Batteriproblem och ångest!
Postat: 07 feb 2016 17:09
Fick rejäl batteriångest idag! Skulle iväg och handla samt iväg till skjutbanan men batteriet var helt slut, gick inte ens att starta bilen. Instrumentpanelen lyste dock och lampan för glödtändningen kom upp men när jag försökte starta motorn så klickade bara bilen. Det gäller alltså min dieselbil som hade för lite kräm i batteriet.
Ungarna hade tänt taklampan och det räckte med att bilen stod stilla några dagar för att tömma batteriet så pass mycket att det inte gick att starta bilen. Har tre olika bilbatterier hemma så jag tänkte att det är ju bara att byta. Konstruktionen gjorde det dock omöjligt att få bort batteriet med skiftnyckel. Hylsnyckel krävdes eftersom utrymmet var begränsat. Hittade bara en 11mm hylsa hemma, stressad tog jag frugans bil till Bauhaus och köpte första sett med hylsnycklar som jag hittade. Visade sig vara 8, 9, 10 och 13mm. Naturligtvis krävdes det 12 mm samt att skruvmejseln som jag hade för hylsorna var för klen för att få loss den fastrostade muttern även efter att ha dränkt den med 5-56.
Fick skippa att handla och frugan fick skjutsa mig till skjutbanan. Efter skjutövningarna så köpte jag en hel låda med hylsnycklar. Fick bort det gamla batteriet och i med ett av de jag hade hemma. Nu visade det sig att det nya batteriet var 1 cm högre än det gamla. Samma med de bägge andra. Kia verkar köra med lite egen standard och naturligtvis räcker kablarna till deras batteri precis vilket gör att det inte går att koppla in andra... Löste sig efter att ha kapat ett par buntband och tvingat kablarna de sista millimeterna.
Det är inte första gång jag har batteriproblem med mina bilar och jag tror att jag inte är ensam fossilbilsägare som haft problem med batteri. Kanske tror en del att det med elbil måste vara än större problem med batteri. Hade en lampa lyst i en Tesla så hade den kunnat lysa i veckor utan problem...
Ungarna hade tänt taklampan och det räckte med att bilen stod stilla några dagar för att tömma batteriet så pass mycket att det inte gick att starta bilen. Har tre olika bilbatterier hemma så jag tänkte att det är ju bara att byta. Konstruktionen gjorde det dock omöjligt att få bort batteriet med skiftnyckel. Hylsnyckel krävdes eftersom utrymmet var begränsat. Hittade bara en 11mm hylsa hemma, stressad tog jag frugans bil till Bauhaus och köpte första sett med hylsnycklar som jag hittade. Visade sig vara 8, 9, 10 och 13mm. Naturligtvis krävdes det 12 mm samt att skruvmejseln som jag hade för hylsorna var för klen för att få loss den fastrostade muttern även efter att ha dränkt den med 5-56.
Fick skippa att handla och frugan fick skjutsa mig till skjutbanan. Efter skjutövningarna så köpte jag en hel låda med hylsnycklar. Fick bort det gamla batteriet och i med ett av de jag hade hemma. Nu visade det sig att det nya batteriet var 1 cm högre än det gamla. Samma med de bägge andra. Kia verkar köra med lite egen standard och naturligtvis räcker kablarna till deras batteri precis vilket gör att det inte går att koppla in andra... Löste sig efter att ha kapat ett par buntband och tvingat kablarna de sista millimeterna.
Det är inte första gång jag har batteriproblem med mina bilar och jag tror att jag inte är ensam fossilbilsägare som haft problem med batteri. Kanske tror en del att det med elbil måste vara än större problem med batteri. Hade en lampa lyst i en Tesla så hade den kunnat lysa i veckor utan problem...