Dags att bli av med min MY 2023?

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Xanthopteryx
Inlägg: 150
Blev medlem: 12 dec 2023 06:00

Re: Dags att bli av med min MY 2023?

Inlägg av Xanthopteryx »

Tack ni andra som bidrog så jag slapp klippa och klistra.

Ändå lite intressant hur vissa har en förmåga att alltid vägra tro på sådan här information.
Om man sagt "Tesla har lägst antal olyckor" så skulle Teslafansen inte begärt fram underlag eller klagat på källan. Men när det är negativa nyheter då är det himla petigt.

Jag har för vana att faktiskt försöka vara sanningsenlig så gott jag kan och jag baserade självklart mitt svar på det som framkommit inom området.
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1278
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Dags att bli av med min MY 2023?

Inlägg av slugger75 »

Xanthopteryx skrev: 05 apr 2024 18:35
Tack ni andra som bidrog så jag slapp klippa och klistra.

Ändå lite intressant hur vissa har en förmåga att alltid vägra tro på sådan här information.
Om man sagt "Tesla har lägst antal olyckor" så skulle Teslafansen inte begärt fram underlag eller klagat på källan. Men när det är negativa nyheter då är det himla petigt.

Jag har för vana att faktiskt försöka vara sanningsenlig så gott jag kan och jag baserade självklart mitt svar på det som framkommit inom området.
Ja det blir lite patetiskt när vissa inte tar till sig av fakta för att resultatet är ”fel”.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten
Inlägg: 337
Blev medlem: 31 okt 2023 06:41

Re: Dags att bli av med min MY 2023?

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

taliz skrev: 03 apr 2024 08:22
Sportbilsentusiasten skrev: 03 apr 2024 07:16
taliz skrev: 03 apr 2024 07:07
Är brist på reservdelar hos många tyvärr.
Jag fick en ny vänster framskärm(plast) till min Renault i vintras efter 6 mån väntetid.
Just tiden att få reservdelar inkl slitagedelar som bromsklossar, torkarblad, oljor och diverse filter samt väl utbyggd service, är ett av de saker som jag väger in vid inköp av bil.
Håller mig därför till tyska bilar (VW och MB). De brukar vara snabba, 1-2 dagar och kan servas&repareras lite överallt.
Tyskarna är inte bättre. En på forumet här hade sin Mercedes på verkstad i 9 månader i väntan på reservdelar.
Vilken modell och vilken del?
Mina bilar är tämligen vanliga…
Bilnjutare som planera köpa elbil 2024
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14541
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Dags att bli av med min MY 2023?

Inlägg av taliz »

Sportbilsentusiasten skrev: 06 apr 2024 09:28
taliz skrev: 03 apr 2024 08:22
Sportbilsentusiasten skrev: 03 apr 2024 07:16
taliz skrev: 03 apr 2024 07:07
Är brist på reservdelar hos många tyvärr.
Jag fick en ny vänster framskärm(plast) till min Renault i vintras efter 6 mån väntetid.
Just tiden att få reservdelar inkl slitagedelar som bromsklossar, torkarblad, oljor och diverse filter samt väl utbyggd service, är ett av de saker som jag väger in vid inköp av bil.
Håller mig därför till tyska bilar (VW och MB). De brukar vara snabba, 1-2 dagar och kan servas&repareras lite överallt.
Tyskarna är inte bättre. En på forumet här hade sin Mercedes på verkstad i 9 månader i väntan på reservdelar.
Vilken modell och vilken del?
Mina bilar är tämligen vanliga…
S-klass vill jag minnas.
Min Renault är också vanlig.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3632
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Dags att bli av med min MY 2023?

Inlägg av Tellus »

spacecoin skrev: 05 apr 2024 13:45
Jaegaern skrev: 05 apr 2024 13:41
backe skrev: 05 apr 2024 13:32
Jaegaern skrev: 05 apr 2024 13:30
Xanthopteryx skrev: 04 apr 2024 18:48


Statistik visar att Tesla är inblandade i fler olyckor än andra.
Visa gärna den statistiken. Mycket påståenden, även ibland från mig själv. Bra med fakta som backar upp så man slipper diskutera tyckande utan fakta.
https://www.forbes.com/sites/stevebanke ... brand/amp/
Hmmm. Jag hade inte litat på Forbes för statistik...
Det är ett försäkringsbolag som tagit fram statistiken.

https://www.lendingtree.com/insurance/b ... nts-study/


”Tesla drivers have the highest accident rate. From Nov. 14, 2022, through Nov. 14, 2023, Tesla drivers had 23.54 accidents per 1,000 drivers. Ram (22.76) and Subaru (20.90) were the only other brands with more than 20.00 accidents per 1,000 drivers. Meanwhile, Pontiac (8.41), Mercury (8.96) and Saturn (9.13) were the only brands with fewer than 10.00 accidents per 1,000 drivers.”
Undra om anmälda parkeringsskador är medräknade, men vaktläge och dashcam så blir det fler anmälda skador.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6239
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Dags att bli av med min MY 2023?

Inlägg av spacecoin »

Tellus skrev: 06 apr 2024 11:38
spacecoin skrev: 05 apr 2024 13:45
Jaegaern skrev: 05 apr 2024 13:41
backe skrev: 05 apr 2024 13:32
Jaegaern skrev: 05 apr 2024 13:30


Visa gärna den statistiken. Mycket påståenden, även ibland från mig själv. Bra med fakta som backar upp så man slipper diskutera tyckande utan fakta.
https://www.forbes.com/sites/stevebanke ... brand/amp/
Hmmm. Jag hade inte litat på Forbes för statistik...
Det är ett försäkringsbolag som tagit fram statistiken.

https://www.lendingtree.com/insurance/b ... nts-study/


”Tesla drivers have the highest accident rate. From Nov. 14, 2022, through Nov. 14, 2023, Tesla drivers had 23.54 accidents per 1,000 drivers. Ram (22.76) and Subaru (20.90) were the only other brands with more than 20.00 accidents per 1,000 drivers. Meanwhile, Pontiac (8.41), Mercury (8.96) and Saturn (9.13) were the only brands with fewer than 10.00 accidents per 1,000 drivers.”
Undra om anmälda parkeringsskador är medräknade, men vaktläge och dashcam så blir det fler anmälda skador.
Hur tänker du där? Skadeanmälde man inte parkeringsskador innan det fanns? En påkörd bil är en påkörd bil även utan videofilm?
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3632
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Dags att bli av med min MY 2023?

Inlägg av Tellus »

spacecoin skrev: 06 apr 2024 12:36
Tellus skrev: 06 apr 2024 11:38
spacecoin skrev: 05 apr 2024 13:45
Jaegaern skrev: 05 apr 2024 13:41
Hmmm. Jag hade inte litat på Forbes för statistik...
Det är ett försäkringsbolag som tagit fram statistiken.

https://www.lendingtree.com/insurance/b ... nts-study/


”Tesla drivers have the highest accident rate. From Nov. 14, 2022, through Nov. 14, 2023, Tesla drivers had 23.54 accidents per 1,000 drivers. Ram (22.76) and Subaru (20.90) were the only other brands with more than 20.00 accidents per 1,000 drivers. Meanwhile, Pontiac (8.41), Mercury (8.96) and Saturn (9.13) were the only brands with fewer than 10.00 accidents per 1,000 drivers.”
Undra om anmälda parkeringsskador är medräknade, men vaktläge och dashcam så blir det fler anmälda skador.
Hur tänker du där? Skadeanmälde man inte parkeringsskador innan det fanns? En påkörd bil är en påkörd bil även utan videofilm?
Mindre skador anmäls nog ej om man inte har gärningspersonen eller reg nummer på bild.
Brukar vara hög självrisk också om man inte ser vem som gjort det.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6239
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Dags att bli av med min MY 2023?

Inlägg av spacecoin »

Tellus skrev: 06 apr 2024 13:27
spacecoin skrev: 06 apr 2024 12:36
Tellus skrev: 06 apr 2024 11:38
spacecoin skrev: 05 apr 2024 13:45
Jaegaern skrev: 05 apr 2024 13:41


Hmmm. Jag hade inte litat på Forbes för statistik...
Det är ett försäkringsbolag som tagit fram statistiken.

https://www.lendingtree.com/insurance/b ... nts-study/


”Tesla drivers have the highest accident rate. From Nov. 14, 2022, through Nov. 14, 2023, Tesla drivers had 23.54 accidents per 1,000 drivers. Ram (22.76) and Subaru (20.90) were the only other brands with more than 20.00 accidents per 1,000 drivers. Meanwhile, Pontiac (8.41), Mercury (8.96) and Saturn (9.13) were the only brands with fewer than 10.00 accidents per 1,000 drivers.”
Undra om anmälda parkeringsskador är medräknade, men vaktläge och dashcam så blir det fler anmälda skador.
Hur tänker du där? Skadeanmälde man inte parkeringsskador innan det fanns? En påkörd bil är en påkörd bil även utan videofilm?
Mindre skador anmäls nog ej om man inte har gärningspersonen eller reg nummer på bild.
Brukar vara hög självrisk också om man inte ser vem som gjort det.
Jag tror att det är försumbart.
backe
Inlägg: 1751
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Dags att bli av med min MY 2023?

Inlägg av backe »

Tellus skrev: 06 apr 2024 13:27
spacecoin skrev: 06 apr 2024 12:36
Tellus skrev: 06 apr 2024 11:38
spacecoin skrev: 05 apr 2024 13:45
Jaegaern skrev: 05 apr 2024 13:41


Hmmm. Jag hade inte litat på Forbes för statistik...
Det är ett försäkringsbolag som tagit fram statistiken.

https://www.lendingtree.com/insurance/b ... nts-study/


”Tesla drivers have the highest accident rate. From Nov. 14, 2022, through Nov. 14, 2023, Tesla drivers had 23.54 accidents per 1,000 drivers. Ram (22.76) and Subaru (20.90) were the only other brands with more than 20.00 accidents per 1,000 drivers. Meanwhile, Pontiac (8.41), Mercury (8.96) and Saturn (9.13) were the only brands with fewer than 10.00 accidents per 1,000 drivers.”
Undra om anmälda parkeringsskador är medräknade, men vaktläge och dashcam så blir det fler anmälda skador.
Hur tänker du där? Skadeanmälde man inte parkeringsskador innan det fanns? En påkörd bil är en påkörd bil även utan videofilm?
Mindre skador anmäls nog ej om man inte har gärningspersonen eller reg nummer på bild.
Brukar vara hög självrisk också om man inte ser vem som gjort det.
Problemet med sentry som jag ser det är att varje gång jag är på affären eller liknande så har jag så många alerts så det går inte att kolla igenom, så skulle det inte vara en större skada som jag ser direkt så kollar jag inte. Jag har upptäckt två mindre grejer på bilen i efterhand och då vet jag inte ens var jag ska börja leta i filmerna.
Skulle jag dock komma och det är något större som hänt så skulle jag kolla, men då skulle jag såklart rapportera oavsett bevis eller inte.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19573
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Dags att bli av med min MY 2023?

Inlägg av Bjelke »

Tellus skrev: 06 apr 2024 13:27
spacecoin skrev: 06 apr 2024 12:36
Tellus skrev: 06 apr 2024 11:38
spacecoin skrev: 05 apr 2024 13:45
Jaegaern skrev: 05 apr 2024 13:41


Hmmm. Jag hade inte litat på Forbes för statistik...
Det är ett försäkringsbolag som tagit fram statistiken.

https://www.lendingtree.com/insurance/b ... nts-study/


”Tesla drivers have the highest accident rate. From Nov. 14, 2022, through Nov. 14, 2023, Tesla drivers had 23.54 accidents per 1,000 drivers. Ram (22.76) and Subaru (20.90) were the only other brands with more than 20.00 accidents per 1,000 drivers. Meanwhile, Pontiac (8.41), Mercury (8.96) and Saturn (9.13) were the only brands with fewer than 10.00 accidents per 1,000 drivers.”
Undra om anmälda parkeringsskador är medräknade, men vaktläge och dashcam så blir det fler anmälda skador.
Hur tänker du där? Skadeanmälde man inte parkeringsskador innan det fanns? En påkörd bil är en påkörd bil även utan videofilm?
Mindre skador anmäls nog ej om man inte har gärningspersonen eller reg nummer på bild.
Brukar vara hög självrisk också om man inte ser vem som gjort det.
Ja det blir väl oftast vagnskada det går på :(
Så en skrapad front/bakdel där det räcker med omlackering kan mycket väl
löna sig att ta utanför försäkringen.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
anarkisten
Teslaägare
Inlägg: 21
Blev medlem: 02 mar 2023 22:37

Re: Dags att bli av med min MY 2023?

Inlägg av anarkisten »

Även fast diskussionen har gått en hel annan riktning tänkte jag skriva en uppdatering här. Jag skapade ett service ärende i appen och efter lite chat med service fick jag åka in till Tesla i Segeltorp och hämta en Stötfångare idag! Märklig att verkstaden hade väntat så länge på Teslas lager i Nederländerna att skicka Stötfångaren till dem medan detta har funnits i Stockholm lagret!
Tesla MY RWD 2023-?
Skoda Superb iv 2020-2023
Passat GTE 2018-2020
Användarvisningsbild
linx
Teslaägare
Inlägg: 154
Blev medlem: 10 okt 2021 11:13
Referralkod: ts.la/johnnie154249

Re: Dags att bli av med min MY 2023?

Inlägg av linx »

Jag hade läst 25§ i konsumenttjänstlagen om jag var du.
Model Y Performance, Svart/Svart - Uthämtad 17 augusti 2022
Tidigare: Model 3 LongRange med 19", Vit/Svart -- Uthämtad 3 december 2021 -- Såld 25 augusti 2022
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Inlägg: 781
Blev medlem: 22 jul 2021 10:37

Re: Dags att bli av med min MY 2023?

Inlägg av Jaegaern »

spacecoin skrev: 05 apr 2024 13:45
Jaegaern skrev: 05 apr 2024 13:41
backe skrev: 05 apr 2024 13:32
Jaegaern skrev: 05 apr 2024 13:30
Xanthopteryx skrev: 04 apr 2024 18:48


Statistik visar att Tesla är inblandade i fler olyckor än andra.
Visa gärna den statistiken. Mycket påståenden, även ibland från mig själv. Bra med fakta som backar upp så man slipper diskutera tyckande utan fakta.
https://www.forbes.com/sites/stevebanke ... brand/amp/
Hmmm. Jag hade inte litat på Forbes för statistik...
Det är ett försäkringsbolag som tagit fram statistiken.

https://www.lendingtree.com/insurance/b ... nts-study/


”Tesla drivers have the highest accident rate. From Nov. 14, 2022, through Nov. 14, 2023, Tesla drivers had 23.54 accidents per 1,000 drivers. Ram (22.76) and Subaru (20.90) were the only other brands with more than 20.00 accidents per 1,000 drivers. Meanwhile, Pontiac (8.41), Mercury (8.96) and Saturn (9.13) were the only brands with fewer than 10.00 accidents per 1,000 drivers.”
Okej, där ser man.

Undrar om det ser annorlunda ut i Europa än i USA.
Model Y LR vit/svart 2021
Model 3 RWD blå/svart 2022

Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV

Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
Skriv svar