Sida 1 av 2

Ev6 vs model y köpråd

Postat: 19 mar 2024 11:39
av S0urf1
Det är dags att byta förmånsbil och funderar på Ev6 eller model y som båda uppfyller mina krav på att kunna dra 1500kg med B96.

Nu har jag en Volvo V90 T6 Recharge som jag är väldigt nöjd med. Tyst, bekväm och lastar bra.
Jag åker ca 8mil/dag, till jobbet, ärenden mm och gör kanske 5-10 långresor per år då jag kommer att behöver ladda utanför hemmet.

Fördelen med MY LR är att den lastar lite mer och att det går att fälla mittensätet bak vilket gör att man kan åka på en kortare skidsemester med familjen utan att krångla med takboxen.
Det verkar vara smidigt att ladda på långresor, inte jättesnabbt men pålitligt.
Den stora nackdelen är bullernivån som ligger på ca 5db högre än volvon och bilen jag provkörde hade Nokia Hakka odubbat. Har Hakka odubbat på Volvon och den är löjligt tyst. Blir ganska fundersam hur det blir med hårdare sommardäck.

Ev6 AWD kändes riktigt bra. Lite mindre men det är ok ändå.
Bullernivå ungefär samma som Volvon.
Det jag är fundersam på är laddningen på långresor. Som jag förstår det så när man får tag på en fungerande 800v laddare så går det undan men det verka vara en del tekniska problem och köer vi vissa tider på året och laddar man på 400v så får man bara ut knappt 100Kw.

Då det hotas med en prishöjning på MY så är jag lite sugen på att bestämma mig innan fredag 22 mars.
Jag hade i princip bestämt för Teslan efter ha läst en artikel i DN om det usla laddnätverket i sverige men samtidigt väger jag en tyst bil rätt så tungt.

Någon som har input?

Re: Ev6 vs model y köpråd

Postat: 19 mar 2024 12:06
av Bjelke
Jag skulle lätt valt EV6, då får man en bra bil med alla funktioner man kan
förvänta sig nuförtiden :)

Re: Ev6 vs model y köpråd

Postat: 19 mar 2024 12:16
av juristen
Hyundai Ioniq 5 är systerbil till EV6, skiljer mest i design. Den är också tyst och de nya är riktigt komfortabla med bra stötdämpning. Jag föredrar den öppna planlösningen och utrymmena i Ioniq, men KIA har två år längre nybilsgaranti, 7 vs 5 år.

Min Ioniq straffas betydligt hårdare i förbrukningen på vintern än mina Teslor gjort. Man måste också förvärma väldigt länge (över 1h) för att få vettig laddhastighet på vintern. Dock tycker jag inte det är något problem att hitta laddställen längre på långresor, inte ens här i Norrland.

Koreanerna har lite bristfällig mjukvara med en (hel) del korkade lösningar, men de lägger sig inte i din körning som Tesla gör. Och även om menyerna och infotainment är toppen i Tesla så finns det dumheter där också och en högst begränsad valfrihet. Båda har sina nackdelar här, jag föredrar trots allt koreanerna.

Re: Ev6 vs model y köpråd

Postat: 19 mar 2024 12:46
av jonasl
Tror inte du behöver bekymra dig så mycket över laddtiden faktiskt. Jämför lite med A Better Routeplanner och de olika bilderna så får du en ganska realistisk bild över hur lång tid det verkligen tar.

Att köra från Nynäshamn till Åre t.ex. brukar innebära 2 st 20-25 minuters laddstopp för oss om man optimerar. MY LR 2022. Att kunna ladda 250kW på Teslas nätverk helt bekymmersfritt är en stor fördel, man behöver aldrig planera sin resa i förväg utan knappar in och kör enligt navigationen. Sen kan man anpassa under resans gång om man vill förstås.

Re: Ev6 vs model y köpråd

Postat: 19 mar 2024 12:47
av Thed75
Köp den du vill ha!

Kör personligen mylr och har funkat väldigt bra trots -35 graders vinter. Har rostskyddsbehandlat och det extra lagret samt tätare hjulhus verkar ha sänkt db nivån jmfrt med bekants likadana bil/hjul

Re: Ev6 vs model y köpråd

Postat: 20 mar 2024 10:39
av PLA
Jag har nu haft min EV6 i drygt ett år och körd mer än 3300 mil nästan allt i Norrland.
Som referens så var min sista ICE-bil en Audi A3 sedan från 2018 med (nästan) extra allt.

Det blir förstås en hel del långa resor med laddning utanför hemmet. Verkliga problem har jag aldrig haft och inte heller köat någonstans.
Jag har sett köar men med litet flexibilitet samt framförhållning går det att undvika.
Ibland undrar man, långa köar vid Ionity och 200m därifrån 4 lediga 360KW CircleK.
Jag gör egentligen inte några komplicerade planeringar i förhand utan kolla bara i Chargefinder appen längs min tänkta rutt vad som finns för laddstationer. Och det blir fler och fler hela tiden.
Irriterande för oss med 800V bilar (Kia/Hyundai) är 150KW laddare som går på 400V och ger bara 104KW speciellt när det tickar samtidigt en tidstaxa (Bollnäs). Men 150KW laddare på 800V ger drygt 160KW :D . Alla med 200KW och mer går på 800V och där går det undan. Mer än en snabbt fikarast blir det inte :D .

Hur är bilen då för långresor? Helt underbar tycker jag. Tyst (mycket uppskattad!), bekvämt och en uppsjö av välfungerande assistans-och säkerhetssystem som underlättar. De flesta kan du även finjustera hur de ska bete sig.
Överlag en mycket bra bil tycker jag, inte riktig premium som t.ex. Audi men nästan och det räcker för mig
På plussidan:
-tyst och bekväm
-bra assistans och säkerhetssystem som fungera utan krångel
-360 grad kamera. jag visste inte ens att jag har saknat det
-riktig snabbladdning

Förbättringspotential:
-Infotainment och appen. Det fungerar som det ska men gränssnittet borde ses över av några som kan detta.
-Elektrisk infällbar dragkrok vore nice.
-Plingade när men backar. Varför i h... måste det vara så högt? Inför "night mode" t.ex. bilen låter mig ändå inte köra på folk.

/Peter

Re: Ev6 vs model y köpråd

Postat: 20 mar 2024 11:05
av expat
PLA skrev: 20 mar 2024 10:39
Jag har nu haft min EV6 i drygt ett år och körd mer än 3300 mil nästan allt i Norrland.
Som referens så var min sista ICE-bil en Audi A3 sedan från 2018 med (nästan) extra allt.

Det blir förstås en hel del långa resor med laddning utanför hemmet. Verkliga problem har jag aldrig haft och inte heller köat någonstans.
Jag har sett köar men med litet flexibilitet samt framförhållning går det att undvika.
Ibland undrar man, långa köar vid Ionity och 200m därifrån 4 lediga 360KW CircleK.
Jag gör egentligen inte några komplicerade planeringar i förhand utan kolla bara i Chargefinder appen längs min tänkta rutt vad som finns för laddstationer. Och det blir fler och fler hela tiden.
Irriterande för oss med 800V bilar (Kia/Hyundai) är 150KW laddare som går på 400V och ger bara 104KW speciellt när det tickar samtidigt en tidstaxa (Bollnäs). Men 150KW laddare på 800V ger drygt 160KW :D . Alla med 200KW och mer går på 800V och där går det undan. Mer än en snabbt fikarast blir det inte :D .

Hur är bilen då för långresor? Helt underbar tycker jag. Tyst (mycket uppskattad!), bekvämt och en uppsjö av välfungerande assistans-och säkerhetssystem som underlättar. De flesta kan du även finjustera hur de ska bete sig.
Överlag en mycket bra bil tycker jag, inte riktig premium som t.ex. Audi men nästan och det räcker för mig
På plussidan:
-tyst och bekväm
-bra assistans och säkerhetssystem som fungera utan krångel
-360 grad kamera. jag visste inte ens att jag har saknat det
-riktig snabbladdning

Förbättringspotential:
-Infotainment och appen. Det fungerar som det ska men gränssnittet borde ses över av några som kan detta.
-Elektrisk infällbar dragkrok vore nice.
-Plingade när men backar. Varför i h... måste det vara så högt? Inför "night mode" t.ex. bilen låter mig ändå inte köra på folk.

/Peter
Finns en säkring, som kan råka trilla av. Verkar inte påverka något annat
https://www.kiaevforums.com/threads/dis ... vess.2269/

Re: Ev6 vs model y köpråd

Postat: 20 mar 2024 11:51
av PLA
Jag vet men den den är även för VESS och den är ganska tyst och stör inte.
/Peter

Re: Ev6 vs model y köpråd

Postat: 20 mar 2024 13:04
av DanneLKPG
expat skrev: 20 mar 2024 11:05
Finns en säkring, som kan råka trilla av. Verkar inte påverka något annat
Samma som på IONIQ 5. Den säkringen pajade i båda mina bilar... :mrgreen: :arrow:

Re: Ev6 vs model y köpråd

Postat: 20 mar 2024 14:00
av PLA
Kanske det blir samma för mig?
Någon som vet vad böter kan kosta? 8-)
/Peter

Re: Ev6 vs model y köpråd

Postat: 20 mar 2024 14:23
av OvePaHornet
GT-Line har akustikrutor, det har INTE ”vanliga” EV6. Kan vara värt att ha koll på :)

Re: Ev6 vs model y köpråd

Postat: 20 mar 2024 14:44
av lloydfabege
Kolla gärna EV6-gruppen på Facebook. Ett inte ovanligt problem är trubbel med 12v-batteriet och zombie-mode.

Re: Ev6 vs model y köpråd

Postat: 21 mar 2024 07:18
av expat
lloydfabege skrev: 20 mar 2024 14:44
Kolla gärna EV6-gruppen på Facebook. Ett inte ovanligt problem är trubbel med 12v-batteriet och zombie-mode.
Verkar vara ett problem med en ICCU på somliga bilar med E-GMP plattformen. En recall verkar vara på väg.
https://www.businesskorea.co.kr/news/ar ... xno=212946.
edit: Tycks som att det är 2022or mest

Zombie mode har jag själv inte lyckats skapa, trots flera försök efter att ha läst om det, men tycks kunna uppstå om man har för brått att komma i väg

Re: Ev6 vs model y köpråd

Postat: 21 mar 2024 08:26
av Berguv
Har MYLR sedan två år. Den är ful. Den är lite i bullrigaste laget. Vindrutetorkarautomatiken är kass.

Har åkt EV6 Åre Sthlm i -25 för 1.5 år sedan. Jag var INTE imponerad. Laddade med Max 70kwh på Ionity.

Mjukvaran hade jag inte kunnat leva med. Sjukt dålig (då, kan ha ändrats). Även lite avsmak för interiören men det är ju upp till var och en. Vad som är mer konkret med interiören är att sätena är mycket lägre så man får sitta med böjda knän. Mycket bättre (gubbigare) sittställning i model Y. Och varje gång jag satte mig i EV6 slog jag huvudet i taket pga att den är lägre.

Lastmässigt är Y episk jämfört med EV6. Fick inte plats något tyckte jag, MY kan man ösa in hur mycket som helst i.

Tycker mig se folk som säger att de använder ABRP för att planera. Hade jag aldrig pallat. Det finns ju en dator i bilen som rimligen skall vara svinbra på att planera rutter. Det är Teslas. Ev6 tyckte jag inte var det (för 1.5 år sedan). Det hade jag inte kunna leva med.

Re: Ev6 vs model y köpråd

Postat: 21 mar 2024 09:01
av PLA
Zombie mode har jag själv inte lyckats skapa, trots flera försök efter att ha läst om det, men tycks kunna uppstå om man har för brått att komma i väg
Jag har lyckats en gång för länge sedan och det stämmer vad du skriva. Man ska väntar tills bilen signalerar "ready" innan man lägger i D eller R. Tar c:a 3 sekunder.
Det finns massiv med skriverier om 12V batterier och det finns många teorier om orsaken. Jag vet inte vad man få tro på och jag gjorde som många andra köpt en jumpstarter i samband med bilköp. Den ligger alltid under passagerarsäten och laddas då och då. Aldrig använd.

@Berguv Om du aktivera batteriförvärmning så går det betydligt bättre med snabbladdning.
Mjukvara har ändrats sedan dess och efter den senaste uppdateringen är status (min åsikt) "acceptabel".
Interiören är förstås smaksak och jag gillar det.

/Peter

Re: Ev6 vs model y köpråd

Postat: 21 mar 2024 09:59
av taliz
Skulle kikat på årms 2025 ioniq 5, med svarta infotainmentskärmar och större 84kwh batteri. Rymligare och snyggare än EV6.
För Model Y skulle jag vänta på facelift, den sk Juniper. Då bör den likt nya Model 3 bli betydligt tystare.

Re: Ev6 vs model y köpråd

Postat: 21 mar 2024 11:15
av freheg
Utan att ha kört EV6 skulle jag ändå vilja slå ett slag för MYLR. Har ungefär samma körmönster som du och just vid långresor är det oerhört skönt att släppa planering/laddning till bilen. Bara att stanna eller köra vidare när man blir tillsagd. Också skönt att den håller koll på ev köer vid olika laddare och planerar utifrån det. Laddningen går ruskigt fort tack vare automatisk förvärmning, även vid -25-30 grader som vi ofta har här uppe i norr.

Det som dock talar mest för MYLR är möjligheten att packa sjukt mycket. Vid sportlovsresan åkte vi 4 vuxna med 4 kompletta slalomutrustningar, 2 längdutrustningar, isfiskegrejor, packning samt mat för 6 dygn - utan takbox och med marginellt högre förbrukning än på sommaren (runt 1,8 i snitt på 75 mils körning). Och då hade vi inte ens utnyttjat möjligheten att ha packning på golvet mellan baksätena.

Och jag tycker definitivt bilen blir bättre och bättre för varje uppdatering som kommer. Parkeringshjälpen funkar nu riktigt bra, nya adaptiva helljuset är magiskt och autopiloten blir bättre och bättre (senast 70 mil utan en enda avvikelse vid fjällresan).

Re: Ev6 vs model y köpråd

Postat: 21 mar 2024 11:59
av DanneLKPG
freheg skrev: 21 mar 2024 11:15
Laddningen går ruskigt fort tack vare automatisk förvärmning, även vid -25-30 grader som vi ofta har här uppe i norr.
Beror på vad man jämför med. Jag tycker Model Y LR laddar ganska mediokert faktiskt...
Blev besviken när jag såg att den inte laddar lika snabbt som Model 3 LR.

Förvärmning av batteri och ruttplanering finns på EV6 också. Ska man packa mycket är det IONIQ 5 som gäller av Koreanerna.
Dragkroken är dessutom usel på Model Y med luckan. På EV6/i5 kan man välja infällbar dragkrok.

Re: Ev6 vs model y köpråd

Postat: 21 mar 2024 12:10
av Tellus
DanneLKPG skrev: 21 mar 2024 11:59
freheg skrev: 21 mar 2024 11:15
Laddningen går ruskigt fort tack vare automatisk förvärmning, även vid -25-30 grader som vi ofta har här uppe i norr.
Beror på vad man jämför med. Jag tycker Model Y LR laddar ganska mediokert faktiskt...
Blev besviken när jag såg att den inte laddar lika snabbt som Model 3 LR.

Förvärmning av batteri och ruttplanering finns på EV6 också. Ska man packa mycket är det IONIQ 5 som gäller av Koreanerna.
Dragkroken är dessutom usel på Model Y med luckan. På EV6/i5 kan man välja infällbar dragkrok.
Model Y versus Ioniq 5 interior and cargo space

The Model Y beats the Ioniq 5 hands down in terms of cargo space. With 853 litres in the back (1,925 litres with the seats down), it has much more cargo space compared to the Ioniq 5, which has 531 litres and 1,587 litres with the seats folded down.

In the front storage area underneath the bonnet (known as a “frunk”), the Model Y also wins hands down. It has 117 litres worth of space under the bonnet, while the Ioniq 5 has just 24 litres in the AWD variant, and 52 litres in the RWD.

https://thedriven.io/2022/06/16/how-the ... i-ioniq-5/

Re: Ev6 vs model y köpråd

Postat: 21 mar 2024 12:15
av Tellus
Fördelar Y

- Inget servicekrav
- Laddnätverk
- Octovalve
- Bagageutrymme
- Frunk
- Stor skärm
- Överlägset userinterface och karta
- Youtube, netflix, spel, internet
- Spotify
- Vaktläge
- Dashcam
- Mycket standardutrustning
- Prisvärd
- Trådlösa uppdateringar
- Servicebil kommer hem gratis eller till jobbet, under garantitid
- Dog mode/ camp mode
- Stabil app
- Gynnar ej fossiltillverkare
- Bättre krocksäkerhet
- Slipper smöra med bilskojare för att få rabatt
- Mobilen som nyckel
- Pruttkudden
- Made in Germany

Re: Ev6 vs model y köpråd

Postat: 21 mar 2024 12:33
av DanneLKPG
Tellus skrev: 21 mar 2024 12:10
Model Y versus Ioniq 5 interior and cargo space

The Model Y beats the Ioniq 5 hands down in terms of cargo space. With 853 litres in the back (1,925 litres with the seats down), it has much more cargo space compared to the Ioniq 5, which has 531 litres and 1,587 litres with the seats folded down.

In the front storage area underneath the bonnet (known as a “frunk”), the Model Y also wins hands down. It has 117 litres worth of space under the bonnet, while the Ioniq 5 has just 24 litres in the AWD variant, and 52 litres in the RWD.

https://thedriven.io/2022/06/16/how-the ... i-ioniq-5/
Du vet att Tesla inte mäter liter enligt standarden vi använder i EU va? Tesla älskar att välja det räknesätt som gör att den ser bäst ut på papper. ID Buzz har 1581 liter med fällda säten när man räknar enligt vår standard. Du tror på allvar att Model Y har 1925 liter? Deras sätt att vilseleda fungerar ju uppenbarligen.

Sen skrev jag faktiskt att IONIQ 5 är störst av koreanska bilarna. Jag kommenterade aldrig vs Y så jag vet inte riktigt varför du skickar den jämförelsen. Du kan ju kolla på Björn Nylands bananlådetester.

IONIQ 5 fick in 11st med uppfällda säten och 25st med fällda säten.
Y fick in 9st (+1 i frunk) med uppfällda säten och 25st (+1 i frunk) med fällda säten.

Det hade aldrig varit så om det skiljde över 300 liter.

Re: Ev6 vs model y köpråd

Postat: 21 mar 2024 12:48
av expat
Tellus skrev: 21 mar 2024 12:15
Fördelar Y

- Inget servicekrav
- Laddnätverk
- Octovalve
- Bagageutrymme
- Frunk
- Stor skärm
- Överlägset userinterface och karta
- Youtube, netflix, spel, internet
- Spotify
- Vaktläge
- Dashcam
- Mycket standardutrustning
- Prisvärd
- Trådlösa uppdateringar
- Servicebil kommer hem gratis eller till jobbet, under garantitid
- Dog mode/ camp mode
- Stabil app
- Gynnar ej fossiltillverkare
- Bättre krocksäkerhet
- Slipper smöra med bilskojare för att få rabatt
- Mobilen som nyckel
- Pruttkudden
- Made in Germany
Ser ut som en sån där blocketannons

Re: Ev6 vs model y köpråd

Postat: 21 mar 2024 13:08
av DanneLKPG
Tellus skrev: 21 mar 2024 12:15

- Inget servicekrav
Kia har vartannat år, så mycket "sparar" du inte och ingen bil är servicefri i slutändan oavsett krav eller ej. Behöver man göra något så är dessutom Tesla dyrare att serva än Kia. Kia är billigare att försäkra också.

- Laddnätverk
Majoriten av deras siter är öppen för alla

- Octovalve
Känns inte riktigt som något att ta upp i en jämförelse så länge båda bilarna har värmepump, även om deras är grym

- Bagageutrymme
Större än EV6 ja

- Frunk
Stor och bra, men frunk som räcker till laddkablarna finns åtminstone även på EV6

- Stor skärm
+1

- Överlägset userinterface och karta
+1

- Youtube, netflix, spel, internet
Går enkelt att lösa för 1500-2000kr på EV6 med en Android Box

- Spotify
Carplay/Android Auto i EV6

- Vaktläge
Finns ej på EV6, måste köpas separat

- Dashcam
Finns ej på EV6, måste köpas separat

- Mycket standardutrustning
Va? Tesla har ju inte särskilt mycket utrustning och saknar det som många anser ska finnas på en modern bil. På EV6 kan du få HUD, ventilerade säten, parkeringssensorer, 360 kamera, radar och fungerande torkarautomatik som inte finns på Y. Dessutom finns Summon som Y inte fått tillbaka ännu

- Prisvärd
För lite utrustning och inredningen känns väldigt sparsmakad. Den känns gammal invändigt. Särskilt nu när man sett nya Model 3.

- Trådlösa uppdateringar
EV6 har full OTA från MY25, tyvärr bara halv OTA (infotainment är OTA) på MY24. Alla uppdateringar man får är dessutom inte ens positiva. Som avstängd radar och krav på automatiskt helljus vid autopilot. Man får leva med att man är betatestare i en Tesla

- Servicebil kommer hem gratis eller till jobbet, under garantitid
Beror på var du bor och varför är det så många inlägg om hur Tesla vägrar lösa många simpla garantiåtgärder? Hos Tesla är du körd om du blir nekad medans hos Kia kan du åtminstone gå till en annan verkstad för ett andra utlåtande

- Dog mode/ camp mode
Finns på EV6 också. Heter Utility Mode. EV6 har dessutom V2L där man kan ta ut 3,6kW från bilen med vanligt eluttag.

- Stabil app
Teslas app är bäst, men Kias app är inte instabil och förvånansvärt bra i jämförelse med majoriteten av konkurrenternas

- Gynnar ej fossiltillverkare
Men du gynnar en instabil Musk

- Bättre krocksäkerhet
Marginellt, båda fick 5 stjärnor i Euro NCAP

- Slipper smöra med bilskojare för att få rabatt
Kan ju även vara en nackdel för folk som är bra på att förhandla eller är stamkund...

- Mobilen som nyckel
Finns bara från MY25 på Kia tyvärr
Svarat lite i citatet ovan.
Det var inte många fördelar enligt mig... men mycket är ju vad man själv anser är viktigt på en bil.

Re: Ev6 vs model y köpråd

Postat: 21 mar 2024 13:53
av PLA
Men så saknar vi även lustiga features som:
-spökbromsningar
-torrtorkning
-prutkudde (finns sådant trams verkligen?)
:lol:

Servicekrav ser jag som fördel, det mesta är kontroller och checklistan är väldigt långt. Känns tryggare faktiskt.

Och (för mig iaf) den närmaste Kia verkstad är 3 mil borta, Tesla SC 40 mil.
En garantiåtgärd så här långt (byta ljusrampen bak), fixade under lunchen.

Sedan är det frågan om prioriteringar. För några är en snygg infotainment viktigare, jag skulle gärna ha det.
Men det är en bil och mycket högre upp på listan står viktigare saker som fungerande säkerhets och assistansystem, radarsensorer, USS, regnsensor, matrixljus mm. Det är inga nyheter direkt det mesta har funnits i många år.
Min första bil med frontradar var en VW CC från 2012 och det fungerade problemfritt.

/Peter

Re: Ev6 vs model y köpråd

Postat: 21 mar 2024 14:19
av taliz
PLA skrev: 21 mar 2024 13:53

Servicekrav ser jag som fördel, det mesta är kontroller och checklistan är väldigt långt. Känns tryggare faktiskt.
Det finns en lag som kräver detta sedan decennier.
Kallas besiktning.
Kostar till skillnad från "service" hundralappar, inte tusenlappar.