torra händer. Vet inte hur många gånger jag har försökt trycka fram en kölapp utan att skräpet fungerar
Fungerar inte med blöta händer heller. :lol:
Kanske inte ett lika förekommande problem i en bil som i ett kök. Må vitvarutillverkares skägg för evigt växa inåt.
Ja, någon får gärna förklara varför det måste vara toush på t.ex. induktionshällar istället för ett skjut eller vridreglage.
Hatar detta!! Värdelöst när man lagar mat och det spills över eller skvätter lite sås eller fett över spisen, och touchknapparna vägrar fungera. Hatar skiten. Skall byta spishäll till en med mekaniska vred (tar gärna emot tips!).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11576
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Euro-NCAP kräver fysiska reglage

Inlägg av martinot »

Jerker skrev: 06 mar 2024 14:38
Fredrik j skrev: 06 mar 2024 08:02
Ja, någon får gärna förklara varför det måste vara touch på t.ex. induktionshällar istället för ett skjut eller vridreglage.
Som andra skrivit, för att det blir mycket billigare så. Men också sämre. Det finns faktiskt hällar med traditionella vridreglage som ligger i fronten på bänken, men de hällarna är väldigt mycket dyrare. Kommer ändock att bli en sån så småningom i mitt kök. Touchreglage på spishällar är dåliga på många sätt.
Betalar gärna 10 papp extra för en bra induktionshäll med fysiska reglage. Lagar mat varje dag, och hatar när skiten ofta ballar ur på den vi har med touch. Har du tips så tar jag gärna emot det! 👍
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5314
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Euro-NCAP kräver fysiska reglage

Inlägg av Nicke Nyfiken »

AAKEE skrev: 19 mar 2024 18:29
Klas1234 skrev: 17 mar 2024 20:27

Inte bara i Kalifornien som det inte är kallt. Jag hade ofta handskar på vintern innan jag skaffade Tesla Highland, men med snabb värme i kupén samt rattvärme så finns inte behovet av handskar för mig längre. Vem vill eg köra med handskar?
Välkommen hit upp till norra Sverige nästa dec-februari i -40C.

Ibland vill man ha handskar. Jag tycker överlag folk har konstiga försvar mot problem med Teslor.

Skulle det bli något problem med statisk elekticitet i håret skulle folk säga ”vad ska man ha hår till?” …och föreslå att man rakar bort det.

Problem ska inte i första hand lösas med workarounds - problem ska lösas genom att man löser problemet.
Fram tills problemet är löst kan man används en workaround men det är ändå inte en lösning på problemet.
Håller med.

Och sedan kan man fundera över varför problemet finns till att börja med. Varför behöver Tesla hitta lösningar på problem de tidigare inte haft? Varför skapar Teslas "förbättringar" nya problem?

Vad blev bättre när Tesla tog bort blinkersspaken?
Vad blev bättre när Tesla tog bort växelspaken?
Vad blev bättre när Tesla tog bort USS?
Vad blev bättre när Tesla tog bort radarn?
Vad blev bättre när Tesla tog bort regnsensorn?
Vad blev bättre när Tesla tog bort ljussensorn för helljusautomatiken?
Vad blev bättre när Tesla tog bort spaken för AP?

Även om alla vet att det enda svaret på ovanstående är marginalerna, så spelar det ingen roll hur dåliga ersättningsfunktioner Tesla kommer med. Det finns ändå mängder med folk som försvarar det med "det behövs ändå inte" eller "jag saknar det inte" eller "vad ska man med det till?"

Eller att det bara handlar om att man ska "vänja sig / lära sig / anpassa sig / bli kompis med..."
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Euro-NCAP kräver fysiska reglage

Inlägg av Jerker »

martinot skrev: 27 mar 2024 22:34
Betalar gärna 10 papp extra för en bra induktionshäll med fysiska reglage. Lagar mat varje dag, och hatar när skiten ofta ballar ur på den vi har med touch. Har du tips så tar jag gärna emot det! 👍
Jag bara googlade "induktionshäll med vred" och fick flera träffar. Här är bild på en:
InduktionshällMedVred.jpg
Skriv svar