3D printning

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3784
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: 3D printning

Inlägg av AAKEE »

bjornnilsson skrev: 11 mar 2024 16:37

Så jag tror frågan lyder: Hur stor skillnad är det om man jämför en modern 3d-skrivare för typ 10000 kr med en som är köpt för 5 år sedan för typ 3000 kr?
Håller med föregående talare.

Vill du ha ngt bra till bra pris rekommenderas Prusa eller Bambulabs.

Har har en Prusa mk3s+ sedan mk3 kom (17-18?), och en mk4 sedan ubgefär ett år.

Jag har många bekanta som följt mitt spår och gått Prusa. Det ”bara fungerar” för alla.
Sen känner jag några som köpt kloner eller andra billigare märken och överlag har det funnits issues.

Man kommer (förr eller senare) vilja ha en som kan skriva de flesta material, vilket kräver att skrivaren är gjord för att värma filament uppåt 300 grader.

Och man kommer vilja ha ett kabinett till skrivaren så en del sv de exklusiva plasterna går skriva utan att det warpar (blir krokigt, typ).
Bambulabs finns med kabinett fabriks och Prisa har det som tillbehör.

Har inte koll på den senaste mjukvaran på bambulabs men Prusas mk4 blev galet snabb när deras ”input shaper” mjukvara kom.

Jag kör prusa, eftersom jag redan innan gjorde det. Marknadsundersökningen för ett år sedan gav att det var Bambulabs eller prusas mk4 som gäller. Bägge skulle nog fungera, och priserna är rätt lika med kabinett.

Jag har skrivit ut grymt mycket prylar, både privat och via mitt företag.
Har även ritat/designat grejer till i princip allt. Skulle säga att jag tror det går vara utan mobiltelefon men inte vara utan 3D-skrivare 😅

(3D Scanner är grymt bra, har två olika. Däremot krävs det oftast en del handpåläggning typ reversed enginering för att nyttja scannen, men scanner + skrivare, då är man lite kung 😀)
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8574
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: 3D printning

Inlägg av Pontus »

AAKEE skrev: 11 mar 2024 22:46
bjornnilsson skrev: 11 mar 2024 16:37

Så jag tror frågan lyder: Hur stor skillnad är det om man jämför en modern 3d-skrivare för typ 10000 kr med en som är köpt för 5 år sedan för typ 3000 kr?
Håller med föregående talare.

Vill du ha ngt bra till bra pris rekommenderas Prusa eller Bambulabs.

Har har en Prusa mk3s+ sedan mk3 kom (17-18?), och en mk4 sedan ubgefär ett år.

Jag har många bekanta som följt mitt spår och gått Prusa. Det ”bara fungerar” för alla.
Sen känner jag några som köpt kloner eller andra billigare märken och överlag har det funnits issues.

Man kommer (förr eller senare) vilja ha en som kan skriva de flesta material, vilket kräver att skrivaren är gjord för att värma filament uppåt 300 grader.

Och man kommer vilja ha ett kabinett till skrivaren så en del sv de exklusiva plasterna går skriva utan att det warpar (blir krokigt, typ).
Bambulabs finns med kabinett fabriks och Prisa har det som tillbehör.

Har inte koll på den senaste mjukvaran på bambulabs men Prusas mk4 blev galet snabb när deras ”input shaper” mjukvara kom.

Jag kör prusa, eftersom jag redan innan gjorde det. Marknadsundersökningen för ett år sedan gav att det var Bambulabs eller prusas mk4 som gäller. Bägge skulle nog fungera, och priserna är rätt lika med kabinett.

Jag har skrivit ut grymt mycket prylar, både privat och via mitt företag.
Har även ritat/designat grejer till i princip allt. Skulle säga att jag tror det går vara utan mobiltelefon men inte vara utan 3D-skrivare 😅

(3D Scanner är grymt bra, har två olika. Däremot krävs det oftast en del handpåläggning typ reversed enginering för att nyttja scannen, men scanner + skrivare, då är man lite kung 😀)
Aha, det lutar åt en X1C men vill nog vänta lite till för att se om det är något nytt på gång ifrån BambuLabs.
Scanner har jag också funderat på men det verkar dyrt om man ska ha något bra och lättarbetat. Vad har du?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3784
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: 3D printning

Inlägg av AAKEE »

Pontus skrev: 12 mar 2024 08:06
AAKEE skrev: 11 mar 2024 22:46
bjornnilsson skrev: 11 mar 2024 16:37

Så jag tror frågan lyder: Hur stor skillnad är det om man jämför en modern 3d-skrivare för typ 10000 kr med en som är köpt för 5 år sedan för typ 3000 kr?
Håller med föregående talare.

Vill du ha ngt bra till bra pris rekommenderas Prusa eller Bambulabs.

Har har en Prusa mk3s+ sedan mk3 kom (17-18?), och en mk4 sedan ubgefär ett år.

Jag har många bekanta som följt mitt spår och gått Prusa. Det ”bara fungerar” för alla.
Sen känner jag några som köpt kloner eller andra billigare märken och överlag har det funnits issues.

Man kommer (förr eller senare) vilja ha en som kan skriva de flesta material, vilket kräver att skrivaren är gjord för att värma filament uppåt 300 grader.

Och man kommer vilja ha ett kabinett till skrivaren så en del sv de exklusiva plasterna går skriva utan att det warpar (blir krokigt, typ).
Bambulabs finns med kabinett fabriks och Prisa har det som tillbehör.

Har inte koll på den senaste mjukvaran på bambulabs men Prusas mk4 blev galet snabb när deras ”input shaper” mjukvara kom.

Jag kör prusa, eftersom jag redan innan gjorde det. Marknadsundersökningen för ett år sedan gav att det var Bambulabs eller prusas mk4 som gäller. Bägge skulle nog fungera, och priserna är rätt lika med kabinett.

Jag har skrivit ut grymt mycket prylar, både privat och via mitt företag.
Har även ritat/designat grejer till i princip allt. Skulle säga att jag tror det går vara utan mobiltelefon men inte vara utan 3D-skrivare 😅

(3D Scanner är grymt bra, har två olika. Däremot krävs det oftast en del handpåläggning typ reversed enginering för att nyttja scannen, men scanner + skrivare, då är man lite kung 😀)
Aha, det lutar åt en X1C men vill nog vänta lite till för att se om det är något nytt på gång ifrån BambuLabs.
Scanner har jag också funderat på men det verkar dyrt om man ska ha något bra och lättarbetat. Vad har du?
Den första jag köpte var en Einscan SE med rotationsbord. Tar ca 20cm i kubik på bordet, och har fungerat kanon. Haft den 5-6 år.

De handhållna som (faktiskt fungerar) har vart grymt dyra men för ~ 1 år sen började det komma såna med bra upplösning som fungerar bra.
Det blev en Einscan Einstar, som har fungerat riktigt bra so far. Har inte skannat jättemycket med den, men känslan är att den är bättre än jag torde hoppas på. Det är fortfarande lite av en teknik att lära sig tex när man behöver markers eller kontrastspray.
Jag hade en del inlärning med första scannern, och då fungerade Einstar klockrent från första försöket. Har man inte erfarenhet får man nog räkna med en liten inlärningsprocess.

Torrschampo fungerar bra, sen finns det scanningsspray, både permanent och sådan som löser upp sig själv efter ~ en timme.
Så jag rekommenderar Einscan Einstar (12K) och att man skaffar torrshampo och ev scanningsspray.
Einscan/Einstar kräver nog fortfarande grafikkort från Nvidia tror jag. Gärna ett bättre.

Scannern skapar en 3D-bild som består av trianglar. De vanliga ”dödliga” programmen kan inte arbeta med en sån rakt av i CAD-miljö så man får lära sig att hantera det.
(Einscan säljer ett program till rimligt pris för att lösa det, annars är de stora CAD-programmen i nivån stora femsiffriga tal.)
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1129
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: 3D printning

Inlägg av bjornnilsson »

AAKEE skrev: 11 mar 2024 22:46
Jag har många bekanta som följt mitt spår och gått Prusa. Det ”bara fungerar” för alla.
Det där blir bra, det är sådär jag vill ha det. Jag har tänkt ställa printern i garaget och managera den från kontoret i huset. Läste lite snabbt om Prusa Connect, är det via den tjänsten som man kopplar upp sig? Kostar den pengar? Funkar?
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4887
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: 3D printning

Inlägg av chaffis75 »

bjornnilsson skrev: 12 mar 2024 09:03
AAKEE skrev: 11 mar 2024 22:46
Jag har många bekanta som följt mitt spår och gått Prusa. Det ”bara fungerar” för alla.
Det där blir bra, det är sådär jag vill ha det. Jag har tänkt ställa printern i garaget och managera den från kontoret i huset. Läste lite snabbt om Prusa Connect, är det via den tjänsten som man kopplar upp sig? Kostar den pengar? Funkar?
Tänka på värmen (eller snarast kyla) i garaget, ska man tex skriva i abs så är de viktigt att ha en jämn och ganska hög temperatur och de ska inte vara något luftdrag.
För egen del upptäckte jag att de räckte jag hade ett fönster öppet så blev abs utskriften inte bra trots jag har en inbyggd skrivare (bambu p1s).
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3784
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: 3D printning

Inlägg av AAKEE »

bjornnilsson skrev: 12 mar 2024 09:03
AAKEE skrev: 11 mar 2024 22:46
Jag har många bekanta som följt mitt spår och gått Prusa. Det ”bara fungerar” för alla.
Det där blir bra, det är sådär jag vill ha det. Jag har tänkt ställa printern i garaget och managera den från kontoret i huset. Läste lite snabbt om Prusa Connect, är det via den tjänsten som man kopplar upp sig? Kostar den pengar? Funkar?
Nej, det är över eget wifi. Inga kostnader!
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8574
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: 3D printning

Inlägg av Pontus »

Kul med så många som skriver här.
Tänkte också höra om ni skrivit ut något till bilen? Jag håller på med en blinkersspak men tiden rinner lite mellan fingrarna men en helg så... ;)
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 942
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: 3D printning

Inlägg av agehall »

Jag designade en drickahållare till Volvo V60/V90 som jag ofta hyrde men jag lyckades aldrig skriva ut och testa någon eftersom det slutade med att jag köpte en M3 istället. :) Tanken var att den skulle låta en vanlig 50cl PET-flaska sitta tight i hållaren istället för att skvalpa runt som de gör normalt sett.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4887
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: 3D printning

Inlägg av chaffis75 »

Till vår id3 har jag skrivit ut en krok i bagaget till laddkabeln och en sladd genomföring till usbkablen eftersom uttaget för usb är i mitt facket, på detta sätt kan man ha "luckan" stängd utan att klämma sladden.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: 3D printning

Inlägg av mikebike »

Det är ju rätt populärt att skriva ut verktyg för att öppna luckan till dragkroken på Model Y.
Jag fräste ut ett istället, dessutom har jag fräst ett Teslaemblem till fronten på min MY.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8574
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: 3D printning

Inlägg av Pontus »

mikebike skrev: 12 mar 2024 20:44
Det är ju rätt populärt att skriva ut verktyg för att öppna luckan till dragkroken på Model Y.
Jag fräste ut ett istället, dessutom har jag fräst ett Teslaemblem till fronten på min MY.
Kul, har du någon bild?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: 3D printning

Inlägg av mikebike »

Pontus skrev: 12 mar 2024 20:53
mikebike skrev: 12 mar 2024 20:44
Det är ju rätt populärt att skriva ut verktyg för att öppna luckan till dragkroken på Model Y.
Jag fräste ut ett istället, dessutom har jag fräst ett Teslaemblem till fronten på min MY.
Kul, har du någon bild?
Ingen bra bild.
20230503_155637.jpg
Jag har plockat bort det kromade emblemet på huven.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Inlägg: 774
Blev medlem: 22 jul 2021 10:37

Re: 3D printning

Inlägg av Jaegaern »

Pontus skrev: 12 mar 2024 18:51
Kul med så många som skriver här.
Tänkte också höra om ni skrivit ut något till bilen? Jag håller på med en blinkersspak men tiden rinner lite mellan fingrarna men en helg så... ;)
Designat och skrivit ut grejer till bilen och rätt många andras bilar! Men det måste varvas med leksaker och inredning till mina unga döttrar. Prioriteringarna måste vara rätt :lol:

Har just nu endast mina 2 MK3S+. De har rätt många timmar utan mer än någon enstaka service. Bytt några trasiga värmare och utskriftsplattor. De man får med är inte jättebra på annat än PLA. Rekommenderar deras Satin powdered sheet. De fungerar till alla olika material utan lim och liknande!
Model Y LR vit/svart 2021
Model 3 RWD blå/svart 2022

Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV

Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8574
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: 3D printning

Inlägg av Pontus »

Jag ritade en form för pepparkakor som Bjelke skrev ut åt mig och vi hade en tråd om 3D utskrifter tidigare men jag glömde bort den. Men detta var nog Julen 2014 eller 2015. Den formen vart ju riktigt bra och det var 10 år sedan.
pepparkakor.jpg
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3784
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: 3D printning

Inlägg av AAKEE »

Jaegaern skrev: 13 mar 2024 09:38
Pontus skrev: 12 mar 2024 18:51
Kul med så många som skriver här.
Tänkte också höra om ni skrivit ut något till bilen? Jag håller på med en blinkersspak men tiden rinner lite mellan fingrarna men en helg så... ;)
Designat och skrivit ut grejer till bilen och rätt många andras bilar! Men det måste varvas med leksaker och inredning till mina unga döttrar. Prioriteringarna måste vara rätt :lol:

Har just nu endast mina 2 MK3S+. De har rätt många timmar utan mer än någon enstaka service. Bytt några trasiga värmare och utskriftsplattor. De man får med är inte jättebra på annat än PLA. Rekommenderar deras Satin powdered sheet. De fungerar till alla olika material utan lim och liknande!
Min Mk3S+ närmar sig nog ett års printtid. Länge sedan jag kollade, men hade nog ~300 dagar då vill jag minnas.

Har en multifärg/filamenttilsats MMU2S, som fungerar sådär. Gav upp den för ett par år sedan men nu finns MMU3, har beställt ett upgrade kit för att den ska bli en MMU3.

Jag har gjort utskrifter till bokstavligen allt 😅

Kör en hemmagjord encosure som är tillika flyttbart bord som mk3 står på.
Blir troligen att köpa prusas enclosure, den är ju färdig, annars hade jag eg. planerat att ha en våning till på min hembyggda, men vet inte om man får tummen ur.

Jag printade en prototyp till en anordning/maskin som skulle användas för att göra dörrar till en serverhall.
Det skulle bara kollas att allt passade och den fungerade, sedan skulle delarna fräsas ur solida aluminiumblock. Printen blev så bra att prototypen i plast (PETG) blev den färdiga produkten 😀
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3784
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: 3D printning

Inlägg av AAKEE »

Till jobbet har jag gjort flera grejer,
Vi fick nya iPads som används som electronic flightbag (”EFB”) , och helikoptern har ett fäste på sidan av instrumentplanelen.

När hkp står i solen eller man flyger med solinstrålning från fel håll så överhettar EFB, så en print qv ett solskydd löste det till alla våra operativa hkp.
IMG_4454.jpeg
Hade med printern till jobbet, utan enclosure och printen i ABS så jag byggde en tilfällig i kartong- fulast i världshistorien men det fungerade 😅
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Inlägg: 774
Blev medlem: 22 jul 2021 10:37

Re: 3D printning

Inlägg av Jaegaern »

AAKEE skrev: 13 mar 2024 10:17
Jaegaern skrev: 13 mar 2024 09:38
Pontus skrev: 12 mar 2024 18:51
Kul med så många som skriver här.
Tänkte också höra om ni skrivit ut något till bilen? Jag håller på med en blinkersspak men tiden rinner lite mellan fingrarna men en helg så... ;)
Designat och skrivit ut grejer till bilen och rätt många andras bilar! Men det måste varvas med leksaker och inredning till mina unga döttrar. Prioriteringarna måste vara rätt :lol:

Har just nu endast mina 2 MK3S+. De har rätt många timmar utan mer än någon enstaka service. Bytt några trasiga värmare och utskriftsplattor. De man får med är inte jättebra på annat än PLA. Rekommenderar deras Satin powdered sheet. De fungerar till alla olika material utan lim och liknande!
Min Mk3S+ närmar sig nog ett års printtid. Länge sedan jag kollade, men hade nog ~300 dagar då vill jag minnas.

Har en multifärg/filamenttilsats MMU2S, som fungerar sådär. Gav upp den för ett par år sedan men nu finns MMU3, har beställt ett upgrade kit för att den ska bli en MMU3.

Jag har gjort utskrifter till bokstavligen allt 😅

Kör en hemmagjord encosure som är tillika flyttbart bord som mk3 står på.
Blir troligen att köpa prusas enclosure, den är ju färdig, annars hade jag eg. planerat att ha en våning till på min hembyggda, men vet inte om man får tummen ur.

Jag printade en prototyp till en anordning/maskin som skulle användas för att göra dörrar till en serverhall.
Det skulle bara kollas att allt passade och den fungerade, sedan skulle delarna fräsas ur solida aluminiumblock. Printen blev så bra att prototypen i plast (PETG) blev den färdiga produkten 😀
Ja man inser inte hur snabbt printtiden går upp.

Kul med prototyper som funkar såpass bra att det kräver mer energi att justera och/eller göra i annat material, lite charmen med det hela!

En av mina kör jag utan enclosure, men en av dem som jag kör fler andra material köpte jag en https://www.tukkari.com/p/ts-acrylic-pr ... compatible funkar rätt bra men har börjat spricka lite.
Model Y LR vit/svart 2021
Model 3 RWD blå/svart 2022

Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV

Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Inlägg: 774
Blev medlem: 22 jul 2021 10:37

Re: 3D printning

Inlägg av Jaegaern »

AAKEE skrev: 13 mar 2024 10:54
Till jobbet har jag gjort flera grejer,
Vi fick nya iPads som används som electronic flightbag (”EFB”) , och helikoptern har ett fäste på sidan av instrumentplanelen.

När hkp står i solen eller man flyger med solinstrålning från fel håll så överhettar EFB, så en print qv ett solskydd löste det till alla våra operativa hkp.
IMG_4454.jpeg

Hade med printern till jobbet, utan enclosure och printen i ABS så jag byggde en tilfällig i kartong- fulast i världshistorien men det fungerade 😅
Det är ju sånt som är skoj! Idé/behov till cad, till färdig prototyp. Ökar liksom livet med en till dimension.
Model Y LR vit/svart 2021
Model 3 RWD blå/svart 2022

Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV

Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3784
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: 3D printning

Inlägg av AAKEE »

Jaegaern skrev: 13 mar 2024 14:43
AAKEE skrev: 13 mar 2024 10:54
Till jobbet har jag gjort flera grejer,
Vi fick nya iPads som används som electronic flightbag (”EFB”) , och helikoptern har ett fäste på sidan av instrumentplanelen.

När hkp står i solen eller man flyger med solinstrålning från fel håll så överhettar EFB, så en print qv ett solskydd löste det till alla våra operativa hkp.
IMG_4454.jpeg

Hade med printern till jobbet, utan enclosure och printen i ABS så jag byggde en tilfällig i kartong- fulast i världshistorien men det fungerade 😅
Det är ju sånt som är skoj! Idé/behov till cad, till färdig prototyp. Ökar liksom livet med en till dimension.
Jag bestämde mig tidigt i livet att jag skulle bli pilot, och att jag skulle bli flygingenjör och bygga flygplan om pilotdrömmen sket sig.

Har använt mycket av de ingenjörtekniska kunskaperna i t.e.x bilhobbyn/hobbybilen under åren, men inte fått fullt utslag för den ådran tills möjligheten med 3D-skrivaren kom. Nu med scannrar och printrar så får jag full valuta 😅

Har lekt med modellhelikoptrar tidigare efter att svågern lurade in mig i det och när corona kom fick jag en ide för att sysselsätta tid hemma med att köra FPV (ombordkamera +gogglar) på en eldriven ”jetmodell”.

Man vill ju lite flyginstrument för att göra det så jag mobterade ett bord med GPS + gyro och pitotrör för fartmätare.

Det fanns ingen anfallsvinkelsmätare (alfa) så jag beslöt att tillverka det. Bara på prov designade jag en helt mekanisk, som visade värdet på en skala framför kameran. Det var bara ett mellansteg, för att det var en cool/frän mekanisk lösning med en utbalanserad lösning som inte påverkas av acceleration/G-krafter.
Alla delar 3D-printades såklart (utom kullagrena).



Slutmålet blev såklart en digital lösning med en Hallsensor och överlagring i kamerabilden tillsammans med allt annat. Såklart tredeprintades allt hit med.

Oändlig kul att kunna göra grejer som i princip inte går handsnickra ihop, och med sån precision att den beräknade utbalanseringen fungerar!
Bara ett litet exempel, men visar ändå på sånt man i princip inte kunnat lösa utan en 3D-skrivare.
IMG_8660.jpeg
IMG_8615.jpeg
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Inlägg: 774
Blev medlem: 22 jul 2021 10:37

Re: 3D printning

Inlägg av Jaegaern »

AAKEE skrev: 13 mar 2024 16:49
Jaegaern skrev: 13 mar 2024 14:43
AAKEE skrev: 13 mar 2024 10:54
Till jobbet har jag gjort flera grejer,
Vi fick nya iPads som används som electronic flightbag (”EFB”) , och helikoptern har ett fäste på sidan av instrumentplanelen.

När hkp står i solen eller man flyger med solinstrålning från fel håll så överhettar EFB, så en print qv ett solskydd löste det till alla våra operativa hkp.
IMG_4454.jpeg

Hade med printern till jobbet, utan enclosure och printen i ABS så jag byggde en tilfällig i kartong- fulast i världshistorien men det fungerade 😅
Det är ju sånt som är skoj! Idé/behov till cad, till färdig prototyp. Ökar liksom livet med en till dimension.
Jag bestämde mig tidigt i livet att jag skulle bli pilot, och att jag skulle bli flygingenjör och bygga flygplan om pilotdrömmen sket sig.

Har använt mycket av de ingenjörtekniska kunskaperna i t.e.x bilhobbyn/hobbybilen under åren, men inte fått fullt utslag för den ådran tills möjligheten med 3D-skrivaren kom. Nu med scannrar och printrar så får jag full valuta 😅

Har lekt med modellhelikoptrar tidigare efter att svågern lurade in mig i det och när corona kom fick jag en ide för att sysselsätta tid hemma med att köra FPV (ombordkamera +gogglar) på en eldriven ”jetmodell”.

Man vill ju lite flyginstrument för att göra det så jag mobterade ett bord med GPS + gyro och pitotrör för fartmätare.

Det fanns ingen anfallsvinkelsmätare (alfa) så jag beslöt att tillverka det. Bara på prov designade jag en helt mekanisk, som visade värdet på en skala framför kameran. Det var bara ett mellansteg, för att det var en cool/frän mekanisk lösning med en utbalanserad lösning som inte påverkas av acceleration/G-krafter.
Alla delar 3D-printades såklart (utom kullagrena).



Slutmålet blev såklart en digital lösning med en Hallsensor och överlagring i kamerabilden tillsammans med allt annat. Såklart tredeprintades allt hit med.

Oändlig kul att kunna göra grejer som i princip inte går handsnickra ihop, och med sån precision att den beräknade utbalanseringen fungerar!
Bara ett litet exempel, men visar ändå på sånt man i princip inte kunnat lösa utan en 3D-skrivare.
IMG_8660.jpeg

IMG_8615.jpeg
Kul bakgrund!

Ja men exakt, precisionen blir ju så mycket bättre och kan användas till så mycket mer. Och att du kan göra flera på exakt samma sätt.
Model Y LR vit/svart 2021
Model 3 RWD blå/svart 2022

Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV

Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
Erxon
elbilist
Inlägg: 406
Blev medlem: 17 jun 2018 22:00

Re: 3D printning

Inlägg av Erxon »

Vad finns det för alternativ till skrivare för ca 5000 kr?
De som nämnts här är minst dubbla pengen…

Skulle vilja ha en 3D-skrivare bara för att man villhöver en.
Gärna en som är så enkel att hantera så en som en annan kan hantera och ställa in…

Har som sagt inget behov egentligen men det skulle vara kul att ha en… bara för att…
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 942
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: 3D printning

Inlägg av agehall »

Köp en Creality-skrivare av något slag. De är inte dåliga för pengarna man får ge, kräver bara mer fippel för att få riktigt bra resultat.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3784
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: 3D printning

Inlägg av AAKEE »

Håller med.

De sålde ut billiga byggsatser med prusa mk3 nyligen, verkar slut.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Skriv svar