Det är dags för nya sommardäck för min Model 3 (LR 2021). Jag undrar om jag inte borde skaffa all-season däck att använda som sommardäck. Jag kollar mer specifikt på Michelin Cross Climate 2. Här är vad jag kunde lista ut för för- och nackdelar. Kan ni hjälpa mig resonera?
Fördelar:
1. Jag bor i Norrland. Lång vinter och kort sommar. I regel är dubbade vinterdäcken på lite mer än halva året. Med en all-season däck skulle jag kanske kunna ha sommardäcken på lite längre.
2. Familjen och jag åker till Frankrike minst en gång per år. Hittills har vi bara kunnat åka på sommaren när sommardäcken har varit på. Med all-season däck skulle vi kunna åka året runt. Inte minst för att vinterdäck (eller all-season däck) är ett krav i delar av Frankrike på vintern.
Nackdelar:
3. Inte lika bra sommardäck, speciellt om det ska köras genom Europa på sommaren. Men samtidigt har en massa Volvo Cross Climate 2 i Frankrike året runt.
4. Minskad effektivitet jämfört med "vanliga" sommardäck. Vad jag förstår drar Cross Climate 2 ca 15% mer än Pilot Sport vilket är lite jobbigt.
Har ni några tankar/tips? Tack på förhand
Re: All-season däck som sommardäck?
Postat: 05 mar 2024 15:12
av NiklasTesla
Kör! Bästa all season däcket på marknaden enl Tyre Review:
Själv kört ca 8000mil på nuvarande uppsättning Cross Climate 2 på vår Model 3 i allt mellan -20 till +40 (nästa lika bra som vinterdäck friktion vintertid och sommardäck sommartid).
Själv kört ca 8000mil på nuvarande uppsättning Cross Climate 2 på vår Model 3 i allt mellan -20 till +40 (nästa lika bra som vinterdäck friktion vintertid och sommardäck sommartid).
Tack så mycket för din input @NiklasTesla. Använder du de alltid året runt eller har du också andra t.ex sommardäck?
Re: All-season däck som sommardäck?
Postat: 05 mar 2024 16:35
av bjornnilsson
På förra bilen körde jag tre uppsättningar däck, till en början för att jag hade de tillgängliga och med syftet att slita så lite som möjligt på gummit (läs mer jämnt över alla däck). Vilket visade sig vara ganska smart. Sommardäcken fick bli findäcken. De dubbfria åkte på vid höst och vår och kördes på rätt skiftande underlag (som ofta kunde vara nysnö eller vårslask). Och så var det de riktiga dubbade däcken, som jag inte kan leva utan. Eller kanske snarare - som jag inte överlever utan. Bor i Örnsköldsvik, har historiskt lagt mellan 4-5000 mil per år på mina Teslor som körs året om i samma utsträckning.
Nu har jag åter bara två uppsättningar (sommardäck samt dubbade vinterdäck) men funderar på att skaffa mig en tredje (odubbade) och göra samma sak igen. Det blir en del skiftande men det här upplägget passade mig väldigt bra.
På förra bilen körde jag tre uppsättningar däck, till en början för att jag hade de tillgängliga och med syftet att slita så lite som möjligt på gummit (läs mer jämnt över alla däck). Vilket visade sig vara ganska smart. Sommardäcken fick bli findäcken. De dubbfria åkte på vid höst och vår och kördes på rätt skiftande underlag (som ofta kunde vara nysnö eller vårslask). Och så var det de riktiga dubbade däcken, som jag inte kan leva utan. Eller kanske snarare - som jag inte överlever utan. Bor i Örnsköldsvik, har historiskt lagt mellan 4-5000 mil per år på mina Teslor som körs året om i samma utsträckning.
Nu har jag åter bara två uppsättningar (sommardäck samt dubbade vinterdäck) men funderar på att skaffa mig en tredje (odubbade) och göra samma sak igen. Det blir en del skiftande men det här upplägget passade mig väldigt bra.
Tack. Ja precis, alternativet är att ha 3 uppsättningar däck. Egentligen är det det "bästa" lösningen på det sättet att man alltid har rätt däck för förhållandena. Men jag hade gärna skippat all skiftande och därför funderade på Cross Climate som sommardäck.
Re: All-season däck som sommardäck?
Postat: 06 mar 2024 01:40
av taliz
Nackdelen är väl främst att de lär slitas snabbare än sommardäck, samt är relativt dyra.
Men kör du lugnt går det säkert att få ut en hel del mil ur dem.
Jag tycker det låter som värt ett försök.
Re: All-season däck som sommardäck?
Postat: 06 mar 2024 06:44
av Tellus
Körde cross climate 2 på egolf i vinter i mellansverige. Var rätt mycket snö och funkade mycket bra, kändes som vinterdäck.
Nackdelen är väl främst att de lär slitas snabbare än sommardäck, samt är relativt dyra.
Men kör du lugnt går det säkert att få ut en hel del mil ur dem.
Jag tycker det låter som värt ett försök.
Cross Climate 2 var faktiskt lite billigare än Pilot Sport 5 just nu ser jag. Men ja de kanske slits snabbare som du säger. Mina nuvarande sommardäck klarade 2300 mil. Jag får lov att köra lugnare då kanske
Men varför ?
Sämre vinterdäck och sämre sommardäck.
Bilen har kontakt med vägen med 4 st handflator, så varför snåla med säkerheten.
Vi har mer än 2 årstider
Under vår och höst kan ett All-season däck vara det bästa och säkraste alternativet.
Och på många håll i landet är vår och höst betydligt längre än sommaren eller vintern.
Precis. Och för att förtydliga, min idé är att använda Cross Climate 2 på sen vår, sommar och tidig höst och fortfarande dubbade vinterdäck mellan ca november-april.
Men varför ?
Sämre vinterdäck och sämre sommardäck.
Bilen har kontakt med vägen med 4 st handflator, så varför snåla med säkerheten.
Vi har mer än 2 årstider
Under vår och höst kan ett All-season däck vara det bästa och säkraste alternativet.
Och på många håll i landet är vår och höst betydligt längre än sommaren eller vintern.
ja 3 omgångar däck är ju det bästa alternativet förstås.
Re: All-season däck som sommardäck?
Postat: 06 mar 2024 09:20
av BrooklynS
Om du tänker i banorna att överbrygga de långa perioderna med halkrisk under vår och höst så är rådet att skaffa tre uppsättningar däck. Det är främst en utgift, kostnaden blir inte så farlig i längden då däcken håller längre, särskilt vinterdäcken.
Då sätter man på de dubbfria däcken redan i september och byter till dubbat i början av december eller så. Tillbaka till dubbfritt i februari-mars och sommardäcken maj till september. Särskilt för norrbottningar som åker mycket mellan fjäll och kust är detta ett klokt alternativ.
Om du tänker i banorna att överbrygga de långa perioderna med halkrisk under vår och höst så är rådet att skaffa tre uppsättningar däck. Det är främst en utgift, kostnaden blir inte så farlig i längden då däcken håller längre, särskilt vinterdäcken.
Då sätter man på de dubbfria däcken redan i september och byter till dubbat i början av december eller så. Tillbaka till dubbfritt i februari-mars och sommardäcken maj till september. Särskilt för norrbottningar som åker mycket mellan fjäll och kust är detta ett klokt alternativ.
Tack för ditt svar. Jag förstår att det är ett mycket bra alternativ med 3 uppsättningar däck. Huvudanledningen för mig är att en bra all season däck kan göra att jag kan åka mellan Västerbotten och Frankrike på vinterhalvåret och klara mig hela resan (eller på höst/vår). Det där med överbrygga under vår och höst skulle bara vara en bonus.
Jag kanske borde testa med Cross Climate 2 nu under 2024, och om jag inte blir nöjd med det som sommardäck kan jag alltid skaffa mig ett tredje uppsättning däck och använda CC2 som "mellansäsong"-däck framöver?
Kör! Bästa all season däcket på marknaden enl Tyre Review:
Själv kört ca 8000mil på nuvarande uppsättning Cross Climate 2 på vår Model 3 i allt mellan -20 till +40 (nästa lika bra som vinterdäck friktion vintertid och sommardäck sommartid).
Lycka till samt MVH
@NiklasTesla, har du märkt någon signifikant ändring på konsumtion med CC2? Jag läste någonstans att man ska räkna med ca +15% när däcken är nya jämfört med "vanliga" sommardäck och sen ner till ca +5-10% efter ca 500 mil. Stämmer det överens med din erfarenhet?
Själv kört ca 8000mil på nuvarande uppsättning Cross Climate 2 på vår Model 3 i allt mellan -20 till +40 (nästa lika bra som vinterdäck friktion vintertid och sommardäck sommartid).
Tack så mycket för din input @NiklasTesla. Använder du de alltid året runt eller har du också andra t.ex sommardäck?
Bor i södra Sverige och kör dom året runt, då vi till skillnad från många andra i Sverige åker söderut till kontinenten vintertid och till Norrland sommartid.
Kör! Bästa all season däcket på marknaden enl Tyre Review:
Själv kört ca 8000mil på nuvarande uppsättning Cross Climate 2 på vår Model 3 i allt mellan -20 till +40 (nästa lika bra som vinterdäck friktion vintertid och sommardäck sommartid).
Lycka till samt MVH
@NiklasTesla, har du märkt någon signifikant ändring på konsumtion med CC2? Jag läste någonstans att man ska räkna med ca +15% när däcken är nya jämfört med "vanliga" sommardäck och sen ner till ca +5-10% efter ca 500 mil. Stämmer det överens med din erfarenhet?
Jo det kan nog stämma.
Märkte strax innan byte (sommartid) med par som började bli nedslitna att förbrukningen var lägre än sommaren innan (samma sträcka och liknande körmönster).
Dock så är Cross Climate 2 lättrullande däck så förbrukningen är bra ändå. Kört som lägst på platt sträcka under 1kwh /mil i Skåne på landsväg sommartid med Cross Climate 2 (Model 3 LR AWD -19 18" fälg utan Aero kåpa).
Nackdelen är väl främst att de lär slitas snabbare än sommardäck, samt är relativt dyra.
Men kör du lugnt går det säkert att få ut en hel del mil ur dem.
Jag tycker det låter som värt ett försök.
Cross Climate 2 var faktiskt lite billigare än Pilot Sport 5 just nu ser jag. Men ja de kanske slits snabbare som du säger. Mina nuvarande sommardäck klarade 2300 mil. Jag får lov att köra lugnare då kanske
Cross Climate däcken är inte som vinterdäck friktion (alltså att dom slits snabbt om dom används sommartid) dom är som sommardäck med lång livslängd som kan köras när det är snö/vinterväg (ca 8000mil på en lite tyngre bil med så pass stark motoreffekt som Model 3 LR AWD har är bra):