Hur mycket effekt behöver du?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11631
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Hur mycket effekt behöver du?

Inlägg av martinot »

jeppe_sthlm skrev: 20 apr 2024 00:32
Har testat några olika bilar den senaste tiden. Allt från Enyaq, Model 3 RWD/AWD, Y AWD, min egna S SR till S Plaid

Har landat i att en bil som gör 0-100 på 4-5s är alldeles lagom för mig. De lite långsammare bilarna är självklart fullt tillräckliga, men ger inte riktigt den där extra lilla knuffen som ger lite pirr i magen.

Plaid var rent av obehaglig. En dutt på pedalen så var man olaglig. Alternativt är det jag som börjar bli gammal.
Har en M3 LR i dag och tycker effekten i den är allt för klen.

Saknar extra effekt. Inte bara för acc från 0-100, men speciellt för acc ur kurvor, och vid omkörning i området 80-110 (där är M3 AWD lite klen i dag).

Nästa gång jag byter så kommer det bli Performance/Plaid-versionen. Gällande 0-100 så hoppas jag på närmare 3 sekunder, men osäker på vad som kommer levereras.

Gällande din fråga så hoppas jag på mellan 600-700 hk för nya M3 P.

Mer vore alltid bättre, men tror inte det blir mer än 700. Skulle då konkurrera för mycket med värstingmodellerna av MS (och det är för dyr bil för mig, och föredrar en lättare agilare bil som M3).

Är mellan 55 och 60.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11631
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Hur mycket effekt behöver du?

Inlägg av martinot »

mikebike skrev: 20 apr 2024 09:38
Jag hade en lärare som tyckte att "dagens bilar" (1977) är alldeles för stora och för motorstarka. Hans Mini med drygt 30 hkr var fullt tillräckligt.
Exakt!

Allt är relativt.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3814
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Hur mycket effekt behöver du?

Inlägg av AAKEE »

martinot skrev: 21 apr 2024 20:45
Gällande din fråga så hoppas jag på mellan 600-700 hk för nya M3 P.
Tesla har uppenbarligen bibehållit LG-batteriet till nya M3P. Det finns inte riktigt höjd för så höga effekter som det verkar, det batteriet orkar inte fullt ut med nuvarande M3P. Det klarar det med nöd och näppe om det har 85-90% SOC och cell temp 40-45C eller nåt.

Min gissning är att det är en massa folk som hoppas på alldeles för hög effekt jämfört med vad det rimligen blir. (Jag hoppas såklart också, men som det verkar är det inte där det är.)

Det skulle finnas en möjlighet att ta ut mer effekt i lägre fart. Nuvarande Bil är ju torque-begränsad och når maxeffekt vid 80-95km/h sedan droopar det direkt. Man skulle kunna ha en motor som levererar mer torque och på så sätt mer snitteffekt till 100 (eller snarare 80 då), och tjäna tid till 100 men om batteriet är som det verkar så kommer man då tappa mer tryck över 80 än nuvarande M3P vilket vore ganska B.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11631
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Hur mycket effekt behöver du?

Inlägg av martinot »

AAKEE skrev: 21 apr 2024 22:49
martinot skrev: 21 apr 2024 20:45
Gällande din fråga så hoppas jag på mellan 600-700 hk för nya M3 P.
Tesla har uppenbarligen bibehållit LG-batteriet till nya M3P. Det finns inte riktigt höjd för så höga effekter som det verkar, det batteriet orkar inte fullt ut med nuvarande M3P. Det klarar det med nöd och näppe om det har 85-90% SOC och cell temp 40-45C eller nåt.
Hade hoppats på Panasonic istället för LG. Väldigt trist beslut av Tesla om det stämmer! Gillar inte alls LG-batterier. :(
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3814
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Hur mycket effekt behöver du?

Inlägg av AAKEE »

martinot skrev: 21 apr 2024 22:56
AAKEE skrev: 21 apr 2024 22:49
martinot skrev: 21 apr 2024 20:45
Gällande din fråga så hoppas jag på mellan 600-700 hk för nya M3 P.
Tesla har uppenbarligen bibehållit LG-batteriet till nya M3P. Det finns inte riktigt höjd för så höga effekter som det verkar, det batteriet orkar inte fullt ut med nuvarande M3P. Det klarar det med nöd och näppe om det har 85-90% SOC och cell temp 40-45C eller nåt.
Hade hoppats på Panasonic istället för LG. Väldigt trist beslut av Tesla om det stämmer! Gillar inte alls LG-batterier. :(
Certifieringen i EU är tydlig, tyvärr.


Man hade kunnat hoppas på mer än Panasonics pack som det har vart (403V).

Plaiden har 110 celler i serie, dvs 462V vid full laddning. Innebär att motorerna (byggda för 96S/403V) får den spänning de behöver för att leverera bra med power även när batteriet inte är fullt. Plaid levererar nästan full effekt ned till 20% (förutsatt att batteriet är varmt, men ändå).

De hade kunnat ha en pack med 110S, men ändå samma totala antal celler.

En annan lösning är en motor gjord för lägre spänning än 403V så att motorn skulle kunna leverera full effekt även utan att batteriet måste vara nästan fullt.
Enligt eivissa på TMC och tff-forum.de så är specen på motorn högre spänning vilket verkar konstigt. Antagligen bara just ett satt värde, men det hade vart jäkligt nice om man hade löst det så (och om LG isf klarat att leverera ström bara man låter spånningen droopa.)
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Skriv svar