3D printning

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8574
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

3D printning

Inlägg av Pontus »

Man hänger ju inte med så mycket själv nu för tiden men det finns ju många duktiga här även när det gäller 3D printer.
Det jag har märkt är att det är ju inte bara att sätta igång printern (snapmaker 2.0) och vänta på ett perfekt resultat. Dock så har jag börjat titta lite på Bambu X1 som verkar i varje fall försöka komma mer åt det hållet. Är det någon här som har erfarenhet av den?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3784
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: 3D printning

Inlägg av AAKEE »

Pontus skrev: 09 mar 2024 15:27
Man hänger ju inte med så mycket själv nu för tiden men det finns ju många duktiga här även när det gäller 3D printer.
Det jag har märkt är att det är ju inte bara att sätta igång printern (snapmaker 2.0) och vänta på ett perfekt resultat. Dock så har jag börjat titta lite på Bambu X1 som verkar i varje fall försöka komma mer åt det hållet. Är det någon här som har erfarenhet av den?
Jag kollade lite på Bambulabs när jag skulle uppdatera (i.e köpa en till).
Jag tror överlag det är bra grejer, jag köpte ioffsg en till Prusa (mk4) men valet berodde till största delen på att jag redan är van Prusa och deras slicer och att jag ev kommer köpa en Prusa XL när kön tagit slut.

Så från min marknadsundersökning för ett drygt år sen är X1 klart Approved. Bara köpa.
(Prusa Mk4 som jag köpte är galet bra den med.)
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
MartenS
Teslaägare
Inlägg: 5
Blev medlem: 05 feb 2024 12:19

Re: 3D printning

Inlägg av MartenS »

Bambu är grym!
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8574
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: 3D printning

Inlägg av Pontus »

MartenS skrev: 09 mar 2024 16:24
Bambu är grym!
Har du en själv?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 942
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: 3D printning

Inlägg av agehall »

BL X1C funkar ungefär så som du beskriver, dvs man skickar utskriften till skrivaren och väntar på ett perfekt resultat. Helt otroligt bra out-of-the-box. Vill man pilla så går det att trimma en del saker, men det är inget som behövs.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
hanst
Teslaägare
Inlägg: 172
Blev medlem: 28 mar 2017 23:37
Ort: Täby

Re: 3D printning

Inlägg av hanst »

Jag har 3d-printat i 10+ år och testat olika maskiner och jag är supernöjd med min x1c.
MS LR -23
MS 100D -18
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: 3D printning

Inlägg av fth »

Det finns en billigare modell P1S som också är mycket bra, den blir nog min nästa 3D-printer.
https://bambulab.com/en/p1
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4887
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: 3D printning

Inlägg av chaffis75 »

Kolla på BambuLab p1s också. Jag har själv en och är grymt nöjd med den. Dock min första skrivare så dåligt med referens även om en vän som haft 3d skrivare i 10 år säger att han skulle välja en p1s om han skulle köpa idag, han har en X1.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8574
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: 3D printning

Inlägg av Pontus »

Någon som har lyckats läsa någon bra info om dom har någon ny modell på G då x1c har funnits ett tag nu? Har själv letat lite men bara lyckats hitta den tävling som avslutades i feb. där man skulle vinna nästa toppmodell. Vilket ju borde tyda på att något nytt är på gång.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: 3D printning

Inlägg av fth »

Pontus skrev: 09 mar 2024 21:07
Någon som har lyckats läsa någon bra info om dom har någon ny modell på G då x1c har funnits ett tag nu? Har själv letat lite men bara lyckats hitta den tävling som avslutades i feb. där man skulle vinna nästa toppmodell. Vilket ju borde tyda på att något nytt är på gång.
Dom släppte ju mini-modellen A1 för inte så länge sedan, den har tyvärr haft en hel del problem. Fördelen med att X1C och P1S har funnits ett tag är ju att ev barnsjukdomar sannolikt har åtgärdats.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
MartenS
Teslaägare
Inlägg: 5
Blev medlem: 05 feb 2024 12:19

Re: 3D printning

Inlägg av MartenS »

Pontus skrev: 09 mar 2024 16:55
MartenS skrev: 09 mar 2024 16:24
Bambu är grym!
Har du en själv?
Nja, jag köpte in en till jobbet och den förökade sig snabbt när vi såg hur bra den var. Den är otroligt snabb och lättanvänd. Mycket bra pris/prestanda, men då jämför jag med å ena sidan förra generationens semi-proffsmaskiner från t.ex Ultimaker och å andra sidan svindyra maskiner från Stratasys och BigRep, som vi också har stående.
Användarvisningsbild
Ostberg
Teslaägare
Inlägg: 17
Blev medlem: 28 aug 2021 16:31

Re: 3D printning

Inlägg av Ostberg »

hanst skrev: 09 mar 2024 20:11
Jag har 3d-printat i 10+ år och testat olika maskiner och jag är supernöjd med min x1c.
Bara lite nyfiken, under dina 10 års printande, vad printar du?
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: 3D printning

Inlägg av mikebike »

Använder ni bara spritsmaskiner (filament)?
På jobbet har vi fler epoxymaskiner än filamentmaskiner.

Sedan kommer de ändå till mig för att jag skall fräsa ut detaljer i aluminium, teflon eller akryl. ;)
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8574
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: 3D printning

Inlägg av Pontus »

mikebike skrev: 10 mar 2024 09:53
Använder ni bara spritsmaskiner (filament)?
På jobbet har vi fler epoxymaskiner än filamentmaskiner.

Sedan kommer de ändå till mig för att jag skall fräsa ut detaljer i aluminium, teflon eller akryl. ;)
FDM är ju ingen ersättning till vad som helst men snabba prototyper är den bra till och en del funktionella saker till hemmaprojekt. En fräs önskar man ju att man hade plats för hemma men tyvärr. Det är nog en av de saker jag saknar mest från mitt gamla jobb :)
Funderar dock på om man ska prova på Lost PLA i sommar när man kan vara ute.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 942
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: 3D printning

Inlägg av agehall »

mikebike skrev: 10 mar 2024 09:53
Använder ni bara spritsmaskiner (filament)?
På jobbet har vi fler epoxymaskiner än filamentmaskiner.

Sedan kommer de ändå till mig för att jag skall fräsa ut detaljer i aluminium, teflon eller akryl. ;)
Jag kör både FDM och SLA. Dock är min SLA väldigt ny så jag har inte hunnit testa den så mycket. 3D-utskrifter är relativt enkelt att pyssla med hemma så jag kör allt sådant hemma. SLA kräver ventilation då resin är elakt som sjutton och inget man vill andas in.

Har kört FDM sedan 2010 eller något sådant. Började med en billig byggsats från kina och har gått vägen via Ender3 och CR-10 med massor av uppgraderingar. De funkar bra om man vill ha något billigt att lära sig hur allt funkar, men kräver en hel del trixande och pillande. Det är inga dåliga maskiner, men när man kommer till stadiet att man bara vill ha något som funkar så är Bambu Labs skrivare ett väldigt bra alternativ. Prusas skrivare är också bra, men jag gillar att Bambus skrivare (iallafall de större modellerna) är inbyggda. Jag köpte en X1C eftersom jag vill kunna skriva ut i annat än PLA och få bra resultat utan att behöva strula runt med saker.

Det Bambu gör riktigt bra, är att de har BRA dokumentation i form av en riktigt bra wiki. Kör i princip bara med Bambus egna filament då jag tycker det är supersmidigt med deras RFID-chip i rullarna som gör att AMS automatiskt identifierar dem. Polaren kör dubbla AMS och jag tyckte det verkade lite overkill innan jag skaffade min X1C - nu lär det bli minst dubbla AMS för min del. :) Det är så skönt att bara designa något med olika färger, skicka modellen till skrivaren och sedan hämta en färdig del.

Det enda jag inte gillar med X1C är deras lösning för hur den spottar ut rester när den rensar nozzle vid filamentbytet. Det kan bli väldigt mycket skräp som samlas upp och även om man har en stor behållare kan det byggas upp och blockera utkastet. Ska bygga någon liten omkörare som ser till att distribuera ut resterna jämt i behållaren.

Jag har också en rätt stor portalfräs i källaren men den är halvfärdig då jag aldrig fått tummen ur och gjort klart all elektronik, så ska jag fräsa går jag till Stockholm Makerspace.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: 3D printning

Inlägg av mikebike »

En kollega har haft en Formlabs i köket ett par år, och det var nog orsaken till att vi skaffade en sådan till jobbet också. :D
Sedan har vi en nanoscribe, och en femtosecondlaser som kan både "printa och fräsa".
Fräsen har submicroupplösning...
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 942
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: 3D printning

Inlägg av agehall »

Formlabs gör ju också riktigt bra grejer så det är inte heller ett dåligt val på något sätt. Behöver man den kvalité de erbjuder så är det ett självklart val imho.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
hanst
Teslaägare
Inlägg: 172
Blev medlem: 28 mar 2017 23:37
Ort: Täby

Re: 3D printning

Inlägg av hanst »

Ostberg skrev: 10 mar 2024 09:47
hanst skrev: 09 mar 2024 20:11
Jag har 3d-printat i 10+ år och testat olika maskiner och jag är supernöjd med min x1c.
Bara lite nyfiken, under dina 10 års printande, vad printar du?
Mest hobbysaker, har alltid något lite projekt på gång här hemma som behöver delar.
MS LR -23
MS 100D -18
Användarvisningsbild
hanst
Teslaägare
Inlägg: 172
Blev medlem: 28 mar 2017 23:37
Ort: Täby

Re: 3D printning

Inlägg av hanst »

Ostberg skrev: 10 mar 2024 09:47
hanst skrev: 09 mar 2024 20:11
Jag har 3d-printat i 10+ år och testat olika maskiner och jag är supernöjd med min x1c.
Bara lite nyfiken, under dina 10 års printande, vad printar du?
Mest hobbysaker, har alltid något lite projekt på gång här hemma som behöver delar.
MS LR -23
MS 100D -18
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8574
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: 3D printning

Inlägg av Pontus »

hanst skrev: 10 mar 2024 20:21
Ostberg skrev: 10 mar 2024 09:47
hanst skrev: 09 mar 2024 20:11
Jag har 3d-printat i 10+ år och testat olika maskiner och jag är supernöjd med min x1c.
Bara lite nyfiken, under dina 10 års printande, vad printar du?
Mest hobbysaker, har alltid något lite projekt på gång här hemma som behöver delar.
När man väl har en skrivare så börjar man ju inse hur mycket saker man kan fixa med den och då börjar tiden bli mer av en bristvara. Men som sagt det finns alltid en sak till man kan skriva ut :D
Någon som provat TPU med 85 Shore?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: 3D printning

Inlägg av Bjelke »

Pontus skrev: 11 mar 2024 09:14
hanst skrev: 10 mar 2024 20:21
Ostberg skrev: 10 mar 2024 09:47
hanst skrev: 09 mar 2024 20:11
Jag har 3d-printat i 10+ år och testat olika maskiner och jag är supernöjd med min x1c.
Bara lite nyfiken, under dina 10 års printande, vad printar du?
Mest hobbysaker, har alltid något lite projekt på gång här hemma som behöver delar.
När man väl har en skrivare så börjar man ju inse hur mycket saker man kan fixa med den och då börjar tiden bli mer av en bristvara. Men som sagt det finns alltid en sak till man kan skriva ut :D
Någon som provat TPU med 85 Shore?
Min senaste maskin, en Snapmaker JS1+ (tror den heter så iaf), är nästan larvigt bra för att
vara en budgetmaskin och printar jäkligt bra även med dubbla huvuden och klarade TPU 85
utan problem (jag la inte ens nån tid på optimering) :)
Och den är riktigt tyst också :)
En riktigt bra sak på den (jämfört med vår Flashforge med IDEX dvs dubbla huvuden) är
att man kan finkalibrera höjden på ena huvudet för sig så att printning med dubbla huvuden
funkar extremt bra, riktigt trevligt när man kör med special-stödmaterial tex :) jag kör nu
med 0 glipa mellan modell och stödmaterial => ruskigt fina ytor…
Slicern är ganska bra men jag hade helst vilja kört med Cura (funkar inte till Flashforgen
heller tyvärr )… Cura har vi när jag jobbar som lärare i just 3D-printning och scanning så
det har jag ju mest koll på (Snapmaker kör förvisso med en hel del moduler från Cura
i sin sliter men gränssnittet är lite omständigt tycker jag, även om några saker är bättre
än Cura).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8574
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: 3D printning

Inlägg av Pontus »

Bjelke skrev: 11 mar 2024 10:08
Pontus skrev: 11 mar 2024 09:14
hanst skrev: 10 mar 2024 20:21
Ostberg skrev: 10 mar 2024 09:47
hanst skrev: 09 mar 2024 20:11
Jag har 3d-printat i 10+ år och testat olika maskiner och jag är supernöjd med min x1c.
Bara lite nyfiken, under dina 10 års printande, vad printar du?
Mest hobbysaker, har alltid något lite projekt på gång här hemma som behöver delar.
När man väl har en skrivare så börjar man ju inse hur mycket saker man kan fixa med den och då börjar tiden bli mer av en bristvara. Men som sagt det finns alltid en sak till man kan skriva ut :D
Någon som provat TPU med 85 Shore?
Min senaste maskin, en Snapmaker JS1+ (tror den heter så iaf), är nästan larvigt bra för att
vara en budgetmaskin och printar jäkligt bra även med dubbla huvuden och klarade TPU 85
utan problem (jag la inte ens nån tid på optimering) :)
Och den är riktigt tyst också :)
En riktigt bra sak på den (jämfört med vår Flashforge med IDEX dvs dubbla huvuden) är
att man kan finkalibrera höjden på ena huvudet för sig så att printning med dubbla huvuden
funkar extremt bra, riktigt trevligt när man kör med special-stödmaterial tex :) jag kör nu
med 0 glipa mellan modell och stödmaterial => ruskigt fina ytor…
Slicern är ganska bra men jag hade helst vilja kört med Cura (funkar inte till Flashforgen
heller tyvärr )… Cura har vi när jag jobbar som lärare i just 3D-printning och scanning så
det har jag ju mest koll på (Snapmaker kör förvisso med en hel del moduler från Cura
i sin sliter men gränssnittet är lite omständigt tycker jag, även om några saker är bättre
än Cura).
Jag kör Cura med min Snapmaker och det funkar även med dubbelhuvudet. Då ska jag prova med TPU 85 också. Skulle helst vilja köra TPU tillsammans med något annat material men det blir väl till att prova sig fram.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3784
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: 3D printning

Inlägg av AAKEE »

Pontus skrev: 11 mar 2024 09:14
hanst skrev: 10 mar 2024 20:21
Ostberg skrev: 10 mar 2024 09:47
hanst skrev: 09 mar 2024 20:11
Jag har 3d-printat i 10+ år och testat olika maskiner och jag är supernöjd med min x1c.
Bara lite nyfiken, under dina 10 års printande, vad printar du?
Mest hobbysaker, har alltid något lite projekt på gång här hemma som behöver delar.
När man väl har en skrivare så börjar man ju inse hur mycket saker man kan fixa med den och då börjar tiden bli mer av en bristvara. Men som sagt det finns alltid en sak till man kan skriva ut :D
Någon som provat TPU med 85 Shore?
Ja, vissa av de nyare 3d-skrivarna är galet snabba. Tiden är halverad. Sen måste man såklart ha mer än en 3D-skrivare om det ska ränta mycket.

TPU, japp. Inga problem med de lite hårdare som 85. Riktigt mjuka kan man behöva justera lite printparametrar för att minimera stringing.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1129
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: 3D printning

Inlägg av bjornnilsson »

Jag experimenterade en del för 4-5 år sedan med min budgetskrivare, som nu står undangömd i garaget någonstans. Det blev bra resultat till att börja med, jag har tillverkat lite småsaker som bokstäver till grabbens rum och andra detaljer för husrenovering, tårtgarnityr, som brickor till lås, verktygsupphängningar osv. Men efter att jag vid ett tillfälle bytte filamentet till ett nytt så gick det mesta åt skogen. Förmodligen var det största problemet mitt handhavande och okunskap kring hur jag skulle få det nya filamentet att fungera tillsammans med skrivaren i kombination med att det nya rummet där jag placerade skrivaren var en aning dragigt. Utskrifterna fastnade i basplattan, matningen fuckade up och plötsligt funkade ingenting varefter jag gav upp. Men minnet ifrån att det funkade så bra till en början gör att jag börjar bli lite sugen igen. Det är väldigt praktiskt att kunna tillverka reservdelar till i stort sett vad som helst.

Är det värt att lägga pengarna på en ny skrivare för typ 10k? Eller är det smartare om jag beställer ny basplatta till min nuvarande, installerar den där raspery pi'n som jag har liggande för att fjärrstyra skrivaren ifrån huset och tragglar på för att lära mig mer? Bland det värsta jag vet är att lägga tid på saker som egentligen inte fungerar, så därav kan jag tänka mig att betala lite mer för att få en enklare upplevelse. Men rätt var det är så lyckas jag klägga igen nästa skrivare också... kanske bättre att lära sig mer på den jag redan har.

Så jag tror frågan lyder: Hur stor skillnad är det om man jämför en modern 3d-skrivare för typ 10000 kr med en som är köpt för 5 år sedan för typ 3000 kr?
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 942
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: 3D printning

Inlägg av agehall »

bjornnilsson skrev: 11 mar 2024 16:37
Så jag tror frågan lyder: Hur stor skillnad är det om man jämför en modern 3d-skrivare för typ 10000 kr med en som är köpt för 5 år sedan för typ 3000 kr?
”Enorm” skulle jag säga. Skillnaden ligger till stor del i hur mycket tid du måste lägga på att fixa med skrivaren. Det går utmärkt att får en Prusa I3-klon från kina att skriva ut i hög hastighet med bra resultat, men man kommer få lägga ner massor av tid och pengar på uppgraderingar och intrimning. Köper man en bra maskin direkt så slipper man det och kan ägna sig mer åt att skriva ut prylar.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Skriv svar