Sida 1 av 1
Rotera hjulen
Postat: 17 mar 2024 12:59
av Malgomaj
Jag vet att man ska rotera hjulen var 1000:e mil. Är det helt enkelt bara att man sätter framhjulen bak och bakhjulen fram? Eller ska det roteras från höger till vänster också?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Rotera hjulen
Postat: 17 mar 2024 13:29
av Niklas Z
En del däck ska ha en viss rotationsriktning. Då kan du inte skifta vänster/höger, bara fram/bak.
Re: Rotera hjulen
Postat: 17 mar 2024 14:27
av Earplugged
Har man som i mitt fall även bredare däck bak så går det inte skifta där heller så det blir ingen omflyttning alls för min del

Re: Rotera hjulen
Postat: 17 mar 2024 14:30
av AAKEE
Earplugged skrev: ↑17 mar 2024 14:27
Har man som i mitt fall även bredare däck bak så går det inte skifta där heller så det blir ingen omflyttning alls för min del
Dom roterar ju på plats

Re: Rotera hjulen
Postat: 17 mar 2024 15:12
av Earplugged
AAKEE skrev: ↑17 mar 2024 14:30
Earplugged skrev: ↑17 mar 2024 14:27
Har man som i mitt fall även bredare däck bak så går det inte skifta där heller så det blir ingen omflyttning alls för min del
Dom roterar ju på plats
Ja och har bilen stått still för länge så blir hjulen runda och fina igen efter en stund i Trackmode....

Re: Rotera hjulen
Postat: 17 mar 2024 15:23
av OvePaHornet
Brukar, förutsatt att däcken tillåter det av diverse anledningar, vara vänster fram -> vänster bak -> höger fram och vice versa

Re: Rotera hjulen
Postat: 18 mar 2024 04:57
av taliz
Ser inte riktigt meningen med att rotera däck(annat än om man gör det när man ändå ska byta mellan sommar/vinter). Det är väl inte billigare/däck att byta 4 däck samtidigt, vs att byta 2?
Re: Rotera hjulen
Postat: 18 mar 2024 06:35
av SwedishAdvocate
Malgomaj skrev: ↑17 mar 2024 12:59
Jag vet att man ska rotera hjulen var 1000:e mil. Är det helt enkelt bara att man sätter framhjulen bak och bakhjulen fram? Eller ska det roteras från höger till vänster också?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Varför ska hjulen roteras? Huvudsaken är väl att hjulparet med mest mönsterdjup sitter på bakaxeln.
Skickat från min Bordstelefon med Tonval
Re: Rotera hjulen
Postat: 18 mar 2024 08:07
av Freez
Så här står det i manualen:
"
Däckrotation, balansering och hjulinställning
Tesla rekommenderar att du roterar däcken efter 10 000 km eller om skillnaden i mönsterdjup är 1,5 mm eller större, beroende på vad som inträffar först.
Däckrotering är en viktig del av däckunderhållet. Det bidrar till ett jämnt slitagemönster som ger bättre däckkvalitet, minskat vägbuller och längre livslängd för däcken.
Fordon med ”staggered” fälgar och oriktade däck kan roteras från sida till sida (vänster-höger) men inte framåt eller bakåt eftersom fram- och bakdäcken är olika stora. Genom att rotera varje däck från vänster till höger kan däckslitbanans livslängd öka då slitaget på däckets skuldra balanseras med den ändrade rotationsriktningen."
Länk:
https://www.tesla.com/ownersmanual/mode ... 5D587.html
Re: Rotera hjulen
Postat: 18 mar 2024 10:04
av Justin Time
Det där måste vara ett amerikanskt fenomen, att rotera hjulen. I min värld byter man inte rotationsriktning på hjulen, speciellt om man kör dubbat på vintern. Jag skiftar fram/bak när jag byter hjul höst och vår. Har man olika bredd fram och bak så skiftar man inte.
Re: Rotera hjulen
Postat: 18 mar 2024 10:56
av renes
Justin Time skrev: ↑18 mar 2024 10:04
Det där måste vara ett amerikanskt fenomen, att rotera hjulen. I min värld byter man inte rotationsriktning på hjulen, speciellt om man kör dubbat på vintern. Jag skiftar fram/bak när jag byter hjul höst och vår. Har man olika bredd fram och bak så skiftar man inte.
Jag har alltid förstått det som att man roterar hjul bara om man kör med samma däck året runt pga klimatet eller annat.
Re: Rotera hjulen
Postat: 18 mar 2024 11:09
av Niklas Z
Det är väl främst i de fall man har ojämnt slitage mellan fram och bakhjul som det är en bra idé att flytta hjulen mellan fram- och bakaxel. Huruvida ojämnt slitage uppstår beror på drivsystem, viktfördelning, körstil m m.
Re: Rotera hjulen
Postat: 18 mar 2024 12:17
av Lurkern
Hade en XC60 som slet däck enormt på ena drivhjulet fram. "De är så", enligt Bilia.
Re: Rotera hjulen
Postat: 18 mar 2024 13:38
av AAKEE
SwedishAdvocate skrev: ↑18 mar 2024 06:35
Malgomaj skrev: ↑17 mar 2024 12:59
Jag vet att man ska rotera hjulen var 1000:e mil. Är det helt enkelt bara att man sätter framhjulen bak och bakhjulen fram? Eller ska det roteras från höger till vänster också?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Varför ska hjulen roteras? Huvudsaken är väl att hjulparet med mest mönsterdjup sitter på bakaxeln.
Skickat från min Bordstelefon med Tonval
Många Teslor nöter mycket mer däck bak.
Re: Rotera hjulen
Postat: 18 mar 2024 13:47
av MY_piraya
AAKEE skrev: ↑18 mar 2024 13:38
SwedishAdvocate skrev: ↑18 mar 2024 06:35
Malgomaj skrev: ↑17 mar 2024 12:59
Jag vet att man ska rotera hjulen var 1000:e mil. Är det helt enkelt bara att man sätter framhjulen bak och bakhjulen fram? Eller ska det roteras från höger till vänster också?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Varför ska hjulen roteras? Huvudsaken är väl att hjulparet med mest mönsterdjup sitter på bakaxeln.
Skickat från min Bordstelefon med Tonval
Många Teslor nöter mycket mer däck bak.
kombinationerna, tunga bilar, bakhjulsdrivna , mycket hästkrafter / vridmoment . är ganska avgörande

Re: Rotera hjulen
Postat: 18 mar 2024 14:18
av AAKEE
MY_piraya skrev: ↑18 mar 2024 13:47
AAKEE skrev: ↑18 mar 2024 13:38
SwedishAdvocate skrev: ↑18 mar 2024 06:35
Malgomaj skrev: ↑17 mar 2024 12:59
Jag vet att man ska rotera hjulen var 1000:e mil. Är det helt enkelt bara att man sätter framhjulen bak och bakhjulen fram? Eller ska det roteras från höger till vänster också?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Varför ska hjulen roteras? Huvudsaken är väl att hjulparet med mest mönsterdjup sitter på bakaxeln.
Skickat från min Bordstelefon med Tonval
Många Teslor nöter mycket mer däck bak.
kombinationerna, tunga bilar, bakhjulsdrivna , mycket hästkrafter / vridmoment . är ganska avgörande
Även fyrhjulsdrivna.
Mina Audis har slitit väldigt jämt, tex v6 med dubbelturbo. Men där var det 50/50 kraftfördelning.
Tesla driver mycket ofta bara bak på 3/Y pga att bakre motorn är effektivare, och den vill helst regenerera bak med. I princip all ”bromsning” blir med bakhjulen också.
Nya S/x sliter sannolikt mycket jämnare (om man inte utnyttjar mycket effekt ofta), eftersom de har samna typ av motorer (permanentmagnet) runt om.
Bägge motorer (eller alla tre för Plaid) används för regen och drivning.
Re: Rotera hjulen
Postat: 18 mar 2024 14:22
av Niklas Z
Min personliga erfarenhet är att däcken slits väldigt jämnt fram och bak, både på min nuvarande Tesla Model 3 Long Range med 4-hjulsdrift och på mina tidigare bakhjulsdrivna BMW. Men det kanske har med körstilen att göra.
Re: Rotera hjulen
Postat: 18 mar 2024 20:47
av Bjelke
AAKEE skrev: ↑18 mar 2024 13:38
SwedishAdvocate skrev: ↑18 mar 2024 06:35
Malgomaj skrev: ↑17 mar 2024 12:59
Jag vet att man ska rotera hjulen var 1000:e mil. Är det helt enkelt bara att man sätter framhjulen bak och bakhjulen fram? Eller ska det roteras från höger till vänster också?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Varför ska hjulen roteras? Huvudsaken är väl att hjulparet med mest mönsterdjup sitter på bakaxeln.
Skickat från min Bordstelefon med Tonval
Många Teslor nöter mycket mer däck bak.
Speciellt för oss som hann med en bakhjulsdriven, satan i gatan vad snabbt jag nötte
ut bakdäcken i början

det var jäkligt kul i början att gasa på (typ första två åren, minst

)
Sedan med fyrhjulsdrift så blev det avsevärt bättre (och man har lugnat ner sig kanske)…
På första Teslan nötte jag ut alla fyra på mindre än 2000 mil fast jag roterade dom

dom
räckte ganska precis en sommar per uppsättning.