Kan man ha elbil som resande säljare?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Kan man ha elbil som resande säljare?

Inlägg av SwedishAdvocate »

Nils944 skrev: 06 mar 2024 23:32
Har en kompis som är säljare och reser i Norge (norrom Bergen) nu tillsammans med en kollega som har en ID.4. Jag fick typ 500 sms om långa laddköar, lång laddningstider, dålig räckvidd mm.

Är det någon här som kör mycket i tjänst och känner igen detta? Är det så illa?
Även WLTP är ju 'en ingrediens' i det här. 'Grejen' är ju att WLTP-räckvidd testas när det är ca 20 grader varmt och vindstilla. Testet sker vidare på en ca 2 mil lång snustorr, perfekt horisontell väg. Bilens AC är avstängd. Och sist men inte minst... Genomsnittshastigheten är 46,5 – 53,5 km/h(!) beroende på om man räknar med 'moment' i testcykeln då bilen står stilla.

https://en.wikipedia.org/wiki/Worldwide ... re#Class_3
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Love_O
Inlägg: 151
Blev medlem: 12 nov 2023 09:33

Re: Kan man ha elbil som resande säljare?

Inlägg av Love_O »

dstr skrev: 07 mar 2024 17:39
Love_O skrev: 07 mar 2024 10:41
dstr skrev: 07 mar 2024 09:44
Love_O skrev: 07 mar 2024 09:15
Bara för att bilen gör 30 mil är det inte säkert att det dels finns laddare var 30:e mil (om man nu inte bara åker E4an) eller att där man tänker vara så finns det en laddare.
Var hittar du en sträcka på 30 mil i Sverige som inte passerar minst en CCS?

https://chargefinder.com/se/search

edit: jag har svårt att hitta sträckor över 20 mil. Längsta jag hittar är Arvidsjaur - Jokkmokk på 15 mil.
Kanske skulle varit tydligare men som vanligt finns det elbilsägare som frenetiskt skall försvara sitt val utav bil.

1. Det finns laddare på en karta men vanligt med trasiga laddare och kö när det är få.

2. Bara för att det finns 5 st laddare längs vägen är det ingen garanti att det är ledigt just när du kommer.

3. Laddare behöver inte ligga just längs din väg på lämpligt avstånd utan behov utav en extra avstickare är inte ovanligt.

Det som ser bra ut i teorin behöver inte fungera i praktiken. Och med 30 mil behöver det inte heller vara 30 mil åt ett håll, kan vara först 20 mil norr, 5 mil söder, 10 mil öster osv. Exempel åk Stockholm - Kolmården. Många bilar kommer ner och eventuellt hem, men ska du ladda på hemvägen blir det helt plötsligt lite mer trångt.
På väg hem från Kolmården (som är under 30 mil t&r från Stockholm) så finns det 68st ccs på över 120kw, ENBART mellan Södertälje och Midsommarkransen.

Du verkar helt ha missat vad som hänt senaste åren.
Om du nu når Södertälje ja. Har absolut inte missat vad som hänt. Men helt klart verkar jag ha ett annat körmönster än dig. Det är inte helt lätt alla gånger helt enkelt och flera gånger jag fått prioritera 50 kw laddare pga köer osv.
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1114
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Kan man ha elbil som resande säljare?

Inlägg av DanneLKPG »

toppo skrev: 07 mar 2024 17:02
Hade missat att det gällde även gamla bilar, men det var ju bra det var fixat nu (uppdateringen kom tydligen slutet 2022 så det ska ha funnits i drygt ett år). Vad jag förstått av Teslabjörn är det krångligt att starta förvärmning på dessa bilar då det inte sker automatiskt?
Uppdateringen kom lagom till bilens andra vinter (oktober) så det var perfekt. Först hade Hyundai sagt att det endast kommer för MY23, men efter att framförallt norrmännen utryckte sitt missnöje så ändrade man sig och löste det för MY22. Ett mycket bra beslut!

Du startar förvärmningen genom att navigera till en snabbladdare i GPS så att bilen kan räkna ut när den tycker att det är dags att börja förvärma. Har alltid fungerat för mig. På nyare Hyundai/Kia finns det numera en manuell knapp för att starta. Det kommer till IONIQ 5 MY25 som får det nya operativsystemet. Gissningsvis inget som vi med äldre bilar får ta del av. Mycket av det som Björn säger är krångligt är för att han inte riktigt har tid att sätta sig in helt i hur alla bilar han testar fungerar. Han har dock rätt i en sak och det är att det är uselt att förvärmningen stänger av sig under ca 18%. Senast det hände för mig så hade dock inte batteriet hunnit kallna så mycket (jag kom fram med 10%) så det var ändå bra fart.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
Joho
Teslaägare
Inlägg: 33
Blev medlem: 02 mar 2023 19:10

Re: Kan man ha elbil som resande säljare?

Inlägg av Joho »

Kan inte bara nån vettig biltillverkare bygga en elbil med riktig "håll-käften"-range för dom få som behöver köra 50+ verkliga mil dagligen utan laddstopp? Jag tänker mig storleksmässigt Model 3/Y men med dubbla batterikapaciteten (100+ mil WLTP-range) och 22kw-ombordladdare. Bilen blir ju tyngre och tråkigare att köra men t.ex. en kringresande säljare behöver kanske inte vara iväg först vid varje rödljus. Borde bli ca 150k kr dyrare i inköp men det borde väl sparas in snabbt om man kör 5000+ mil om året. Kanske subventionera el-tjänstemil genom högre skatt på bensil/diesel-tjänstemil!? Företag kan gott betala extra för utsläpp om det finns vettiga alternativ (vilket det ju nu saknas...) tycker jag iaf.
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1129
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Kan man ha elbil som resande säljare?

Inlägg av bjornnilsson »

Jag väntar på den hemmapulare som plockar komponenterna från typ en skrotad model S och bygger en släpvagn eller husvagn med ordentligt med extra ström som man kan ta på släp. Självklart ska vagnen vara fullproppad med solceller. Sedan behöver man ju fixa matningen också så att bilen laddar under färd. Tycker att detta är ett projekt känns hyfsat enkelt att genomföra.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Kan man ha elbil som resande säljare?

Inlägg av mikebike »

bjornnilsson skrev: 08 mar 2024 10:04
Jag väntar på den hemmapulare som plockar komponenterna från typ en skrotad model S och bygger en släpvagn eller husvagn med ordentligt med extra ström som man kan ta på släp. Självklart ska vagnen vara fullproppad med solceller. Sedan behöver man ju fixa matningen också så att bilen laddar under färd. Tycker att detta är ett projekt känns hyfsat enkelt att genomföra.
Hur kul är det att köra omkring med släpvagn i 80 km/tim?

För övrigt finns det redan, åtminstone som koncept.
En variant har även motor i släpvagnen så att prestanda blir oförändrade trots ett antal hindra kilo högre vikt.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
velig
Teslaägare
Inlägg: 40
Blev medlem: 08 nov 2021 08:34

Re: Kan man ha elbil som resande säljare?

Inlägg av velig »

Nej. Bilar får inte köra själva än och är dessutom rätt dåliga på att sälja.
Jag rekommenderar en vanlig människa som säljare.
Användarvisningsbild
Earplugged
Teslaägare
Inlägg: 212
Blev medlem: 01 feb 2023 18:42
Ort: Jönköping
Referralkod: ts.la/samuel189377

Re: Kan man ha elbil som resande säljare?

Inlägg av Earplugged »

Beror nog vilken typ av säljare man är, var befinner sig kunderna, hur länge varar ett besök.
Jag besöker kunder dagligen som har egna parkeringar där mina besök varar som minst halvdagar och skulle säga att det numera finns laddstolpar på i princip varenda ställe jag besöker.

Det "jobbiga" är att många företag satt upp stolpar men inte har någon direkt policy hur/om de får användas av besökare och att man själv lite försynt får fråga om man kan få ladda och hur man kan betala för sig vilket man drar sig för om man inte känner kunden väl.

Har än så länge aldrig blivit nekad att ladda när jag frågat men man hade helst velat slippa fråga... :-)
MYP Vit/Vit -23
RX-8 -05
UP -14
JoeMad
Teslaägare
Inlägg: 250
Blev medlem: 10 okt 2019 12:36
Ort: Tyresö

Re: Kan man ha elbil som resande säljare?

Inlägg av JoeMad »

Inga problem. Funkar hur bra som helst
Ofta har man samma rutter och lär sig ganska snabbt vilka stopp som är bäst.

Inte ovanligt med 80 mil på en dag med ett kundbesök så långa dagar blir det, men det var ju samma som min gamla diesel

Har kört ca 10´mil i tjänsten med elbil och kan summera följande:

Positivt
* Miljön (Vilket ofta verka försvinna som argument numera)
* Modernare och bättre utrustad bil för samma TCO som en motsvarande dieselkombi
* Bättre planerade säljresor som ett resultat av laddplaneringen
* Aldrig supertrött eller utmattad av en 80 mila resa.

Negativt
* Viss planering behövs (ABRP är guld om man inte har en Tesla)
* Ofta struligt med destinationsladdning på Hotell och hos kunder


Viktigt är ju att vi säljare ofta reser och laddar på tider när andra inte är ute och kör vilket gör att jag aldrig varit med om en kö till laddning.
Audi Q8 e-tron 55 -24
Electron
Inlägg: 398
Blev medlem: 14 apr 2021 09:02

Re: Kan man ha elbil som resande säljare?

Inlägg av Electron »

Love_O skrev: 07 mar 2024 09:15
Resande säljare med 20 mil om dagen, ja det funkar ju kanon. Över det skulle jag aldrig ha elbil.

Risk för köer, inte säkert att det finns laddare som passar körmönstret (detta glömmer många elbilsägare)

Bara för att bilen gör 30 mil är det inte säkert att det dels finns laddare var 30:e mil (om man nu inte bara åker E4an) eller att där man tänker vara så finns det en laddare.

Var på resa själv för två helger sen, gick fint att komma fram och hade sett att det fanns en 11kw laddare där jag skulle befinna mig, synd att den bara gav 2 kW och kostade 9kr/kwh. Fick ställa bilen vid annan laddare som bara gav 4,7 kw, vet inte om det var pga kylan eller ej. Sjukt irriterande att inte få vad som förväntas, snabbladdaren jag tog på hemvägen gav ynka 45 istället för utlovade 150 (min bil skall ta 125). Sjukt ostabilt med elbil och då är det inte elbilen som är osäkerheten längre utan laddningen.

Borde införas någon lag att om leverantören inte uppnår utlovad kapacitet får det inte ta lika mycket betalt. Värst är ju Easy park som även kan kasta in minut-taxa. Blir galet dyrt om det går långsamt.
Snick snack om köer 😂 Enbart under stora högtider som jag sett skymten av dessa.

Prova kör lite i Svearike.

Jag kör ofta Östersund - Stockholm
IMG_4626.jpeg
Model 3 LR -21
Electron
Inlägg: 398
Blev medlem: 14 apr 2021 09:02

Re: Kan man ha elbil som resande säljare?

Inlägg av Electron »

Oj oj vad köer det är nu 😂😂⚡️

Diesel ska det vara va??? Köp en RAM 1500. Den är perfekt som bil. Har hört att man kan dra snöööskootrarna på släp i djupsnö i minst 150 mil i -35 grader!
IMG_4629.png
IMG_4628.png
IMG_4627.png
Model 3 LR -21
Love_O
Inlägg: 151
Blev medlem: 12 nov 2023 09:33

Re: Kan man ha elbil som resande säljare?

Inlägg av Love_O »

Electron skrev: 08 mar 2024 12:14
Oj oj vad köer det är nu 😂😂⚡️

Diesel ska det vara va??? Köp en RAM 1500. Den är perfekt som bil. Har hört att man kan dra snöööskootrarna på släp i djupsnö i minst 150 mil i -35 grader!
Det finns ju onekligen många i detta forum och även på flera andra håll som just haft problem med att vänta på en laddare eller trott att det finns en ledig för att komma fram till en trasig. Osäkerhetsfaktorn är hög.

Däremot så är tesla stationerna superbra då det är installerade så många på samma ställe. Andra aktörer installerar för få och man kan få snurra runt till olika för att hitta ledigt. Det gäller inte bara v.9
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Kan man ha elbil som resande säljare?

Inlägg av Verdi_ »

Svaret är alltså:

Ja man kan men man måste vara väldigt motiverad.


Tänk att det ska vara så förbaskat svårt att erkänna att batteribilar inte är bäst på allt...
Användarvisningsbild
Earplugged
Teslaägare
Inlägg: 212
Blev medlem: 01 feb 2023 18:42
Ort: Jönköping
Referralkod: ts.la/samuel189377

Re: Kan man ha elbil som resande säljare?

Inlägg av Earplugged »

Electron skrev: 08 mar 2024 12:10
Love_O skrev: 07 mar 2024 09:15
Resande säljare med 20 mil om dagen, ja det funkar ju kanon. Över det skulle jag aldrig ha elbil.

Risk för köer, inte säkert att det finns laddare som passar körmönstret (detta glömmer många elbilsägare)

Bara för att bilen gör 30 mil är det inte säkert att det dels finns laddare var 30:e mil (om man nu inte bara åker E4an) eller att där man tänker vara så finns det en laddare.

Var på resa själv för två helger sen, gick fint att komma fram och hade sett att det fanns en 11kw laddare där jag skulle befinna mig, synd att den bara gav 2 kW och kostade 9kr/kwh. Fick ställa bilen vid annan laddare som bara gav 4,7 kw, vet inte om det var pga kylan eller ej. Sjukt irriterande att inte få vad som förväntas, snabbladdaren jag tog på hemvägen gav ynka 45 istället för utlovade 150 (min bil skall ta 125). Sjukt ostabilt med elbil och då är det inte elbilen som är osäkerheten längre utan laddningen.

Borde införas någon lag att om leverantören inte uppnår utlovad kapacitet får det inte ta lika mycket betalt. Värst är ju Easy park som även kan kasta in minut-taxa. Blir galet dyrt om det går långsamt.
Snick snack om köer 😂 Enbart under stora högtider som jag sett skymten av dessa.

Prova kör lite i Svearike.

Jag kör ofta Östersund - Stockholm
Instämmer!

Nu har jag iofs inte gjort mågon resa till fjällen men har under mitt första år och 3000mil inte råkat ut för kö en enda gång på Suc, i gårkväll i Ödeshög var vi tre stycken som laddade, i Falkenberg i tisdagseftermiddag var jag helt själv en stund och när jag åkte så var den en bil som laddade. Närmsta laddare just nu i Jönköping har 27 st lediga platser.
MYP Vit/Vit -23
RX-8 -05
UP -14
SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Kan man ha elbil som resande säljare?

Inlägg av SwedishAdvocate »

JoeMad skrev: 08 mar 2024 11:59
...] Positivt
* Miljön (Vilket ofta verka försvinna som argument numera) [...
Håller med. Sen en tid tillbaka skrivs det väl t.ex knappt någonting om det argumentet på det här forumet.

Som jag minns det:
För inte alls länge sedan på det här forumet så postades det antagligen fler inlägg som i princip hävdade att IPCC hade fel än som förde fram IPCC's egen linje...

Se. t.ex den här ca 1,5 år gamla tråden:
viewtopic.php?p=636777#p636777
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Kan man ha elbil som resande säljare?

Inlägg av Verdi_ »

SwedishAdvocate skrev: 08 mar 2024 16:28
JoeMad skrev: 08 mar 2024 11:59
...] Positivt
* Miljön (Vilket ofta verka försvinna som argument numera) [...
Håller med. Sen en tid tillbaka skrivs det väl t.ex knappt någonting om det argumentet på det här forumet.

Som jag minns det:
För inte alls länge sedan på det här forumet så postades det antagligen fler inlägg som i princip hävdade att IPCC hade fel än som förde fram IPCC's egen linje...

Se. t.ex den här ca 1,5 år gamla tråden:
viewtopic.php?p=636777#p636777
Påverkan på miljön är minimal sett ur den enskildes perspektiv. Visst kan man välja att vara principfast men det ska ju samtidigt vara rimlig påverkan på ekonomi och ens praktiska liv. Hur stor uppoffring är rimligt sett till "miljövinsten"?
Användarvisningsbild
Wagge
Teslaägare
Inlägg: 30
Blev medlem: 11 jun 2021 21:10

Re: Kan man ha elbil som resande säljare?

Inlägg av Wagge »

Om du egenföretagare:
  • Använd ABRP (https://abetterrouteplanner.com/) för att kolla hur mycket laddtid du eventuellt behöver lägga till beroende på dina vanligaste rutter för de bilar som är aktuella för dig. Många dagar kanske du inte behöver laddstopp (Jag tar mig minst 40mil i -20)
  • Räkna på hur mycket en timmes arbetstid är värt för dig.
  • Räkna ut hur mkt du eventuellt sparar i energikostnad per år vs dina alternativa bilar(+ev skillnad i skatt, försäkring, etc)


Sen funderar du igen på hur du ser på tiden i bil och tiden vid ett laddstopp (du kanske kan jobbar/ta samtal medans du laddaroch fattar beslut.
Model S -23
Model S 100D -18
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten
Inlägg: 334
Blev medlem: 31 okt 2023 06:41

Re: Kan man ha elbil som resande säljare?

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

Joho skrev: 08 mar 2024 09:51
Kan inte bara nån vettig biltillverkare bygga en elbil med riktig "håll-käften"-range för dom få som behöver köra 50+ verkliga mil dagligen utan laddstopp? Jag tänker mig storleksmässigt Model 3/Y men med dubbla batterikapaciteten (100+ mil WLTP-range) och 22kw-ombordladdare. Bilen blir ju tyngre och tråkigare att köra men t.ex. en kringresande säljare behöver kanske inte vara iväg först vid varje rödljus. Borde bli ca 150k kr dyrare i inköp men det borde väl sparas in snabbt om man kör 5000+ mil om året. Kanske subventionera el-tjänstemil genom högre skatt på bensil/diesel-tjänstemil!? Företag kan gott betala extra för utsläpp om det finns vettiga alternativ (vilket det ju nu saknas...) tycker jag iaf.
EQS kommer långt. Men är svindyr...
Bilnjutare som planera köpa elbil 2024
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Kan man ha elbil som resande säljare?

Inlägg av SwedishAdvocate »

Sportbilsentusiasten skrev: 10 mar 2024 23:34
Joho skrev: 08 mar 2024 09:51
Kan inte bara nån vettig biltillverkare bygga en elbil med riktig "håll-käften"-range för dom få som behöver köra 50+ verkliga mil dagligen utan laddstopp? Jag tänker mig storleksmässigt Model 3/Y men med dubbla batterikapaciteten (100+ mil WLTP-range) och 22kw-ombordladdare. Bilen blir ju tyngre och tråkigare att köra men t.ex. en kringresande säljare behöver kanske inte vara iväg först vid varje rödljus. Borde bli ca 150k kr dyrare i inköp men det borde väl sparas in snabbt om man kör 5000+ mil om året. Kanske subventionera el-tjänstemil genom högre skatt på bensil/diesel-tjänstemil!? Företag kan gott betala extra för utsläpp om det finns vettiga alternativ (vilket det ju nu saknas...) tycker jag iaf.
EQS kommer långt. Men är svindyr...
Här finns en 2022 på Blocket där priset i annonsen anges till 695K. Undrar vad man kan pruta ner den till – ~620K? Kollade bara snabbt på annonsen så vet t.ex inte om den har komplett servicehistorik.

EDIT
Missade visst att klistra in länken...
https://www.blocket.se/annons/stockholm ... 1400422142
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14515
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Kan man ha elbil som resande säljare?

Inlägg av taliz »

SwedishAdvocate skrev: 10 mar 2024 23:55
Sportbilsentusiasten skrev: 10 mar 2024 23:34
Joho skrev: 08 mar 2024 09:51
Kan inte bara nån vettig biltillverkare bygga en elbil med riktig "håll-käften"-range för dom få som behöver köra 50+ verkliga mil dagligen utan laddstopp? Jag tänker mig storleksmässigt Model 3/Y men med dubbla batterikapaciteten (100+ mil WLTP-range) och 22kw-ombordladdare. Bilen blir ju tyngre och tråkigare att köra men t.ex. en kringresande säljare behöver kanske inte vara iväg först vid varje rödljus. Borde bli ca 150k kr dyrare i inköp men det borde väl sparas in snabbt om man kör 5000+ mil om året. Kanske subventionera el-tjänstemil genom högre skatt på bensil/diesel-tjänstemil!? Företag kan gott betala extra för utsläpp om det finns vettiga alternativ (vilket det ju nu saknas...) tycker jag iaf.
EQS kommer långt. Men är svindyr...
Här finns en 2022 på Blocket där priset i annonsen anges till 695K. Undrar vad man kan pruta ner den till – ~620K? Kollade bara snabbt på annonsen så vet t.ex inte om den har komplett servicehistorik.

EDIT
Missade visst att klistra in länken...
https://www.blocket.se/annons/stockholm ... 1400422142
Värdet är klart lägre. Denna med AMG-paket och 3k mil gick för 669: https://www.kvd.se/auktioner/mercedes-e ... 3hk-204259

Så är man sugen på en EQS är det bra köpläge nu.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
DanneB
Teslaägare
Inlägg: 403
Blev medlem: 27 nov 2021 17:05

Re: Kan man ha elbil som resande säljare?

Inlägg av DanneB »

Verdi_ skrev: 08 mar 2024 14:05
Svaret är alltså:

Ja man kan men man måste vara väldigt motiverad.


Tänk att det ska vara så förbaskat svårt att erkänna att batteribilar inte är bäst på allt...
Klar man kan, men det underlättar nog om man kan använda Teslas SuperChargers. Så om man åker på vägar där de finns, så borde det inte vara några problem.

Har själv åkt upp till 50 mil/dag med min Tesla, men snittar väl kanske 35 mil. Inga som helst problem, förutom i inre delarna av Småland, där det är ont om snabbladdare. Nu har ju Oskarshamn kommit till, så man får ladda/toppa upp innan man åker inåt.
Skulle jag förlitat mig på andra laddare, hade jag avstått elbil. :lol:
Tesla Model S 90D
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2248
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Kan man ha elbil som resande säljare?

Inlägg av frippe »

DanneB skrev: 11 mar 2024 03:44
Verdi_ skrev: 08 mar 2024 14:05
Svaret är alltså:

Ja man kan men man måste vara väldigt motiverad.


Tänk att det ska vara så förbaskat svårt att erkänna att batteribilar inte är bäst på allt...
Klar man kan, men det underlättar nog om man kan använda Teslas SuperChargers. Så om man åker på vägar där de finns, så borde det inte vara några problem.

Har själv åkt upp till 50 mil/dag med min Tesla, men snittar väl kanske 35 mil. Inga som helst problem, förutom i inre delarna av Småland, där det är ont om snabbladdare. Nu har ju Oskarshamn kommit till, så man får ladda/toppa upp innan man åker inåt.
Skulle jag förlitat mig på andra laddare, hade jag avstått elbil. :lol:
Så jäkla dåligt är det väl inte i Småländskainlandet?
Du har snabbladdare i Vetlanda, Vimmerby, Nybro, Växjö, Oskarshamn, Kalmar, Botorpström, Mönsterås, Edsbruk, bara östra delen av Småland. Lägger du till 50kW så finns det betydligt fler, bl.a. Mariannelund, Eksjö, Lessebo.

Så, riktigt så illa är det inte. Med lunchpaus på rätt ställe, även en 50kW-are blir det bra med laddning över lunchen. Förutsatt att laddarna är ledigaste fungerar.

Tingsryd Älmhults trakten är det dåligt, men då finns gott om det på andra sidan länsgränsen till Skåne/blekinge.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Joho
Teslaägare
Inlägg: 33
Blev medlem: 02 mar 2023 19:10

Re: Kan man ha elbil som resande säljare?

Inlägg av Joho »

taliz skrev: 11 mar 2024 02:25
SwedishAdvocate skrev: 10 mar 2024 23:55
Sportbilsentusiasten skrev: 10 mar 2024 23:34
Joho skrev: 08 mar 2024 09:51
Kan inte bara nån vettig biltillverkare bygga en elbil med riktig "håll-käften"-range för dom få som behöver köra 50+ verkliga mil dagligen utan laddstopp? Jag tänker mig storleksmässigt Model 3/Y men med dubbla batterikapaciteten (100+ mil WLTP-range) och 22kw-ombordladdare. Bilen blir ju tyngre och tråkigare att köra men t.ex. en kringresande säljare behöver kanske inte vara iväg först vid varje rödljus. Borde bli ca 150k kr dyrare i inköp men det borde väl sparas in snabbt om man kör 5000+ mil om året. Kanske subventionera el-tjänstemil genom högre skatt på bensil/diesel-tjänstemil!? Företag kan gott betala extra för utsläpp om det finns vettiga alternativ (vilket det ju nu saknas...) tycker jag iaf.
EQS kommer långt. Men är svindyr...
Här finns en 2022 på Blocket där priset i annonsen anges till 695K. Undrar vad man kan pruta ner den till – ~620K? Kollade bara snabbt på annonsen så vet t.ex inte om den har komplett servicehistorik.

EDIT
Missade visst att klistra in länken...
https://www.blocket.se/annons/stockholm ... 1400422142
Värdet är klart lägre. Denna med AMG-paket och 3k mil gick för 669: https://www.kvd.se/auktioner/mercedes-e ... 3hk-204259

Så är man sugen på en EQS är det bra köpläge nu.
För privatpersoner som gillar lyx och har räckviddsångest låter det som ett vettigt köp, men företag vill väl leasa NYA bilar.
Volvo v60/v90 ser ut att vara en vanligt förekommande tjänstebil och verkar ha ett nypris kring 650kkr. Så en elbil i den storleksklassen för 800kkr borde gå att motivera ekonomiskt för ett företag!?
Användarvisningsbild
Knix
Teslaägare
Inlägg: 151
Blev medlem: 04 jun 2022 09:38

Re: Kan man ha elbil som resande säljare?

Inlägg av Knix »

frippe skrev: 11 mar 2024 08:15
DanneB skrev: 11 mar 2024 03:44
Verdi_ skrev: 08 mar 2024 14:05
Svaret är alltså:

Ja man kan men man måste vara väldigt motiverad.


Tänk att det ska vara så förbaskat svårt att erkänna att batteribilar inte är bäst på allt...
Klar man kan, men det underlättar nog om man kan använda Teslas SuperChargers. Så om man åker på vägar där de finns, så borde det inte vara några problem.

Har själv åkt upp till 50 mil/dag med min Tesla, men snittar väl kanske 35 mil. Inga som helst problem, förutom i inre delarna av Småland, där det är ont om snabbladdare. Nu har ju Oskarshamn kommit till, så man får ladda/toppa upp innan man åker inåt.
Skulle jag förlitat mig på andra laddare, hade jag avstått elbil. :lol:
Så jäkla dåligt är det väl inte i Småländskainlandet?
Du har snabbladdare i Vetlanda, Vimmerby, Nybro, Växjö, Oskarshamn, Kalmar, Botorpström, Mönsterås, Edsbruk, bara östra delen av Småland. Lägger du till 50kW så finns det betydligt fler, bl.a. Mariannelund, Eksjö, Lessebo.

Så, riktigt så illa är det inte. Med lunchpaus på rätt ställe, även en 50kW-are blir det bra med laddning över lunchen. Förutsatt att laddarna är ledigaste fungerar.

Tingsryd Älmhults trakten är det dåligt, men då finns gott om det på andra sidan länsgränsen till Skåne/blekinge.
Smålands inland öster och söder om Växjö samt RV30 är så illa (50 kW är för lite även om det fungerar ibland). Det är dock inte så stort område, så det är hanterbart med den räckvidd man har i moderna elbilar idag. Det gäller bara att man vet om det så man inte fortsätter österut eller söderut från Växjö med mindre än 10 mil kvar i batteriet.
Användarvisningsbild
Wirdheim
Teslaägare
Inlägg: 15
Blev medlem: 10 jan 2020 18:09

Re: Kan man ha elbil som resande säljare?

Inlägg av Wirdheim »

Funkar utmärkt med elbil som säljare. Jag har gjort cirka 1500 mil i min Model 3 Highland som jag hämtade ut i mitten av december. Kör till största del i Skåne, Blekinge, Kronoberg och Kalmar. Hittills har jag inte haft problem med laddning eller liknande.

Laddar i princip bara på kontoret (de få dagar jag är där) eller via snabbladdare.
Tesla Model 3 RWD - 24
MG 4 Luxury - 23
Cupra Born e-Boost 58 kwh - 22
Ford Mustang Mach E RWD Teknik+ - 21
Skoda Citigo - 20
Nissan Leaf e+ - 19
Renault Zoe R110 - 18
Skriv svar