Tesla Model S Plaid
Moderator: Redaktion
Tesla Model S Plaid
Denna bil förtjänar i allra högsta grad en egen tråd. En tråd för att dela erfarenheter oavsett om man är ägare, har provkört eller bara har ett intresse.
Även historien fram till din Plaid är av intresse här.
Själv har jag gått vägen från Porsche, Aston Martin kombinerat med andra Tesla och familjebilar till att landa i att Plaid (för mig) är den perfekta kompromissen.
Även historien fram till din Plaid är av intresse här.
Själv har jag gått vägen från Porsche, Aston Martin kombinerat med andra Tesla och familjebilar till att landa i att Plaid (för mig) är den perfekta kompromissen.
Model S Plaid
Model Y LR
Model S 75D
Re: Tesla Model S Plaid
Bra initiativ!MC Red skrev: ↑24 mar 2024 10:56Denna bil förtjänar i allra högsta grad en egen tråd. En tråd för att dela erfarenheter oavsett om man är ägare, har provkört eller bara har ett intresse.
Även historien fram till din Plaid är av intresse här.
Själv har jag gått vägen från Porsche, Aston Martin kombinerat med andra Tesla och familjebilar till att landa i att Plaid (för mig) är den perfekta kompromissen.
Ja, det kommer alltid vara så att man kan hitta en bil som är mer förarens bil på en racingbana.
Däremot kommer troligen den inte vara lika bekväm på långresa. Och inte kunna dra 1600kg. Inte kunna köras för en spottstyver per mil i drivmedelskostnad och enkelt kunna tankas hemma. Inte vara både färdiguppvärmd och nedkyld av klimatanläggningen före avresa.
Kombinationen av alla aspekter är oslagbar!
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Tesla Model S Plaid
Jag skulle gärna höra lite mer kommentarer om MS Plaid som inte bara handlar om hur brutal acceleration rakt fram den har. Ja jag fattar att den är världens snabbaste bil bla bla men det använder jag typ aldrig i vardagskörning.
Det finns andra saker som handling/hantering, känsla, bromsar, bilens vikt, styrning, mm som är enligt mig mer intressant än att den har över 1000 hk.
Gärna jämförelser mellan andra modeller!
Jag är också tacksam om tråden undviker personpåhopp och kommerntarer att ”Pläd är världens bästa bil. Punkt”
Det finns andra saker som handling/hantering, känsla, bromsar, bilens vikt, styrning, mm som är enligt mig mer intressant än att den har över 1000 hk.
Gärna jämförelser mellan andra modeller!
Jag är också tacksam om tråden undviker personpåhopp och kommerntarer att ”Pläd är världens bästa bil. Punkt”
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Re: Tesla Model S Plaid
Sedan tycker jag model S är för mig den enda modell som är snygg. Riktigt snygg. Gillar ej X eller 3, Y är inte direkt ful men inte snygg heller.
Palladium är riktigt lyckad, bäst hittills.
Palladium är riktigt lyckad, bäst hittills.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
- bjornnilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 1152
- Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
- Ort: Örnsköldsvik
- Referralkod: ts.la/bjrn91016
Re: Tesla Model S Plaid
Finns hur mycket som helst att notera. Hur ska man avgränsa?
Stor go-cart. Blir som ett andra skinn om man lägger många mil på vägen. Gigantisk, vilket är både bra och ibland lite jobbigt. Fet att betrakta i alla vinklar. Kraft i omkörningar även i motorvägsfart. Ordentligt med tryck även med begränsat med ström i batteriet.
Jag har inte ägt så mycket fina nyare bilar (edit: i modern tid, förutom mina tre senaste, alla Model S /edit) men kan jämföra med min förra MS Performance. Återkommer.
Stor go-cart. Blir som ett andra skinn om man lägger många mil på vägen. Gigantisk, vilket är både bra och ibland lite jobbigt. Fet att betrakta i alla vinklar. Kraft i omkörningar även i motorvägsfart. Ordentligt med tryck även med begränsat med ström i batteriet.
Jag har inte ägt så mycket fina nyare bilar (edit: i modern tid, förutom mina tre senaste, alla Model S /edit) men kan jämföra med min förra MS Performance. Återkommer.
Senast redigerad av bjornnilsson, redigerad totalt 1 gånger.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
MS90D HW1 2016
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5404
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Tesla Model S Plaid
Lite så var det för mig, är inte mycket för SUV. Y kan se rätt okey ut, men inget jag vill ha i första hand (vill åka lågt).
Har börjat uppskatta model 3’s look mer efter att jag sålde min, men S har överlägset snyggast karrossform.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Tesla Model S Plaid
Varför då inte MS LR? Är ju just samma sak fast lite mindre brutal acceleration.Niclas skrev: ↑24 mar 2024 12:09Jag skulle gärna höra lite mer kommentarer om MS Plaid som inte bara handlar om hur brutal acceleration rakt fram den har. Ja jag fattar att den är världens snabbaste bil bla bla men det använder jag typ aldrig i vardagskörning.
Det finns andra saker som handling/hantering, känsla, bromsar, bilens vikt, styrning, mm som är enligt mig mer intressant än att den har över 1000 hk.
Gärna jämförelser mellan andra modeller!
Jag är också tacksam om tråden undviker personpåhopp och kommerntarer att ”Pläd är världens bästa bil. Punkt”
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
-
- Inlägg: 5617
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Tesla Model S Plaid
Tycker alla versioner av Model 3 är en snygg bil exteriört. Förutom vid bakrutans nederkant. Där är det något med formgivningen som inte riktigt harmonierar. Men något sånt 'problem' finns inte när det gäller Model S.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Tesla Model S Plaid
Det är en stor bil med en bagagelucka värd namnet jämfört med 3an. Sedan är ju 3an en betydligt smidigare bil att köra i typ ett garage eller andra trånga utrymmen och det känns, typ som stor båt mot en vattenskoter.
En sak jag reagerade på efter ett tag med en 3 LR som efter ett tag kändes helt ok prestandamässigt men när jag skulle köra hem min bil så tog den ett jätte skutt framåt med samma gas. Bara en vane sak men även om den är stor reagerar den väldigt bra.
Svänga går bra men den kommer ju aldrig kännas som en gokart men den ligger bra i långa kurvor.
På långresor är den helt klar svårslagen.
En sak jag reagerade på efter ett tag med en 3 LR som efter ett tag kändes helt ok prestandamässigt men när jag skulle köra hem min bil så tog den ett jätte skutt framåt med samma gas. Bara en vane sak men även om den är stor reagerar den väldigt bra.
Svänga går bra men den kommer ju aldrig kännas som en gokart men den ligger bra i långa kurvor.
På långresor är den helt klar svårslagen.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Tesla Model S Plaid
Vändcirkeln har en diameter på 11,7 meter på Model 3 och 12,3 meter på Model S. Skillnaden är inte så stor, särskilt inte om man tar hänsyn till att S är en bredare bil.Pontus skrev: ↑24 mar 2024 16:45Det är en stor bil med en bagagelucka värd namnet jämfört med 3an. Sedan är ju 3an en betydligt smidigare bil att köra i typ ett garage eller andra trånga utrymmen och det känns, typ som stor båt mot en vattenskoter.
En sak jag reagerade på efter ett tag med en 3 LR som efter ett tag kändes helt ok prestandamässigt men när jag skulle köra hem min bil så tog den ett jätte skutt framåt med samma gas. Bara en vane sak men även om den är stor reagerar den väldigt bra.
Svänga går bra men den kommer ju aldrig kännas som en gokart men den ligger bra i långa kurvor.
På långresor är den helt klar svårslagen.
Som referens kan vi ta Skoda Enyaq som har diameter på 9,6 meter på bakhjulsdrivna och 10,5 meter på fyrhjulsdrivna.
Ps. Det där "skuttet" som Tesla uppenbarligen programmerat in på alla P-modeller gör mig lätt illamående.
Re: Tesla Model S Plaid
I garaget på jobbet känns skillnaden mellan dessa bilar betydligt större än vad siffrorna anger.Verdi_ skrev: ↑24 mar 2024 17:12Vändcirkeln har en diameter på 11,7 meter på Model 3 och 12,3 meter på Model S. Skillnaden är inte så stor, särskilt inte om man tar hänsyn till att S är en bredare bil.Pontus skrev: ↑24 mar 2024 16:45Det är en stor bil med en bagagelucka värd namnet jämfört med 3an. Sedan är ju 3an en betydligt smidigare bil att köra i typ ett garage eller andra trånga utrymmen och det känns, typ som stor båt mot en vattenskoter.
En sak jag reagerade på efter ett tag med en 3 LR som efter ett tag kändes helt ok prestandamässigt men när jag skulle köra hem min bil så tog den ett jätte skutt framåt med samma gas. Bara en vane sak men även om den är stor reagerar den väldigt bra.
Svänga går bra men den kommer ju aldrig kännas som en gokart men den ligger bra i långa kurvor.
På långresor är den helt klar svårslagen.
Som referens kan vi ta Skoda Enyaq som har diameter på 9,6 meter på bakhjulsdrivna och 10,5 meter på fyrhjulsdrivna.
Ps. Det där "skuttet" som Tesla uppenbarligen programmerat in på alla P-modeller gör mig lätt illamående.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Tesla Model S Plaid
Är mer direkt styrning på 3 så man kommer snabbare till ändläget. Kan nog göra skillnad för upplevelsen.Pontus skrev: ↑24 mar 2024 18:02I garaget på jobbet känns skillnaden mellan dessa bilar betydligt större än vad siffrorna anger.Verdi_ skrev: ↑24 mar 2024 17:12Vändcirkeln har en diameter på 11,7 meter på Model 3 och 12,3 meter på Model S. Skillnaden är inte så stor, särskilt inte om man tar hänsyn till att S är en bredare bil.Pontus skrev: ↑24 mar 2024 16:45Det är en stor bil med en bagagelucka värd namnet jämfört med 3an. Sedan är ju 3an en betydligt smidigare bil att köra i typ ett garage eller andra trånga utrymmen och det känns, typ som stor båt mot en vattenskoter.
En sak jag reagerade på efter ett tag med en 3 LR som efter ett tag kändes helt ok prestandamässigt men när jag skulle köra hem min bil så tog den ett jätte skutt framåt med samma gas. Bara en vane sak men även om den är stor reagerar den väldigt bra.
Svänga går bra men den kommer ju aldrig kännas som en gokart men den ligger bra i långa kurvor.
På långresor är den helt klar svårslagen.
Som referens kan vi ta Skoda Enyaq som har diameter på 9,6 meter på bakhjulsdrivna och 10,5 meter på fyrhjulsdrivna.
Ps. Det där "skuttet" som Tesla uppenbarligen programmerat in på alla P-modeller gör mig lätt illamående.
Re: Tesla Model S Plaid
Jag har också lite svårt att förstå vad som är bättre med Plaid jämfört med LR? Normalt sett har jag alltid valt värsta modellen, typ M5, RS6 osv, men i detta fallet så är det som jag förstått det att LR är riktigt snabb, typ 700hk i LR.renes skrev: ↑24 mar 2024 15:04Varför då inte MS LR? Är ju just samma sak fast lite mindre brutal acceleration.Niclas skrev: ↑24 mar 2024 12:09Jag skulle gärna höra lite mer kommentarer om MS Plaid som inte bara handlar om hur brutal acceleration rakt fram den har. Ja jag fattar att den är världens snabbaste bil bla bla men det använder jag typ aldrig i vardagskörning.
Det finns andra saker som handling/hantering, känsla, bromsar, bilens vikt, styrning, mm som är enligt mig mer intressant än att den har över 1000 hk.
Gärna jämförelser mellan andra modeller!
Jag är också tacksam om tråden undviker personpåhopp och kommerntarer att ”Pläd är världens bästa bil. Punkt”
Förutom accelerationen, torque vectoring och drift mode, finns det några nackdelar med LR jämfört med Plaid?
Re: Tesla Model S Plaid
Fattar inte riktigt... Skillnaden mellan Plaid och LR är ju betydligt större än skillnaden mellan Performance och LR någonsin varit.Richardk skrev: ↑24 mar 2024 18:58Jag har också lite svårt att förstå vad som är bättre med Plaid jämfört med LR? Normalt sett har jag alltid valt värsta modellen, typ M5, RS6 osv, men i detta fallet så är det som jag förstått det att LR är riktigt snabb, typ 700hk i LR.renes skrev: ↑24 mar 2024 15:04Varför då inte MS LR? Är ju just samma sak fast lite mindre brutal acceleration.Niclas skrev: ↑24 mar 2024 12:09Jag skulle gärna höra lite mer kommentarer om MS Plaid som inte bara handlar om hur brutal acceleration rakt fram den har. Ja jag fattar att den är världens snabbaste bil bla bla men det använder jag typ aldrig i vardagskörning.
Det finns andra saker som handling/hantering, känsla, bromsar, bilens vikt, styrning, mm som är enligt mig mer intressant än att den har över 1000 hk.
Gärna jämförelser mellan andra modeller!
Jag är också tacksam om tråden undviker personpåhopp och kommerntarer att ”Pläd är världens bästa bil. Punkt”
Förutom accelerationen, torque vectoring och drift mode, finns det några nackdelar med LR jämfört med Plaid?
Track Mode, tre motorer med Torque Vectoring samt ännu större prestandaskillnad numera. Trots att skillnaden är större än någonsin så är LR bara 11% billigare.
När Palladium lanserades så var påslaget för Plaid på Model S (men inte för Model X) rätt saftigt, men nu är det imo ganska måttligt.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Tesla Model S Plaid
Det är väl bara några Plaid versionerna som finns med parkeringsensorer också eller hann det komma några LR med det?Richardk skrev: ↑24 mar 2024 18:58Jag har också lite svårt att förstå vad som är bättre med Plaid jämfört med LR? Normalt sett har jag alltid valt värsta modellen, typ M5, RS6 osv, men i detta fallet så är det som jag förstått det att LR är riktigt snabb, typ 700hk i LR.renes skrev: ↑24 mar 2024 15:04Varför då inte MS LR? Är ju just samma sak fast lite mindre brutal acceleration.Niclas skrev: ↑24 mar 2024 12:09Jag skulle gärna höra lite mer kommentarer om MS Plaid som inte bara handlar om hur brutal acceleration rakt fram den har. Ja jag fattar att den är världens snabbaste bil bla bla men det använder jag typ aldrig i vardagskörning.
Det finns andra saker som handling/hantering, känsla, bromsar, bilens vikt, styrning, mm som är enligt mig mer intressant än att den har över 1000 hk.
Gärna jämförelser mellan andra modeller!
Jag är också tacksam om tråden undviker personpåhopp och kommerntarer att ”Pläd är världens bästa bil. Punkt”
Förutom accelerationen, torque vectoring och drift mode, finns det några nackdelar med LR jämfört med Plaid?
Sedan var väl tanken att det skulle blivit en Plaid+ också hängde man bara kvar vid det som det vart liksom.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Tesla Model S Plaid
Plaid jämfört med LR är större skillnad än mellan tidigare LR och performance pga den uppgraderade motorn. Jag skulle säga personligen att 0-100 är inte det som utmärker Plaid. MEN 100-200 är den stora USP:en. Detta beror på den kolfiberlindade motorn som inte tappar orken i högre farter. I övrigt är det nog ingen egentlig skillnad mellan Plaid och LR. Men detta är en STOR skillnad för den som gillar att kunna trycka till vid omkörningar.Richardk skrev: ↑24 mar 2024 18:58Jag har också lite svårt att förstå vad som är bättre med Plaid jämfört med LR? Normalt sett har jag alltid valt värsta modellen, typ M5, RS6 osv, men i detta fallet så är det som jag förstått det att LR är riktigt snabb, typ 700hk i LR.renes skrev: ↑24 mar 2024 15:04Varför då inte MS LR? Är ju just samma sak fast lite mindre brutal acceleration.Niclas skrev: ↑24 mar 2024 12:09Jag skulle gärna höra lite mer kommentarer om MS Plaid som inte bara handlar om hur brutal acceleration rakt fram den har. Ja jag fattar att den är världens snabbaste bil bla bla men det använder jag typ aldrig i vardagskörning.
Det finns andra saker som handling/hantering, känsla, bromsar, bilens vikt, styrning, mm som är enligt mig mer intressant än att den har över 1000 hk.
Gärna jämförelser mellan andra modeller!
Jag är också tacksam om tråden undviker personpåhopp och kommerntarer att ”Pläd är världens bästa bil. Punkt”
Förutom accelerationen, torque vectoring och drift mode, finns det några nackdelar med LR jämfört med Plaid?
_________________
E-Golf 2018
Model S Long Range (Vit Raven) 2019
Polestar Standard Range 2022
Model S Plaid 2023
Polestar Standard Range 2022
Model S Plaid 2023
Re: Tesla Model S Plaid
Jag hamnade där, precis där!Legato skrev: ↑24 mar 2024 19:08Fattar inte riktigt... Skillnaden mellan Plaid och LR är ju betydligt större än skillnaden mellan Performance och LR någonsin varit.Richardk skrev: ↑24 mar 2024 18:58Jag har också lite svårt att förstå vad som är bättre med Plaid jämfört med LR? Normalt sett har jag alltid valt värsta modellen, typ M5, RS6 osv, men i detta fallet så är det som jag förstått det att LR är riktigt snabb, typ 700hk i LR.renes skrev: ↑24 mar 2024 15:04Varför då inte MS LR? Är ju just samma sak fast lite mindre brutal acceleration.Niclas skrev: ↑24 mar 2024 12:09Jag skulle gärna höra lite mer kommentarer om MS Plaid som inte bara handlar om hur brutal acceleration rakt fram den har. Ja jag fattar att den är världens snabbaste bil bla bla men det använder jag typ aldrig i vardagskörning.
Det finns andra saker som handling/hantering, känsla, bromsar, bilens vikt, styrning, mm som är enligt mig mer intressant än att den har över 1000 hk.
Gärna jämförelser mellan andra modeller!
Jag är också tacksam om tråden undviker personpåhopp och kommerntarer att ”Pläd är världens bästa bil. Punkt”
Förutom accelerationen, torque vectoring och drift mode, finns det några nackdelar med LR jämfört med Plaid?
Track Mode, tre motorer med Torque Vectoring samt ännu större prestandaskillnad numera. Trots att skillnaden är större än någonsin så är LR bara 11% billigare.
När Palladium lanserades så var påslaget för Plaid på Model S (men inte för Model X) rätt saftigt, men nu är det imo ganska måttligt.
Efter att ha behövt stoppa in en mediokert halvstor/halvliten låda jag hämtade på posten i kofferten genom att fälla baksätet och ta in den genom bakdörren på min model 3 så kändes det som det var dags att ha en koffert som jag var van så jag kikade på en ny S.
Tanken var att kunna dra 1600kg och slippa fosildra när släp behövs.
Efter att ha provsuttit en S Plaid i Los Angeles så var saken i princip biff.
Prisskillnaden från den bil jag ”måste” ha (S LR) till den jag efter provsittningen ville ha (S Plaid) var förhållandevis liten för vad man fick för pengarna.
Man får ju faktiskt allt som LR erbjuder plus en hel del till med Plaiden.
Det är ju inget fel alls på LR för det, kanske ett förnuftigare köp ändå.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Tesla Model S Plaid
Jag undrar också vad som skiljer LR från Pläd.
-Bättre räckvidd (kanske spelar ingen roll)
-Billigare (men inte så mycket egentligen)
-Lättare ca 100kg, borde kännas i kurvor och bromsa snabbare mm
Sedan är det väl så att 1020 hk medför större slitage på hjul/drivlina mm mm så en LR blrde hålla bättre vilket är bra när garantin går ut. Vem vill köpa en 4 år gammal Pläd som är körd hårt vilket den sannolikt är annars köper man inte en pläde
-Bättre räckvidd (kanske spelar ingen roll)
-Billigare (men inte så mycket egentligen)
-Lättare ca 100kg, borde kännas i kurvor och bromsa snabbare mm
Sedan är det väl så att 1020 hk medför större slitage på hjul/drivlina mm mm så en LR blrde hålla bättre vilket är bra när garantin går ut. Vem vill köpa en 4 år gammal Pläd som är körd hårt vilket den sannolikt är annars köper man inte en pläde
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Re: Tesla Model S Plaid
Trycka till vid omkörningar? Mmm... Blir sjukt små marginaler om man ska utnyttja prestandan och göra omkörningar som inte LR klarar. Gäller att kunna bedöma hastigheten på mötande bil... Minst sagt.Peter_D skrev: ↑24 mar 2024 19:19Plaid jämfört med LR är större skillnad än mellan tidigare LR och performance pga den uppgraderade motorn. Jag skulle säga personligen att 0-100 är inte det som utmärker Plaid. MEN 100-200 är den stora USP:en. Detta beror på den kolfiberlindade motorn som inte tappar orken i högre farter. I övrigt är det nog ingen egentlig skillnad mellan Plaid och LR. Men detta är en STOR skillnad för den som gillar att kunna trycka till vid omkörningar.Richardk skrev: ↑24 mar 2024 18:58Jag har också lite svårt att förstå vad som är bättre med Plaid jämfört med LR? Normalt sett har jag alltid valt värsta modellen, typ M5, RS6 osv, men i detta fallet så är det som jag förstått det att LR är riktigt snabb, typ 700hk i LR.renes skrev: ↑24 mar 2024 15:04Varför då inte MS LR? Är ju just samma sak fast lite mindre brutal acceleration.Niclas skrev: ↑24 mar 2024 12:09Jag skulle gärna höra lite mer kommentarer om MS Plaid som inte bara handlar om hur brutal acceleration rakt fram den har. Ja jag fattar att den är världens snabbaste bil bla bla men det använder jag typ aldrig i vardagskörning.
Det finns andra saker som handling/hantering, känsla, bromsar, bilens vikt, styrning, mm som är enligt mig mer intressant än att den har över 1000 hk.
Gärna jämförelser mellan andra modeller!
Jag är också tacksam om tråden undviker personpåhopp och kommerntarer att ”Pläd är världens bästa bil. Punkt”
Förutom accelerationen, torque vectoring och drift mode, finns det några nackdelar med LR jämfört med Plaid?
Re: Tesla Model S Plaid
Hade jag varit 25 igen så hade jag självklart köpt en Plaid den är ju inte så dyr jämfört med en LR, hur är det med försäkring ?
MYP 2022
MYP 2023
BMW M4 Comp 2022
MYP 2023
BMW M4 Comp 2022
Re: Tesla Model S Plaid
Om du är 25 så kan det säkert bli dyrt annars är det väl strax under 1000 kr i månaden som gäller.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
- bjornnilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 1152
- Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
- Ort: Örnsköldsvik
- Referralkod: ts.la/bjrn91016
Re: Tesla Model S Plaid
589 kr i månaden kostar Plaiden för mig att försäkra.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
MS90D HW1 2016
Re: Tesla Model S Plaid
3852:-
Per år alltså. Det är första året, så återstår att se.
TryggHansa är väl kända för att ha lockpriser och sedan höja efterhand?
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Tesla Model S Plaid
Tur att försäkringen är billig när kapitalkostnad plus värdeminskning ligger runt 20 papp i månaden.