Sida 1 av 2
Risiga drivaxlar - något annat än vibration vid acceleration?
Postat: 07 apr 2024 23:53
av jeppe_sthlm
Drivaxlarna fram knorrar vid acceleration. Ingen garanti kvar.
Inte så ofta jag laddar på så pass att det låter illa, så det kan jag stå ut med.
Är det något annat som påverkas (förutom oljudet) när de börjar knaka?
Tänker att de väl inte verkar hålla så värst länge ändå, så om det inte påverkar stabilitet eller något annat kanske det lika gärna kan vara.
Re: Risiga drivaxlar - något annat än vibration vid acceleration?
Postat: 08 apr 2024 07:43
av fth
Som jag har förstått så finns det inga egentliga risker med detta, men jag skulle nog ändå rekommendera att du byter, Tesla har ju en rejäl rabatt på detta (skuldkänslor?), men det finns ju ingen garanti att den rabatten finns kvar.
Jag bytte mina nyligen, man måste stå på sig och ange service bulletin, men då går hela kalaset på 3500:-, vilket väl får anses vara väldigt billigt, utan rabatten tror jag det kostar >30k.
/fth
Re: Risiga drivaxlar - något annat än vibration vid acceleration?
Postat: 08 apr 2024 07:58
av fth
P.S. Servicebulletinen heter SB-21-39-001 och åtgärden skall kosta €350 inklusive delar och arbete.
/fth
Re: Risiga drivaxlar - något annat än vibration vid acceleration?
Postat: 08 apr 2024 08:41
av Gimbo
Fick också en offert på 30.000kr för drivaxlar här om dagen för en model s 2018 som jag inte godtog utan jag bad de bara ändra styrleden och de tvinga mig att skriva papper på att jag gör det med eget ansvar att bilen kan ha styrfel mm.
Jag pratade med någon servicechef som inte kände några skuldkänslor eller nämnde några rabatter.
Vad är service bulletin för något? Är det något jag anger när jag ska godkänna offerten?
Re: Risiga drivaxlar - något annat än vibration vid acceleration?
Postat: 08 apr 2024 09:11
av enoch85
Går själv i tankar om att försöka få byte innan garantin löper ut. Kör en M3 2022 (Augusti). Gäller detta för min bil eller hade Tesla åtgärdat felet på min årsmodell?
Jag tänkte ta bilen till en oberoende verkstad, be om inspektion, och sen hävda fel och få bytt på garantin. Men läser om service bulletin nu, kan man använda den trots att man inte hör något missljud? Kanske värt det tänker jag.
Re: Risiga drivaxlar - något annat än vibration vid acceleration?
Postat: 08 apr 2024 09:13
av spacecoin
https://static.nhtsa.gov/odi/tsbs/2021/ ... 3-9999.pdf
"Refer to Toolbox article 6013200 for Customer Pay billing instructions"
Är det någon som har acces till Toolbox här?
Re: Risiga drivaxlar - något annat än vibration vid acceleration?
Postat: 08 apr 2024 09:22
av AndIT
enoch85 skrev: ↑08 apr 2024 09:11
Går själv i tankar om att försöka få byte innan garantin löper ut. Kör en M3 2022 (Augusti). Gäller detta för min bil eller hade Tesla åtgärdat felet på min årsmodell?
Jag tänkte ta bilen till en oberoende verkstad, be om inspektion, och sen hävda fel och få bytt på garantin. Men läser om service bulletin nu, kan man använda den trots att man inte hör något missljud? Kanske värt det tänker jag.
?
Model S forumdelen.
SB avser MS & MX
https://service.tesla.com/docs/ServiceB ... fts_R3.pdf
Re: Risiga drivaxlar - något annat än vibration vid acceleration?
Postat: 08 apr 2024 09:28
av enoch85
AndIT skrev: ↑08 apr 2024 09:22
enoch85 skrev: ↑08 apr 2024 09:11
Går själv i tankar om att försöka få byte innan garantin löper ut. Kör en M3 2022 (Augusti). Gäller detta för min bil eller hade Tesla åtgärdat felet på min årsmodell?
Jag tänkte ta bilen till en oberoende verkstad, be om inspektion, och sen hävda fel och få bytt på garantin. Men läser om service bulletin nu, kan man använda den trots att man inte hör något missljud? Kanske värt det tänker jag.
?
Model S forumdelen.
SB avser MS & MX
https://service.tesla.com/docs/ServiceB ... fts_R3.pdf
Ok, noterade inte forumdelen, men frågan kvarstår, är detta ett fel även på M3?
Re: Risiga drivaxlar - något annat än vibration vid acceleration?
Postat: 08 apr 2024 09:28
av taliz
enoch85 skrev: ↑08 apr 2024 09:28
AndIT skrev: ↑08 apr 2024 09:22
enoch85 skrev: ↑08 apr 2024 09:11
Går själv i tankar om att försöka få byte innan garantin löper ut. Kör en M3 2022 (Augusti). Gäller detta för min bil eller hade Tesla åtgärdat felet på min årsmodell?
Jag tänkte ta bilen till en oberoende verkstad, be om inspektion, och sen hävda fel och få bytt på garantin. Men läser om service bulletin nu, kan man använda den trots att man inte hör något missljud? Kanske värt det tänker jag.
?
Model S forumdelen.
SB avser MS & MX
https://service.tesla.com/docs/ServiceB ... fts_R3.pdf
Ok, noterade inte forumdelen, men frågan kvarstår, är detta ett fel även på M3?
Nej.
Re: Risiga drivaxlar - något annat än vibration vid acceleration?
Postat: 08 apr 2024 09:36
av fth
Jag har tolkat det som att Tesla i princip har infört denna SB istället för att göra en "riktig" återkallelse av en dålig design.
Instruktionerna till SC är tydliga, om felet identifieras (missljud/vibrationer vid acceleration) skall felet åtgärdas enligt SB-21-39-001 och endast kosta motsvarande €350.
Tyvärr är inte alla SC medvetna om detta och ger kostnadsförslag enligt vanliga metoder, åtgärder och priser, vilket alltså resulterar i rejält högre kostnad för kunden, typ 30k.
Det är bara att stå på sig och insistera på att dom kollar upp och använder denna SB så skall det ordna sig, jag gick precis igenom denna process här i Paris.
Det finns som sagt heller inga garantier för att denna SB kommer att fortsätta gälla i all evighet, så jag skulle definitivt rekommendera att passa på och göra denna fix snarast om ni har missljud/vibrationer.
/fth
Re: Risiga drivaxlar - något annat än vibration vid acceleration?
Postat: 08 apr 2024 09:37
av fth
enoch85 skrev: ↑08 apr 2024 09:28
AndIT skrev: ↑08 apr 2024 09:22
enoch85 skrev: ↑08 apr 2024 09:11
Går själv i tankar om att försöka få byte innan garantin löper ut. Kör en M3 2022 (Augusti). Gäller detta för min bil eller hade Tesla åtgärdat felet på min årsmodell?
Jag tänkte ta bilen till en oberoende verkstad, be om inspektion, och sen hävda fel och få bytt på garantin. Men läser om service bulletin nu, kan man använda den trots att man inte hör något missljud? Kanske värt det tänker jag.
?
Model S forumdelen.
SB avser MS & MX
https://service.tesla.com/docs/ServiceB ... fts_R3.pdf
Ok, noterade inte forumdelen, men frågan kvarstår, är detta ett fel även på M3?
Nej, detta är ett fel på S och X.
Jag vet dock inte om nya S/X (Palladium) också har detta problem, vet någon?
/fth
Re: Risiga drivaxlar - något annat än vibration vid acceleration?
Postat: 08 apr 2024 12:07
av Gustafsson
Det är sådan info som gör forumet ovärderligt! Bäst att testa!
Re: Risiga drivaxlar - något annat än vibration vid acceleration?
Postat: 08 apr 2024 13:12
av AAKEE
fth skrev: ↑08 apr 2024 09:36
Jag har tolkat det som att Tesla i princip har infört denna SB istället för att göra en "riktig" återkallelse av en dålig design.
Instruktionerna till SC är tydliga, om felet identifieras (missljud/vibrationer vid acceleration) skall felet åtgärdas enligt SB-21-39-001 och endast kosta motsvarande €350.
Tyvärr är inte alla SC medvetna om detta och ger kostnadsförslag enligt vanliga metoder, åtgärder och priser, vilket alltså resulterar i rejält högre kostnad för kunden, typ 30k.
Det är bara att stå på sig och insistera på att dom kollar upp och använder denna SB så skall det ordna sig, jag gick precis igenom denna process här i Paris.
Det finns som sagt heller inga garantier för att denna SB kommer att fortsätta gälla i all evighet, så jag skulle definitivt rekommendera att passa på och göra denna fix snarast om ni har missljud/vibrationer.
/fth
Vi skulle borda ha en särskild avdelning för att samla sån information?
Re: Risiga drivaxlar - något annat än vibration vid acceleration?
Postat: 08 apr 2024 13:21
av spacecoin
AAKEE skrev: ↑08 apr 2024 13:12
fth skrev: ↑08 apr 2024 09:36
Jag har tolkat det som att Tesla i princip har infört denna SB istället för att göra en "riktig" återkallelse av en dålig design.
Instruktionerna till SC är tydliga, om felet identifieras (missljud/vibrationer vid acceleration) skall felet åtgärdas enligt SB-21-39-001 och endast kosta motsvarande €350.
Tyvärr är inte alla SC medvetna om detta och ger kostnadsförslag enligt vanliga metoder, åtgärder och priser, vilket alltså resulterar i rejält högre kostnad för kunden, typ 30k.
Det är bara att stå på sig och insistera på att dom kollar upp och använder denna SB så skall det ordna sig, jag gick precis igenom denna process här i Paris.
Det finns som sagt heller inga garantier för att denna SB kommer att fortsätta gälla i all evighet, så jag skulle definitivt rekommendera att passa på och göra denna fix snarast om ni har missljud/vibrationer.
/fth
Vi skulle borda ha en särskild avdelning för att samla sån information?
Forumet saknar tyvärr både sticky threads och wiki. Håller med om att det vore bra.
Re: Risiga drivaxlar - något annat än vibration vid acceleration?
Postat: 08 apr 2024 19:01
av Teslared
Det förekommer en hel del klagomål även på nya X och S i en del US forum.
Re: Risiga drivaxlar - något annat än vibration vid acceleration?
Postat: 08 apr 2024 19:18
av fth
Teslared skrev: ↑08 apr 2024 19:01
Det förekommer en hel del klagomål även på nya X och S i en del US forum.
Ok, trist, man hade ju hoppats på att dom i refreshen faktiskt lyckats åstadkomma den "permanenta lösningen" som dom lovat för gamla bilar ett antal gånger nu.
/fth
Re: Risiga drivaxlar - något annat än vibration vid acceleration?
Postat: 08 apr 2024 19:47
av bjornnilsson
Finns en 70-sidor tråd om vibrationer i Palladium här:
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... ad.249344/
Är väldigt glad att jag inte har några problem med detta i min bil.
Re: Risiga drivaxlar - något annat än vibration vid acceleration?
Postat: 08 apr 2024 20:36
av fth
Jag skummade den tråden lite, och såvitt jag kan se så är detta fenomen inte samma typ som "tvättbrädan", sannolikt inte relaterat till vinklar på drivaxlar, bussningar i motorupphängningar etc som "vårt" fel.
Det verkar vara ungefär lika irriterande, men som sagt, av annan karaktär och med annan orsak.
/fth
Re: Risiga drivaxlar - något annat än vibration vid acceleration?
Postat: 08 apr 2024 20:52
av mikebike
fth skrev: ↑08 apr 2024 20:36
Jag skummade den tråden lite, och såvitt jag kan se så är detta fenomen inte samma typ som "tvättbrädan", sannolikt inte relaterat till vinklar på drivaxlar, bussningar i motorupphängningar etc som "vårt" fel.
Det verkar vara ungefär lika irriterande, men som sagt, av annan karaktär och med annan orsak.
/fth
Ungefär som buggfixarna alltså, de rättar till ett fel och introducerar ett annat.

Re: Risiga drivaxlar - något annat än vibration vid acceleration?
Postat: 08 apr 2024 22:25
av jeppe_sthlm
Tack för tipset!! Den kostnadsbilden låter ju betydligt trevligare

. Det är ju absolut värt ett försök!
Re: Risiga drivaxlar - något annat än vibration vid acceleration?
Postat: 08 apr 2024 23:35
av AAKEE
Teslared skrev: ↑08 apr 2024 19:01
Det förekommer en hel del klagomål även på nya X och S i en del US forum.
Jo, det är en annan spets vibration oftast jfrt med äldre S/X tror jag.
Standard på en Plaid är att den vibrerar när man börjar köra, men att det släpper på 0.5-1.5km.
Det är inte däckplattor utan flera vibrationer per hjulvarv.
Tesla slöppte en uppdatering i höstas som skulle minska vibrationerna genom att ändra hur främre motorn drev. Många har sagt att det blev bättre, några att det inte blev ngn skillnad.
Jag har inte märkt så mycket då det vart vinter och oftast vinterskrovlig väg när man börjar köra = döljer vibrationerna.
Min har (har iaff haft) den initiala vibrationen, kanske 1km eller så.
I huvudsak inga andra.
Re: Risiga drivaxlar - något annat än vibration vid acceleration?
Postat: 09 apr 2024 09:28
av bjornnilsson
Precis som jag förstår det, @fth. Med risk för att repetera det som redan är konstaterat - den där works-as-designed-vibrationen när man tror att något ska lossna vid kallstart i Palladium - den har jag i min Plaid och den har typ alla Palladium's. Den har inte pre-Palladium. Den räknade jag inte in, för så "ska det ju vara".
Palladium-tråden jag länkade till handlar alltså i huvudsak inte om det problemet utan om detta:
Vibration felt in accelerator pedal and sometime in yoke; passengers may also feel it on the floor and through
the console.
- Occurs: between 38 - 50 mph
- Conditions: Constant speed (e.g., holding 43 mph +/-), or under very slight acceleration in this range, especially after transition from regen
to slight acceleration (bit of gray bar)
- Frequency: Occurs more than 50% of the time
.. som jag förstår problembeskrivningen så är det som beskrivs alltså något annat än "kallstartsvibrationer" men ändå ett problem som delas av flera Palladium-ägare. Detta problem är alltså nytt för Palladium. Tidigare modeller kan istället lida av andra sorters vibrationer, dvs "tvättbrädan".
Re: Risiga drivaxlar - något annat än vibration vid acceleration?
Postat: 09 apr 2024 11:08
av Teslared
Det är väl fortfarande så att man har för stora vinklar och "oäkta" drivknut inne vid differentialen vilket ger tendens till vibrationer.
Re: Risiga drivaxlar - något annat än vibration vid acceleration?
Postat: 23 apr 2024 14:43
av jerkerh
Hej,
Har en 2020 Raven Model S som varje år har fått byta Halfshafts, Idag Diagnosticerad med samma problem för Fjärde gången. Dom hade inte delar hemma så jag skall tillbaka för att byta knutarna i mitten på Maj, Bilen har endast gått 3700 mil så kvalitén verkar vara urusel. Min Garanti har nu gått ut i April (4 år). Hur ska man tänka framöver? kommer Tesla reparera detta fritt eftersom dom inte klarar av att åtgärda problemet? eller är det lika bra att ge upp och sälja bilen?
Re: Risiga drivaxlar - något annat än vibration vid acceleration?
Postat: 23 apr 2024 15:06
av AAKEE
jerkerh skrev: ↑23 apr 2024 14:43
Hej,
Har en 2020 Raven Model S som varje år har fått byta Halfshafts, Idag Diagnosticerad med samma problem för Fjärde gången. Dom hade inte delar hemma så jag skall tillbaka för att byta knutarna i mitten på Maj, Bilen har endast gått 3700 mil så kvalitén verkar vara urusel. Min Garanti har nu gått ut i April (4 år). Hur ska man tänka framöver? kommer Tesla reparera detta fritt eftersom dom inte klarar av att åtgärda problemet? eller är det lika bra att ge upp och sälja bilen?
Servicebulletinen med 350USD som kostnad är kanske en lösning?