Frågade Tesla idag om de kan säga om jag får en MY med HW4 om jag beställer idag.
Svar: Vi får inte diskutera bilens hårdvara.
Okidoki
Tesla i ett nötskal.
Lite märkligt. Ska jag ha bilen i minst tre år så vill jag gärna ha senaste grejerna. Får vänta tills jag hör mer här på forumet.
Ja, verkligen. Det är en dålig policy att inte vilja tala om för kunden vad den köper. Men det ger ju tesla frihet att leverera en annan hårdvara eller t ex ta bort radar och USS som man gjort.
Frågade Tesla idag om de kan säga om jag får en MY med HW4 om jag beställer idag.
Svar: Vi får inte diskutera bilens hårdvara.
Okidoki
Tesla i ett nötskal.
Lite märkligt. Ska jag ha bilen i minst tre år så vill jag gärna ha senaste grejerna. Får vänta tills jag hör mer här på forumet.
Ja, verkligen. Det är en dålig policy att inte vilja tala om för kunden vad den köper. Men det ger ju tesla frihet att leverera en annan hårdvara eller t ex ta bort radar och USS som man gjort.
Svindåligt.
Liksom att de vägrar svara på om en Y SR som de har "i lager" har CATL eller BYD batteri.
Frågade Tesla idag om de kan säga om jag får en MY med HW4 om jag beställer idag.
Svar: Vi får inte diskutera bilens hårdvara.
Okidoki
Tesla i ett nötskal.
Lite märkligt. Ska jag ha bilen i minst tre år så vill jag gärna ha senaste grejerna. Får vänta tills jag hör mer här på forumet.
Ja, verkligen. Det är en dålig policy att inte vilja tala om för kunden vad den köper. Men det ger ju tesla frihet att leverera en annan hårdvara eller t ex ta bort radar och USS som man gjort.
Svindåligt.
Liksom att de vägrar svara på om en Y SR som de har "i lager" har CATL eller BYD batteri.
Det går väl (även om mer jobb) att kolla genom att kolla upp VIN som de väl borde kunna dela med sig av?
de som beställt när USS fanns och sen fick leverans efter att USS tagits bort och ”bytts” mot TV-baserad park-assist fick meddelande om och fick godkänna det innan leverans. Så där var det inte full frihet för Tesla.
Lite märkligt. Ska jag ha bilen i minst tre år så vill jag gärna ha senaste grejerna. Får vänta tills jag hör mer här på forumet.
Ja, verkligen. Det är en dålig policy att inte vilja tala om för kunden vad den köper. Men det ger ju tesla frihet att leverera en annan hårdvara eller t ex ta bort radar och USS som man gjort.
Svindåligt.
Liksom att de vägrar svara på om en Y SR som de har "i lager" har CATL eller BYD batteri.
Det går väl (även om mer jobb) att kolla genom att kolla upp VIN som de väl borde kunna dela med sig av?
de som beställt när USS fanns och sen fick leverans efter att USS tagits bort och ”bytts” mot TV-baserad park-assist fick meddelande om och fick godkänna det innan leverans. Så där var det inte full frihet för Tesla.
Visst går det OM de berättar vilket VIN bilen har.
Det är principen att Tesla inte vill berätta vad det är man förväntas köpa som är riktigt dålig.
Lite märkligt att man fick meddelande om att USS tagits bort innan leverans. De berättade ju ingenting om att de tog bort radarn på redan levererade bilar.
Lite märkligt. Ska jag ha bilen i minst tre år så vill jag gärna ha senaste grejerna. Får vänta tills jag hör mer här på forumet.
Ja, verkligen. Det är en dålig policy att inte vilja tala om för kunden vad den köper. Men det ger ju tesla frihet att leverera en annan hårdvara eller t ex ta bort radar och USS som man gjort.
Svindåligt.
Liksom att de vägrar svara på om en Y SR som de har "i lager" har CATL eller BYD batteri.
Det går väl (även om mer jobb) att kolla genom att kolla upp VIN som de väl borde kunna dela med sig av?
de som beställt när USS fanns och sen fick leverans efter att USS tagits bort och ”bytts” mot TV-baserad park-assist fick meddelande om och fick godkänna det innan leverans. Så där var det inte full frihet för Tesla.
Det var inte alla som fick veta, främst var det nog leasingkunder som blev "överraskade".
Re: Har någon en nylevererad MYP från Berlin?
Postat: 03 apr 2024 17:21
av agehall
Skulle säga att det är ganska förväntat att Teslas säljare i Sverige inte får diskutera det. Tesla jobbar mer agilt än traditionella biltillverkare och vill nog kunna bestämma helt själva när de gör förändringar i produktion. Det innebär att de troligen inte kan och helt säkert inte vill commita till att leverera specifika detaljer i bilen.
Tänk er själva hur Teslas situation skulle se ut ifall en säljare lovade att du skulle få XYZ i bilen och att du sedan inte fick det levererat. Teslas advokater skulle få spel då - det är så amerikanska företag fungerar. Bättre att inte ha sagt något alls, rent juridiskt. Att vi sedan i Sverige troligen inte skulle kunna stämma TM Sweden på flera miljoner tar de ingen hänsyn till - de saknar troligen helt förståelse för hur juridiken funkar utanför USA och tar det säkra före det osäkra.
Kan helt hålla med om att man som kund lätt blir frustrerad av detta, men som sagt, titta på problemet från andra hållet så kanske det blir lite tydligare varför det är så.
Skulle säga att det är ganska förväntat att Teslas säljare i Sverige inte får diskutera det. Tesla jobbar mer agilt än traditionella biltillverkare och vill nog kunna bestämma helt själva när de gör förändringar i produktion. Det innebär att de troligen inte kan och helt säkert inte vill commita till att leverera specifika detaljer i bilen.
Tänk er själva hur Teslas situation skulle se ut ifall en säljare lovade att du skulle få XYZ i bilen och att du sedan inte fick det levererat. Teslas advokater skulle få spel då - det är så amerikanska företag fungerar. Bättre att inte ha sagt något alls, rent juridiskt. Att vi sedan i Sverige troligen inte skulle kunna stämma TM Sweden på flera miljoner tar de ingen hänsyn till - de saknar troligen helt förståelse för hur juridiken funkar utanför USA och tar det säkra före det osäkra.
Kan helt hålla med om att man som kund lätt blir frustrerad av detta, men som sagt, titta på problemet från andra hållet så kanske det blir lite tydligare varför det är så.
Det vore inte orimligt att Tesla anpassar sig vilket dom kanske kommer behöva göra om efterfrågan fortsätter att sjunka.
Det vore inte raketforskning att reservera en bil från Berlin till t.ex. mig, då finns en spec som går att leverera, tar man inte leverans så får man en timeout på säg 6 månader. 90% bryr sig inte om HW3.5 eller HW4, men man vill gärna veta vad man har beställt.
Asien har jobbat på liknande sätt som Tesla i decennier, ett fåtal modeller med några färger som skeppas på båt hit, där har man kunnat få en spec.
Tesla sätter dock leveranser inom kvartalet högre än allt annat för att hålla liv i sin aktiekurs, där tror jag skon klämmer. Man får ett sms, hämta bilen på söndag, "jag är bortrest då", ok, då går den till nån annan. Ganska sjukt system i min värld, men det har fungerat, men vi kanske börjar se slutet på det nu?