Sida 3 av 4

Re: Tesla Model S Plaid

Postat: 26 mar 2024 17:55
av SwedishAdvocate
Ok... Det kanske finns tre olika varianter av bakändan på Palladium... På båda bilderna ovan (förra sidan i tråden) så har bilen iallafall de nya baklyktorna.

Re: Tesla Model S Plaid

Postat: 26 mar 2024 18:12
av Niclas
De första Pläd som kom i Jew-Ess-Eyy var Palladium med de “gamla” bakljusen (2013-2022 i sverige)
Kanske det som avsågs med uppgradering.

Re: Tesla Model S Plaid

Postat: 26 mar 2024 18:33
av AAKEE
SwedishAdvocate skrev: 26 mar 2024 17:55
Ok... Det kanske finns tre olika varianter av bakändan på Palladium... På båda bilderna ovan (förra sidan i tråden) så har bilen iallafall de nya baklyktorna.
Jag kollade bara några uppdateringar bak från min som är version V.05 dvs har med de upptateringarna.
(E4*2018/858*00086*05).

Version V.04, som certifierades 20/1 2023 Update to vehicles rear badging.
IMG_8095.jpeg
Det är kanske inte ändrat något på bakljusen sedan Refresh kom?

@eivissa i Tyskland är schysst och lägger upp alla EU-godkännanden efterhand de kommer.
De dyker upp före ändringar kommer ut eftersom bilarna måste vara godkända innan de tas i bruk.
https://tff-forum.de/t/wiki-model-s-mo ... ?u=eivissa

Re: Tesla Model S Plaid

Postat: 26 mar 2024 18:44
av fnurra
Niclas skrev: 26 mar 2024 18:12
De första Pläd som kom i Jew-Ess-Eyy var Palladium med de “gamla” bakljusen (2013-2022 i sverige)
Kanske det som avsågs med uppgradering.
Precis, det kom flera successiva uppgraderingar till nya model S innan de började leverera nya utanför USA (Vill minnas att TESLA levererade de första nya model S i USA redan i början av juni 2021. Det kom senare nya lysen fram och bak med matrix led, ny list baktill med TESLA texten istället för bara T-loggan och samtidigt större laddport för att få plats med CCS i början av 2022.

https://electrek.co/2022/01/11/tesla-un ... rge-ports/

Senare kom även motoriserad mittskärm, de första hade fast skärm

https://insideevs.com/news/583740/tesla ... en-update/

De första model S som levererades till Sverige i slutet på 2022 hade dessa förändringar men fortfarande ulj-sensorer och HW3 (dator + kameror). Våren 2023 försvann ulj sensorerna och istället kom hw4 med nya kameror med högre upplösning och större synfält och endast 2 kameror fram istället för 3, ny dator samt högupplöst radar och nytt ljusare glastak.

Har säkert glömt en del, då Tesla verkar uppgradera och ändra saker kontinuerligt...

Re: Tesla Model S Plaid

Postat: 01 apr 2024 15:21
av FutureTesla
Rolig video :D

Tesla Model S Plaid

Postat: 12 apr 2024 07:28
av jpetters
Nu med sportstolar.
Bild

Bild

Re: Tesla Model S Plaid

Postat: 12 apr 2024 07:31
av Legato
jpetters skrev: 12 apr 2024 07:28
Nu med sportstolar.
Bild
Japp. Även på bild i svenska konfiguratorn:
Screenshot_20240412-073010.png

Tesla Model S Plaid

Postat: 12 apr 2024 07:40
av jpetters
Lite mer bilder och video.



Bild

Re: Tesla Model S Plaid

Postat: 12 apr 2024 07:46
av flamman
Kul med mer differentiering! Verkar bara vara på MS och inte MX Plaid dock men det kanske kommer.

Nu kanske de då (äntligen!) kan lansera M3 Ludicrous.
Hade varit lite konstigt om Plaid som är snabbare inte hade samma (?) sportsäten som M3L sägs ska få.

Re: Tesla Model S Plaid

Postat: 12 apr 2024 07:46
av bjornnilsson
Kan stolarna gå att köpa loss från Tesla separat?

edit: Är långt ifrån säker på att jag faktiskt vill det, men kanske.. reser mest med min bil, rejsar mindre.. så behöver absolut provsitta först. /edit

Re: Tesla Model S Plaid

Postat: 12 apr 2024 07:56
av Pontus
bjornnilsson skrev: 12 apr 2024 07:46
Kan stolarna gå att köpa loss från Tesla separat?
Går gör det säkert men det kostar nog en hel del.

Re: Tesla Model S Plaid

Postat: 12 apr 2024 08:06
av LarsaR
Pontus skrev: 12 apr 2024 07:56
bjornnilsson skrev: 12 apr 2024 07:46
Kan stolarna gå att köpa loss från Tesla separat?
Går gör det säkert men det kostar nog en hel del.
Och? :D

Re: Tesla Model S Plaid

Postat: 12 apr 2024 08:29
av HelectriC
Pontus skrev: 12 apr 2024 07:56
bjornnilsson skrev: 12 apr 2024 07:46
Kan stolarna gå att köpa loss från Tesla separat?
Går gör det säkert men det kostar nog en hel del.
Jag minns tillbaka i 2015 när jag skulle byta från de helt platta stolarna i första generation Model S till de som jag har för mig kallades ”recaro” stolar, så ville Tesla ha 25.000 per stol. Dessa med ventilering och allt är nog betydligt dyrare. Skulle nästan gissa på det dubbla.

Re: Tesla Model S Plaid

Postat: 12 apr 2024 08:54
av taliz
jpetters skrev: 12 apr 2024 07:40
Lite mer bilder och video.



Bild
Hmm är det andra fälgar i videoklippet också?

Re: Tesla Model S Plaid

Postat: 12 apr 2024 09:12
av Jaegaern
Legato skrev: 24 mar 2024 19:08
Richardk skrev: 24 mar 2024 18:58
renes skrev: 24 mar 2024 15:04
Niclas skrev: 24 mar 2024 12:09
Jag skulle gärna höra lite mer kommentarer om MS Plaid som inte bara handlar om hur brutal acceleration rakt fram den har. Ja jag fattar att den är världens snabbaste bil bla bla men det använder jag typ aldrig i vardagskörning.
Det finns andra saker som handling/hantering, känsla, bromsar, bilens vikt, styrning, mm som är enligt mig mer intressant än att den har över 1000 hk.
Gärna jämförelser mellan andra modeller!
Jag är också tacksam om tråden undviker personpåhopp och kommerntarer att ”Pläd är världens bästa bil. Punkt”
Varför då inte MS LR? Är ju just samma sak fast lite mindre brutal acceleration.
Jag har också lite svårt att förstå vad som är bättre med Plaid jämfört med LR? Normalt sett har jag alltid valt värsta modellen, typ M5, RS6 osv, men i detta fallet så är det som jag förstått det att LR är riktigt snabb, typ 700hk i LR.

Förutom accelerationen, torque vectoring och drift mode, finns det några nackdelar med LR jämfört med Plaid?
Fattar inte riktigt... Skillnaden mellan Plaid och LR är ju betydligt större än skillnaden mellan Performance och LR någonsin varit.

Track Mode, tre motorer med Torque Vectoring samt ännu större prestandaskillnad numera. Trots att skillnaden är större än någonsin så är LR bara 11% billigare.

När Palladium lanserades så var påslaget för Plaid på Model S (men inte för Model X) rätt saftigt, men nu är det imo ganska måttligt.
Har inte alla modeller torque vectoring?

Re: Tesla Model S Plaid

Postat: 12 apr 2024 09:23
av Legato
Dubbelpost...

Re: Tesla Model S Plaid

Postat: 12 apr 2024 09:23
av Legato
Jaegaern skrev: 12 apr 2024 09:12
Legato skrev: 24 mar 2024 19:08
Richardk skrev: 24 mar 2024 18:58
renes skrev: 24 mar 2024 15:04
Niclas skrev: 24 mar 2024 12:09
Jag skulle gärna höra lite mer kommentarer om MS Plaid som inte bara handlar om hur brutal acceleration rakt fram den har. Ja jag fattar att den är världens snabbaste bil bla bla men det använder jag typ aldrig i vardagskörning.
Det finns andra saker som handling/hantering, känsla, bromsar, bilens vikt, styrning, mm som är enligt mig mer intressant än att den har över 1000 hk.
Gärna jämförelser mellan andra modeller!
Jag är också tacksam om tråden undviker personpåhopp och kommerntarer att ”Pläd är världens bästa bil. Punkt”
Varför då inte MS LR? Är ju just samma sak fast lite mindre brutal acceleration.
Jag har också lite svårt att förstå vad som är bättre med Plaid jämfört med LR? Normalt sett har jag alltid valt värsta modellen, typ M5, RS6 osv, men i detta fallet så är det som jag förstått det att LR är riktigt snabb, typ 700hk i LR.

Förutom accelerationen, torque vectoring och drift mode, finns det några nackdelar med LR jämfört med Plaid?
Fattar inte riktigt... Skillnaden mellan Plaid och LR är ju betydligt större än skillnaden mellan Performance och LR någonsin varit.

Track Mode, tre motorer med Torque Vectoring samt ännu större prestandaskillnad numera. Trots att skillnaden är större än någonsin så är LR bara 11% billigare.

När Palladium lanserades så var påslaget för Plaid på Model S (men inte för Model X) rätt saftigt, men nu är det imo ganska måttligt.
Har inte alla modeller torque vectoring?
Jag är ingen expert på området men som jag förstått det används det för att justera vridmomentet mellan de två bakre motorerna. Det är ju bara Plaid som har två motorer att justera kraft mellan på bakaxeln.

Är lite osäker om ens X-Plaid har torque vectoring, då jag iaf tidigare läst att det enbart används i Track Mode och Track Mode finns ju inte i X...

Re: Tesla Model S Plaid

Postat: 12 apr 2024 10:06
av Jaegaern
Verkar vara att bromsa de olika hjulen för att på så sätt hålla rätt riktning vid högre hastigheter och kurvtagning etc.
Jag trodde det skedde vid acceleration.

Re: Tesla Model S Plaid

Postat: 12 apr 2024 10:09
av AAKEE
Jaegaern skrev: 12 apr 2024 10:06
Verkar vara att bromsa de olika hjulen för att på så sätt hålla rätt riktning vid högre hastigheter och kurvtagning etc.
Jag trodde det skedde vid acceleration.
Torque vectoring är inte bromsning utan differentierad kraft i tex en kurva för att ta kurvan bättre.

För att kunna göra det krävs två motorer per axel.

Re: Tesla Model S Plaid

Postat: 12 apr 2024 14:18
av Niclas
Klart coola stolar på Plaid

Re: Tesla Model S Plaid

Postat: 12 apr 2024 15:35
av kallekula
bjornnilsson skrev: 12 apr 2024 07:46
Kan stolarna gå att köpa loss från Tesla separat?

edit: Är långt ifrån säker på att jag faktiskt vill det, men kanske.. reser mest med min bil, rejsar mindre.. så behöver absolut provsitta först. /edit
Tesla svarar på X att det ska gå och att mer detaljer kommer.

Edit: Eller rättare sagt, det ska gå att få dem installerade i gamla bilar. Du kanske inte kan köpa en till vardagsrummet :)

Re: Tesla Model S Plaid

Postat: 13 apr 2024 02:01
av Lonsan
Läst igenom tråden i jakt på upplevelser relaterade till styrningen. Jag har problem med den. Det är tröttande att behöva ”passa” den hela tiden vid långkörning på motorväg och ansträngande att hålla den i bra spår på kurvig landsväg. Erkännande: gäller S LR med 19”. Ser tendenser i tråden att det kanske inte är gott nog, ens för den lite svagare och lättare LR?? Eller?

Re: Tesla Model S Plaid

Postat: 13 apr 2024 07:23
av Verdi_
Lonsan skrev: 13 apr 2024 02:01
Läst igenom tråden i jakt på upplevelser relaterade till styrningen. Jag har problem med den. Det är tröttande att behöva ”passa” den hela tiden vid långkörning på motorväg och ansträngande att hålla den i bra spår på kurvig landsväg. Erkännande: gäller S LR med 19”. Ser tendenser i tråden att det kanske inte är gott nog, ens för den lite svagare och lättare LR?? Eller?

Generellt så spårar det mer med 21" än med 19".

Re: Tesla Model S Plaid

Postat: 13 apr 2024 14:42
av Segelflygaren
Lonsan skrev: 13 apr 2024 02:01
Läst igenom tråden i jakt på upplevelser relaterade till styrningen. Jag har problem med den. Det är tröttande att behöva ”passa” den hela tiden vid långkörning på motorväg och ansträngande att hålla den i bra spår på kurvig landsväg. Erkännande: gäller S LR med 19”. Ser tendenser i tråden att det kanske inte är gott nog, ens för den lite svagare och lättare LR?? Eller?
Har en S Plaid med 19" och känner inte alls igen mig i det du skriver. På motorväg kör jag visserligen mest med autopilot och den är inte lika exakt på kurvig väg som Taycan Turbo som jag hade tidigare parallellt med Teslan. Har även en Model 3 Performance från 2023 och den är mer underhållande på kurvig väg, men inte lika bra som S på motorväg.

Re: Tesla Model S Plaid

Postat: 13 apr 2024 14:44
av Segelflygaren
Niclas skrev: 12 apr 2024 14:18
Klart coola stolar på Plaid
Min frus kommentar gällande dessa:
"Gamingstolar för medelålders män, nej tack"