Körhastighet vs laddhastighet.

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3794
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Körhastighet vs laddhastighet.

Inlägg av AAKEE »

Pontus skrev: 01 apr 2024 13:56
Räknar jag med:
A: 2,8 m2 (är väl säker högt har sett ner till 2,4 m2)
Cd: 0,21
Crr: 0,015 (kan vara lite högt)
Vikt: 2350 kg
Temp: 20C

Då kommer jag till 2,8 km vilket också känns högt om man bara går på känsla. Så vi har nog räknat ganska lika men med lite olika indata kanske.

Lite förvånande känns det ju.
Ganska lika ju!

2.34m^2 :)
Cd anges till 0.208.

Övriga data finns här: https://tff-forum.de/t/wiki-model-s-mod ... ?u=eivissa
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3794
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Körhastighet vs laddhastighet.

Inlägg av AAKEE »

Pontus skrev: 01 apr 2024 18:02
Verdi_ skrev: 01 apr 2024 14:08
Hur räknar ni? Integralkalkyl? Är typ 30 år sen jag gick de kurserna så är inte direkt färskt i minnet. :)
Jag fuskade och räknade bara bromskraften vid vissa hastigheter, dvs luft och rullmotstånd i steg om 10 km/h. Sedan hur lång tid det tar att bromsa ett steg sedan distansen på det steget. Så inte en jämn integral över hela men någorlunda rätt och enkelt att fixa i Excel :)

Integralen är kanske inte så krånglig den heller men också många många år sedan jag gjorde det. Kanske dax att färska upp minnet :?
Smma sak här, men men mobiltelefonen i soffan, liggandes med en hod kaffe bredvid.
Integraler räknar jag för sällan så äege tmigen hade det vart dags för en refresh, tänkte tanken men det blev en förenkling.
Jag tog fyra genomsnitt, 100-125, 125-150, 150-175 och 175-200.
Eftersom luftmotståndet är kvadraten på farten men de andra linjära la jag mig på 115,140,165 och 190.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5332
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Körhastighet vs laddhastighet.

Inlägg av Nicke Nyfiken »

AAKEE skrev: 01 apr 2024 20:49
Nicke Nyfiken skrev: 01 apr 2024 19:35
20 minuter? :shock:

Att "få igång laddningen" tar ju bara några få sekunder på SuC. Att ansluta och tabort laddkabeln likaså.

Det handlar om hur lång tid det tar att ta sig från motorvägen till laddplatsen och tillbaka igen. Ligger SuC på fel sida motorvägen så kan det ta några få minuter extra, men ska det kosta 20 minuter får laddaren ligga många kilometer från motorvägen. Inte ens på Toftaholm som ligger en bra bit från E6 tappar man 20 minuter.
Det finna någon SuC som ligger utanför färdsträckan med avstick som krav.
Men kan man, undviker man ju de om man ska spara tid i SECC.
Jo självklart. Men 20 minuter är extremt ovanligt så länge man befinner sig i civiliserade trakter. ;)
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8576
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Körhastighet vs laddhastighet.

Inlägg av Pontus »

AAKEE skrev: 01 apr 2024 21:03
Pontus skrev: 01 apr 2024 18:02
Verdi_ skrev: 01 apr 2024 14:08
Hur räknar ni? Integralkalkyl? Är typ 30 år sen jag gick de kurserna så är inte direkt färskt i minnet. :)
Jag fuskade och räknade bara bromskraften vid vissa hastigheter, dvs luft och rullmotstånd i steg om 10 km/h. Sedan hur lång tid det tar att bromsa ett steg sedan distansen på det steget. Så inte en jämn integral över hela men någorlunda rätt och enkelt att fixa i Excel :)

Integralen är kanske inte så krånglig den heller men också många många år sedan jag gjorde det. Kanske dax att färska upp minnet :?
Smma sak här, men men mobiltelefonen i soffan, liggandes med en hod kaffe bredvid.
Integraler räknar jag för sällan så äege tmigen hade det vart dags för en refresh, tänkte tanken men det blev en förenkling.
Jag tog fyra genomsnitt, 100-125, 125-150, 150-175 och 175-200.
Eftersom luftmotståndet är kvadraten på farten men de andra linjära la jag mig på 115,140,165 och 190.
Gjorde samma sak och la mig på xx7 km/h i stället för xx5 km/h som snitt i mina steg ;)
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3794
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Körhastighet vs laddhastighet.

Inlägg av AAKEE »

Nicke Nyfiken skrev: 01 apr 2024 21:08
AAKEE skrev: 01 apr 2024 20:49
Nicke Nyfiken skrev: 01 apr 2024 19:35
20 minuter? :shock:

Att "få igång laddningen" tar ju bara några få sekunder på SuC. Att ansluta och tabort laddkabeln likaså.

Det handlar om hur lång tid det tar att ta sig från motorvägen till laddplatsen och tillbaka igen. Ligger SuC på fel sida motorvägen så kan det ta några få minuter extra, men ska det kosta 20 minuter får laddaren ligga många kilometer från motorvägen. Inte ens på Toftaholm som ligger en bra bit från E6 tappar man 20 minuter.
Det finna någon SuC som ligger utanför färdsträckan med avstick som krav.
Men kan man, undviker man ju de om man ska spara tid i SECC.
Jo självklart. Men 20 minuter är extremt ovanligt så länge man befinner sig i civiliserade trakter. ;)
Ja, vi är 100% överrens! ;)
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3794
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Körhastighet vs laddhastighet.

Inlägg av AAKEE »

Pontus skrev: 01 apr 2024 21:54
AAKEE skrev: 01 apr 2024 21:03
Pontus skrev: 01 apr 2024 18:02
Verdi_ skrev: 01 apr 2024 14:08
Hur räknar ni? Integralkalkyl? Är typ 30 år sen jag gick de kurserna så är inte direkt färskt i minnet. :)
Jag fuskade och räknade bara bromskraften vid vissa hastigheter, dvs luft och rullmotstånd i steg om 10 km/h. Sedan hur lång tid det tar att bromsa ett steg sedan distansen på det steget. Så inte en jämn integral över hela men någorlunda rätt och enkelt att fixa i Excel :)

Integralen är kanske inte så krånglig den heller men också många många år sedan jag gjorde det. Kanske dax att färska upp minnet :?
Smma sak här, men men mobiltelefonen i soffan, liggandes med en hod kaffe bredvid.
Integraler räknar jag för sällan så äege tmigen hade det vart dags för en refresh, tänkte tanken men det blev en förenkling.
Jag tog fyra genomsnitt, 100-125, 125-150, 150-175 och 175-200.
Eftersom luftmotståndet är kvadraten på farten men de andra linjära la jag mig på 115,140,165 och 190.
Gjorde samma sak och la mig på xx7 km/h i stället för xx5 km/h som snitt i mina steg ;)
När du skrev igår att du skulle testa tänkte jag AFK/IRL, bakom yoken :D
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8576
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Körhastighet vs laddhastighet.

Inlägg av Pontus »

AAKEE skrev: 01 apr 2024 22:23
Pontus skrev: 01 apr 2024 21:54
AAKEE skrev: 01 apr 2024 21:03
Pontus skrev: 01 apr 2024 18:02
Verdi_ skrev: 01 apr 2024 14:08
Hur räknar ni? Integralkalkyl? Är typ 30 år sen jag gick de kurserna så är inte direkt färskt i minnet. :)
Jag fuskade och räknade bara bromskraften vid vissa hastigheter, dvs luft och rullmotstånd i steg om 10 km/h. Sedan hur lång tid det tar att bromsa ett steg sedan distansen på det steget. Så inte en jämn integral över hela men någorlunda rätt och enkelt att fixa i Excel :)

Integralen är kanske inte så krånglig den heller men också många många år sedan jag gjorde det. Kanske dax att färska upp minnet :?
Smma sak här, men men mobiltelefonen i soffan, liggandes med en hod kaffe bredvid.
Integraler räknar jag för sällan så äege tmigen hade det vart dags för en refresh, tänkte tanken men det blev en förenkling.
Jag tog fyra genomsnitt, 100-125, 125-150, 150-175 och 175-200.
Eftersom luftmotståndet är kvadraten på farten men de andra linjära la jag mig på 115,140,165 och 190.
Gjorde samma sak och la mig på xx7 km/h i stället för xx5 km/h som snitt i mina steg ;)
När du skrev igår att du skulle testa tänkte jag AFK/IRL, bakom yoken :D
En tidig morgon på påsklovet är kanske möjligt utan att någon annan är på vägen. Problemet är ju inte att hitta någon sträcka där man kommer upp i 200 utan att man måste koll så långt fram att man inte kommer ikapp någon med för hög fart i bilen :)
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5332
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Körhastighet vs laddhastighet.

Inlägg av Nicke Nyfiken »

mans71 skrev: 01 apr 2024 20:05
Jag tänker på tex Norrköping, att jag slår av på hastigheten svänger av. Blir stående några sekunder och väntar på att svänga ut på trafikleden, letar mig bort på den, igenom några rondeller och svänger sen av mot SUC och tar en plats. Knäppa av bältet, hoppar ut och sätter i sladden. 5 minuter har det utan vidare kostat om allt flyter på men det gör det ju inte alltid. Ok, 20 kanske är att ta i men 5-10 minuter totalt sett extra för ett stopp upplever jag inte är ovanligt.
Av ren nyfikenhet gjorde jag en tidsstudie på SuC Löddeköpinge när jag var påväg söderut på E6. SuCen ligger då på "fel" sida motorvägen så man måste genom en rondell, över motorvägen och igenom ytterliggare en rondeller och sedan köra in på köpcentrats parkering för att komma till laddplatserna. Jag kopplade in och lät effekten rampa upp några sekunder innan jag avbröt. Sedan tillbaka ut på motorvägen genom samma rondeller. Jag tog det lugnt och fint och det var en del trafik så jag fick stanna innan jag kunde köra in i rondellerna.

Total tid från jag körde in på motorvägsavfarten tills jag var tillbaka på motorvägen var 3:18.

Inte så mycket tidsförlust även om SuCen låg på andra sidan motorvägen. Men för övrigt ligger den ju väldigt nära motorvägen. Norrköping SuC tar säkert lite längre tid.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3794
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Körhastighet vs laddhastighet.

Inlägg av AAKEE »

Pontus skrev: 02 apr 2024 07:21

En tidig morgon…
En tidig morgon…

Jag hörde om någon som släppte gasen vid 153, men fick inte igång N och nolla trip förrän vid 146 km/h.
Tydligen är inte trippen på en Plaid graderad i annat än hela km men enligt vad jag, ehmm, jag har hört, så var bilen nere i 100 km/h ganska mitt mellan 1 och 2km på trippen. Har jag hört.

Jag, ehhm, jag menar någon, hade svårt att avgöra om det var exakt plant eller lite uppför eller möjligen aningen nedför.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8576
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Körhastighet vs laddhastighet.

Inlägg av Pontus »

AAKEE skrev: 02 apr 2024 17:37
Pontus skrev: 02 apr 2024 07:21

En tidig morgon…
En tidig morgon…

Jag hörde om någon som släppte gasen vid 153, men fick inte igång N och nolla trip förrän vid 146 km/h.
Tydligen är inte trippen på en Plaid graderad i annat än hela km men enligt vad jag, ehmm, jag har hört, så var bilen nere i 100 km/h ganska mitt mellan 1 och 2km på trippen. Har jag hört.

Jag, ehhm, jag menar någon, hade svårt att avgöra om det var exakt plant eller lite uppför eller möjligen aningen nedför.
Vid tillfälle ska jag se vad min vän säger när hen har provat men det låter ju som att 3 km är rimligt då.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
expat
Inlägg: 294
Blev medlem: 19 dec 2021 16:12

Re: Körhastighet vs laddhastighet.

Inlägg av expat »

Pontus skrev: 02 apr 2024 21:47
AAKEE skrev: 02 apr 2024 17:37
Pontus skrev: 02 apr 2024 07:21

En tidig morgon…
En tidig morgon…

Jag hörde om någon som släppte gasen vid 153, men fick inte igång N och nolla trip förrän vid 146 km/h.
Tydligen är inte trippen på en Plaid graderad i annat än hela km men enligt vad jag, ehmm, jag har hört, så var bilen nere i 100 km/h ganska mitt mellan 1 och 2km på trippen. Har jag hört.

Jag, ehhm, jag menar någon, hade svårt att avgöra om det var exakt plant eller lite uppför eller möjligen aningen nedför.
Vid tillfälle ska jag se vad min vän säger när hen har provat men det låter ju som att 3 km är rimligt då.
3 Km låter orimligt för mig, har också en vän som tänker prova med en Kia. Kan tänka mig lite mer än en km. Han har ett par gamla flygrakor inom ett par tre mil
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten
Inlägg: 336
Blev medlem: 31 okt 2023 06:41

Re: Körhastighet vs laddhastighet.

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

AAKEE skrev: 02 apr 2024 17:37
Pontus skrev: 02 apr 2024 07:21

En tidig morgon…
En tidig morgon…

Jag hörde om någon som släppte gasen vid 153, men fick inte igång N och nolla trip förrän vid 146 km/h.
Tydligen är inte trippen på en Plaid graderad i annat än hela km men enligt vad jag, ehmm, jag har hört, så var bilen nere i 100 km/h ganska mitt mellan 1 och 2km på trippen. Har jag hört.

Jag, ehhm, jag menar någon, hade svårt att avgöra om det var exakt plant eller lite uppför eller möjligen aningen nedför.
Tack AAKEE!!
Underbart nördiga kalkyleringar, läser med intresse
Bilnjutare som planera köpa elbil 2024
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Körhastighet vs laddhastighet.

Inlägg av Jerker »

Man kan också se det ur perspektivet att tidsförlusten vid laglig körning på långsträckor nästan raderats ut jämfört med att köra fossilt. Jag har gjort många resor mellan hemmet c:a 3 mil "söder" om Nyköping (alltså längs E4) och Malmö de senaste 10 åren och nu senast, när vi åkte vår Tesla Y SR, så var vi båda förvånade över att resan bara tog 5:15 (och då laddade vi ändå mer än nödvändigt vid sista laddstoppet för att slippa komma fram med för låg SOC).

Med Zoen 22 kWh (max 22 kW laddeffekt) kunde resan ta uppåt 10 timmar. Med min model 3 SR+ tog den en bit över 6 timmar. Men 5:15 är vad det brukade ta när jag åkte fossilt. På en såpass lång körning så behöver jag dels stanna en gång för att äta nåt matnyttigt och dels en gång för att gå på toa och kanske köpa nåt tuggbart. Nu tar laddningen så kort tid att båda dessa ärenden ryms inom laddtiden, alltså ingen extra tid jämfört med att köra fossilt, iaf inte med mitt sätt att se på hur en resa ska genomföras.

Vår Tesla Y SR har LFP-batterier och laddkurvan ser ut så att den från låg SOC går direkt upp i 175-178 kW och ligger där till 50% SOC och sen sjunker den vart efter. Så att hålla sig i spannet 0-50% optimerar laddtiden. Det normala är nuförtiden med den här bilen att vi bara nätt och jämt hinner göra det vi tänkt vid laddstoppet innan bilen talar om att det går att fortsätta färden. Inga extra minuter för att vänta in bilen.

Man kan givetvis inte jämföra sig med fossilkramare som tvångsmässigt måste köra 50 mil non stop, men med ett mer normalt synsätt på långresor så behöver det idag inte ta längre tid med elbil.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3794
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Körhastighet vs laddhastighet.

Inlägg av AAKEE »

expat skrev: 03 apr 2024 06:52

3 Km låter orimligt för mig, har också en vän som tänker prova med en Kia. Kan tänka mig lite mer än en km. Han har ett par gamla flygrakor inom ett par tre mil
Håller med, med en Kia har man nog inte ens hunnit upp i 200 efter 3km så i det fallet är det orimligt ;)


Nä, men luft- och rullmotståndet är inte speciellt högt i en S eller en 3.
(Vi pratade S Plaid med 1000hk här, där är accelerationen en ickefråga och den delen av sträckan blir kort.)

De data vi använt för beräkningen är faktiskt rullmotstånd, faktiskt motstånd i drivlinan och faktiskt luftmotstånd.
Har man bara räknat rätt så lär det bli kanska exakt. Man kan nog anta att det vi räknat fram är fakta tills annat bevisats.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2416
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Körhastighet vs laddhastighet.

Inlägg av NiklasTesla »

Elix747 skrev: 30 mar 2024 17:58
Tesla-Björn gjorde ett test för några år sedan vad som är snabbast på långresa. Han kom fram att ca 150 km/h var totalt sett snabbast med en M3LR. Körde man fortare så kostade laddningen mer tid än man tjänade in på fartökningen. 140 km/h gick marginellt långsammare totalt än 150km/h.

Jag minns därför att jag använt mig av informationen vid mina resor söderut. Det finns ingen anledning tidsmässigt på långresa att köra fortare än 150km/h med M3LR på autobahn.

Edit. Laddhastigheten har ju ökat något sedan dess, men jag tror det gör marginell skillnad. Man ju ställa in Max hastighet i ABRP och jämföra olika.
Samma här. Ligger kring 140km/t i Tyskland och laddar upp till ca 60% och siktar på SUC-ankomst med ca 5% för tidsvinst vid långresa nere på kontinenten.

MVH
Arctic Drifter
Teslaägare
Inlägg: 887
Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
Ort: Norrland
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Re: Körhastighet vs laddhastighet.

Inlägg av Arctic Drifter »

Håller med i resonemanget, försöker alltid eftersträva att rulla in med SOC på 5-10 % och dra igen vid 50 %.

MEN, rullade in på SuC Sveg (V3) för någon vecka sedan, kört typ 18 mil och bilen hade fått förvärma enligt eget önskemål.
Helt tomt på stationen och låg SOC (<15 %) så såg fram emot att se >250 kW i alla fall i några sekunder.
Maxade dock på 130 kW, bytte stolpe men ~samma där.

Dessutom helg och inte svinkallt så vet inte vad som hände... men sådant kan krascha tidskalkylen :D
Tesla Model Y Performance
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5332
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Körhastighet vs laddhastighet.

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Arctic Drifter skrev: 04 apr 2024 14:00
Håller med i resonemanget, försöker alltid eftersträva att rulla in med SOC på 5-10 % och dra igen vid 50 %.

MEN, rullade in på SuC Sveg (V3) för någon vecka sedan, kört typ 18 mil och bilen hade fått förvärma enligt eget önskemål.
Helt tomt på stationen och låg SOC (<15 %) så såg fram emot att se >250 kW i alla fall i några sekunder.
Maxade dock på 130 kW, bytte stolpe men ~samma där.

Dessutom helg och inte svinkallt så vet inte vad som hände... men sådant kan krascha tidskalkylen :D
Har hänt mig också på V3 vid 2 tillfällen. Senast i slutet på februari i Mariestad. Kopplade in på 3C och fick bara 37 kW. Flyttade till 4B och fick 250 kW. Samtidigt som jag flyttade mig kom en Model X som ställde sig på 3A som också fick 37 kW. Så han flyttade sig också.

Så det var fel på laddaren för alla stolpar med siffran 3 på.

Så om du bytte till stolpe med samma siffra men annan bokstav så skulle det kunna vara ett liknande problem. Men bytte du till annan siffra så är det märkligt att alla stolpar skulle vara begränsade till samma effekt när det är tomt i övrigt på laddplatsen. Eller så var det något som slog slint i bilen vid det tillfället.
Model Y P
Model S P
Model S P
Skriv svar