Eftermontera dragkrok på M3LR?
Postat: 02 apr 2024 12:24
Vågar man eftermontera en dragkrok på en M3LR? Jag är medveten om att det finns en hel del trådar som behandlar ämnet, men jag skulle ändå vilja få en bättre helhetsbeskrivning av problemet. Bakgrunden är att jag idag har en äldre bensinbil, men har länge tittat på Tesla Model 3 som nästa bil. Det jag tänker mig är en treårig begagnad bil, dvs från 2021 (oftast utgående leasingkontrakt), som nu finns till rätt attraktiva priser. AWD är ett krav, så det handlar alltså om en M3LR. Ett litet problem är att jag gärna vill ha dragkrok, och då blir urvalet av bilar betydligt mindre. Därför frågan om man vågar köpa en bil utan dragkrok, och eftermontera en. Det är inte frågan om att dra husvagnar eller tunga släp, bara någon färd med hyrsläp till sommarstugan, brädgården eller återvinningsstationen då och då. Några svarar säkert, ”byt till en MY istället”, men jag föredrar M3, tycker inte om högbyggda bilar generellt.
Jag skulle vilja bryta ner frågan i ett antal delfrågor:
Fråga 1: Finns det dragkrokar att köpa? Den enkla frågan, där svaret är ja. Många tillbehörsfirmor säljer dragkrokar till M3, kostar ca 5000 kr. Eftersom jag också känner igen vissa firmor och betraktar dem som seriösa, så har jag svårt att se att det skulle föra med sig stora problem att gå den vägen.
Fråga 2: Är det lagligt? Min tolkning är att M3LR från 2021 faktiskt är generellt typgodkänd för dragkrok, även om det finns andra åsikter. Jag baserar det på vad man får ut från Transportstyrelsens hemsida när man söker på ett antal reg-nummer. Så här ser det ut för en typisk M3LR utan fabriksmonterad dragkrok: Om man däremot söker på en M3 Perf, eller en tidig M3 från 2019 ser det ut så här: Min bild är då att M3 Perf och tidiga M3 ej är typgodkända för dragkrok, men en M3 LR från 2021 faktiskt är det. Den senare bilden stämmer också med en annan mindre sportbil som jag vet inte är godkänd för dragkrok.
Fråga 3: Vad säger Tesla om att eftermontera dragkrok? Här är väl svaret tyvärr nej, det gillar de inte. Naturligtvis vill de hellre sälja en ny bil med fabriksmonterad krok. Den här frågan handlar väl främst om ev påverkan på garantier, men köper man en tre år gammal bil via t ex KVD, så har man ändå inte så mycket garantier. Skulle vara batteriet då, kanske även elmotorer? Men jag ser det som en risk jag kan vara beredd att ta.
Fråga 4: Kommer bilen att bete sig konstigt om man kör den utan att ”trailer mode” är aktiverat? Kan man aktivera det på en bil som inte är köpt med dragkrok? Jag har läst om mindre problem som att t ex parkeringsvarnaren aktiveras, att anti-sladd fungerar annorlunda. Finns det andra, större, problem?
Jag skulle vilja bryta ner frågan i ett antal delfrågor:
Fråga 1: Finns det dragkrokar att köpa? Den enkla frågan, där svaret är ja. Många tillbehörsfirmor säljer dragkrokar till M3, kostar ca 5000 kr. Eftersom jag också känner igen vissa firmor och betraktar dem som seriösa, så har jag svårt att se att det skulle föra med sig stora problem att gå den vägen.
Fråga 2: Är det lagligt? Min tolkning är att M3LR från 2021 faktiskt är generellt typgodkänd för dragkrok, även om det finns andra åsikter. Jag baserar det på vad man får ut från Transportstyrelsens hemsida när man söker på ett antal reg-nummer. Så här ser det ut för en typisk M3LR utan fabriksmonterad dragkrok: Om man däremot söker på en M3 Perf, eller en tidig M3 från 2019 ser det ut så här: Min bild är då att M3 Perf och tidiga M3 ej är typgodkända för dragkrok, men en M3 LR från 2021 faktiskt är det. Den senare bilden stämmer också med en annan mindre sportbil som jag vet inte är godkänd för dragkrok.
Fråga 3: Vad säger Tesla om att eftermontera dragkrok? Här är väl svaret tyvärr nej, det gillar de inte. Naturligtvis vill de hellre sälja en ny bil med fabriksmonterad krok. Den här frågan handlar väl främst om ev påverkan på garantier, men köper man en tre år gammal bil via t ex KVD, så har man ändå inte så mycket garantier. Skulle vara batteriet då, kanske även elmotorer? Men jag ser det som en risk jag kan vara beredd att ta.
Fråga 4: Kommer bilen att bete sig konstigt om man kör den utan att ”trailer mode” är aktiverat? Kan man aktivera det på en bil som inte är köpt med dragkrok? Jag har läst om mindre problem som att t ex parkeringsvarnaren aktiveras, att anti-sladd fungerar annorlunda. Finns det andra, större, problem?