Sida 1 av 1

Laddning med 230v

Postat: 19 mar 2024 15:53
av Jorgensen
Hej
Laddar med den medföljande schukoladdaren för första gången. Laddar i en "motorvärmarstolpe" säkrad med 10A. Började ladda direkt efter långkörning, med ganska låg batterinivå, 7-8%. Ställde in max 8A i appen för att ha lite marginal.

Laddningen går väldigt trögt och den avbryter ofta, när den avbrutit tar det en stund innan den kan hoppa igång igen. Detta ger en "påfyllnad" av måttliga 2 mil på 6h.

Är det som det ska eller kan jag göra något annorlunda?

Re: Laddning med 230v

Postat: 19 mar 2024 15:56
av Niklas Z
Är batteriet kallt?

Re: Laddning med 230v

Postat: 19 mar 2024 16:01
av Jorgensen
Niklas Z skrev: 19 mar 2024 15:56
Är batteriet kallt?
Ja, sannolikt. Jag har inte navigerat till en SC. Som jag fattat det är det enda sättet att förvärma batteriet för laddning. Men borde inte batteriet bli varmt när laddaren varit ikopplad +6h?

Re: Laddning med 230v

Postat: 19 mar 2024 16:04
av jonasl
Vad är det för utomhustemp? När du startar direkt efter körning borde det inte vara några problem med batteritemp nog för att ladda med låga 2.4kW tycker jag.

Re: Laddning med 230v

Postat: 19 mar 2024 16:08
av Jorgensen
jonasl skrev: 19 mar 2024 16:04
Vad är det för utomhustemp? När du startar direkt efter körning borde det inte vara några problem med batteritemp nog för att ladda med låga 2.4kW tycker jag.
Runt 0 grader

Re: Laddning med 230v

Postat: 19 mar 2024 16:12
av Bera_n
Vad står det för laddström och spänning mm när du laddar? Iom att det avbryts känns det som om spänningen kanske droppar så att laddaren drar ner effekten. Körde på schukoladdaren i höstas innan jag fick box och det gick inte långsammare än förväntat.

Re: Laddning med 230v

Postat: 19 mar 2024 16:13
av MarkusL
Bör inte avbryta titt som tätt, kolla kontakterna om något glappar. Annars får du nig räkna med över ett dygn om du ska till 100%

Re: Laddning med 230v

Postat: 19 mar 2024 16:40
av Niklas Z
Jorgensen skrev: 19 mar 2024 16:01
Niklas Z skrev: 19 mar 2024 15:56
Är batteriet kallt?
Ja, sannolikt. Jag har inte navigerat till en SC. Som jag fattat det är det enda sättet att förvärma batteriet för laddning. Men borde inte batteriet bli varmt när laddaren varit ikopplad +6h?
Det ska inte krävas förvärmning av den sorten som man bör ha inför Supercharging, men om batteriet är kallt så värmer bilen först batteriet även vid laddning från uttag. Vid laddning på låg effekt i kall väderlek kan det bli så att effekten inte räcker till, eller nätt och jämnt räcker till, att få dräglig temperatur i batteriet (ifall kyla i omgivningen gör att batteriet förlorar värme) och då kan det gå väldigt långsamt. Om det är så i just ditt fall, eller om det beror på något annat vet jag inte.

Re: Laddning med 230v

Postat: 19 mar 2024 16:41
av airdrive
Håller med MarkusL.

Den ska inte hålla på och avbryta laddningen hela tiden så det är ju värt att kolla vidare om du kan hitta orsaken till att den bryter. Eller ligger kanske flera andra laster på den säkringen som gör att det går ner?

Testa tex att dra ner den 5-6 A och låt den gå ett antal timmar. Går den stabilt och bra på 6A kanske du inte ska ta ut mer från det uttaget.

6A ger ju ändå nån knapp mil i timmen så det gäller att vara inkopplad mycket 🤓

Re: Laddning med 230v

Postat: 19 mar 2024 18:38
av AAKEE
Både min förra Tesla och nuvarande behöver ca 3C celltemp för att ladda schuko/UMC.

Är det inte kallare än det och bilen stått kan bilen ladda direkt, däremot vill den värma batteriet till 5-8C beroende på bil.
Det går ~1kW för batterivärme men det torde räcka med en liten stund.
Om det behöver värmas återkommande gör bilen det automatiskt vid behov.

Jag har haft bilen ute i -40C i tre dygn kopplad till schuko/motorvärmarkontakt.
Använde det för att värma batteriet så det inte skulle bli onödigt kallt. Inga problem alls med 8-10A för det. (Det orkade dock inte ladda något, fanns inte kräm över för det).

Skulle tro att problemet är att stolpen inte levererar ström kontinuerligt, eller att den klipper pga dålig automatsäkring eller ngt.
Motorvärmarstolpar med elektronik i är inte idealiskt att ladda ifrån.

Re: Laddning med 230v

Postat: 19 mar 2024 18:38
av bjornnilsson
Hur funkar det att ladda i annat uttag? Jag skulle nog börja med att testa det. Klumpen som tesla skickar med är rätt intelligent (läs knepig) så kan eventuellt vara svår att få igång (Edit) i ett uttag som inte är 100%.(/Edit)

Re: Laddning med 230v

Postat: 19 mar 2024 18:57
av mikebike
Vissa motorvärmaruttag är switchade så att de slår av och på med intervall som beror på yttertemperaturen.

Pappa hade patent på ett sådant system (Termotakt). :)

Re: Laddning med 230v

Postat: 20 mar 2024 07:12
av Jorgensen
mikebike skrev: 19 mar 2024 18:57
Vissa motorvärmaruttag är switchade så att de slår av och på med intervall som beror på yttertemperaturen.

Pappa hade patent på ett sådant system (Termotakt). :)
Tror att det är det som blir mitt problem! Ska testa ett uttag jag vet funkar när jag kommer hem

Re: Laddning med 230v

Postat: 20 mar 2024 07:51
av Jorgensen
Jorgensen skrev: 20 mar 2024 07:12
mikebike skrev: 19 mar 2024 18:57
Vissa motorvärmaruttag är switchade så att de slår av och på med intervall som beror på yttertemperaturen.

Pappa hade patent på ett sådant system (Termotakt). :)
Tror att det är det som blir mitt problem! Ska testa ett uttag jag vet funkar när jag kommer hem
Om vi nu förutsätter att det är detta som strular, är det då dumt att ladda så med tanke på batterihälsan?

Re: Laddning med 230v

Postat: 20 mar 2024 10:22
av AAKEE
Jorgensen skrev: 20 mar 2024 07:51
Jorgensen skrev: 20 mar 2024 07:12
mikebike skrev: 19 mar 2024 18:57
Vissa motorvärmaruttag är switchade så att de slår av och på med intervall som beror på yttertemperaturen.

Pappa hade patent på ett sådant system (Termotakt). :)
Tror att det är det som blir mitt problem! Ska testa ett uttag jag vet funkar när jag kommer hem
Om vi nu förutsätter att det är detta som strular, är det då dumt att ladda så med tanke på batterihälsan?
Batteriet bryr sig inte om det. Spelar ingen roll.

Däremot kan många till- och frånskag sluta på batteriets kontaktorer* och kanske ombordladdaren (någon laddbox var känd för att förstöra ombordladdarna för ngt år sen).

*) Sitter i batteriet så det skulle kunma innebära batteribyte. Vet inte om de kan bytas på SC enkelt.