Re: Tesla Model S Plaid
Postat: 26 mar 2024 17:55
Ok... Det kanske finns tre olika varianter av bakändan på Palladium... På båda bilderna ovan (förra sidan i tråden) så har bilen iallafall de nya baklyktorna.
Jag kollade bara några uppdateringar bak från min som är version V.05 dvs har med de upptateringarna.SwedishAdvocate skrev: ↑26 mar 2024 17:55Ok... Det kanske finns tre olika varianter av bakändan på Palladium... På båda bilderna ovan (förra sidan i tråden) så har bilen iallafall de nya baklyktorna.
Precis, det kom flera successiva uppgraderingar till nya model S innan de började leverera nya utanför USA (Vill minnas att TESLA levererade de första nya model S i USA redan i början av juni 2021. Det kom senare nya lysen fram och bak med matrix led, ny list baktill med TESLA texten istället för bara T-loggan och samtidigt större laddport för att få plats med CCS i början av 2022.
Går gör det säkert men det kostar nog en hel del.
Jag minns tillbaka i 2015 när jag skulle byta från de helt platta stolarna i första generation Model S till de som jag har för mig kallades ”recaro” stolar, så ville Tesla ha 25.000 per stol. Dessa med ventilering och allt är nog betydligt dyrare. Skulle nästan gissa på det dubbla.
Har inte alla modeller torque vectoring?Legato skrev: ↑24 mar 2024 19:08Fattar inte riktigt... Skillnaden mellan Plaid och LR är ju betydligt större än skillnaden mellan Performance och LR någonsin varit.Richardk skrev: ↑24 mar 2024 18:58Jag har också lite svårt att förstå vad som är bättre med Plaid jämfört med LR? Normalt sett har jag alltid valt värsta modellen, typ M5, RS6 osv, men i detta fallet så är det som jag förstått det att LR är riktigt snabb, typ 700hk i LR.renes skrev: ↑24 mar 2024 15:04Varför då inte MS LR? Är ju just samma sak fast lite mindre brutal acceleration.Niclas skrev: ↑24 mar 2024 12:09Jag skulle gärna höra lite mer kommentarer om MS Plaid som inte bara handlar om hur brutal acceleration rakt fram den har. Ja jag fattar att den är världens snabbaste bil bla bla men det använder jag typ aldrig i vardagskörning.
Det finns andra saker som handling/hantering, känsla, bromsar, bilens vikt, styrning, mm som är enligt mig mer intressant än att den har över 1000 hk.
Gärna jämförelser mellan andra modeller!
Jag är också tacksam om tråden undviker personpåhopp och kommerntarer att ”Pläd är världens bästa bil. Punkt”
Förutom accelerationen, torque vectoring och drift mode, finns det några nackdelar med LR jämfört med Plaid?
Track Mode, tre motorer med Torque Vectoring samt ännu större prestandaskillnad numera. Trots att skillnaden är större än någonsin så är LR bara 11% billigare.
När Palladium lanserades så var påslaget för Plaid på Model S (men inte för Model X) rätt saftigt, men nu är det imo ganska måttligt.
Jag är ingen expert på området men som jag förstått det används det för att justera vridmomentet mellan de två bakre motorerna. Det är ju bara Plaid som har två motorer att justera kraft mellan på bakaxeln.Jaegaern skrev: ↑12 apr 2024 09:12Har inte alla modeller torque vectoring?Legato skrev: ↑24 mar 2024 19:08Fattar inte riktigt... Skillnaden mellan Plaid och LR är ju betydligt större än skillnaden mellan Performance och LR någonsin varit.Richardk skrev: ↑24 mar 2024 18:58Jag har också lite svårt att förstå vad som är bättre med Plaid jämfört med LR? Normalt sett har jag alltid valt värsta modellen, typ M5, RS6 osv, men i detta fallet så är det som jag förstått det att LR är riktigt snabb, typ 700hk i LR.renes skrev: ↑24 mar 2024 15:04Varför då inte MS LR? Är ju just samma sak fast lite mindre brutal acceleration.Niclas skrev: ↑24 mar 2024 12:09Jag skulle gärna höra lite mer kommentarer om MS Plaid som inte bara handlar om hur brutal acceleration rakt fram den har. Ja jag fattar att den är världens snabbaste bil bla bla men det använder jag typ aldrig i vardagskörning.
Det finns andra saker som handling/hantering, känsla, bromsar, bilens vikt, styrning, mm som är enligt mig mer intressant än att den har över 1000 hk.
Gärna jämförelser mellan andra modeller!
Jag är också tacksam om tråden undviker personpåhopp och kommerntarer att ”Pläd är världens bästa bil. Punkt”
Förutom accelerationen, torque vectoring och drift mode, finns det några nackdelar med LR jämfört med Plaid?
Track Mode, tre motorer med Torque Vectoring samt ännu större prestandaskillnad numera. Trots att skillnaden är större än någonsin så är LR bara 11% billigare.
När Palladium lanserades så var påslaget för Plaid på Model S (men inte för Model X) rätt saftigt, men nu är det imo ganska måttligt.
Torque vectoring är inte bromsning utan differentierad kraft i tex en kurva för att ta kurvan bättre.
Tesla svarar på X att det ska gå och att mer detaljer kommer.bjornnilsson skrev: ↑12 apr 2024 07:46Kan stolarna gå att köpa loss från Tesla separat?
edit: Är långt ifrån säker på att jag faktiskt vill det, men kanske.. reser mest med min bil, rejsar mindre.. så behöver absolut provsitta först. /edit
Lonsan skrev: ↑13 apr 2024 02:01Läst igenom tråden i jakt på upplevelser relaterade till styrningen. Jag har problem med den. Det är tröttande att behöva ”passa” den hela tiden vid långkörning på motorväg och ansträngande att hålla den i bra spår på kurvig landsväg. Erkännande: gäller S LR med 19”. Ser tendenser i tråden att det kanske inte är gott nog, ens för den lite svagare och lättare LR?? Eller?
Har en S Plaid med 19" och känner inte alls igen mig i det du skriver. På motorväg kör jag visserligen mest med autopilot och den är inte lika exakt på kurvig väg som Taycan Turbo som jag hade tidigare parallellt med Teslan. Har även en Model 3 Performance från 2023 och den är mer underhållande på kurvig väg, men inte lika bra som S på motorväg.Lonsan skrev: ↑13 apr 2024 02:01Läst igenom tråden i jakt på upplevelser relaterade till styrningen. Jag har problem med den. Det är tröttande att behöva ”passa” den hela tiden vid långkörning på motorväg och ansträngande att hålla den i bra spår på kurvig landsväg. Erkännande: gäller S LR med 19”. Ser tendenser i tråden att det kanske inte är gott nog, ens för den lite svagare och lättare LR?? Eller?