Re: Xpeng G6
Postat: 09 apr 2024 22:53
Kinamärken: Polestar? Volvo EX30? Kinabilar: Model 3?Legato skrev: ↑09 apr 2024 22:47Det är ju ingen vild gissning direkt när ingen kinesisk bil lyckats hittills i Europa annat än superbudget.
Kinamärken: Polestar? Volvo EX30? Kinabilar: Model 3?Legato skrev: ↑09 apr 2024 22:47Det är ju ingen vild gissning direkt när ingen kinesisk bil lyckats hittills i Europa annat än superbudget.
Tror inte man lagt krut i väst heller då man har en stor inhemsk marknad. Byd säljer lika mycket elbilar som Tesla och är inte inne på en bråkdel av marknaderna och inte alls i USA. G6 sägs vara bättre på det mesta kontra MY, byggs på en toppmodern plattform och man har ingenjörer i Europa som jobbar hårt för att anpassa bilarna för oss. Blir kul att se tycker jag.
Förhoppningsvis förstod du vad jag menade.
Det är bara budgetmodeller som Atto 3 som man lyckas sälja utanför Kina. Ingen premiumbil har hittills funkat.backe skrev: ↑10 apr 2024 05:13Tror inte man lagt krut i väst heller då man har en stor inhemsk marknad. Byd säljer lika mycket elbilar som Tesla och är inte inne på en bråkdel av marknaderna och inte alls i USA. G6 sägs vara bättre på det mesta kontra MY, byggs på en toppmodern plattform och man har ingenjörer i Europa som jobbar hårt för att anpassa bilarna för oss. Blir kul att se tycker jag.
Byd verkar dock gå bra i Australien t.ex. där man inte har straffskatt på kinesiska bilar som USA. Nu när flera kinamärken kollar på fabriker i Europa så kan det säkert skifta?
https://fortune.com/2024/03/07/byd-elec ... utomotive/
Det spelar ingen roll priset måste ner mer innan anstormningen kommer.
Tror också de får det tufft över tid, men kortsiktigt kommer de fortsätta locka både privatpersoner och företag som av ena eller andra anledningen inte vill köpa varken Tesla eller kinesiskt.kikat skrev: ↑10 apr 2024 07:50Har ju dykt upp lite fler filmer och priser.
Det sägs att modellen med litet batteri och bakhjulsdrift kommer kosta 540000 kr, 7 års garanti.
Ingen dålig bil och ingen Tesla-dödare det lilla man sett, däremot förstår jag inte hur VAG kommer kunna sälja en enda elbil när denna blir verklighet.
Jag håller med att det kommer att vara som en tsunami de kommande åren.
Det tar som sagt tid och därför är de inte i närheten ännu. Återigen, inte en enda "pure" Kinabil utanför extrembudget har sålt bra utanför Kina. Kanske händer det snart, kanske händer det först om 5-10 år, men att det kommer hända är jag också övertygad om. Men ingen har som sagt varit ens nära volymer ännu...spacecoin skrev: ↑10 apr 2024 08:51Jag håller med att det kommer att vara som en tsunami de kommande åren.
Lotus, Polestar, Volvo, Zeekr (Geely) vet hur man bygger premium. BYD gör blade-batterier åt Tesla. Xiaomi imponerar på journalisterna. Tesla har svårt att sälja bilar i Kina.
Så att de inte är "i närheten" håller jag inte med om. Jag tror Geely har en smart strategi, att köpa västerländska märken så folk "är trygga" med att köpa "europeiskt", som Volvo. Det tar tid att etablera sig som ett nytt märke som folk "litar på". Speciellt för asiater. Toyota/Lexus är väl ett exempel. Kia ett annat.
Japp, håller med. Att etablera ett asiatiskt varumärke i väst tar tid. Till de gjort det kommer man att prisdumpa så länge man säljer bilarna med samma vinst om i Kina.Legato skrev: ↑10 apr 2024 09:04Det tar som sagt tid och därför är de inte i närheten ännu. Återigen, inte en enda "pure" Kinabil utanför extrembudget har sålt bra utanför Kina. Kanske händer det snart, kanske händer det först om 5-10 år, men att det kommer hända är jag också övertygad om. Men ingen har som sagt varit ens nära volymer ännu...spacecoin skrev: ↑10 apr 2024 08:51Jag håller med att det kommer att vara som en tsunami de kommande åren.
Lotus, Polestar, Volvo, Zeekr (Geely) vet hur man bygger premium. BYD gör blade-batterier åt Tesla. Xiaomi imponerar på journalisterna. Tesla har svårt att sälja bilar i Kina.
Så att de inte är "i närheten" håller jag inte med om. Jag tror Geely har en smart strategi, att köpa västerländska märken så folk "är trygga" med att köpa "europeiskt", som Volvo. Det tar tid att etablera sig som ett nytt märke som folk "litar på". Speciellt för asiater. Toyota/Lexus är väl ett exempel. Kia ett annat.
Hur gissar du då? En normal gissning är ju annars att kinesiska elbilar kommer ta över. Den byggkvalitet som finns idag är ju verkligen inte någon superbudget.Legato skrev: ↑09 apr 2024 22:47Det är ju ingen vild gissning direkt när ingen kinesisk bil lyckats hittills i Europa annat än superbudget.
Jag förstår verkligen inte din fråga. Det finns många kinesiska bilar som inte är superbudget men poängen är ju som sagt att det bara är just superbudget som man lyckats sälja i volym.martinsson skrev: ↑11 apr 2024 22:35Hur gissar du då? En normal gissning är ju annars att kinesiska elbilar kommer ta över. Den byggkvalitet som finns idag är ju verkligen inte någon superbudget.Legato skrev: ↑09 apr 2024 22:47Det är ju ingen vild gissning direkt när ingen kinesisk bil lyckats hittills i Europa annat än superbudget.
Tesla är ju mer budget om man skall jämföra.
Bilar utan frunk går bort. Lite tillspetsat, men ja, så är det för min del. Använder frunken på Y:n till bredden och tycker den är ett fantastiskt utrymme. Kommer inte skaffa bil som saknar frunk.Hertsh skrev: ↑11 apr 2024 22:58Kollat lite videos gällande G6. Ger noll habegär. En ganska snygg extern design. Väldigt tråkig intern design och känns som väldigt konservativa designval. Kommentatorer säger även att den är lite svampig och tråkig att köra. Ingen frunk. Otrolig dålig bakåtsikt.
Njae, jag går vidare direkt.
HerrNilsson skrev: ↑12 apr 2024 10:39Bilar utan frunk går bort. Lite tillspetsat, men ja, så är det för min del. Använder frunken på Y:n till bredden och tycker den är ett fantastiskt utrymme. Kommer inte skaffa bil som saknar frunk.Hertsh skrev: ↑11 apr 2024 22:58Kollat lite videos gällande G6. Ger noll habegär. En ganska snygg extern design. Väldigt tråkig intern design och känns som väldigt konservativa designval. Kommentatorer säger även att den är lite svampig och tråkig att köra. Ingen frunk. Otrolig dålig bakåtsikt.
Njae, jag går vidare direkt.
Dels visar bristen på frunk på att man designat dåligt, alternativt utgått från en fossilbilsplattform, och dels så har man vant sig så numer känns det som en självklarhet att ha 2 lastutrymmen i bilen. Ett fram och ett bak
Ja frunk är perfekt för sånt man använder sällan men ändå vill ha lättåtkomligt.
Man är olika helt klart, jag har aldrig använt min frunk, hade den haft elassistans så kanske det varit annorlunda. Har inte ens laddkablarna där. Tycker bakluckan är perfekt att använda när man handlar och allt annat, annars baksätet.HerrNilsson skrev: ↑12 apr 2024 10:39Bilar utan frunk går bort. Lite tillspetsat, men ja, så är det för min del. Använder frunken på Y:n till bredden och tycker den är ett fantastiskt utrymme. Kommer inte skaffa bil som saknar frunk.Hertsh skrev: ↑11 apr 2024 22:58Kollat lite videos gällande G6. Ger noll habegär. En ganska snygg extern design. Väldigt tråkig intern design och känns som väldigt konservativa designval. Kommentatorer säger även att den är lite svampig och tråkig att köra. Ingen frunk. Otrolig dålig bakåtsikt.
Njae, jag går vidare direkt.
Dels visar bristen på frunk på att man designat dåligt, alternativt utgått från en fossilbilsplattform, och dels så har man vant sig så numer känns det som en självklarhet att ha 2 lastutrymmen i bilen. Ett fram och ett bak
Visar väl kanske snarare på att man prioriterat annorlunda.Dels visar bristen på frunk på att man designat dåligt, alternativt utgått från en fossilbilsplattform
Designen på insidan är ju ljusår roligare än Tesla som är klassledande på att ha tråkigaste inredning.Hertsh skrev: ↑11 apr 2024 22:58Kollat lite videos gällande G6. Ger noll habegär. En ganska snygg extern design. Väldigt tråkig intern design och känns som väldigt konservativa designval. Kommentatorer säger även att den är lite svampig och tråkig att köra. Ingen frunk. Otrolig dålig bakåtsikt.
Njae, jag går vidare direkt.
Plattformen är mer modern än Teslas med betydligt bättre integration av batteri osv.HerrNilsson skrev: ↑12 apr 2024 10:39
Dels visar bristen på frunk på att man designat dåligt, alternativt utgått från en fossilbilsplattform, och dels så har man vant sig så numer känns det som en självklarhet att ha 2 lastutrymmen i bilen. Ett fram och ett bak
Tror man Model Y är en "trång grotta" i baksätet så kan man aldrig ens ha suttit i en... Den är verkligen extremt luftig och rymlig. Y är den enda Tesla jag inte ägt, men de gånger jag åkt i Y-taxis har jag slagits av just hur rymligt det är där bak.Piggelin skrev: ↑12 apr 2024 13:06Designen på insidan är ju ljusår roligare än Tesla som är klassledande på att ha tråkigaste inredning.Hertsh skrev: ↑11 apr 2024 22:58Kollat lite videos gällande G6. Ger noll habegär. En ganska snygg extern design. Väldigt tråkig intern design och känns som väldigt konservativa designval. Kommentatorer säger även att den är lite svampig och tråkig att köra. Ingen frunk. Otrolig dålig bakåtsikt.
Njae, jag går vidare direkt.
Sikten bakåt är "dålig" för att man flyttat takbjälken väldigt långt bak likt polestar 4, men ändå lyckats få dit ett fönster, vilket ger ett extremt luftigt baksäte och inte någon trång grotta som i Model Y.
Jag är 2 meter lång. Tycker takhöjden inte imponerar.Legato skrev: ↑12 apr 2024 13:38Tror man Model Y är en "trång grotta" i baksätet så kan man aldrig ens ha suttit i en... Den är verkligen extremt luftig och rymlig. Y är den enda Tesla jag inte ägt, men de gånger jag åkt i Y-taxis har jag slagits av just hur rymligt det är där bak.Piggelin skrev: ↑12 apr 2024 13:06Designen på insidan är ju ljusår roligare än Tesla som är klassledande på att ha tråkigaste inredning.Hertsh skrev: ↑11 apr 2024 22:58Kollat lite videos gällande G6. Ger noll habegär. En ganska snygg extern design. Väldigt tråkig intern design och känns som väldigt konservativa designval. Kommentatorer säger även att den är lite svampig och tråkig att köra. Ingen frunk. Otrolig dålig bakåtsikt.
Njae, jag går vidare direkt.
Sikten bakåt är "dålig" för att man flyttat takbjälken väldigt långt bak likt polestar 4, men ändå lyckats få dit ett fönster, vilket ger ett extremt luftigt baksäte och inte någon trång grotta som i Model Y.