Sida 1 av 3

Dags att bli av med min MY 2023?

Postat: 02 apr 2024 21:22
av anarkisten
Jag har en MY som jag har haft i lite drygt 1 år nu. Huvudanledningen till att jag köpte den var att den var billigare än andra bilar i den klassen. Jag fick till och med en lagerbil som kostade mig runt 515 000 kronor. Jag använder bilen 99 % av fallen för att pendla till och från jobbet, vilket är ca 50 km om dagen. Jag laddar hemma när det är billigt och bor i Södra Stockholm, vilket inte är så kallt som i norra delar av landet så räckvidden stör mig inte. Så det kändes som att allt var superbra hela tiden tills den 20:e januari.

Då råkade jag ut för en mindre olycka, vilket innebar att bilen inte är trafiksäker längre och jag måste byta en bland annat strålkastare och stötfångaren. Jag fick först tid på verkstad den 20:e mars, men sedan blev det den 10:e april, och idag kom ett nytt besked om att den 10:e maj blir datumet då bilen är reparerad! Detta beror på att Tesla har levererat alla reservdelar förutom stötfångaren, vilket verkar finnas brist på när det gäller MY-bilar utan parkeringsensorer. Alltså, det har ingenting att göra med strejken som pågår, för allt annat har levererats till verkstaden förutom detta.

Så hela kostnadsbilden kommer att ändras på grund av alla dessa förseningar (ersättningsbil från försäkringen gäller upp till 65 dagar bara och täcker 75 % av kostnaden).

Jag tänker nu att Tesla är så dålig på att leverera något så enkelt som en stötfångare – alltså inget komplext eller avancerat – på sin mest sålda bil i hela världen, det kommer mest troligt att bli ännu sämre om jag någon gång behöver vänta på en annan reservdel.
Är det inte då bara rätt att bli av med bilen innan den tappar ännu mer sitt värde och så fort som den är reparerad?
Hur skulle ni argumentera? Är jag för negativ nu eller är det faktiskt så illa med Tesla-reservdelar? Är det bara Tesla som står ut med sådana långa väntetider eller man kan ha samma problem med typ VW bilar eller liknande?

Re: Dags att bli av med min MY 2023?

Postat: 02 apr 2024 23:00
av airdrive
Teoretiskt borde tesla kunna ta en stötfångare från linan och skicka till dig…. Även om det såklart inte fungerar så i praktiken. Torde tillverkas en ruskig mängd stötfångare…

Re: Dags att bli av med min MY 2023?

Postat: 02 apr 2024 23:24
av Delta
Jag tror faktiskt att BYD är sämre på att leverera reservdelar...

Re: Dags att bli av med min MY 2023?

Postat: 03 apr 2024 07:04
av Dinsdale
Jag frågade en säljare på ett försäkringsbolag varför Tesla hade så höga försäkringskostnader, svaret jag fick då (för ett år sen) var just detta. Tesla tar lång tid på sig att reparera skador, vilket gör att försäkringsbolagen får stå för hyrbil länge, vilket i sin tur driver upp premien.

Det kanske ändrats sen dess, men det var svaret jag fick då iaf.

Att det är just främre stötfångare som går åt mycket efter att man plockat bort parkeringsensorerna behöver man ju inte vara Einstein för att räkna ut... bakre lär också gå åt rätt många. Tesla sparar några hundringar på att inte sätta in sensorer, kostnaden vältras istället över på försäkringsbolagen och dig som bilägare.

Jag tror inte du skulle ha samma problem hos etablerade biltillverkare, de har lång erfarenhet av vilka delar som behövs och en etablerad organisation anpassad till den svenska försäljningsvolymen. Men alla nya spelare har nog samma växtvärk som Tesla, sen kanske de är mer eller mindre engagerade i att lösa problemet.

Re: Dags att bli av med min MY 2023?

Postat: 03 apr 2024 07:04
av expat
Delta skrev: 02 apr 2024 23:24
Jag tror faktiskt att BYD är sämre på att leverera reservdelar...
Ja det är ju tur att det är nån som är sämre :D . Sen å andra sidan händer det säkert med många andra bilmärken

Re: Dags att bli av med min MY 2023?

Postat: 03 apr 2024 07:07
av taliz
Är brist på reservdelar hos många tyvärr.
Jag fick en ny vänster framskärm(plast) till min Renault i vintras efter 6 mån väntetid.

Re: Dags att bli av med min MY 2023?

Postat: 03 apr 2024 07:16
av Sportbilsentusiasten
taliz skrev: 03 apr 2024 07:07
Är brist på reservdelar hos många tyvärr.
Jag fick en ny vänster framskärm(plast) till min Renault i vintras efter 6 mån väntetid.
Just tiden att få reservdelar inkl slitagedelar som bromsklossar, torkarblad, oljor och diverse filter samt väl utbyggd service, är ett av de saker som jag väger in vid inköp av bil.
Håller mig därför till tyska bilar (VW och MB). De brukar vara snabba, 1-2 dagar och kan servas&repareras lite överallt.

Men att Tesla skulle vara långsamma, känns ändå som en klar överraskning.

Re: Dags att bli av med min MY 2023?

Postat: 03 apr 2024 07:26
av backe
Delta skrev: 02 apr 2024 23:24
Jag tror faktiskt att BYD är sämre på att leverera reservdelar...
Gissar du eller finns det något underlag?
Finns ändå auktoriserade handlare och verkstäder för BYD, t.ex. i min stad där inte Tesla har någon närvaro.

Re: Dags att bli av med min MY 2023?

Postat: 03 apr 2024 07:33
av Jerker
Det är så det fungerar i dag med den "just in time"-filosofi som är rådande. Man ska inte ligga på några lager, och tydligen inte heller lager av reservdelar.

Nu ska jag vara riktigt gubbig: När jag ägde Volvo på 80- och 90-talen så kunde jag åka till Rejmes i Norrköping och handla minsta skruv direkt över disk. Hos denna återförsäljare lagerförde de alla reservdelar som tänkas kunde. Och om de mot förmodan inte hade en reservdel hemma så bad de tusen ggr om ursäkt och lovade att jag kunde hämta den dagen efter.

Det är andra tider nu.

Re: Dags att bli av med min MY 2023?

Postat: 03 apr 2024 08:16
av backe
Jerker skrev: 03 apr 2024 07:33
Det är så det fungerar i dag med den "just in time"-filosofi som är rådande. Man ska inte ligga på några lager, och tydligen inte heller lager av reservdelar.

Nu ska jag vara riktigt gubbig: När jag ägde Volvo på 80- och 90-talen så kunde jag åka till Rejmes i Norrköping och handla minsta skruv direkt över disk. Hos denna återförsäljare lagerförde de alla reservdelar som tänkas kunde. Och om de mot förmodan inte hade en reservdel hemma så bad de tusen ggr om ursäkt och lovade att jag kunde hämta den dagen efter.

Det är andra tider nu.
Roliga är att mycket till vanliga Volvo gick att köpa på OK, packningssatser, skärmkanter, oljefilter och remmar m.m. Före min tid som bilägare men hängde en del med en kusin som ofta tog med mig dit för att köpa reservdelar där.

Min erfarenhet är att Volvo där jag bor har ett ganska bra lager fortfarande, men annars så får dom hem delarna väldigt fort.
Också ett väldigt trevligt koncept med en personlig servicetekniker som i möjligaste mån sköter allt från bokning och service till överlämnande där man får veta vad som gjorts och varför.

Re: Dags att bli av med min MY 2023?

Postat: 03 apr 2024 08:22
av taliz
Sportbilsentusiasten skrev: 03 apr 2024 07:16
taliz skrev: 03 apr 2024 07:07
Är brist på reservdelar hos många tyvärr.
Jag fick en ny vänster framskärm(plast) till min Renault i vintras efter 6 mån väntetid.
Just tiden att få reservdelar inkl slitagedelar som bromsklossar, torkarblad, oljor och diverse filter samt väl utbyggd service, är ett av de saker som jag väger in vid inköp av bil.
Håller mig därför till tyska bilar (VW och MB). De brukar vara snabba, 1-2 dagar och kan servas&repareras lite överallt.
Tyskarna är inte bättre. En på forumet här hade sin Mercedes på verkstad i 9 månader i väntan på reservdelar.

Re: Dags att bli av med min MY 2023?

Postat: 03 apr 2024 08:27
av Jerker
backe skrev: 03 apr 2024 08:16
Jerker skrev: 03 apr 2024 07:33
Det är så det fungerar i dag med den "just in time"-filosofi som är rådande. Man ska inte ligga på några lager, och tydligen inte heller lager av reservdelar.

Nu ska jag vara riktigt gubbig: När jag ägde Volvo på 80- och 90-talen så kunde jag åka till Rejmes i Norrköping och handla minsta skruv direkt över disk. Hos denna återförsäljare lagerförde de alla reservdelar som tänkas kunde. Och om de mot förmodan inte hade en reservdel hemma så bad de tusen ggr om ursäkt och lovade att jag kunde hämta den dagen efter.

Det är andra tider nu.
Roliga är att mycket till vanliga Volvo gick att köpa på OK, packningssatser, skärmkanter, oljefilter och remmar m.m. Före min tid som bilägare men hängde en del med en kusin som ofta tog med mig dit för att köpa reservdelar där.

Min erfarenhet är att Volvo där jag bor har ett ganska bra lager fortfarande, men annars så får dom hem delarna väldigt fort.
Också ett väldigt trevligt koncept med en personlig servicetekniker som i möjligaste mån sköter allt från bokning och service till överlämnande där man får veta vad som gjorts och varför.
Ja, det stämmer att Volvo hade avtal med OK under en period. Passade ju bra i kombo med OK:s GDS-hallar!

Re: Dags att bli av med min MY 2023?

Postat: 03 apr 2024 08:29
av mikebike
Jerker skrev: 03 apr 2024 07:33
Det är så det fungerar i dag med den "just in time"-filosofi som är rådande. Man ska inte ligga på några lager, och tydligen inte heller lager av reservdelar.

Nu ska jag vara riktigt gubbig: När jag ägde Volvo på 80- och 90-talen så kunde jag åka till Rejmes i Norrköping och handla minsta skruv direkt över disk. Hos denna återförsäljare lagerförde de alla reservdelar som tänkas kunde. Och om de mot förmodan inte hade en reservdel hemma så bad de tusen ggr om ursäkt och lovade att jag kunde hämta den dagen efter.

Det är andra tider nu.
När jag renoverade en Ford Anglia -62 i slutet av 70-talet hade Fordhandlaren i Sundsvall båda framskärmarna hemma i lager!

Re: Dags att bli av med min MY 2023?

Postat: 03 apr 2024 08:31
av Jerker
mikebike skrev: 03 apr 2024 08:29
Jerker skrev: 03 apr 2024 07:33
Det är så det fungerar i dag med den "just in time"-filosofi som är rådande. Man ska inte ligga på några lager, och tydligen inte heller lager av reservdelar.

Nu ska jag vara riktigt gubbig: När jag ägde Volvo på 80- och 90-talen så kunde jag åka till Rejmes i Norrköping och handla minsta skruv direkt över disk. Hos denna återförsäljare lagerförde de alla reservdelar som tänkas kunde. Och om de mot förmodan inte hade en reservdel hemma så bad de tusen ggr om ursäkt och lovade att jag kunde hämta den dagen efter.

Det är andra tider nu.
När jag renoverade en Ford Anglia -62 i slutet av 70-talet hade Fordhandlaren i Sundsvall båda framskärmarna hemma i lager!
"Gubbig" kommenterar: -Det var tider, det! :lol:

Re: Dags att bli av med min MY 2023?

Postat: 03 apr 2024 08:52
av airdrive
Sh..t - det är fler 40-plussare här 😅

Re: Dags att bli av med min MY 2023?

Postat: 03 apr 2024 09:28
av xms67
Att det tar orimligt lång tid att få fram reservdelar är nog något som kan hända de flesta bilmärken. Att försäkringen skulle vara hög av den orsaken låter som en skröna. Det jag har hört är att ebilar är inblandade i fler olyckor. Inte minst de motorstarka.

Re: Dags att bli av med min MY 2023?

Postat: 03 apr 2024 09:34
av Verdi_
xms67 skrev: 03 apr 2024 09:28
Att det tar orimligt lång tid att få fram reservdelar är nog något som kan hända de flesta bilmärken. Att försäkringen skulle vara hög av den orsaken låter som en skröna. Det jag har hört är att ebilar är inblandade i fler olyckor. Inte minst de motorstarka.
Varför skulle en "motorstark" elbil vara inblandad i fler olyckor? Är ju hur lätt som helst att modulera kraften. Det är inte som en gammal sportbil utan antispinn och antisladd som du kraschade om du var lite vårdslös.

Re: Dags att bli av med min MY 2023?

Postat: 03 apr 2024 09:39
av backe
taliz skrev: 03 apr 2024 08:22
Sportbilsentusiasten skrev: 03 apr 2024 07:16
taliz skrev: 03 apr 2024 07:07
Är brist på reservdelar hos många tyvärr.
Jag fick en ny vänster framskärm(plast) till min Renault i vintras efter 6 mån väntetid.
Just tiden att få reservdelar inkl slitagedelar som bromsklossar, torkarblad, oljor och diverse filter samt väl utbyggd service, är ett av de saker som jag väger in vid inköp av bil.
Håller mig därför till tyska bilar (VW och MB). De brukar vara snabba, 1-2 dagar och kan servas&repareras lite överallt.
Tyskarna är inte bättre. En på forumet här hade sin Mercedes på verkstad i 9 månader i väntan på reservdelar.
Nu vet jag inte vad den personen hade för bil, men när man som Tesla säljer mer eller mindre en bilmodell i Europa och det är en kofångare vi snackar om så är det ändå dåligt.
Om det vore en kofångare på en Mercedes som är skadad och det är på årets model av E-klass (tjänstebilstyp) så är det också såklart väldigt illa. Är det en SLR McLaren och det saknas en komponent som är unik för modellen så är det inte bra men mer förståeligt.

Re: Dags att bli av med min MY 2023?

Postat: 03 apr 2024 09:58
av xms67
Verdi_ skrev: 03 apr 2024 09:34
xms67 skrev: 03 apr 2024 09:28
Att det tar orimligt lång tid att få fram reservdelar är nog något som kan hända de flesta bilmärken. Att försäkringen skulle vara hög av den orsaken låter som en skröna. Det jag har hört är att ebilar är inblandade i fler olyckor. Inte minst de motorstarka.
Varför skulle en "motorstark" elbil vara inblandad i fler olyckor? Är ju hur lätt som helst att modulera kraften. Det är inte som en gammal sportbil utan antispinn och antisladd som du kraschade om du var lite vårdslös.
Det kan vi diskutera, men enligt försäkringsbolagen är det så. Om det stämmer att elbilar, inte minst motorstarka är inblandade i fler olyckor, vad är din förklaring? Min källa till detta är media(osäker källa) och forskningschefen på ett av våra största försäkringsbolag i ett fysiskt samtal oss emellan. De skulle titta närmare på siffrorna för att dels granska själva siffrorna men också isolera orsakerna om de kan. Men det kan ju ta flera år.

Personligen tror jag effekten spelar roll. Vi har fått ett läge där vi är ett stort gäng som ibland lite elakt kallas Teslapappor som nu har bilar med en motoreffekt som motsvarar en Porsche 911 för några år sedan(vet inte hur det är nu). I min värld en klar riskfaktor.

Re: Dags att bli av med min MY 2023?

Postat: 03 apr 2024 10:14
av Dinsdale
airdrive skrev: 03 apr 2024 08:52
Sh..t - det är fler 40-plussare här 😅
Det var bättre förr! :)

Re: Dags att bli av med min MY 2023?

Postat: 03 apr 2024 17:39
av anarkisten
Jag tycker eftersom det är ett problem som Tesla själv har orsakat och jag, vekstaden eller annat har inte någon del i det ska de ersätta mig åtminstone med en ersättningsbil eller liknande tills de kan leverera en stötfångare till verkstaden. Alltså, bilen har fortfarande vagnskadegaranti och det ska betyda något tänker jag. Jag vet dock inte om de köper det argumentet eller inte. Har ni någon erfarenhet av detta?

Re: Dags att bli av med min MY 2023?

Postat: 03 apr 2024 17:52
av OfarligTesla
xms67 skrev: 03 apr 2024 09:28
Att det tar orimligt lång tid att få fram reservdelar är nog något som kan hända de flesta bilmärken. Att försäkringen skulle vara hög av den orsaken låter som en skröna. Det jag har hört är att ebilar är inblandade i fler olyckor. Inte minst de motorstarka.
Fast Tesla sticker tydligen ut i statistiken när det gäller skadekostnad, och en av anledningarna till det är som nämndes att Teslan i genomsnitt blir stillastående längre tid än andra märken. Iaf enligt de jag pratat med som har direkt insyn i sådan statistik på större försäkringsbolag.

Re: Dags att bli av med min MY 2023?

Postat: 03 apr 2024 18:00
av Electron
airdrive skrev: 03 apr 2024 08:52
Sh..t - det är fler 40-plussare här 😅
Haha än värre… Finns en hel del 50 plussare här också ;)

Re: Dags att bli av med min MY 2023?

Postat: 03 apr 2024 18:15
av LarsaR
Electron skrev: 03 apr 2024 18:00
airdrive skrev: 03 apr 2024 08:52
Sh..t - det är fler 40-plussare här 😅
Haha än värre… Finns en hel del 50 plussare här också ;)
Lägg på till pensionärer :mrgreen:

Re: Dags att bli av med min MY 2023?

Postat: 03 apr 2024 20:34
av Electron
LarsaR skrev: 03 apr 2024 18:15
Electron skrev: 03 apr 2024 18:00
airdrive skrev: 03 apr 2024 08:52
Sh..t - det är fler 40-plussare här 😅
Haha än värre… Finns en hel del 50 plussare här också ;)
Lägg på till pensionärer :mrgreen:
Harre guiu’!!!! Vart ska detta sluta???