Vilken av dessa?

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11613
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Vilken av dessa?

Inlägg av martinot »

thebishop skrev: 24 apr 2024 15:16
Jag köpte en BMW istället för en model Y (som jag avbeställde!) när jag insåg att de tagit bort radar och USS. Det är en förlorad såld bil. Och förmodligen ett antal till om man ser till familj och vänner som brukar lyssna på råd…
Jag kan förstå det.

Tycker själv att det är en klar nackdel för Tesla att sakna (sedan tidigare) inte bara regnsensor, men nu även radar, USS och blinkersspak.

Detta är den främsta orsaken att jag inte helhjärtat kan rekommendera den till alla bekanta som frågat om råd. Hade Tesla återinfört detta så tror jag (men det är min personliga gissning) att de hade kunnat sälja fler bilar och till fler typer av kunder än vad de gör i dag.

Nu måste kunna köpa denna kompromiss (för även om jag skulle köpa en Tesla igen, så är det helt klart en kompromiss mycket pga. detta).

Förhoppningsvis så känner TS dock redan till denna kompromiss (skulle jag gissa iaf).

För att återgå till TS; var det något mer du önskade som svar på vilken bil du bör överväga?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
evert11
Inlägg: 19
Blev medlem: 06 apr 2024 16:34

Re: Vilken av dessa?

Inlägg av evert11 »

Idag ska jag iaf provköra en M3 LR, mest nyfiken på hur rymlig och bekväm den kommer att kännas.
Oklart om dom har en RWD också, vore ju fint att kunna jämföra prestandan..
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1073
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Vilken av dessa?

Inlägg av holden »

evert11 skrev: 25 apr 2024 07:55
Idag ska jag iaf provköra en M3 LR, mest nyfiken på hur rymlig och bekväm den kommer att kännas.
Oklart om dom har en RWD också, vore ju fint att kunna jämföra prestandan..
Om du får chansen att jämföra prestandan så är den intressanta skillnaden inte 0-100 för den provar man två ggr när bilen är ny och sedan aldrig mer, fördel LR är omkörningar i intervallet 50-100 där det finns rejäl punch. Det är dels väldigt roligt men också en säkerhetsaspekt att snabbt kunna ta sig förbi EPA-traktorer och andra bromsklossar.
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1125
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Vilken av dessa?

Inlägg av Verdi_ »

holden skrev: 25 apr 2024 08:22
evert11 skrev: 25 apr 2024 07:55
Idag ska jag iaf provköra en M3 LR, mest nyfiken på hur rymlig och bekväm den kommer att kännas.
Oklart om dom har en RWD också, vore ju fint att kunna jämföra prestandan..
Om du får chansen att jämföra prestandan så är den intressanta skillnaden inte 0-100 för den provar man två ggr när bilen är ny och sedan aldrig mer, fördel LR är omkörningar i intervallet 50-100 där det finns rejäl punch. Det är dels väldigt roligt men också en säkerhetsaspekt att snabbt kunna ta sig förbi EPA-traktorer och andra bromsklossar.
Ta sig förbi EPA-traktorer? 50-100?

Finns väl en hyfsad korrelation mellan 0-100 och 50-100 också... :)
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1073
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Vilken av dessa?

Inlägg av holden »

Verdi_ skrev: 25 apr 2024 08:23
holden skrev: 25 apr 2024 08:22
evert11 skrev: 25 apr 2024 07:55
Idag ska jag iaf provköra en M3 LR, mest nyfiken på hur rymlig och bekväm den kommer att kännas.
Oklart om dom har en RWD också, vore ju fint att kunna jämföra prestandan..
Om du får chansen att jämföra prestandan så är den intressanta skillnaden inte 0-100 för den provar man två ggr när bilen är ny och sedan aldrig mer, fördel LR är omkörningar i intervallet 50-100 där det finns rejäl punch. Det är dels väldigt roligt men också en säkerhetsaspekt att snabbt kunna ta sig förbi EPA-traktorer och andra bromsklossar.
Ta sig förbi EPA-traktorer? 50-100?

Finns väl en hyfsad korrelation mellan 0-100 och 50-100 också... :)
Börja nu inte med detta också :D
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
SwedishAdvocate
Inlägg: 5512
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Vilken av dessa?

Inlägg av SwedishAdvocate »

evert11 skrev: 25 apr 2024 07:55
Idag ska jag iaf provköra en M3 LR, mest nyfiken på hur rymlig och bekväm den kommer att kännas.
Oklart om dom har en RWD också, vore ju fint att kunna jämföra prestandan..
Det som är unikt med Highland 3 är ju blinkersknapparna och körriktningsväljare i skärm/tak. Samt Teslas kamerabaserade ersättning till parkeringssensorer – Tesla Vision eller vad det heter. Så de här grejerna hade jag testat. Blinkersknapparna framförallt i små rondeller som kräver mycket rattutslag. Gissar även att det tyvärr är rejäl självrisk ifall man råkar repa bilen framtill vid t.ex en fickparkering... ;) :shock:

För att testa Teslas lite speciella egna regnsensorapplikation behöver man kanske ha lite hjälp med vädret...

Och glöm inte bort att kika på baljan under bagagegolvet. Samt även frunken fram under huven såklart.
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 2 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5512
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Vilken av dessa?

Inlägg av SwedishAdvocate »

evert11 skrev: 24 apr 2024 09:32
Jag insåg just att jag brukar lasta ett helt campingmöblemang i bakluckan Sharanen.

Är det någon som har erfarenhet av Model 3 och takbox?
Ett till tips om det här med takbox:

När det gäller frågeställningar som avviker 'en del' från trådrubriken är det min bild att det många gånger nog är bättre att använda sig av två eller fler trådar istället för en enda.

Så om du önskar mer feedback om det här med takbox så hade jag nog bumpat en äldre redan existerande tråd om det här, eller skapat en helt ny tråd om enbart ämnet takbox till Model 3.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
evert11
Inlägg: 19
Blev medlem: 06 apr 2024 16:34

Re: Vilken av dessa?

Inlägg av evert11 »

holden skrev: 25 apr 2024 08:22
evert11 skrev: 25 apr 2024 07:55
Idag ska jag iaf provköra en M3 LR, mest nyfiken på hur rymlig och bekväm den kommer att kännas.
Oklart om dom har en RWD också, vore ju fint att kunna jämföra prestandan..
Om du får chansen att jämföra prestandan så är den intressanta skillnaden inte 0-100 för den provar man två ggr när bilen är ny och sedan aldrig mer, fördel LR är omkörningar i intervallet 50-100 där det finns rejäl punch. Det är dels väldigt roligt men också en säkerhetsaspekt att snabbt kunna ta sig förbi EPA-traktorer och andra bromsklossar.
Känns spontant inte som att det kommer att bli en utmaning att köra om ett fordon med SR, jag är nog mer intresserad av räckvidden.
evert11
Inlägg: 19
Blev medlem: 06 apr 2024 16:34

Re: Vilken av dessa?

Inlägg av evert11 »

Ok, så efter testkörning av M3 LR blir det beställning av en RWD.
Bilen är ju otroligt trevlig att köra, den enda farhågan jag har är lastutrymmet efter att ha kört Sharan i 10 år.
Det får bli att vänja sig, men jag chansar lite känner jag. Semestern med tre barn kommer att bli första testet.

Nu kommer frågan om laddbox, vad rekommenderar folket?
Jag har solpaneler och batter, så någon slags intelligens kanske vore nice.
Användarvisningsbild
Herbie
Teslaägare
Inlägg: 21
Blev medlem: 12 sep 2019 07:27

Re: Vilken av dessa?

Inlägg av Herbie »

Jag har oxå solceller (18000kWh/år) och batteri (4kW/10kWh) och valde Zappi V2 med egna lastkännare för nätbelastning och solelsproduktion. Det unika med Zappin är att man lätt i appen väljer om man enbart vill ladda när det finns överskott i solelsproduktionen, säkra att en viss mängd energi är laddat till satt avresetid eller ett snabb läge där den laddar max vad huvudsäkringen tål. En annan fördel är att man lätt kan ställa in om huset batteri får vara med och stötta upp laddeffekten till bilen eller om batterieffekten endast får hjälpa husets förbrukare. Ett 10kWh batteri töms på nån timme om bilen får ta energi därifrån. Jag har 16 amp huvudsäkring, 200kvm vill med bergvärme och bastu så jag vill ha batterieffekten primärt för huset bekvämligheter, öka egenanvändningen av solelsproduktionen och för att klara effekttopparna. Nattetid får bilen aldrig sno från batteriet då jag anser att lägre laddeffekt=längre laddtid är ok då men vill jag ladda snabbt dagtid (kan välja långsammare laddning i appen som nämnts ovan) tas effekt från batteriet. Då laddar den på max 11 kW (lika mkt som huvudsäkringen) men finns ändå 4 kw kvar till huset, skulle vi komma på att slå på bastun just då som kommer inte laddaren att skicka på full laddström förstås. Zappi V2 är lite dyrare men både jordfelsbrytare för AC och DC skydd ingår samt lastkännare för nätet. Många elektriker har inte koll på Zappins möjligheter utan säljer gärna enklare laddboxar. Kombinationen solel och batteri ställer krav på en smart laddare! Köp en Zappi V2 med uttag, extra lastkännare för solelsproduktionen och laddkabel med Teslaknapp för att öppna laddporten. En bra lösning som jag är supernöjd med! Ursäkta lång text :shock:
wheels
Inlägg: 527
Blev medlem: 24 nov 2020 16:13

Re: Vilken av dessa?

Inlägg av wheels »

Har också en Zappi V2. Helt klart nöjd med den p.g.a. de funktioner den erbjuder med styrning solcellsproduktion, batterier etc
evert11
Inlägg: 19
Blev medlem: 06 apr 2024 16:34

Re: Vilken av dessa?

Inlägg av evert11 »

Gällande batteriet ska det tilläggas att mitt är anslutet till Checkwatt för deras lastbalanseringstjänst.
Så för närvarande kan jag inte använda det själv, tror det kommer en uppdatering i framtiden så man ska kunna göra bägge delarna...

En annan random-fråga, är Google Maps i Teslan? Kommer jag att kunna logga in och se mina sparade favoriter?
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare
Inlägg: 358
Blev medlem: 26 jan 2023 14:59

Re: Vilken av dessa?

Inlägg av Freez »

evert11 skrev: 25 apr 2024 07:55
Idag ska jag iaf provköra en M3 LR, mest nyfiken på hur rymlig och bekväm den kommer att kännas.
Oklart om dom har en RWD också, vore ju fint att kunna jämföra prestandan..
Prova även MY som är rymligare och borde passa bättre som familjebil.
MY RWD Vit 2023
Användarvisningsbild
fnurra
Teslaägare
Inlägg: 65
Blev medlem: 18 apr 2023 21:40

Re: Vilken av dessa?

Inlägg av fnurra »

evert11 skrev: 27 apr 2024 08:16
Gällande batteriet ska det tilläggas att mitt är anslutet till Checkwatt för deras lastbalanseringstjänst.
Så för närvarande kan jag inte använda det själv, tror det kommer en uppdatering i framtiden så man ska kunna göra bägge delarna...

En annan random-fråga, är Google Maps i Teslan? Kommer jag att kunna logga in och se mina sparade favoriter?
Google maps finns inte i Teslan, men en fiffig funktion är att man kan dela en destination från Google maps i telefonen till Tesla appen i telefonen, så skickas den automagiskt till bilen och då kan man navigera dit med bilens navigator då man sätter sig i bilen.
Model S 2023 MSM/svart
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare
Inlägg: 681
Blev medlem: 08 apr 2021 15:35
Ort: Stockholm

Re: Vilken av dessa?

Inlägg av flamman »

evert11 skrev: 27 apr 2024 08:16
En annan random-fråga, är Google Maps i Teslan? Kommer jag att kunna logga in och se mina sparade favoriter?
Nej. De är Tesla-specifika. Finns för Home, Work och favoriter. Smidigt short-cut är att man bara swipar ner på adressfältet så navigerar man till Hem (eller Work om det är vardag och bilen är hemma).
Och går att dela platser smidigt från mobilen också som fnurra skriver ovan.
Kontakter från mobilen synkas också med adresser.
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1073
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Vilken av dessa?

Inlägg av holden »

Plus röststyra navigeringen om man inte orkar knappa in den.
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5525
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Vilken av dessa?

Inlägg av Gustafsson »

Jag har solceller, tre gamla Tesla wallboxar gen 2 och ställt bilarna på laddning kl 00 med 13 A. Laddar bara en i taget. 20 A huvudsäkring. Ändrar inget om det inte råkar vara minuspris på elen, då snålheten får mig att ladda då. Tänker inte mer på det. Tutar å kör typ. Har lite koll på spotpriserna dock måste jag erkänna.
Har kört Tesla i 9 år nu efter lika länge i Prius. Om jag skulle vara i köptagen nu skulle jag överväga en lågmilad MS 2021 LR plus. Jag gillar instrumenteringen komforten räckvidden och kupén.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
evert11
Inlägg: 19
Blev medlem: 06 apr 2024 16:34

Re: Vilken av dessa?

Inlägg av evert11 »

Gustafsson skrev: 28 apr 2024 11:17
Jag har solceller, tre gamla Tesla wallboxar gen 2 och ställt bilarna på laddning kl 00 med 13 A. Laddar bara en i taget. 20 A huvudsäkring. Ändrar inget om det inte råkar vara minuspris på elen, då snålheten får mig att ladda då. Tänker inte mer på det. Tutar å kör typ. Har lite koll på spotpriserna dock måste jag erkänna.
Har kört Tesla i 9 år nu efter lika länge i Prius. Om jag skulle vara i köptagen nu skulle jag överväga en lågmilad MS 2021 LR plus. Jag gillar instrumenteringen komforten räckvidden och kupén.
Gissar att du har timprisavtal?
evert11
Inlägg: 19
Blev medlem: 06 apr 2024 16:34

Re: Vilken av dessa?

Inlägg av evert11 »

Herbie skrev: 27 apr 2024 00:59
Jag har oxå solceller (18000kWh/år) och batteri (4kW/10kWh) och valde Zappi V2 med egna lastkännare för nätbelastning och solelsproduktion. Det unika med Zappin är att man lätt i appen väljer om man enbart vill ladda när det finns överskott i solelsproduktionen, säkra att en viss mängd energi är laddat till satt avresetid eller ett snabb läge där den laddar max vad huvudsäkringen tål. En annan fördel är att man lätt kan ställa in om huset batteri får vara med och stötta upp laddeffekten till bilen eller om batterieffekten endast får hjälpa husets förbrukare. Ett 10kWh batteri töms på nån timme om bilen får ta energi därifrån. Jag har 16 amp huvudsäkring, 200kvm vill med bergvärme och bastu så jag vill ha batterieffekten primärt för huset bekvämligheter, öka egenanvändningen av solelsproduktionen och för att klara effekttopparna. Nattetid får bilen aldrig sno från batteriet då jag anser att lägre laddeffekt=längre laddtid är ok då men vill jag ladda snabbt dagtid (kan välja långsammare laddning i appen som nämnts ovan) tas effekt från batteriet. Då laddar den på max 11 kW (lika mkt som huvudsäkringen) men finns ändå 4 kw kvar till huset, skulle vi komma på att slå på bastun just då som kommer inte laddaren att skicka på full laddström förstås. Zappi V2 är lite dyrare men både jordfelsbrytare för AC och DC skydd ingår samt lastkännare för nätet. Många elektriker har inte koll på Zappins möjligheter utan säljer gärna enklare laddboxar. Kombinationen solel och batteri ställer krav på en smart laddare! Köp en Zappi V2 med uttag, extra lastkännare för solelsproduktionen och laddkabel med Teslaknapp för att öppna laddporten. En bra lösning som jag är supernöjd med! Ursäkta lång text :shock:
Vad är det om ingår i paketet med Zappi? Du skriver extra lastkännare, vilket tillbehör är det?
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5525
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Vilken av dessa?

Inlägg av Gustafsson »

evert11 skrev: 29 apr 2024 08:59
Gustafsson skrev: 28 apr 2024 11:17
Jag har solceller, tre gamla Tesla wallboxar gen 2 och ställt bilarna på laddning kl 00 med 13 A. Laddar bara en i taget. 20 A huvudsäkring. Ändrar inget om det inte råkar vara minuspris på elen, då snålheten får mig att ladda då. Tänker inte mer på det. Tutar å kör typ. Har lite koll på spotpriserna dock måste jag erkänna.
Har kört Tesla i 9 år nu efter lika länge i Prius. Om jag skulle vara i köptagen nu skulle jag överväga en lågmilad MS 2021 LR plus. Jag gillar instrumenteringen komforten räckvidden och kupén.
Gissar att du har timprisavtal?
Ja det kom i och med solcellerna.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Herbie
Teslaägare
Inlägg: 21
Blev medlem: 12 sep 2019 07:27

Re: Vilken av dessa?

Inlägg av Herbie »

Lastkännare är givarna som berättar för laddaren aktuell effekt/ström. Det följer med 3st för att mäta vid huvudsäkringen, även kallad lastvakt. Tre extra är för att mäta hur mkt dina solceller ger. Då fattar laddaren om det finns överskott som du kan välja om du vill ladda bilen med eller sälja ut på nätet. Laddaren sköter det sen automatiskt. Finns många videos på youtube, sök på Zappi V2.
Skriv svar