Finns det någon fördel att ladda till 60%

Funderar du skaffa elbil men undrar över saker kan du ställa din fråga här!
Inom denna avdelning är inga frågor för dumma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1041
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Finns det någon fördel att ladda till 60%

Inlägg av Verdi_ »

Så batterierna klarar bara 8-10 år om man inte hanterar de med silkesvantar dagligen? Förlåt, men då är ju batteribilar ren skit.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3781
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Finns det någon fördel att ladda till 60%

Inlägg av AAKEE »

Verdi_ skrev: 11 mar 2024 07:40

Hur gamla bilar pratar vi om då? Hur stora skillnader?

För mig är det här att jämställa med att byta olja oftare än vad serviceintervallet säger på en fossilbil. Det är säkert bra men...
Forskningsresultaten visar att cellernas degradering är väldigt förutsägbar och spridningen ganska liten.

Här S85D, tror den hade 426km displayad räckvidd som ny (EPA).
IMG_7843.jpeg
Tesla anväder en degraderingströskel så bilarna måste tappa 2-4% innan rangen minskar. Kan inte S85, men alla 3/Y LR/P har normalt ~2%.
Min S har ~4%.

Man ser att det är bilar som inte gått jättelångt där rangen dyker. 360km är 15% på rangen, sedan tillkommer den delen före degraderingströskeln så vi får lägga på några procent.

Eftersom degraderingen är väldigt förutsägbar och påverkbar i forskningstester så är det rimligt att anta att den är förutsägbar/påverkbar även i verkligheten.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1826
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Finns det någon fördel att ladda till 60%

Inlägg av BrooklynS »

Bild
Bild

Två år knappt, strax 9000 mil.

Har kört på 50% till vardags och 100% innan långresa. Brukar också köra ned till 2-3% innan Supercharging när jag åker långt.

Det som AAKEE (och länkad forskning) hävdat länge nu ser ut att stämma riktigt bra.

Jag ser ingen större oro för batteriets status och jag kan inte påstå att laddmönstret innebär någon nedsida för egen del.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14515
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Finns det någon fördel att ladda till 60%

Inlägg av taliz »

Verdi_ skrev: 11 mar 2024 08:37
Så batterierna klarar bara 8-10 år om man inte hanterar de med silkesvantar dagligen? Förlåt, men då är ju batteribilar ren skit.
Japp, sälj din skrot-Tesla till mig. Du kan få 50k, så du har råd med en rostig Aygo. :lol:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1978
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Finns det någon fördel att ladda till 60%

Inlägg av pejvic »

Ja man får nog ta hand om batterierna som sagt.
Det är ju samma med bensinbilar som är långmilare.
Det är väl inte många märken som klarar 40.000 mil utan motorbyte.

Ett batteri är väl som sagt inte dyrare än en motor.
Frågan är hur mkt man servat bensinaren för efter 40.000 mil och tio år?
Hursomhelst, dyrt att köra bilar i 40.000 mil, oavsett drivlina.
Det vore märkligt om man trodde att batteribilen vore en evighetsmaskin.

Konstigast av allt är väl om man laddar mer än man behöver efter att ha kikat på AAKES kurvor.
Jag skulle inte ens göra det på en hyrbil.
Haft alla 3/Y
MrRun
elbilist
Inlägg: 805
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: Finns det någon fördel att ladda till 60%

Inlägg av MrRun »

Kul att det faktiskt finns fler som lutar sig på forskningen. :)

degradering.png
Ioniq 5 FE AWD
fnils
elbilist
Inlägg: 27
Blev medlem: 03 jan 2024 21:44

Re: Finns det någon fördel att ladda till 60%

Inlägg av fnils »

En ny fråga på ämnet dök upp.
Någon skrev att lägre än 20% inte spelade så stor roll. Vad är i sånt fall en bra nedre gräns?
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3301
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Finns det någon fördel att ladda till 60%

Inlägg av Niklas Z »

fnils skrev: 14 mar 2024 10:49
En ny fråga på ämnet dök upp.
Någon skrev att lägre än 20% inte spelade så stor roll. Vad är i sånt fall en bra nedre gräns?
I praktiken den som är mest praktisk med tanke på körmönstret. Antar att du behöver ha lite marginal för att kunna ge dig av på oplanerade körningar. Fundera på hur långt bort det kan komma att föra dig och hur mycket energi som kan gå åt, även vid dålig väderlek. Väg in att det kan finnas snabbladdare på vägen som alternativ att ta till om sträckan är lång, så att du inte tar höjd för orimligt långa körningar.
Den gräns du får på det sättet ligger högst troligt högre än vad batteriet tycker är allra bäst.
Senast redigerad av Niklas Z, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
juristen
Teslaägare
Inlägg: 861
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Finns det någon fördel att ladda till 60%

Inlägg av juristen »

fnils skrev: 14 mar 2024 10:49
En ny fråga på ämnet dök upp.
Någon skrev att lägre än 20% inte spelade så stor roll. Vad är i sånt fall en bra nedre gräns?
Bara utifrån kurvorna ovan verkar det vara lönt att hålla ett NMC under knixen efter 60% och NCA under ca 55%. På LFP ser man hur degraderingen tar fart efter 70%. Men ditt körmönster avgör så klart.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1978
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Finns det någon fördel att ladda till 60%

Inlägg av pejvic »

fnils skrev: 14 mar 2024 10:49
En ny fråga på ämnet dök upp.
Någon skrev att lägre än 20% inte spelade så stor roll. Vad är i sånt fall en bra nedre gräns?
som jag förstått så finns ingen nedre gräns. jag parkerade några dagar med 3% en gång. Men då gäller det ju att veta att man inte snabbt behöver bilen. jag skulle bort.

Det skall ju finnas rätt mkt under 0% också, jag gissar att man inte skall ställa den med 3% i flera månader helst. 0% på skärmen är ju inte 0 men om det verkligen blir 0% på rikigt där någonstans 4-5% under 0 på skärmen så kan väl batteriet ta skada?
AAKE vet och han kliver säkert in och förklarar - igen. Han är riktigt tålmodig :D

Tänk er själva att gå omkring och ha rätt bland 1000 man som tror att man har fel. Det måste tära en del på psyket.
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
Henko
Teslaägare
Inlägg: 1
Blev medlem: 21 feb 2024 11:50

Re: Finns det någon fördel att ladda till 60%

Inlägg av Henko »

AAKEE skrev: 10 mar 2024 14:26
fnils skrev: 10 mar 2024 12:46
Fråga: Vilket är det bästa sättet att ladda för batteriets välmående (Highland Long Range)?


T ex Är det bättre att ladda lite varje dag eller lite mer men inte så ofta?
-Ladda inte mer än du behöver till nästa laddning*
-Ladda ofta (minskar behovet ovan)
-Ladda sent, så laddningen är klar tex kort före du åker till jobbet.

*) Håller du 60% eller mindre halverar du calendar aging vilket i princip halverar degraderingen. Jag har flera bekanta med det LG-batteriet som haft 1% degradering första året efter 4000 mil efter att ha kört låg-SOC-strategin.
Laddar du till 60% eller lägre kan bilen stå så med låg degradering.


Det är förhållandevis stor risk att du kommer att höra folk säga saker som absolut inte stämmer om lithiumbatterier.
-De kommer sannolikt säga att låg SOC, under 20% är dåligt för batteriet.
-De kommer säga att det är dåligt att ladda till 100% och att man måste köra ASAP när man laddat till 100%.
-Det kommer troligen komma någon och säga att batteriet degraderas minst om fu laddar till 80%.

Alla tre statements:en ovan är fel. Jag kan visa väldigt mycket forskning som visar det, och det finns inga fakta som visar att det ovan skulle vara korrekt. (Återkom om du behöver fakta. Normalt finns det ingen av de som sprider de felaktiga myterna som har något som helst belägg för det de påstår.)

Tusen tack för ett väldigt informativt inlägg. Det här gäller alltså oavsett vilket batteri man har? Har en -24 MY LR, men har inte lyckats klura ut vilket batteri jag har.

Mvh Henko
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3781
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Finns det någon fördel att ladda till 60%

Inlägg av AAKEE »

pejvic skrev: 14 mar 2024 16:58

som jag förstått så finns ingen nedre gräns.
Precis!

För stora batteriet finns ingen gräns där det blir dåligt. Men får man helt slut ström, dvs långt under 0% så stänger BMS ned det batteriet för att skydda det. Då laddas inte lågvoltsbatteriet. Vilket innebär att man kan bli stående och inte få in någon ström i bilen innan man väckt upp lågvoltsbatteriet.
Har man en äldre Tesla med 12V blybatteri så mår de dåligt av att få slut ström.

Man bör undvika att hamna under 0%, och är man på eller under 0% bör man ladda asap, främst för att inte bli stående med problem att få igång bilen. Stora batteriet lider dock inte.

quote=pejvic post_id=785419 time=1710431925 user_id=4492]
Det skall ju finnas rätt mkt under 0% också, jag gissar att man inte skall ställa den med 3% i flera månader helst. 0% på skärmen är ju inte 0 men om det verkligen blir 0% på rikigt där någonstans 4-5% under 0 på skärmen så kan väl batteriet ta skada? [/quote]

Buffern är 4.5% normalt av totala kapaciteten.
Man kan inprincip köra upp allt det, dock stannar biken när första cellen når gränsen för låg spånning, så lite beroende på hur stor skillnad man har i cellcapacitet kan det kanske bara gå att få ut 3.5%.

När batteriet kopplas bort är det för att BMS mäter att nu ör laddningsnivån/cellspänningen på minsta tillåtna så nu är det dags att stönga ned.

För att slippa skriva allt igen så kanske jag kan posta länk till en beskrivning jag gjorde nyligen, där man cyklade model 3-celler ned till 5%, dvs ~ 0% på displayen i en Tesla. De batterierna hade hållit väldigt långe om man återkommande cyklat 5-15%, dvs 0-10% i bilen.
För calendar aging, mår batteriet som bäst där vid 0% riktig SOC.

Återkommer med länk.
Edit: Länk https://teslaclubsweden.se/forum/viewt ... 97#p782097
Senast redigerad av AAKEE, redigerad totalt 1 gånger.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3781
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Finns det någon fördel att ladda till 60%

Inlägg av AAKEE »

Henko skrev: 14 mar 2024 17:05
AAKEE skrev: 10 mar 2024 14:26
fnils skrev: 10 mar 2024 12:46
Fråga: Vilket är det bästa sättet att ladda för batteriets välmående (Highland Long Range)?


T ex Är det bättre att ladda lite varje dag eller lite mer men inte så ofta?
-Ladda inte mer än du behöver till nästa laddning*
-Ladda ofta (minskar behovet ovan)
-Ladda sent, så laddningen är klar tex kort före du åker till jobbet.

*) Håller du 60% eller mindre halverar du calendar aging vilket i princip halverar degraderingen. Jag har flera bekanta med det LG-batteriet som haft 1% degradering första året efter 4000 mil efter att ha kört låg-SOC-strategin.
Laddar du till 60% eller lägre kan bilen stå så med låg degradering.


Det är förhållandevis stor risk att du kommer att höra folk säga saker som absolut inte stämmer om lithiumbatterier.
-De kommer sannolikt säga att låg SOC, under 20% är dåligt för batteriet.
-De kommer säga att det är dåligt att ladda till 100% och att man måste köra ASAP när man laddat till 100%.
-Det kommer troligen komma någon och säga att batteriet degraderas minst om fu laddar till 80%.

Alla tre statements:en ovan är fel. Jag kan visa väldigt mycket forskning som visar det, och det finns inga fakta som visar att det ovan skulle vara korrekt. (Återkom om du behöver fakta. Normalt finns det ingen av de som sprider de felaktiga myterna som har något som helst belägg för det de påstår.)

Tusen tack för ett väldigt informativt inlägg. Det här gäller alltså oavsett vilket batteri man har? Har en -24 MY LR, men har inte lyckats klura ut vilket batteri jag har.

Mvh Henko
Du har ett LG-batteri på 78.8kWh nytt.
Det är ett NMC med 4% aluminium inblandat. Kallas NMCA/NCMA av vissa, men i praktiken ett NMC.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
mussla
Inlägg: 172
Blev medlem: 18 mar 2023 17:00

Re: Finns det någon fördel att ladda till 60%

Inlägg av mussla »

Enligt den här videon ung 4:40 in så nämns att man skall ladda ofta därför att batteriet slits av djupa urladdningar. Några tankar om det?

Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1978
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Finns det någon fördel att ladda till 60%

Inlägg av pejvic »

mussla skrev: 14 mar 2024 21:39
Enligt den här videon ung 4:40 in så nämns att man skall ladda ofta därför att batteriet slits av djupa urladdningar. Några tankar om det?

De säger bara precis som AAKE säger i alla sina batterikurser här på forumet att små laddningscykler är bättre än stora.
Dock är det ju ändå bättre att man långtidsparkerar bilen med 5% batteri än 50% tex.

jag tycker att han konfirmerar allt som AAKE predikat.
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3781
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Finns det någon fördel att ladda till 60%

Inlägg av AAKEE »

mussla skrev: 14 mar 2024 21:39
Enligt den här videon ung 4:40 in så nämns att man skall ladda ofta därför att batteriet slits av djupa urladdningar. Några tankar om det?

Jag såg den videon för ett bra tag sedan. Han gynnaren brukar ha bra videos och bra kunskap, och överlag var den det men som jag minns det var det några saker jag reagerade över som inte kom ut som de borde ha gjort i videon.

”Djupa urladdningar” är inte riktigt ett bra begrepp då det kan lura en att tro att låg SOC är dåligt.

Originalet i lithiumbatteri-termer är Depth-of-discharge (DoD), dvs ungefär hur många procent man urladdar batteriet i cykeln.

80-50% är 30% DoD, 30-0% är också 30% DoD.
Mindre cykler är ofta(-st) bättre.
Det är oftast bättre med att cykeln är längre ned även om den är lika stor, tex är 50-30% i princip alltid bättre än 80-60%.

Blybatterier typ 12V bilbatterier är känsliga för att laddas ur för mycket. Begreppet ”djupurladdning” kommer i princip från det.

Här är lithiumbatterier cyklade från den spänning som anges ned till 2.5V vilket är 0% samn SOC (långt under 0% på Teslaskärmen).

Varje 0.1V är ungefär 10%, med 4.20V som 100% 3.7V är 50%. I alla fall är batteriet urladdat till 0%.

Det blir rätt tydligt att batteriet mår mycket bättre av att man minskar hur högt det laddas, right?
IMG_5187.jpeg
Det som cyklas mellan 50% och 0% tappade 10% på 1000 FCE dvs 2000 50% DoD.

1000FCE = 1000 ggr det man kan köra från full laddning tills bilen stannar, så roughly 400.000 km för en Tesla LR. Det är ju inte direkt så att man förstör batteriet direkt om man kan köra 40.000 mil och det bara tappar 10% kapacitet.

Den här bilden visar att mindre cykler är bättre. Vi ser att 3.7V - 3.2V (50- ~10%) sliter lite mindre än 3.7-2.5V (50-0%). Å andra sidan är 50-0% en större cykel än 50-10% och ska slita mer pga det också.

Minsta slitaget får man omkring 35-55% för Tesla model 3-celler och det ser ut att vara väldigt lika för model S/X också. Men skillnaderna är inte jättestora över spannet 100-0%. (Kom ihåg att batterierna är gjorda för att cyklas 100-0%)
IMG_5340.jpeg
För att minimera degraderingen ska man:

- Inte ladda mer än man behöver (tills nästa laddning)
-Ladda ofta (minskar behovet i punkten ovan)
-Ladda sent, så laddningen är klar kort före man ska köra.

Till det ovan gäller att förstå att batteriet mår bra ned till 0%. Man ska dock inte köra med lägre SOC än räckviddsångesten medger.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3781
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Finns det någon fördel att ladda till 60%

Inlägg av AAKEE »

pejvic skrev: 14 mar 2024 22:09

jag tycker att han konfirmerar allt som AAKE predikat.
Han tror sannolikt att Tesla kör NMC, vilket de inte gör i amerikat; eller inte gjorde, när han gjorde videon.

Och, han pratar i princip bara om cyclic aging och hur man undviker det - Precis som Jeff Dahn gör.

Eftersom calendar aging har en såpass stor inverkan på degraderingen de 5-8 första åren och cyklisk degradering bara är en bråkdel så är det hål i huvudet att bara prata om det.

- Sanningen (summerade resultatet av all forskning) är att man kan halvera degraderingen pga calendar aging genom att hålla låg SOC dvs undvika att låta bilen stå med SOC över ”tröskeln”. Man kan faktiskt ladda över när då behövs o h även ladda fullt vid behov - men man bör ladda sent.

Det roliga är att om man kör låg-SOC-principen kommer även cyclic aging att bli mindre då batterierna trivs bra att cyklas från 50-60% och nedåt.


En liten jämförelse:

Om man diskuterar att försöka undvika att få lungcancer från rökning, ska man:
-rekommendera att röka cigarretter med filter

Eller

- rekommendera att inte röka alls?
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Tomsgbg
Teslaägare
Inlägg: 61
Blev medlem: 28 sep 2023 22:10
Ort: Göteborg

Re: Finns det någon fördel att ladda till 60%

Inlägg av Tomsgbg »

Lite nyfiken hur vår nuvarande laddnings situation påverka batteriet.

Har en MY RWD och vi laddar till 100% en gång i veckan.
Innan den börjar köras ner står den ca 1 dygn med nästan 100%.
Sedan körs den ner till ca 5-10% under veckan till de är dags att ladda igen.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3781
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Finns det någon fördel att ladda till 60%

Inlägg av AAKEE »

Tomsgbg skrev: 17 mar 2024 13:52
Lite nyfiken hur vår nuvarande laddnings situation påverka batteriet.

Har en MY RWD och vi laddar till 100% en gång i veckan.
Innan den börjar köras ner står den ca 1 dygn med nästan 100%.
Sedan körs den ner till ca 5-10% under veckan till de är dags att ladda igen.
LFP-batterier klarar ett väldigt stort antal fulla cykler, typ fullt till tomt (100-0%).
De klarar så många cykler att du skulle lesdna och skrota bilen om du försökte nöta ut det.
Cykler är ingen issue, hur än du gör.

Däremot åldras LFP (precis som NCA och NMC i LR/P-bilar) av tidens tand.
Calendar aging drabbar även LFP ungefär på samma sätt som NCA/NMC och det finns ingen forskning jag sett som tyder på ngt annat.

LFP är egentligen inte så mycket mindre känsliga för att stå med 100% än de övriga batterikemierna. (Tvärtom är det rätt lika och det är myten om det på NCA/NMC som sätter gryller i huvudet på folk).

I ditt fall, om du ska ladda fullt en gång i veckan (vilket du kanske bör för att säkerställa att BMS har koll på energin i batteriet) så har du inte så mycket annat val än att antingen ladda fullt ofta (dagligen eller så) eller göra som du gör nu.
Du kommer ha lägre SOC i snitt så ditt sätt minskar degraderingen jfrt med att ladda fullt var dag. Det är speciellt de dygn med 70% eller mindre som skonar batteriet.

Jag skulle inte säga annat än att forsätt som du gör.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Kaffekatten
Teslaägare
Inlägg: 88
Blev medlem: 20 nov 2023 22:15

Re: Finns det någon fördel att ladda till 60%

Inlägg av Kaffekatten »

Intressant inlägg. Med tanke på ovan skrivet, varför skulle man inte i skärmen under batteri ha en grön markering mellan 10 och 55% så att man som normal användare enklare hade förstått detta. På min MS är ju rekommendationen att ladda upp till max daglig 90%. Hade jag inte läst trådarna på detta forum hade jag aldrig uppmärksammat detta.

Ps sambons Mini Electric går inte att ställa någon nivå. Den laddas till 100% o står ofta där ds
Model S LR - Sept2020 Midnight Silver Metallic/Vit interiör/Chrome Delete
Model S 75 - Maj2017 Svart/Svart fullskinn *SÅLD*
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14515
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Finns det någon fördel att ladda till 60%

Inlägg av taliz »

Kaffekatten skrev: 17 mar 2024 16:07
Intressant inlägg. Med tanke på ovan skrivet, varför skulle man inte i skärmen under batteri ha en grön markering mellan 10 och 55% så att man som normal användare enklare hade förstått detta. På min MS är ju rekommendationen att ladda upp till max daglig 90%. Hade jag inte läst trådarna på detta forum hade jag aldrig uppmärksammat detta.

Ps sambons Mini Electric går inte att ställa någon nivå. Den laddas till 100% o står ofta där ds
Man vill inte skrämma upp folk i onödan. Batterierna håller skapligt ändå.

Förövrigt skall man ju komma ihåg att det finns buffert i de flesta bilar, i många både topp och botten. Dvs vad som visas på displayen är inte faktisk SOC.
Oftast är bottenbufferten ett antal procent, uppåt 10% hos vissa, dvs om det står 50% på displayen kanske det är 60% "faktisk" SOC inräknat buffert.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Trevlig
Teslaägare
Inlägg: 752
Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
Referralkod: ts.la/kristoffer78135
Kontakt:

Re: Finns det någon fördel att ladda till 60%

Inlägg av Trevlig »

Vad är exakt procent på senaste LG batteriet? Har 60% på reglaget är det för högt för att vara optimalt och användbart?
Tesla M3 LR 2023
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3781
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Finns det någon fördel att ladda till 60%

Inlägg av AAKEE »

Kaffekatten skrev: 17 mar 2024 16:07
Intressant inlägg. Med tanke på ovan skrivet, varför skulle man inte i skärmen under batteri ha en grön markering mellan 10 och 55% så att man som normal användare enklare hade förstått detta.
Tesla tycker inte att det är viktigt att mimimera degraderingen. Det tycker att friheten att inte behöva bry sig överdrivet mycket är viktigare. Begränsningarna är lagda flr att minimera garantiproblem = kostnader för Tesla, i övrigt är det att erbjuda ett så enkelt elbilsägande som det går - endast ha ett minimum av begränsningar.

Hade jag tillverkat och sålt en elbil hade jag troligen gjort likadant. Hade jag velat ha en massa begränsningar hade nog jurister och salesansvariga tyckt annorlunda.



Kaffekatten skrev: 17 mar 2024 16:07
Ps sambons Mini Electric går inte att ställa någon nivå. Den laddas till 100% o står ofta där ds
En vanlig vanföreställningar (myt) är att batterierna mår akut illa vid 100%.

Det gör dom inte, 100% är inte mycket värre än 80%, ibland är 80% värre än 100%.

Lithiumbatterier går ladda till ~140-150%.

Man har valt 4.20V på de batterier tesla använder som 100% därför att det är en bra kompromiss mellan livslängd och utnyttjande.
0% är inte helt tomt, utan där batteritillverkaren tycker man ska sluta urladdningen av batteriet.

0-100% är safe. Batteriet är gjort för det.

Laddar man till 80% istället för 100% dubblerar man ungefär livslängden för cykliskt slitage, det är en stor del av att Tesla rekommenderar max 80/90% som ”daglig dos”.
LFP är inte alls känsliga för stora cykler utan tål tusentals 100-0% cykler.

100% är inte akut dåligt. Ryktet är att man måste köra asap är överdrivet.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3781
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Finns det någon fördel att ladda till 60%

Inlägg av AAKEE »

Trevlig skrev: 17 mar 2024 16:35
Vad är exakt procent på senaste LG batteriet? Har 60% på reglaget är det för högt för att vara optimalt och användbart?
NMC-batterier verkar ha sin cebtral graphite peak på runt 62% (60% på skärmen).
Man vet inte helt säkert innan någon gjort en test med många olika testpunkter i SOC.
Bedömt är 60% helt ok, och allt under det också. Vill mn safea är 50-55% ett säkert kortom man inte behöver mer.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: Finns det någon fördel att ladda till 60%

Inlägg av Dexter86 »

Jag har en annan liten fråga med koppling till detta
@aakee
Bör man ladda upp till 100% någon gång bara för att balansera prylarna eller ?
Har inte laddat till 100% sen vi va i Sthlm typ september -22
Skriv svar