Vilken av dessa?

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

evert11
Inlägg: 18
Blev medlem: 06 apr 2024 16:34

Vilken av dessa?

Inlägg av evert11 »

Har tagit in offerter och fått fram mitt nettokostnad på dessa:

Tesla M3 RWD [3383kr]
Enyaq IV85X [3712kr]
Tesla M3 LR 4WD [3854kr]
BMW iX1 xDr30 [3927]
VW ID7 Tourer Pro [4054kr]
BMW i4 eDr40 [4740]

Kör idag en Sharan, jag och tre barn.
Har inte kört någon av dessa modeller, men skulle väl säga att kvalitet och räckvidd är det viktigaste, jämfört med ren prestanda.

Vad skulle ni välja av dessa alternativ, är det nån av bilarna som är allmänt känd att strula?
Rent affärsmässigt, nåt som sticker ut?
Senast redigerad av evert11, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 726
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Vilken av dessa fyra?

Inlägg av Dinsdale »

Buzz (förutom GTX-varianten om jag tolkat det rätt) saknar förvärmning för batteriet inför snabbladdning vilket fungerar jättedåligt på vintern om du tex ska till fjällen. Räckvidden borde vara den kortaste i jämförelsen också, vilket i kombination med avsaknad av förvärmning borgar för många och långa laddstopp.

Oklart om även Enyaq saknar möjlighet till förvärmning inför snabbladdning. Nya ID4 har fått den möjligheten om jag fattat rätt så kanske har även Enyaq det. Kolla upp det.

ID7 har förvärmning inför snabbladdning.
Model 3 SR+ 18" 2021
Arctic Drifter
Teslaägare
Inlägg: 887
Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
Ort: Norrland
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Re: Vilken av dessa fyra?

Inlägg av Arctic Drifter »

evert11 skrev: 18 apr 2024 09:42
Har tagit in fyra offerter och fått fram mitt nettolöneavdrag på dessa:

VW ID7 Tourer Pro [4054kr]
VW ID Buzz [3658kr]
Enyaq IV85X [3712kr]
Tesla Model Y Long Range 4WD [4426kr]

Kör idag en Sharan, jag och tre barn.
Har inte kört någon av dessa modeller, men skulle väl säga att kvalitet och räckvidd är det viktigaste, jämfört med ren prestanda.

Vad skulle ni välja av dessa alternativ, är det nån av bilarna som är allmänt känd att strula?
Rent affärsmässigt, nåt som sticker ut?
Nu listar du inte kostnaden bland det viktigaste men du har ju blandat mellan fyrhjulsdrivna och icke-fyrhjulsdrivna. Är fyrhjulsdrift inte ett krav så kan du ju få en Tesla billigare.

Kvaliteten kan jag inte bedöma men är det personalbil/förmånsbil så hade jag prioriterat ner det. Räckviddsmässigt röstar jag för Teslan. Men gör något kul, låt kidsen välja om du inte är mer brydd själv!
Tesla Model Y Performance
evert11
Inlägg: 18
Blev medlem: 06 apr 2024 16:34

Re: Vilken av dessa fyra?

Inlägg av evert11 »

Arctic Drifter skrev: 18 apr 2024 10:12
evert11 skrev: 18 apr 2024 09:42
Har tagit in fyra offerter och fått fram mitt nettolöneavdrag på dessa:

VW ID7 Tourer Pro [4054kr]
VW ID Buzz [3658kr]
Enyaq IV85X [3712kr]
Tesla Model Y Long Range 4WD [4426kr]

Kör idag en Sharan, jag och tre barn.
Har inte kört någon av dessa modeller, men skulle väl säga att kvalitet och räckvidd är det viktigaste, jämfört med ren prestanda.

Vad skulle ni välja av dessa alternativ, är det nån av bilarna som är allmänt känd att strula?
Rent affärsmässigt, nåt som sticker ut?
Nu listar du inte kostnaden bland det viktigaste men du har ju blandat mellan fyrhjulsdrivna och icke-fyrhjulsdrivna. Är fyrhjulsdrift inte ett krav så kan du ju få en Tesla billigare.

Kvaliteten kan jag inte bedöma men är det personalbil/förmånsbil så hade jag prioriterat ner det. Räckviddsmässigt röstar jag för Teslan. Men gör något kul, låt kidsen välja om du inte är mer brydd själv!
Kostnaden står efter varje bil.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5498
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Vilken av dessa fyra?

Inlägg av SwedishAdvocate »

Arctic Drifter skrev: 18 apr 2024 10:12
Nu listar du inte kostnaden bland det viktigaste men du har ju blandat mellan fyrhjulsdrivna och icke-fyrhjulsdrivna. Är fyrhjulsdrift inte ett krav så kan du ju få en Tesla billigare. [...
Fast å andra sidan så kommer väl en ID.7 Tourer ha bättre räckvidd än basversionen av Model Y...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5498
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Vilken av dessa fyra?

Inlägg av SwedishAdvocate »

evert11 skrev: 18 apr 2024 10:23
Arctic Drifter skrev: 18 apr 2024 10:12
evert11 skrev: 18 apr 2024 09:42
Har tagit in fyra offerter och fått fram mitt nettolöneavdrag på dessa:

VW ID7 Tourer Pro [4054kr]
VW ID Buzz [3658kr]
Enyaq IV85X [3712kr]
Tesla Model Y Long Range 4WD [4426kr]

Kör idag en Sharan, jag och tre barn.
Har inte kört någon av dessa modeller, men skulle väl säga att kvalitet och räckvidd är det viktigaste, jämfört med ren prestanda.

Vad skulle ni välja av dessa alternativ, är det nån av bilarna som är allmänt känd att strula?
Rent affärsmässigt, nåt som sticker ut?
Nu listar du inte kostnaden bland det viktigaste men du har ju blandat mellan fyrhjulsdrivna och icke-fyrhjulsdrivna. Är fyrhjulsdrift inte ett krav så kan du ju få en Tesla billigare.

Kvaliteten kan jag inte bedöma men är det personalbil/förmånsbil så hade jag prioriterat ner det. Räckviddsmässigt röstar jag för Teslan. Men gör något kul, låt kidsen välja om du inte är mer brydd själv!
Kostnaden står efter varje bil.
Som jag förstår Arctic så menar han att kostnaden för den billigaste bakhjulsdrivna Model Y inte är med.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14545
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Vilken av dessa fyra?

Inlägg av taliz »

Provkör dom allihop och välj den du gillar bäst.
Kanske ta med barnen.
Som sagt Model Y RWD lär kosta mindre än AWD.
Räckvidd är mest något man oroar sig för som nybörjare. Kör man inte långresor var och varannan dag är det 0 problem med kort räckvidd. Det är betydligt viktigare med riktigt snabb laddning när det väl behövs.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Inlägg: 781
Blev medlem: 22 jul 2021 10:37

Re: Vilken av dessa fyra?

Inlägg av Jaegaern »

Jag hade nog valt en Buzz om jag hade 3 barn. Så stort bagage och såpass fyrkantigt inre att det är gott om plats åt alla håll. Samt dörrar som öppnas på skena.
Model Y LR vit/svart 2021
Model 3 RWD blå/svart 2022

Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV

Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
evert11
Inlägg: 18
Blev medlem: 06 apr 2024 16:34

Re: Vilken av dessa fyra?

Inlägg av evert11 »

Dinsdale skrev: 18 apr 2024 09:49
Buzz (förutom GTX-varianten om jag tolkat det rätt) saknar förvärmning för batteriet inför snabbladdning vilket fungerar jättedåligt på vintern om du tex ska till fjällen. Räckvidden borde vara den kortaste i jämförelsen också, vilket i kombination med avsaknad av förvärmning borgar för många och långa laddstopp.

Oklart om även Enyaq saknar möjlighet till förvärmning inför snabbladdning. Nya ID4 har fått den möjligheten om jag fattat rätt så kanske har även Enyaq det. Kolla upp det.

ID7 har förvärmning inför snabbladdning.
Exakt sådan info jag behävde. Buzz går bort.

"Värmepump" är angiven både på Enyaq och ID7,hur vet jag om dom kan förvärma?
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5524
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Vilken av dessa fyra?

Inlägg av Gustafsson »

Dinsdale skrev: 18 apr 2024 09:49
Buzz (förutom GTX-varianten om jag tolkat det rätt) saknar förvärmning för batteriet inför snabbladdning vilket fungerar jättedåligt på vintern om du tex ska till fjällen. Räckvidden borde vara den kortaste i jämförelsen också, vilket i kombination med avsaknad av förvärmning borgar för många och långa laddstopp.

Oklart om även Enyaq saknar möjlighet till förvärmning inför snabbladdning. Nya ID4 har fått den möjligheten om jag fattat rätt så kanske har även Enyaq det. Kolla upp det.

ID7 har förvärmning inför snabbladdning.
Värms inte batteriet i Buzz när man kör? Min bil ger info om hur lång tid man sparat pga förvärmingen, det rör sig om mindre än 5 minuter hittills, 2-3 minuter brukar det stå. Förvärmningen tar också energi, vilket förlänger tiden man laddar och minskar effekten av varmt batteri.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
evert11
Inlägg: 18
Blev medlem: 06 apr 2024 16:34

Re: Vilken av dessa fyra?

Inlägg av evert11 »

Jaegaern skrev: 18 apr 2024 10:29
Jag hade nog valt en Buzz om jag hade 3 barn. Så stort bagage och såpass fyrkantigt inre att det är gott om plats åt alla håll. Samt dörrar som öppnas på skena.
Jag har elektriska skjutdörrar idag, och det är toppen förutom på vintern då det suger! =)
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5524
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Vilken av dessa fyra?

Inlägg av Gustafsson »

Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Inlägg: 781
Blev medlem: 22 jul 2021 10:37

Re: Vilken av dessa fyra?

Inlägg av Jaegaern »

evert11 skrev: 18 apr 2024 10:33
Jaegaern skrev: 18 apr 2024 10:29
Jag hade nog valt en Buzz om jag hade 3 barn. Så stort bagage och såpass fyrkantigt inre att det är gott om plats åt alla håll. Samt dörrar som öppnas på skena.
Jag har elektriska skjutdörrar idag, och det är toppen förutom på vintern då det suger! =)
Ja men då vill man väl fortsätta ha det tänker jag :D

Vad är det som suger med dem på vintern?
Model Y LR vit/svart 2021
Model 3 RWD blå/svart 2022

Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV

Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare
Inlägg: 677
Blev medlem: 08 apr 2021 15:35
Ort: Stockholm

Re: Vilken av dessa fyra?

Inlägg av flamman »

evert11 skrev: 18 apr 2024 10:33
Jaegaern skrev: 18 apr 2024 10:29
Jag hade nog valt en Buzz om jag hade 3 barn. Så stort bagage och såpass fyrkantigt inre att det är gott om plats åt alla håll. Samt dörrar som öppnas på skena.
Jag har elektriska skjutdörrar idag, och det är toppen förutom på vintern då det suger! =)
Tror inte Buzz har elektriska dörrar. Så se till att parkera på plan mark annars kommer inte barnen kunna hantera dem, i uppförsbacke blir det rejält tungt att stänga och nästa läskigt att öppna (kan vara svårt ändå). Buzz är hög att gå in i (pga batteri i golv?)
Senast redigerad av flamman, redigerad totalt 1 gånger.
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
evert11
Inlägg: 18
Blev medlem: 06 apr 2024 16:34

Re: Vilken av dessa fyra?

Inlägg av evert11 »

Jaegaern skrev: 18 apr 2024 10:38
evert11 skrev: 18 apr 2024 10:33
Jaegaern skrev: 18 apr 2024 10:29
Jag hade nog valt en Buzz om jag hade 3 barn. Så stort bagage och såpass fyrkantigt inre att det är gott om plats åt alla håll. Samt dörrar som öppnas på skena.
Jag har elektriska skjutdörrar idag, och det är toppen förutom på vintern då det suger! =)
Ja men då vill man väl fortsätta ha det tänker jag :D

Vad är det som suger med dem på vintern?
Dom får för sig att något är ivägen och går inte att stänga.
INTE kul när man ska lämna barn på morgonen i -30, kolmörker och snöstorm att åka med en glipa i dörren.
VW har tittat på den flera gånger men har ingen aning om vad det beror på..
evert11
Inlägg: 18
Blev medlem: 06 apr 2024 16:34

Re: Vilken av dessa fyra?

Inlägg av evert11 »

Ett argument för vad? Ingår inte servicen om man kör tjb?
SwedishAdvocate
Inlägg: 5498
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Vilken av dessa fyra?

Inlägg av SwedishAdvocate »

evert11 skrev: 18 apr 2024 09:42
…] Kör idag en Sharan, jag och tre barn.
Har inte kört någon av dessa modeller, men skulle väl säga att kvalitet och räckvidd är det viktigaste, jämfört med ren prestanda.

Vad skulle ni välja av dessa alternativ, är det nån av bilarna som är allmänt känd att strula? [...
Har du kört ngn annan Tesla någon gång?

Det finns en del på forumet som 'retar' sig på några saker hos Teslas bilar.

Tesla har plockat bort parkeringssensorerna. Istället har de ett optiskt system som de kallar Tesla Vision. Det är inte ett 360-kamerasystem som många andra tillverkare har. Många på forumet tycker det är oprecist på att uppskatta avstånd framför bilen. Bakåt finns det en vanlig högupplöst backkamera. Men den kan ju å andra sidan bli skitig. Framförallt på vintern. Vad har ID.7 för backkamera? Har den en sån där som sitter dold bakom VW-loggan bak, och som därmed i princip aldrig blir skitig? Här är en tråd om Tesla Vision. Tyvärr är senaste inlägget ett år gammalt, så det har säkert skrivits om det sen dess i andra trådar med, men jag vet dock inte vilka...
viewtopic.php?t=32584&start=150

Tesla har inte en vanlig regnsensor i sina bilar. Istället använder de en annan kamera som inte har fokus på vindrutan. Många stör sig på den och menar att den inte fungerar lika bra. Och som jag förstått det så kan man inte välja bort torkarautomatiken ifall man använder Teslas system för adaptiv farthållare. Tror inte Tesla har en vanlig 'dum' farthållare. Tror även man måste använda skärmen för att sätta torkarintervaller på Teslan ifall man kör utan adaptiv farthållare. Hos VW har du väl fortfarande en torkarspak. Det finns t.ex. berättelser om att torkarna på Teslas bilar sätter igång och vispar när det är torrt ute lite beroende på hur solen står när folk använder den adaptiva farthållaren...

EDIT: Verkar som det genomstrukna var fel av mig. Se det här inlägget på sida 2 i tråden:
viewtopic.php?p=791418#p791418

Många stör sig även på den adaptiva farthållaren hos Tesla. En del tycker den lägger sig för nära framförvarande bil – även i det läge som ska hålla längst avstånd (med t.ex. risk för stenskott som följd). Och det är tydligen inte alltid som den följer skyltad hastighet. Den kan tydligen även hitta på mer saker. Se t.ex:
viewtopic.php?p=791138#p791138

Vet dock inte hur VW's adaptiva farthållare sköter sig i ID.7...

Och Model Y har ju inte heller en hastighetsmätare bakom ratten. Istället sitter den lite 'offset' till höger. En del retar sig på det med.

Så är du en person som tror att du (eller ngn annan som åker i/brukar bilen) kan irritera dig på saker som det här kanske du vill provköra först – och kanske även läsa på lite mer om det ovanstående...
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 5 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Arctic Drifter
Teslaägare
Inlägg: 887
Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
Ort: Norrland
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Re: Vilken av dessa fyra?

Inlägg av Arctic Drifter »

evert11 skrev: 18 apr 2024 10:23
Arctic Drifter skrev: 18 apr 2024 10:12
evert11 skrev: 18 apr 2024 09:42
Har tagit in fyra offerter och fått fram mitt nettolöneavdrag på dessa:

VW ID7 Tourer Pro [4054kr]
VW ID Buzz [3658kr]
Enyaq IV85X [3712kr]
Tesla Model Y Long Range 4WD [4426kr]

Kör idag en Sharan, jag och tre barn.
Har inte kört någon av dessa modeller, men skulle väl säga att kvalitet och räckvidd är det viktigaste, jämfört med ren prestanda.

Vad skulle ni välja av dessa alternativ, är det nån av bilarna som är allmänt känd att strula?
Rent affärsmässigt, nåt som sticker ut?
Nu listar du inte kostnaden bland det viktigaste men du har ju blandat mellan fyrhjulsdrivna och icke-fyrhjulsdrivna. Är fyrhjulsdrift inte ett krav så kan du ju få en Tesla billigare.
Kostnaden står efter varje bil.
Ja, men du nämnde kvaliteten och räckvidden som det viktigaste...
SwedishAdvocate skrev: 18 apr 2024 10:24
Arctic Drifter skrev: 18 apr 2024 10:12
Räckviddsmässigt röstar jag för Teslan. Men gör något kul, låt kidsen välja om du inte är mer brydd själv!
Fast å andra sidan så kommer väl en ID.7 Tourer ha bättre räckvidd än basversionen av Model Y...
ID.7 Tourer Pro Edition listar 600 km WLTP
ID.7 Tourer Pro listar 604 km WLTP
Model Y Long range RWD har också 600 km WLTP

I verklig trafik tror jag en Y LR RWD kommer ha bättre räckvidd än en ID.7 Tourer, vad tror du?
Tesla Model Y Performance
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1072
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Vilken av dessa fyra?

Inlägg av holden »

Tesla MY om barnen är i barnvagnsålder, annars hade jag gått på en Tesla M3. Jag tror många överskattar behovet av en så stor bil som MY, med fru och två barn har vi aldrig haft utrymmesproblem och då har vi ändå gjort flera roadtrips genom Europa. Fördel M3 är givetvis lägre pris, förbrukning och oslagbar körglädje.
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 726
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Vilken av dessa fyra?

Inlägg av Dinsdale »

evert11 skrev: 18 apr 2024 10:31
Dinsdale skrev: 18 apr 2024 09:49
Buzz (förutom GTX-varianten om jag tolkat det rätt) saknar förvärmning för batteriet inför snabbladdning vilket fungerar jättedåligt på vintern om du tex ska till fjällen. Räckvidden borde vara den kortaste i jämförelsen också, vilket i kombination med avsaknad av förvärmning borgar för många och långa laddstopp.

Oklart om även Enyaq saknar möjlighet till förvärmning inför snabbladdning. Nya ID4 har fått den möjligheten om jag fattat rätt så kanske har även Enyaq det. Kolla upp det.

ID7 har förvärmning inför snabbladdning.
Exakt sådan info jag behävde. Buzz går bort.

"Värmepump" är angiven både på Enyaq och ID7,hur vet jag om dom kan förvärma?
Värmepumpen värmer kupén, inte batteriet. Batteriet behöver en egen värmare. Tesla har en finurlig lösning där spillvärme från värmepumpen kan värma batteriet och spillvärme från batteriet kan värma kupén, vilket sparar energi. Men batteriet måste fortfarande kunna värmas separat på vintern för då är både kupé och batteri kallt.

Enyaq 85 sägs ha förvärmning här https://www.skoda.se/nyheter-och-pressk ... -utforande så det borde vara lugnt.
Model 3 SR+ 18" 2021
evert11
Inlägg: 18
Blev medlem: 06 apr 2024 16:34

Re: Vilken av dessa fyra?

Inlägg av evert11 »

holden skrev: 18 apr 2024 10:54
Tesla MY om barnen är i barnvagnsålder, annars hade jag gått på en Tesla M3. Jag tror många överskattar behovet av en så stor bil som MY, med fru och två barn har vi aldrig haft utrymmesproblem och då har vi ändå gjort flera roadtrips genom Europa. Fördel M3 är givetvis lägre pris, förbrukning och oslagbar körglädje.
Perfekt info, ska kolla offert på M3 också. Bättre körglädje än MY säger du?
SwedishAdvocate
Inlägg: 5498
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Vilken av dessa fyra?

Inlägg av SwedishAdvocate »

Arctic Drifter skrev: 18 apr 2024 10:52
evert11 skrev: 18 apr 2024 10:23
Arctic Drifter skrev: 18 apr 2024 10:12
evert11 skrev: 18 apr 2024 09:42
Har tagit in fyra offerter och fått fram mitt nettolöneavdrag på dessa:

VW ID7 Tourer Pro [4054kr]
VW ID Buzz [3658kr]
Enyaq IV85X [3712kr]
Tesla Model Y Long Range 4WD [4426kr]

Kör idag en Sharan, jag och tre barn.
Har inte kört någon av dessa modeller, men skulle väl säga att kvalitet och räckvidd är det viktigaste, jämfört med ren prestanda.

Vad skulle ni välja av dessa alternativ, är det nån av bilarna som är allmänt känd att strula?
Rent affärsmässigt, nåt som sticker ut?
Nu listar du inte kostnaden bland det viktigaste men du har ju blandat mellan fyrhjulsdrivna och icke-fyrhjulsdrivna. Är fyrhjulsdrift inte ett krav så kan du ju få en Tesla billigare.
Kostnaden står efter varje bil.
Ja, men du nämnde kvaliteten och räckvidden som det viktigaste...
SwedishAdvocate skrev: 18 apr 2024 10:24
Arctic Drifter skrev: 18 apr 2024 10:12
Räckviddsmässigt röstar jag för Teslan. Men gör något kul, låt kidsen välja om du inte är mer brydd själv!
Fast å andra sidan så kommer väl en ID.7 Tourer ha bättre räckvidd än basversionen av Model Y...
ID.7 Tourer Pro Edition listar 600 km WLTP
ID.7 Tourer Pro listar 604 km WLTP
Model Y Long range RWD har också 600 km WLTP

I verklig trafik tror jag en Y LR RWD kommer ha bättre räckvidd än en ID.7 Tourer, vad tror du?
Kan det verkligen skilja så mkt i pris mellan Y LR RWD och Y LR AWD? Jag trodde du syftade på basversionen Y RWD (vilket jag även skrev). Och ID.7 Tourer kommer väl ha längre räckvidd än basversionen av Y.

Annars tror jag nog det kan vara rätt lika mellan ID.7 och Y med det större batteriet. Så vitt jag vet finns det ännu inga räckviddstester med ID.7 i 100-120 km/h. Genomsnittshastigheten i WLTP-testet är ju som vi vet 46,5-53,5 km/h...
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1072
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Vilken av dessa fyra?

Inlägg av holden »

evert11 skrev: 18 apr 2024 11:02
holden skrev: 18 apr 2024 10:54
Tesla MY om barnen är i barnvagnsålder, annars hade jag gått på en Tesla M3. Jag tror många överskattar behovet av en så stor bil som MY, med fru och två barn har vi aldrig haft utrymmesproblem och då har vi ändå gjort flera roadtrips genom Europa. Fördel M3 är givetvis lägre pris, förbrukning och oslagbar körglädje.
Perfekt info, ska kolla offert på M3 också. Bättre körglädje än MY säger du?
Absolut, M3 har ju lite go-cartkänsla och ligger som ett strykjärn på vägen. Sedan har jag väldigt svårt med MYs design men det är ju subjektivt, jag tycker M3 ser helt ok ut och den senaste uppdateringen är nästan snygg.
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
SwedishAdvocate
Inlägg: 5498
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Vilken av dessa fyra?

Inlägg av SwedishAdvocate »

Jaegaern skrev: 18 apr 2024 10:29
Jag hade nog valt en Buzz om jag hade 3 barn. Så stort bagage och såpass fyrkantigt inre att det är gott om plats åt alla håll. Samt dörrar som öppnas på skena.
Å andra sidan verkar ju ID.7 Tourer vara en rätt fullstor kombi. Men antar att det väl alltid är bra att ta med hela familjen för en provsittning...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1057
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Vilken av dessa fyra?

Inlägg av jeppe_sthlm »

Se till att testa dem på motorväg med grov asfalt. För mig faller model Y bort pga buller/hård fjädring på motorväg, men hur känslig man är för det är helt personligt.

Nya Model 3 highland är betydligt bättre, men låter tight med 3 barn.

Har testat tidigare varianter av ID4 och Enyaq och tycker de är bekvämare på motorväg.

För min del är det dock så att har man en gång haft en Tesla är det svårt att byta. Teknikmässigt är Tesla fortfarande före, även om den senaste generationen av VW/Skoda är klart förbättrade. Är man till på köpet van vid 400+ hk bär det emot att gå till något långsammare :twisted:
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Skriv svar