Kan man ha elbil som resande säljare?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Nils944
Teslaägare
Inlägg: 56
Blev medlem: 08 nov 2021 21:10

Kan man ha elbil som resande säljare?

Inlägg av Nils944 »

Har en kompis som är säljare och reser i Norge (norrom Bergen) nu tillsammans med en kollega som har en ID.4. Jag fick typ 500 sms om långa laddköar, lång laddningstider, dålig räckvidd mm.

Är det någon här som kör mycket i tjänst och känner igen detta? Är det så illa?
Model Y LR 2021
VW ID.3 2021
Nissan Leaf 2019
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14516
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Kan man ha elbil som resande säljare?

Inlägg av taliz »

Nej det kan man inte. Man måste köra diesel. Punkt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3631
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Kan man ha elbil som resande säljare?

Inlägg av Tellus »

Jo det kan man. El är perfekt vid långkörning. Punkt :P

Det beror väl på hur långt man kör per dag, var rutterna går och om man kan förlägga lunch/fika eller laptoparbete vid en laddstation.
Start hemma, kör 30 mil innan laddning, ladda 30 minuter och kör 30 mil till om man har en Tesla long range. Funkar även vintertid.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6206
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Kan man ha elbil som resande säljare?

Inlägg av spacecoin »

Personligen skulle jag välja något annat om jag körde mer än 30-40 mil per dag.
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1114
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Kan man ha elbil som resande säljare?

Inlägg av DanneLKPG »

Svårt att säga. Kör man längre sträckor och inte har så stora tidsmarginaler mellan kunderna (att lägga in laddstopp på) så är det nog för stressigt med elbil. Kan räcka med att det är kö på ett ställe för att sabba hela dagens schema. Man kan ju inte heller räkna med att man kan plugga in någonstans i närheten av kunden under besöket.

ID.4 är ju dessutom inte precis känd för att vara en snabbladdande bil så då skjuter man sig själv i foten. Särskilt på vintern då den inte har batteriförvärmning (kommer från och med MY24). Riktigt dåligt val av bil för en säljare.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Love_O
Inlägg: 151
Blev medlem: 12 nov 2023 09:33

Re: Kan man ha elbil som resande säljare?

Inlägg av Love_O »

Resande säljare med 20 mil om dagen, ja det funkar ju kanon. Över det skulle jag aldrig ha elbil.

Risk för köer, inte säkert att det finns laddare som passar körmönstret (detta glömmer många elbilsägare)

Bara för att bilen gör 30 mil är det inte säkert att det dels finns laddare var 30:e mil (om man nu inte bara åker E4an) eller att där man tänker vara så finns det en laddare.

Var på resa själv för två helger sen, gick fint att komma fram och hade sett att det fanns en 11kw laddare där jag skulle befinna mig, synd att den bara gav 2 kW och kostade 9kr/kwh. Fick ställa bilen vid annan laddare som bara gav 4,7 kw, vet inte om det var pga kylan eller ej. Sjukt irriterande att inte få vad som förväntas, snabbladdaren jag tog på hemvägen gav ynka 45 istället för utlovade 150 (min bil skall ta 125). Sjukt ostabilt med elbil och då är det inte elbilen som är osäkerheten längre utan laddningen.

Borde införas någon lag att om leverantören inte uppnår utlovad kapacitet får det inte ta lika mycket betalt. Värst är ju Easy park som även kan kasta in minut-taxa. Blir galet dyrt om det går långsamt.
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1114
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Kan man ha elbil som resande säljare?

Inlägg av DanneLKPG »

Love_O skrev: 07 mar 2024 09:15
Sjukt irriterande att inte få vad som förväntas, snabbladdaren jag tog på hemvägen gav ynka 45 istället för utlovade 150 (min bil skall ta 125). Sjukt ostabilt med elbil och då är det inte elbilen som är osäkerheten längre utan laddningen.
Vad har du för bil? Låter ju som ditt batteri var för kallt vid snabbladdaren. Utan batteriförvärmning (eller att ha förvärmt för kort tid) så får man räkna med usel hastighet på vintern.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Love_O
Inlägg: 151
Blev medlem: 12 nov 2023 09:33

Re: Kan man ha elbil som resande säljare?

Inlägg av Love_O »

DanneLKPG skrev: 07 mar 2024 09:20
Love_O skrev: 07 mar 2024 09:15
Sjukt irriterande att inte få vad som förväntas, snabbladdaren jag tog på hemvägen gav ynka 45 istället för utlovade 150 (min bil skall ta 125). Sjukt ostabilt med elbil och då är det inte elbilen som är osäkerheten längre utan laddningen.
Vad har du för bil? Låter ju som ditt batteri var för kallt vid snabbladdaren. Utan batteriförvärmning (eller att ha förvärmt för kort tid) så får man räkna med usel hastighet på vintern.
För kallt batteri hoppas jag inte. Har en ID4 och hade då kört 25 mil. Och var ju inte särskilt kallt heller +5 grader. Med mina tidigare E-tron har det aldrig varit ett problem. Och bilar runt mig hade också dålig laddning.

Men där har vi också ett problem med elbilar, hur vet vi när det är bilen eller laddarens fel att det går långsamt ? Utan att behöva köpa massa extra saker.
Nej jag börjar seriöst ledsna på elbil även fast det dyker upp laddare lite här och var.
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1978
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Kan man ha elbil som resande säljare?

Inlägg av pejvic »

Bara om man kan ladda på nätterna. Vem orkar sitta och häcka länge vid en laddstation.
Men som sagt när vi reser långt som är som max 52 mil så behövs bara en kvart.
Och jag kanske haft tur men har kört Tesla i exakt 5år nu i mars, (olika) och jag har aldrig dels väntat på att få ladda och aldrig heller väntat på att min bil skall bli klar. Det kanske är för att jag lärt mig hur långt man kommer och dessutom aldrig har reseplaneraren ikryssad.
För det är princip helt omöjligt att följa den. Den har ingen aning om när man vill stanna tyvärr.

I ett läge som säljare som kör omkring utan laddning på destinationer så skulle jag definitivt välja bensinare.
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1129
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Kan man ha elbil som resande säljare?

Inlägg av bjornnilsson »

Svaret beror helt på körmönstret och vilken elbil du tänker dig. Jag träffade kärleken i Örnsköldsvik för några år sedan så i ett par års tid pendlade jag mellan Stockholm och Örnsköldsvik, typ 50 mils resväg. Ner ena dagen och sedan tillbaka upp dagen efter. Ibland tillbaka samma dag.

Jag hade först en äldre MS90, med 90 kwh degraderat batteri. Det gick att göra resan, men jag fick väl ladda ca tre gånger på en resa, även om det var sommar, och såklart mer på vintern. Jag minns att sista steget mellan Sundsvall och Örnsköldsvik var nervöst. (Idag finns det fler laddare på denna sträcka.) Sedan köpte jag en MS Performance med nytt 100 kwh batteri. Då gick det nästan att göra samma resa helt utan att stanna för att ladda. Med nuvarande Plaid så gör vi resan utan problem. Vintertid så krävs det ett stopp på några minuter (Plaiden laddar brutalt fort när batteriet är tomt) men sommartid kan man köra hela vägen om man vill. En MS Long range går så klart ännu längre. Så köper du en bil för en bit över miljonen så kan du klämma 50 ärliga mil på en laddning när termometern visar över nollan sedan ladda under natten.

Har även haft lånebilar att jämföra med. Kört M3 ett par gånger. Den jag minns bäst var en stackars degraderad M3 longrange (första årsmodellen tror jag det var) som förmodligen alltid laddades till 100%. Det funkade inte för mig alls, kändes som att jag fick stanna överallt för att fylla på.

Om du har en typisk rutt så kan du torrsimma den i A Better Routeplanner (ABRP). Vissa tycker det funkar exemplariskt. Jag gillar verkligheten bättre. Men du får i alla fall ett hum om vad som skulle gälla för dig och din tilltänkta bil.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4342
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Kan man ha elbil som resande säljare?

Inlägg av dstr »

Love_O skrev: 07 mar 2024 09:15
Bara för att bilen gör 30 mil är det inte säkert att det dels finns laddare var 30:e mil (om man nu inte bara åker E4an) eller att där man tänker vara så finns det en laddare.
Var hittar du en sträcka på 30 mil i Sverige som inte passerar minst en CCS?

https://chargefinder.com/se/search

edit: jag har svårt att hitta sträckor över 20 mil. Längsta jag hittar är Arvidsjaur - Jokkmokk på 15 mil.
Användarvisningsbild
Knix
Teslaägare
Inlägg: 151
Blev medlem: 04 jun 2022 09:38

Re: Kan man ha elbil som resande säljare?

Inlägg av Knix »

dstr skrev: 07 mar 2024 09:44
Love_O skrev: 07 mar 2024 09:15
Bara för att bilen gör 30 mil är det inte säkert att det dels finns laddare var 30:e mil (om man nu inte bara åker E4an) eller att där man tänker vara så finns det en laddare.
Var hittar du en sträcka på 30 mil i Sverige som inte passerar minst en CCS?

https://chargefinder.com/se/search

edit: jag har svårt att hitta sträckor över 20 mil. Längsta jag hittar är Arvidsjaur - Jokkmokk på 15 mil.
Har man en bil som gör 30 mil behöver man snabbladdare var 8:e mil för att det ska vara smidigt om man åker regelbundet. Man måste kunna åka tur och retur på halva batteriet + buffert så att man inte behöver snabbladda till 100% utan kan hålla sig inom den delen av laddkurvan där hastigheten är ok, och allt under 100 kW går bort.
Inga problem att hitta sådana sträckningar mellan mindre städer ens i södra Sverige. Här är några exempel:
Vetlanda - Karlskrona: 156 km
Skövde - Gislaved: 138 km
Vimmerby - Växjö: 128 km
Växjö - Hässleholm: 115 km
Västervik - Linköping: 106 km.
Därmed inte sagt att det inte går att ha elbil som resande säljare, men laddinfrastrukturen lämnar lite att önska i mindre tätbefolkade delar av landet.
Love_O
Inlägg: 151
Blev medlem: 12 nov 2023 09:33

Re: Kan man ha elbil som resande säljare?

Inlägg av Love_O »

dstr skrev: 07 mar 2024 09:44
Love_O skrev: 07 mar 2024 09:15
Bara för att bilen gör 30 mil är det inte säkert att det dels finns laddare var 30:e mil (om man nu inte bara åker E4an) eller att där man tänker vara så finns det en laddare.
Var hittar du en sträcka på 30 mil i Sverige som inte passerar minst en CCS?

https://chargefinder.com/se/search

edit: jag har svårt att hitta sträckor över 20 mil. Längsta jag hittar är Arvidsjaur - Jokkmokk på 15 mil.
Kanske skulle varit tydligare men som vanligt finns det elbilsägare som frenetiskt skall försvara sitt val utav bil.

1. Det finns laddare på en karta men vanligt med trasiga laddare och kö när det är få.

2. Bara för att det finns 5 st laddare längs vägen är det ingen garanti att det är ledigt just när du kommer.

3. Laddare behöver inte ligga just längs din väg på lämpligt avstånd utan behov utav en extra avstickare är inte ovanligt.

Det som ser bra ut i teorin behöver inte fungera i praktiken. Och med 30 mil behöver det inte heller vara 30 mil åt ett håll, kan vara först 20 mil norr, 5 mil söder, 10 mil öster osv. Exempel åk Stockholm - Kolmården. Många bilar kommer ner och eventuellt hem, men ska du ladda på hemvägen blir det helt plötsligt lite mer trångt.
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1114
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Kan man ha elbil som resande säljare?

Inlägg av DanneLKPG »

Love_O skrev: 07 mar 2024 09:22
DanneLKPG skrev: 07 mar 2024 09:20
Love_O skrev: 07 mar 2024 09:15
Sjukt irriterande att inte få vad som förväntas, snabbladdaren jag tog på hemvägen gav ynka 45 istället för utlovade 150 (min bil skall ta 125). Sjukt ostabilt med elbil och då är det inte elbilen som är osäkerheten längre utan laddningen.
Vad har du för bil? Låter ju som ditt batteri var för kallt vid snabbladdaren. Utan batteriförvärmning (eller att ha förvärmt för kort tid) så får man räkna med usel hastighet på vintern.
För kallt batteri hoppas jag inte. Har en ID4 och hade då kört 25 mil. Och var ju inte särskilt kallt heller +5 grader. Med mina tidigare E-tron har det aldrig varit ett problem. Och bilar runt mig hade också dålig laddning.

Men där har vi också ett problem med elbilar, hur vet vi när det är bilen eller laddarens fel att det går långsamt ? Utan att behöva köpa massa extra saker.
Nej jag börjar seriöst ledsna på elbil även fast det dyker upp laddare lite här och var.
Jo, batteriet är för kallt efter 25 mil utan batteriförvärmning. Det brukar inte höjas många grader av vanlig körning. Många bilar kräver 25+ innan det blir maxeffekt. Där har du ju svaret.

Det kommer fler och fler laddare där det står på laddarens skärm om det är laddaren eller bilen som begränsar effekten. ID.4 är ökänd för långsam laddning på vintern. Många många gånger har jag kommit in till en laddstation på Circle K och ser ID.4 som bara får 45kW med 10% kvar i sitt batteri medans jag med förvärmt batteri av annat märke får 230kw...

Din förra e-tron har mycket bättre laddkurva än ID.4 och "slösar" en hel del energi på att alltid hålla batteriet någorlunda varmt.

Som jag skrev förut så är ID.4 utan förvärmning verkligen inget att rekommendera för en som ska åka långt med tidsbrist på vintern.
Senast redigerad av DanneLKPG, redigerad totalt 2 gång.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1037
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Kan man ha elbil som resande säljare?

Inlägg av Verdi_ »

Ska man köra så pass långt varje dag och dessutom hinna med kundbesök kanske man inte vill stå vid en snabbladdare lite då och då också?

Dvs även om det går rent teoretiskt så är det kanske inte jättekul i praktiken.

Märkligt yrke ändå. Fattar att det handlar om att bygga relationer osv och att det görs bäst öga mot öga men ändå. Borde det inte gå att göra mer effektivt?
Användarvisningsbild
Knix
Teslaägare
Inlägg: 151
Blev medlem: 04 jun 2022 09:38

Re: Kan man ha elbil som resande säljare?

Inlägg av Knix »

Verdi_ skrev: 07 mar 2024 10:43
Ska man köra så pass långt varje dag och dessutom hinna med kundbesök kanske man inte vill stå vid en snabbladdare lite då och då också?

Dvs även om det går rent teoretiskt så är det kanske inte jättekul i praktiken.

Märkligt yrke ändå. Fattar att det handlar om att bygga relationer osv och att det görs bäst öga mot öga men ändå. Borde det inte gå att göra mer effektivt?
Behovet av resande säljare kanske minskar, men det är nog långt ifrån noll. För mer komplicerade fast installerade maskiner och system behöver fortfarande säljare komma ut till kunden och se förutsättningarna för att man ska vara rimligt säker på att man får saker som fungerar.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5313
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Kan man ha elbil som resande säljare?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Verdi_ skrev: 07 mar 2024 10:43

Märkligt yrke ändå. Fattar att det handlar om att bygga relationer osv och att det görs bäst öga mot öga men ändå. Borde det inte gå att göra mer effektivt?
Ja det känns ålderdomlig och daterat i dagens samhälle.
Min far var för övrigt resande säljare under hela min uppväxt. Men hans tjänst på företaget är borta sedan många år tillbaka. Han hade dock klarat sig finfint med en elbil. Körde ytterst sällan mer än 30 mil om dagen och hade kunnat ladda hemma varje natt.
Model Y P
Model S P
Model S P
Love_O
Inlägg: 151
Blev medlem: 12 nov 2023 09:33

Re: Kan man ha elbil som resande säljare?

Inlägg av Love_O »

Nicke Nyfiken skrev: 07 mar 2024 11:11
Verdi_ skrev: 07 mar 2024 10:43

Märkligt yrke ändå. Fattar att det handlar om att bygga relationer osv och att det görs bäst öga mot öga men ändå. Borde det inte gå att göra mer effektivt?
Ja det känns ålderdomlig och daterat i dagens samhälle.
Min far var för övrigt resande säljare under hela min uppväxt. Men hans tjänst på företaget är borta sedan många år tillbaka. Han hade dock klarat sig finfint med en elbil. Körde ytterst sällan mer än 30 mil om dagen och hade kunnat ladda hemma varje natt.
En resande säljare kan vara olika

Se till så produkter i butik står snyggt och prydligt samt får den exponering som avtalat.
Sälja installationer där fysisk närvaro slår digitala möten.
Relationsskapande då kunden inte är särskilt digital.
Sälja produkter där sekretess är tillräckligt stor för att kunna ta det digitalt osv osv.
toppo
elbilist
Inlägg: 201
Blev medlem: 28 aug 2022 08:35

Re: Kan man ha elbil som resande säljare?

Inlägg av toppo »

DanneLKPG skrev: 07 mar 2024 10:42
Det kommer fler och fler laddare där det står på laddarens skärm om det är laddaren eller bilen som begränsar effekten. ID.4 är ökänd för långsam laddning på vintern. Många många gånger har jag kommit in till en laddstation på Circle K och ser ID.4 som bara får 45kW med 10% kvar i sitt batteri medans jag med förvärmt batteri av annat märke får 230kw...
Ioniq 5 och EV6 har ju inte heller haft förvärmning av batteriet förens nyligen så de har ju exakt samma problem med långsam laddning som ID4 vintertid…
XC40 Recharge ER RWD MY24
Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1114
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Kan man ha elbil som resande säljare?

Inlägg av DanneLKPG »

toppo skrev: 07 mar 2024 12:02
DanneLKPG skrev: 07 mar 2024 10:42
Det kommer fler och fler laddare där det står på laddarens skärm om det är laddaren eller bilen som begränsar effekten. ID.4 är ökänd för långsam laddning på vintern. Många många gånger har jag kommit in till en laddstation på Circle K och ser ID.4 som bara får 45kW med 10% kvar i sitt batteri medans jag med förvärmt batteri av annat märke får 230kw...
Ioniq 5 och EV6 har ju inte heller haft förvärmning av batteriet förens nyligen så de har ju exakt samma problem med långsam laddning som ID4 vintertid…
Förvärmning kom inom 1 år och ALLA redan sålda bilar fick det uppdaterat gratis på verkstaden då hårdvaran redan fanns. Bilen lanserades 2021 och uppdateringen kom 2022. Hade tills i Januari i år en IONIQ 5 byggd 2021 och det var den som användes i exemplet.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4887
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Kan man ha elbil som resande säljare?

Inlägg av chaffis75 »

DanneLKPG skrev: 07 mar 2024 12:25
toppo skrev: 07 mar 2024 12:02
DanneLKPG skrev: 07 mar 2024 10:42
Det kommer fler och fler laddare där det står på laddarens skärm om det är laddaren eller bilen som begränsar effekten. ID.4 är ökänd för långsam laddning på vintern. Många många gånger har jag kommit in till en laddstation på Circle K och ser ID.4 som bara får 45kW med 10% kvar i sitt batteri medans jag med förvärmt batteri av annat märke får 230kw...
Ioniq 5 och EV6 har ju inte heller haft förvärmning av batteriet förens nyligen så de har ju exakt samma problem med långsam laddning som ID4 vintertid…
Förvärmning kom inom 1 år och ALLA redan sålda bilar fick det uppdaterat gratis på verkstaden då hårdvaran redan fanns. Bilen lanserades 2021 och uppdateringen kom 2022. Hade tills i Januari i år en IONIQ 5 byggd 2021 och det var den som användes i exemplet.
Även vw bilarna har hw för att förvärma men de är så dumsnåla så de inte ger existerande bilar få denna feature.
Som id3 ägare som är detta utan tvekan de svagaste punkten på bilen, i övrigt är vi väldigt nöjda faktiskt nu efter att vi fått 3.2 mjukvaran.
Men som tur är kör vi sällan långt så vi snabbladdar på vintern.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
toppo
elbilist
Inlägg: 201
Blev medlem: 28 aug 2022 08:35

Re: Kan man ha elbil som resande säljare?

Inlägg av toppo »

DanneLKPG skrev: 07 mar 2024 12:25
toppo skrev: 07 mar 2024 12:02
DanneLKPG skrev: 07 mar 2024 10:42
Det kommer fler och fler laddare där det står på laddarens skärm om det är laddaren eller bilen som begränsar effekten. ID.4 är ökänd för långsam laddning på vintern. Många många gånger har jag kommit in till en laddstation på Circle K och ser ID.4 som bara får 45kW med 10% kvar i sitt batteri medans jag med förvärmt batteri av annat märke får 230kw...
Ioniq 5 och EV6 har ju inte heller haft förvärmning av batteriet förens nyligen så de har ju exakt samma problem med långsam laddning som ID4 vintertid…
Förvärmning kom inom 1 år och ALLA redan sålda bilar fick det uppdaterat gratis på verkstaden då hårdvaran redan fanns. Bilen lanserades 2021 och uppdateringen kom 2022. Hade tills i Januari i år en IONIQ 5 byggd 2021 och det var den som användes i exemplet.
Hade missat att det gällde även gamla bilar, men det var ju bra det var fixat nu (uppdateringen kom tydligen slutet 2022 så det ska ha funnits i drygt ett år). Vad jag förstått av Teslabjörn är det krångligt att starta förvärmning på dessa bilar då det inte sker automatiskt?
XC40 Recharge ER RWD MY24
Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 942
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Kan man ha elbil som resande säljare?

Inlägg av agehall »

Nicke Nyfiken skrev: 07 mar 2024 11:11
Ja det känns ålderdomlig och daterat i dagens samhälle.
Jag har inte jobbat direkt inom sälj, men väl teknisk presales och rest fruktansvärt mycket. Det finns många saker som man löser på 1h om man är på plats men som kan ta månader att lösa via digitala möten.

I ”ett tidigare liv” veckopendlade jag till Afrika. Försökte få saker gjorda via digitala möten men det fungerade inte. Därför blev det många resor för 1-2h möten men saker blev gjorda. Hade ca 200 resdagar/år och kom oftast inte upp i 30 hotellnätter/år, dvs MYCKET tid ombord på flygplan i mitt fall.

Så jag kan absolut se ett behov av resande säljare om man vill få affärerna att flyta på.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Kan man ha elbil som resande säljare?

Inlägg av SwedishAdvocate »

Nils944 skrev: 06 mar 2024 23:32
Har en kompis som är säljare och reser i Norge (norrom Bergen) nu tillsammans med en kollega som har en ID.4. Jag fick typ 500 sms om långa laddköar, lång laddningstider, dålig räckvidd mm.

Är det någon här som kör mycket i tjänst och känner igen detta? Är det så illa?
ID.4 har ju en ytterligare en nackdel om man har ett arbete där man kanske dagligen behöver lång räckvidd: Formfaktorn...

Elbilar som är SUV/Crossover kommer aldrig vara de bilmodeller som har längst räckvidd eftersom de alltid kommer ha högre luftmotstånd än bilar som har en mer aerodynamiskt effektiv formfaktor. Vill man ha längsta möjliga räckvidd i en elbil ska man istället kolla på bilar som har formfaktorn fastback/liftback som det benämns på engelska. Dvs. bilar som Model 3, BWM i4, Ioniq 6, VW ID.7 och Merca EQE. För mer pengar finns även Merca EQS (inte SUV-versionen) eller som redan nämnts Model S. En del av dessa har även en mer lättlastad och praktisk halvkombibaklucka; nämligen i4, ID.7, Model S och EQS.

Ungefär hur mkt mer räckvidd man kan få ut ur dessa jämfört med t.ex en ID.4 kan man se i ABRP som redan nämnts. Även t.ex. Björn Nyland har gjort en hel del räckviddstester i olika förhållanden som kan ge en indikation:

https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... =735351678
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4342
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Kan man ha elbil som resande säljare?

Inlägg av dstr »

Love_O skrev: 07 mar 2024 10:41
dstr skrev: 07 mar 2024 09:44
Love_O skrev: 07 mar 2024 09:15
Bara för att bilen gör 30 mil är det inte säkert att det dels finns laddare var 30:e mil (om man nu inte bara åker E4an) eller att där man tänker vara så finns det en laddare.
Var hittar du en sträcka på 30 mil i Sverige som inte passerar minst en CCS?

https://chargefinder.com/se/search

edit: jag har svårt att hitta sträckor över 20 mil. Längsta jag hittar är Arvidsjaur - Jokkmokk på 15 mil.
Kanske skulle varit tydligare men som vanligt finns det elbilsägare som frenetiskt skall försvara sitt val utav bil.

1. Det finns laddare på en karta men vanligt med trasiga laddare och kö när det är få.

2. Bara för att det finns 5 st laddare längs vägen är det ingen garanti att det är ledigt just när du kommer.

3. Laddare behöver inte ligga just längs din väg på lämpligt avstånd utan behov utav en extra avstickare är inte ovanligt.

Det som ser bra ut i teorin behöver inte fungera i praktiken. Och med 30 mil behöver det inte heller vara 30 mil åt ett håll, kan vara först 20 mil norr, 5 mil söder, 10 mil öster osv. Exempel åk Stockholm - Kolmården. Många bilar kommer ner och eventuellt hem, men ska du ladda på hemvägen blir det helt plötsligt lite mer trångt.
På väg hem från Kolmården (som är under 30 mil t&r från Stockholm) så finns det 68st ccs på över 120kw, ENBART mellan Södertälje och Midsommarkransen.

Du verkar helt ha missat vad som hänt senaste åren.
Skriv svar