Xpeng G6

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

backe
Inlägg: 1866
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Xpeng G6

Inlägg av backe »

Verdi_ skrev: 03 maj 2024 09:56
Piggelin skrev: 03 maj 2024 09:22
mikebike skrev: 03 maj 2024 09:18
Jag använder frunken när jag laddar AC, d.v.s. nästan varje gång.
Jag har både typ 2 kabel och CEE-typ 2 kabel där. Samt dragkrok och en del annat. Nästan fullt.

Under golvet bak är det nästan fullt också. När jag körde Model 3 var det helt fullt både bak och fram.
Personligen hatar jag prylar i bilen, men jag vet att många hoarders har med allt möjligt där hela tiden, toapapper, spolarvätska, bogserkabel mm. Typ 2 kabeln sitter ju fast på laddboxen hemma, laddar aldrig AC utanför hemmet.

Jag hoppas och tror verkligen att du tillhör undantaget. De flesta använder inte sin bil så.

Bra tips. Spolarvätska försöker jag ha. Paraplyer åt hela familjen också. Men toapapper och bogserkabel vore ju också bra. Har även förlängningskablar, både en- och trefas. Samt typ2-kabel och så bilens egna laddkabel, med adaptrar.

Mycket av det där används ju ganska sällan men är guld värt när det behövs. Man bör ju egentligen lägga i lite varma kläder vintertid också. Och varför inte lite nödproviant?
Startkablar :)
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1328
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Xpeng G6

Inlägg av Verdi_ »

backe skrev: 03 maj 2024 10:11
Verdi_ skrev: 03 maj 2024 09:56
Piggelin skrev: 03 maj 2024 09:22
mikebike skrev: 03 maj 2024 09:18
Jag använder frunken när jag laddar AC, d.v.s. nästan varje gång.
Jag har både typ 2 kabel och CEE-typ 2 kabel där. Samt dragkrok och en del annat. Nästan fullt.

Under golvet bak är det nästan fullt också. När jag körde Model 3 var det helt fullt både bak och fram.
Personligen hatar jag prylar i bilen, men jag vet att många hoarders har med allt möjligt där hela tiden, toapapper, spolarvätska, bogserkabel mm. Typ 2 kabeln sitter ju fast på laddboxen hemma, laddar aldrig AC utanför hemmet.

Jag hoppas och tror verkligen att du tillhör undantaget. De flesta använder inte sin bil så.

Bra tips. Spolarvätska försöker jag ha. Paraplyer åt hela familjen också. Men toapapper och bogserkabel vore ju också bra. Har även förlängningskablar, både en- och trefas. Samt typ2-kabel och så bilens egna laddkabel, med adaptrar.

Mycket av det där används ju ganska sällan men är guld värt när det behövs. Man bör ju egentligen lägga i lite varma kläder vintertid också. Och varför inte lite nödproviant?
Startkablar :)
Just det, glömde isskrapa/snöborste och reflexväst. :lol:
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1328
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Xpeng G6

Inlägg av Verdi_ »

För att återgå till topic som ju är G6.

Jag är lite intresserad men osäkerheten gör ändå att det tar emot. Det är ju lite okänt territorium. Rostskydd, kvalitet, mjukvara, andrahandsvärde...

En Model Y vet man ju var man har på ett annat sätt.

Jag har väl dock mer eller mindre bestämt mig för att nästa bil blir en BMW. Frågan är vilken modell, och när. :)
backe
Inlägg: 1866
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Xpeng G6

Inlägg av backe »

Verdi_ skrev: 03 maj 2024 10:22
För att återgå till topic som ju är G6.

Jag är lite intresserad men osäkerheten gör ändå att det tar emot. Det är ju lite okänt territorium. Rostskydd, kvalitet, mjukvara, andrahandsvärde...

En Model Y vet man ju var man har på ett annat sätt.

Jag har väl dock mer eller mindre bestämt mig för att nästa bil blir en BMW. Frågan är vilken modell, och när. :)
Ganska fina villkor ändå.

Jag är också lite tveksam till en Xpeng, men tycker inte att Tesla känns bra heller då jag personligen känner att vad som helst kan hända med Elon vid rodret. Kommer nya "lågprismodeller" nu så är det troligen en snikigare MY/M3, vad innebär det för andrahandsvärdet på vanliga MY/M3?

Vad gäller Xpeng så tycker jag att det känns stabilare nu när dom ligger under Bilia.

BMW Neue klasse ser riktigt spännande ut, hoppas de modellerna hamnar ok prismässigt. i5 känns blodigt dyra i dagsläget, har inte tagit in offerter själv men den hamnar väl nästan på iX-nivå?

7 år eller 160.000 km garanti (det som inträffar först) nybilsgaranti. Gäller bilar som beställs 2024. Ordinarie nybilsgaranti är 5 år / 120.000 km.
8 år eller 160.000 km garanti (det som inträffar först), på högspänningsbatteri, elektrisk motor med tillhörande styrenhet (IPU) och batteriövervakningssystem (BMS).
12 år rostskyddsgaranti.
5 år vägassistans.
3 år lackgaranti.
3 år vagnskadegaranti.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7670
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Xpeng G6

Inlägg av mikebike »

Verdi_ skrev: 03 maj 2024 10:22
För att återgå till topic som ju är G6.

Jag är lite intresserad men osäkerheten gör ändå att det tar emot. Det är ju lite okänt territorium. Rostskydd, kvalitet, mjukvara, andrahandsvärde...

En Model Y vet man ju var man har på ett annat sätt.

Jag har väl dock mer eller mindre bestämt mig för att nästa bil blir en BMW. Frågan är vilken modell, och när. :)
Nej, det gör man inte. Plötsligt kommer en uppdatering som totalt förändrar UI, kopplar ur radarn eller parkeringssensorerna, minskar snabbladdningshastigheten eller ändrar något annat.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
hksnismo
Inlägg: 27
Blev medlem: 13 apr 2023 07:03

Re: Xpeng G6

Inlägg av hksnismo »

Piggelin skrev: 03 maj 2024 08:59
backe skrev: 03 maj 2024 08:45
Frunken är säkert en sak som Teslaägare tänker mer på än de som kommer från övriga bilmärken. Jag har faktiskt aldrig använt det på min MY 😅 Men det är nog mest för att jag inte håller på med laddkablar när jag reser och hemma har jag en fast. Handlar jag så kör jag elbaklucka vilket är smidigare.

Blir spännande att se om man kan få nån form av volym i Europa på G6, det kan gynna även de som vill köpa MY gissar jag med fler kampanjer.

Förstår Xpeng också att man inte lägger några kampanjer innan man ens börjat leverera.
Frunken är det nog få som använder regelbundet. Mest när man ska på långresa och "maxa".
Xpeng verkar inte ha privatleasing som något fokus direkt, sett en hel del deals gällande X9, men då är det "bara" avdrag på pris samt räntekampanj (1,95%) som man lockat med, aldrig deals för privatleasing. Så det känns som ett medvetet val man gjort, till skillnad från andra kineser som MG och BYD som kört väldigt bra priser på just det.
Och det är pga av det som Xpeng inte kommer få några volymer av sålda bilar i Sverige, frågan är hur länge dom orkar stanna kvar
här med liten volym av bilar varje år? Dom får passa sig lite snart lär nog både MG och BYD vara aggressiva med privatleasing erbjudande på nya modeller som kommer som direkt utmanar eller är bättre än Xpengs modeller, då blir det riktigt jobbigt för Xpeng.
backe
Inlägg: 1866
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Xpeng G6

Inlägg av backe »

hksnismo skrev: 03 maj 2024 10:58
Piggelin skrev: 03 maj 2024 08:59
backe skrev: 03 maj 2024 08:45
Frunken är säkert en sak som Teslaägare tänker mer på än de som kommer från övriga bilmärken. Jag har faktiskt aldrig använt det på min MY 😅 Men det är nog mest för att jag inte håller på med laddkablar när jag reser och hemma har jag en fast. Handlar jag så kör jag elbaklucka vilket är smidigare.

Blir spännande att se om man kan få nån form av volym i Europa på G6, det kan gynna även de som vill köpa MY gissar jag med fler kampanjer.

Förstår Xpeng också att man inte lägger några kampanjer innan man ens börjat leverera.
Frunken är det nog få som använder regelbundet. Mest när man ska på långresa och "maxa".
Xpeng verkar inte ha privatleasing som något fokus direkt, sett en hel del deals gällande X9, men då är det "bara" avdrag på pris samt räntekampanj (1,95%) som man lockat med, aldrig deals för privatleasing. Så det känns som ett medvetet val man gjort, till skillnad från andra kineser som MG och BYD som kört väldigt bra priser på just det.
Och det är pga av det som Xpeng inte kommer få några volymer av sålda bilar i Sverige, frågan är hur länge dom orkar stanna kvar
här med liten volym av bilar varje år? Dom får passa sig lite snart lär nog både MG och BYD vara aggressiva med privatleasing erbjudande på nya modeller som kommer som direkt utmanar eller är bättre än Xpengs modeller, då blir det riktigt jobbigt för Xpeng.
Vad är volymer?
MG eller BYD har ingen bil som tilltalar mig i dagsläget, så det är ingen konkurrent ur mitt perspektiv. Men om det som du säger att dom kommer med superbilar till aggressiva prissättningar så har Tesla mer marknadsandelar att förlora än Xpeng.
hksnismo
Inlägg: 27
Blev medlem: 13 apr 2023 07:03

Re: Xpeng G6

Inlägg av hksnismo »

backe skrev: 03 maj 2024 11:06
hksnismo skrev: 03 maj 2024 10:58
Piggelin skrev: 03 maj 2024 08:59
backe skrev: 03 maj 2024 08:45
Frunken är säkert en sak som Teslaägare tänker mer på än de som kommer från övriga bilmärken. Jag har faktiskt aldrig använt det på min MY 😅 Men det är nog mest för att jag inte håller på med laddkablar när jag reser och hemma har jag en fast. Handlar jag så kör jag elbaklucka vilket är smidigare.

Blir spännande att se om man kan få nån form av volym i Europa på G6, det kan gynna även de som vill köpa MY gissar jag med fler kampanjer.

Förstår Xpeng också att man inte lägger några kampanjer innan man ens börjat leverera.
Frunken är det nog få som använder regelbundet. Mest när man ska på långresa och "maxa".
Xpeng verkar inte ha privatleasing som något fokus direkt, sett en hel del deals gällande X9, men då är det "bara" avdrag på pris samt räntekampanj (1,95%) som man lockat med, aldrig deals för privatleasing. Så det känns som ett medvetet val man gjort, till skillnad från andra kineser som MG och BYD som kört väldigt bra priser på just det.
Och det är pga av det som Xpeng inte kommer få några volymer av sålda bilar i Sverige, frågan är hur länge dom orkar stanna kvar
här med liten volym av bilar varje år? Dom får passa sig lite snart lär nog både MG och BYD vara aggressiva med privatleasing erbjudande på nya modeller som kommer som direkt utmanar eller är bättre än Xpengs modeller, då blir det riktigt jobbigt för Xpeng.
Vad är volymer?
MG eller BYD har ingen bil som tilltalar mig i dagsläget, så det är ingen konkurrent ur mitt perspektiv. Men om det som du säger att dom kommer med superbilar till aggressiva prissättningar så har Tesla mer marknadsandelar att förlora än Xpeng.
När det gäller MG så är ju dessa bilar på väg in till Sverige

https://m.arenaev.com/mg_introduces_pre ... s-3210.php

Sedan kommer ju IM modeller med framöver

https://europe.autonews.com/geneva-auto ... tric-sedan
Piggelin
Inlägg: 642
Blev medlem: 08 maj 2022 08:16

Re: Xpeng G6

Inlägg av Piggelin »

hksnismo skrev: 03 maj 2024 13:03
När det gäller MG så är ju dessa bilar på väg in till Sverige

https://m.arenaev.com/mg_introduces_pre ... s-3210.php

Sedan kommer ju IM modeller med framöver

https://europe.autonews.com/geneva-auto ... tric-sedan
Svårt att se hur Tesla ska överleva kinesernas framfart. Man ska vara en rätt stor fanboy för att man ska betala mer för att få mindre som det är med Tesla idag.
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1328
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Xpeng G6

Inlägg av Verdi_ »

backe skrev: 03 maj 2024 10:27
Verdi_ skrev: 03 maj 2024 10:22
För att återgå till topic som ju är G6.

Jag är lite intresserad men osäkerheten gör ändå att det tar emot. Det är ju lite okänt territorium. Rostskydd, kvalitet, mjukvara, andrahandsvärde...

En Model Y vet man ju var man har på ett annat sätt.

Jag har väl dock mer eller mindre bestämt mig för att nästa bil blir en BMW. Frågan är vilken modell, och när. :)
Ganska fina villkor ändå.

Jag är också lite tveksam till en Xpeng, men tycker inte att Tesla känns bra heller då jag personligen känner att vad som helst kan hända med Elon vid rodret. Kommer nya "lågprismodeller" nu så är det troligen en snikigare MY/M3, vad innebär det för andrahandsvärdet på vanliga MY/M3?

Vad gäller Xpeng så tycker jag att det känns stabilare nu när dom ligger under Bilia.

BMW Neue klasse ser riktigt spännande ut, hoppas de modellerna hamnar ok prismässigt. i5 känns blodigt dyra i dagsläget, har inte tagit in offerter själv men den hamnar väl nästan på iX-nivå?

7 år eller 160.000 km garanti (det som inträffar först) nybilsgaranti. Gäller bilar som beställs 2024. Ordinarie nybilsgaranti är 5 år / 120.000 km.
8 år eller 160.000 km garanti (det som inträffar först), på högspänningsbatteri, elektrisk motor med tillhörande styrenhet (IPU) och batteriövervakningssystem (BMS).
12 år rostskyddsgaranti.
5 år vägassistans.
3 år lackgaranti.
3 år vagnskadegaranti.

i5 40 finns ju för 780 tkr med M-Sport, dragkrok och rimlig utrustningsnivå. Det är en ganska bra deal tycker jag. Visst, inte det största batteriet eller den längsta räckvidden men fullt i nivå med min Model S iaf. Synd att den inte finns med xDrive till det kampanjpriset.
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1328
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Xpeng G6

Inlägg av Verdi_ »

De här 800V-bilarna, kan de ladda på SuC alls? Och om de kan, är det halva hastigheten?
Piggelin
Inlägg: 642
Blev medlem: 08 maj 2022 08:16

Re: Xpeng G6

Inlägg av Piggelin »

Verdi_ skrev: 03 maj 2024 13:36
De här 800V-bilarna, kan de ladda på SuC alls? Och om de kan, är det halva hastigheten?
Jodå det går bra, men Teslas laddare är ju inte de bästa, du får 70 kW med en G9.
backe
Inlägg: 1866
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Xpeng G6

Inlägg av backe »

Piggelin skrev: 03 maj 2024 13:54
Verdi_ skrev: 03 maj 2024 13:36
De här 800V-bilarna, kan de ladda på SuC alls? Och om de kan, är det halva hastigheten?
Jodå det går bra, men Teslas laddare är ju inte de bästa, du får 70 kW med en G9.
Varför blir det så låg effekt på SuC?
Piggelin
Inlägg: 642
Blev medlem: 08 maj 2022 08:16

Re: Xpeng G6

Inlägg av Piggelin »

backe skrev: 03 maj 2024 14:13

Varför blir det så låg effekt på SuC?
Är ingen elektriker, men låg ampere har jag för mig... Därför t ex ionitys laddare är överlägsna.
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1328
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Xpeng G6

Inlägg av Verdi_ »

Piggelin skrev: 03 maj 2024 14:51
backe skrev: 03 maj 2024 14:13

Varför blir det så låg effekt på SuC?
Är ingen elektriker, men låg ampere har jag för mig... Därför t ex ionitys laddare är överlägsna.
Måste ju vara högre strömstyrka på SuC än på Ionity väl? Fast inte för alla bilar då?

SuC klarar väl 250kW med 400V. Det borde väl ge 625 ampere?

Ionity har 350 kW på 800V vilket bara blir 437,5 ampere. Eller missar jag nåt? Kan Ionity kanske ladda 400V snabbare än SuC?
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6471
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Xpeng G6

Inlägg av spacecoin »

Verdi_ skrev: 03 maj 2024 15:03
Piggelin skrev: 03 maj 2024 14:51
backe skrev: 03 maj 2024 14:13

Varför blir det så låg effekt på SuC?
Är ingen elektriker, men låg ampere har jag för mig... Därför t ex ionitys laddare är överlägsna.
Måste ju vara högre strömstyrka på SuC än på Ionity väl? Fast inte för alla bilar då?

SuC klarar väl 250kW med 400V. Det borde väl ge 625 ampere?

Ionity har 350 kW på 800V vilket bara blir 437,5 ampere. Eller missar jag nåt? Kan Ionity kanske ladda 400V snabbare än SuC?
Jag hörde på någon video att XPeng har någon converter i bilen som konverterar 400V till 800V som orsakar att det går långsammare. Kan det stämma? Tesla behöver byta till 800V.
lawe
Inlägg: 254
Blev medlem: 16 jan 2020 20:35

Re: Xpeng G6

Inlägg av lawe »

Stämmer nog bra. Det är nog anledningen att Q6 och Macan kan ladda sina 800V som 2x400V
cgullin
elbilist
Inlägg: 73
Blev medlem: 26 mar 2022 16:35
Kontakt:

Re: Xpeng G6

Inlägg av cgullin »

spacecoin skrev: 03 maj 2024 15:30
Verdi_ skrev: 03 maj 2024 15:03
Piggelin skrev: 03 maj 2024 14:51
backe skrev: 03 maj 2024 14:13

Varför blir det så låg effekt på SuC?
Är ingen elektriker, men låg ampere har jag för mig... Därför t ex ionitys laddare är överlägsna.
Måste ju vara högre strömstyrka på SuC än på Ionity väl? Fast inte för alla bilar då?

SuC klarar väl 250kW med 400V. Det borde väl ge 625 ampere?

Ionity har 350 kW på 800V vilket bara blir 437,5 ampere. Eller missar jag nåt? Kan Ionity kanske ladda 400V snabbare än SuC?
Jag hörde på någon video att XPeng har någon converter i bilen som konverterar 400V till 800V som orsakar att det går långsammare. Kan det stämma? Tesla behöver byta till 800V.
Bilar som är 800V använder oftast en motor för att konvertera 400V till 800V. Kia EV6/9 och Hyundai Ioniq 5/6 använder den bakre motorn och Xpeng också säkerligen. Audi e-tron GT och Porsche Taycan har dedikerade omvandlare som gör att dom kan komma upp i 150 kW.
hksnismo
Inlägg: 27
Blev medlem: 13 apr 2023 07:03

Re: Xpeng G6

Inlägg av hksnismo »

MG:s kommande solid state elbil IM L6 lär nog vilja ta upp matchen om kunderna som tvekar på Xpeng.

Älgtestet utan förare 🤪😵‍💫

Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6471
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Xpeng G6

Inlägg av spacecoin »

hksnismo skrev: 03 maj 2024 20:13
MG:s kommande solid state elbil IM L6 lär nog vilja ta upp matchen om kunderna som tvekar på Xpeng.

Älgtestet utan förare 🤪😵‍💫
Fekjautonomi och "solid state". Det enda som saknas är väl någon om chatbot. :lol:
Användarvisningsbild
d3marcus
Teslaägare
Inlägg: 372
Blev medlem: 18 feb 2020 10:47

Re: Xpeng G6

Inlägg av d3marcus »

Tror bilmarknaden kommer bli uppdelad av geopolitiska skäl och strafftullar. Svårt för kinesiska tillverkare i Europa/USA och svårt för västvärldens tillverkare i Kina.

Också låg social status att köra diktaturbil, iaf om du umgås med högutbildade (gäller så klart även kinesiska MY).
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1234
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: Xpeng G6

Inlägg av Hertsh »

d3marcus skrev:
Tror bilmarknaden kommer bli uppdelad av geopolitiska skäl och strafftullar. Svårt för kinesiska tillverkare i Europa/USA och svårt för västvärldens tillverkare i Kina.

Också låg social status att köra diktaturbil, iaf om du umgås med högutbildade (gäller så klart även kinesiska MY).
Här är jag övertygad om att du extrapolerar din egen uppfattning till andra och tror att ”högutbildade” har samma uppfattningar. Jag umgås också i en bubbla med mestadels ”högutbildade” och många bryr sig inte ett skvatt om var bilen är byggd. De är möjligen rädda för lägre andrahandsvärde för att andra kanske bryr sig om att bilen är från Kina. Men, det är lite av en icke-fråga för många.

Folks minne är inte långt. En kort period skulle alla bojkotta Mondelez produkter för att de inte lämnade Ryssland. Nu knaprar folk glatt på en Marabou-kaka igen. Är bilen bra, har bra pris, så köps den. Status kommer av annat än vilket land bilen tillverkas i. Och de som söker status kanske inte går på en Xpeng G6. Men ”status”?! Är inte det lite ute, och mest något som nyrika eller gängkriminella söker?

Det kan i alla fall var sant i lika stor utsträckning som ditt påstående.
MX LR (Raven) 2019
backe
Inlägg: 1866
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Xpeng G6

Inlägg av backe »

d3marcus skrev: 03 maj 2024 22:24
Tror bilmarknaden kommer bli uppdelad av geopolitiska skäl och strafftullar. Svårt för kinesiska tillverkare i Europa/USA och svårt för västvärldens tillverkare i Kina.

Också låg social status att köra diktaturbil, iaf om du umgås med högutbildade (gäller så klart även kinesiska MY).
Håller med om detta även om jag inte är säker på att det är knutet till högutbildade? Känner flera högutbildade och välavlönade som skiter i vilket. Tänker att det är mer de som är omvärldsmedvetna. Men frågan är vad man kan köpa som inte har tighta band med Kina?

Ferrari? Koenigsegg?
simonster
Inlägg: 8
Blev medlem: 20 feb 2024 16:27

Re: Xpeng G6

Inlägg av simonster »

Kan mod rensa ot? Sjukt tråkig i alla trådar som handlar om andra bilar än tesla.

Tycker g6 verkar grym, synd de strular på suc dock.
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1328
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Xpeng G6

Inlägg av Verdi_ »

d3marcus skrev: 03 maj 2024 22:24
Tror bilmarknaden kommer bli uppdelad av geopolitiska skäl och strafftullar. Svårt för kinesiska tillverkare i Europa/USA och svårt för västvärldens tillverkare i Kina.

Också låg social status att köra diktaturbil, iaf om du umgås med högutbildade (gäller så klart även kinesiska MY).

Jag rör mig i princip enbart bland "högutbildade" och det du påstår stämmer inte. Folk är olika. Några högskolepoäng mer eller mindre ändrar inte på det.
Skriv svar