Är bensin/diesel billig eller snabbladdningselen dyr?

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Joho
Teslaägare
Inlägg: 33
Blev medlem: 02 mar 2023 19:10

Re: Är bensin/diesel billig eller snabbladdningselen dyr?

Inlägg av Joho »

Verdi_ skrev: 22 apr 2024 12:37
Joho skrev: 22 apr 2024 12:13
Verdi_ skrev: 22 apr 2024 10:38
Love_O skrev: 22 apr 2024 10:22
Verdi_ skrev: 22 apr 2024 10:14
Köp en dieselbil då om ni vill men då måste ni tanka dyrt även i vardagen så den totala bränslekostnaden blir mycket dyrare. Räcker inte det?

Att ta en fossilbil när man ska köra långt är ju bra men det förutsätter ju att man har en fossilbil stående utifall... Det kostar ju ännu mer.
Med tanke på dagens elpriser så blir skillnaden mot vardagen inte så stor. Tar vi hybrid blir ju kalkylen ännu bättre ! Andrahandsvärdet är ju även det betydligt bättre. Tyvärr är det få som vill betala för min ID bil idag så sitter lite fast med skiten. Har åkt elbil i massor med år men nu tycker jag ekonomin i det är alldeles för dåligt och det här med laddare gör mig galen.
Skämtar du med mig? Dagens elpriser? De har legat klart under en krona länge nu och är nästan nere på nivåerna som var innan pandemin. Hur lyckas du ladda så dyrt att det går på ett ut mot en bensinbil?

Vet inte var du bor men det är ju dyrast i SE4 och här är utvecklingen där.
Jag vill absolut inte byta ut min elbil mot en bensin/diesel-bil, funderar mest på hur det kan vara lika billigt att långköra på bensin/diesel som på el.
Jag själv tror och hoppas att konkurrens kommer att pressa ner snabbladdningspriserna till lägre nivåer så att det blir en no-brainer för alla att alltid välja elbilen. Då slipper man också höra det eviga argumentet att det är lika "dyrt" att resa på el som diesel. Drivmedelskostnad för bilen, oavsett drivmedelstyp, har för mig alltid varit en relativt liten utgiftspost för en weekend/vecko-resa. Boende, mat o annat står ju oftast för en betydligt större del. Jag åker sällan till t.ex. Prag, tar ett glas vatten och vänder hem över en långhelg...
Men hur många har ett sånt val att göra? Kräver ju att man har en av varje.
Nej, jag menar inte att man ska ha en av varje. Det ska räcka med en bil, en elbil. Men har mer än en gång hört argumentet att det inte är nån idé att köpa elbil eftersom det är lika billigt att köra diesel/bensin. Det gäller ju för de flesta enbart på långresor där man måste betala för snabbladdning. Så bakom det argumentet gömmer ju sig ofta också skräcken att behöva stå en hel timme i laddkö. Eller ännu värre, att behöva installera två appar. Mardröm.
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1106
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Är bensin/diesel billig eller snabbladdningselen dyr?

Inlägg av Verdi_ »

Joho skrev: 22 apr 2024 13:03
Verdi_ skrev: 22 apr 2024 12:37
Joho skrev: 22 apr 2024 12:13
Verdi_ skrev: 22 apr 2024 10:38
Love_O skrev: 22 apr 2024 10:22


Med tanke på dagens elpriser så blir skillnaden mot vardagen inte så stor. Tar vi hybrid blir ju kalkylen ännu bättre ! Andrahandsvärdet är ju även det betydligt bättre. Tyvärr är det få som vill betala för min ID bil idag så sitter lite fast med skiten. Har åkt elbil i massor med år men nu tycker jag ekonomin i det är alldeles för dåligt och det här med laddare gör mig galen.
Skämtar du med mig? Dagens elpriser? De har legat klart under en krona länge nu och är nästan nere på nivåerna som var innan pandemin. Hur lyckas du ladda så dyrt att det går på ett ut mot en bensinbil?

Vet inte var du bor men det är ju dyrast i SE4 och här är utvecklingen där.
Jag vill absolut inte byta ut min elbil mot en bensin/diesel-bil, funderar mest på hur det kan vara lika billigt att långköra på bensin/diesel som på el.
Jag själv tror och hoppas att konkurrens kommer att pressa ner snabbladdningspriserna till lägre nivåer så att det blir en no-brainer för alla att alltid välja elbilen. Då slipper man också höra det eviga argumentet att det är lika "dyrt" att resa på el som diesel. Drivmedelskostnad för bilen, oavsett drivmedelstyp, har för mig alltid varit en relativt liten utgiftspost för en weekend/vecko-resa. Boende, mat o annat står ju oftast för en betydligt större del. Jag åker sällan till t.ex. Prag, tar ett glas vatten och vänder hem över en långhelg...
Men hur många har ett sånt val att göra? Kräver ju att man har en av varje.
Nej, jag menar inte att man ska ha en av varje. Det ska räcka med en bil, en elbil. Men har mer än en gång hört argumentet att det inte är nån idé att köpa elbil eftersom det är lika billigt att köra diesel/bensin. Det gäller ju för de flesta enbart på långresor där man måste betala för snabbladdning. Så bakom det argumentet gömmer ju sig ofta också skräcken att behöva stå en hel timme i laddkö. Eller ännu värre, att behöva installera två appar. Mardröm.
Men det är ju inte lika dyrt. De flesta ligger på 10-15% snabbladdning. Det slår inte så hårt som man kan tro. Även när du kör 100 mil så får du ju 30-40 mil med billig "hemma-el" först innan du behöver snabbladda. Med en fossilbil är det dyrt bränsle från första metern.

Att önska sig lägre priser för att kunna slå en fossilgubbe i huvudet med den upplysningen är inte så effektivt. Fossilgubben hittar bara en annan anledning till att det inte går att ha elbil "innan tekniken blivit mogen" eller vad som nu är populärt att hävda. Anledningen till att det inte spelar någon roll är för att fossilgubben struntar totalt i vad det egentligen kostar. Han vill inte ha en elbil. Punkt. Det handlar om känslor, inte fakta.

Vet inte hur det är med köandet. Har varit nära enligt bilen som meddelat att det är fullt på en SuC men sen när man svänger in så brukar det ändå finnas någon ledig. Fast vad vet jag efter 7 år, tre körningar till Spanien ToR och totalt över 20 tusen mil med Model S? :)

Dock skulle jag aldrig i livet få för mig att köra till fjällen när 08:orna har sportlov. Men det har mer med liftköer och boendekostnader att göra än med en enstaka laddkö.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3803
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Är bensin/diesel billig eller snabbladdningselen dyr?

Inlägg av AAKEE »

Elen på SuC har ju inte blivit dyrare egentligen på några år. Den har åkt upp och ned, men ungefär lika totalt.

Att bensin/diesel blivit billigare gör inte elen dyrare.

Det är precis som vanligt med statsmakternas styrmedel - det växlar fort då ogenomtänkta ideologier tillåts styra. Det var samma sak med dieselbilar - först var de guds räddning gör miljön, och ”alla borde ha en för miljöns skull” enligt politiken. Sedan blev det fult och dåligt och ingen ville ens ta i dem med tång.

Tesla började höja priset på SuC för ~ 2 år sedan (?)
Efterdet har det gått lite upp och ned men några stora förändringar har det inte vart annat än att följa elpriset?

Jag såg att några av SuC i norra Swe var dyrast i landet förra våren trots att elpriset var högt söderöver och man i princip slängde el på folk i norra Swe för att alls bli av med den.
Samtidigt är det kanske inte konstigt att en SuC som oftast är tom eller har en bil som laddar blir dyrare för kunden än de som oftast är fullbelagda.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
MY_piraya
Teslaägare
Inlägg: 278
Blev medlem: 07 feb 2023 09:42
Ort: Östergötland

Re: Är bensin/diesel billig eller snabbladdningselen dyr?

Inlägg av MY_piraya »

Verdi_ skrev: 22 apr 2024 13:02
MY_piraya skrev: 22 apr 2024 12:57

För mig handlar elbil om att jag slipper lägga 4-5 tusen i månaden på vardagspendlingen. Långresor är ganska sällsynta för mig.

Ofta är det bara en ren förskjutning av kostnaden, på en ny elbil är kostnaden värdeminskningen , på en "äldre" ICE är det drivmedel.
Varför gör du en jämförelse mellan en ny elbil och en gammal fossilbil?

Min Model S får jag nog lite drygt 300 tkr för numera. Det blir inte mycket till dieselkombi för de pengarna idag.
av samma årsmodell blir det nog en ganska bra kombi. en ren generalisering är att flertalet kör någon typ av finansiering på elbilen och den "äldre" dieseln är kontant.
MY 2023 RWD /Midnight Silver | Norrköping
RN1185456xx Beställd 6/2 | VIN 2023-03-27 | Upphämtning 22/5 | Hemleverans 24/5
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7608
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Är bensin/diesel billig eller snabbladdningselen dyr?

Inlägg av mikebike »

Verdi_ skrev: 22 apr 2024 12:37
Joho skrev: 22 apr 2024 12:13
Verdi_ skrev: 22 apr 2024 10:38
Love_O skrev: 22 apr 2024 10:22
Verdi_ skrev: 22 apr 2024 10:14
Köp en dieselbil då om ni vill men då måste ni tanka dyrt även i vardagen så den totala bränslekostnaden blir mycket dyrare. Räcker inte det?

Att ta en fossilbil när man ska köra långt är ju bra men det förutsätter ju att man har en fossilbil stående utifall... Det kostar ju ännu mer.
Med tanke på dagens elpriser så blir skillnaden mot vardagen inte så stor. Tar vi hybrid blir ju kalkylen ännu bättre ! Andrahandsvärdet är ju även det betydligt bättre. Tyvärr är det få som vill betala för min ID bil idag så sitter lite fast med skiten. Har åkt elbil i massor med år men nu tycker jag ekonomin i det är alldeles för dåligt och det här med laddare gör mig galen.
Skämtar du med mig? Dagens elpriser? De har legat klart under en krona länge nu och är nästan nere på nivåerna som var innan pandemin. Hur lyckas du ladda så dyrt att det går på ett ut mot en bensinbil?

Vet inte var du bor men det är ju dyrast i SE4 och här är utvecklingen där.
Jag vill absolut inte byta ut min elbil mot en bensin/diesel-bil, funderar mest på hur det kan vara lika billigt att långköra på bensin/diesel som på el.
Jag själv tror och hoppas att konkurrens kommer att pressa ner snabbladdningspriserna till lägre nivåer så att det blir en no-brainer för alla att alltid välja elbilen. Då slipper man också höra det eviga argumentet att det är lika "dyrt" att resa på el som diesel. Drivmedelskostnad för bilen, oavsett drivmedelstyp, har för mig alltid varit en relativt liten utgiftspost för en weekend/vecko-resa. Boende, mat o annat står ju oftast för en betydligt större del. Jag åker sällan till t.ex. Prag, tar ett glas vatten och vänder hem över en långhelg...

Men hur många har ett sånt val att göra? Kräver ju att man har en av varje.

För mig handlar elbil om att jag slipper lägga 4-5 tusen i månaden på vardagspendlingen. Långresor är ganska sällsynta för mig.
Och för mig är det precis tvärtom. Vardagspendlar på cykel och kan inte ladda hemma.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
GustavE
Inlägg: 170
Blev medlem: 27 mar 2022 18:18

Re: Är bensin/diesel billig eller snabbladdningselen dyr?

Inlägg av GustavE »

Väntar bara på att en viss forumsmedlem från en Göteborgsförort ska komma in i tråden och förklara för oss hur dyrt det är för stackars stationer för snabbladdning med snöröjning, gräsklippning, arrende mm.
Det denne medlem verkar glömma varje gång är att dom kostnaderna har en bensinmack också.
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1106
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Är bensin/diesel billig eller snabbladdningselen dyr?

Inlägg av Verdi_ »

MY_piraya skrev: 22 apr 2024 14:46
Verdi_ skrev: 22 apr 2024 13:02
MY_piraya skrev: 22 apr 2024 12:57

För mig handlar elbil om att jag slipper lägga 4-5 tusen i månaden på vardagspendlingen. Långresor är ganska sällsynta för mig.

Ofta är det bara en ren förskjutning av kostnaden, på en ny elbil är kostnaden värdeminskningen , på en "äldre" ICE är det drivmedel.
Varför gör du en jämförelse mellan en ny elbil och en gammal fossilbil?

Min Model S får jag nog lite drygt 300 tkr för numera. Det blir inte mycket till dieselkombi för de pengarna idag.
av samma årsmodell blir det nog en ganska bra kombi. en ren generalisering är att flertalet kör någon typ av finansiering på elbilen och den "äldre" dieseln är kontant.
Ja fast den måste vara väldigt mycket billigare för att det ska vara värt det. Kommer du ihåg 4-5 tusen i besparing på bränslet?
Elbilisten
Inlägg: 456
Blev medlem: 11 sep 2015 21:38

Re: Är bensin/diesel billig eller snabbladdningselen dyr?

Inlägg av Elbilisten »

På sikt finns det ingen anledning att tro att en laddstation med konkurrenter i närheten kan hålla högre marginaler än gårdagens bränslestationer. I dag sägs mackerna leva på mackor... samt korv, godis, solglasögon, glass osv. Så blir det kanske även på laddstationerna. De säljer energipåfyllning bara för att få presumtiva kunder att kliva ur bilen vid chokladreklamen och skylten om billig spolarvätska. När det kommer upp stora prisskyltar vid vägen på samma sätt som för flytande drivmedel kommer folk bli mer prismedvetna. "Men ojojoj, de tar ju 25 öre mer per kWh än på andra sidan vägen." Men redan i dag kan vi använda vår konsumentmakt och kolla priser. Nu börjar det också att bli många fler olika tillverkare av snabbladdare. Det borde ge iaf en viss prispress när man vill öppna en laddstation.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11603
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Är bensin/diesel billig eller snabbladdningselen dyr?

Inlägg av martinot »

Joho skrev: 22 apr 2024 10:00
Jag var ute på långresa förra veckan och laddade därför mestadels på snabbladdare. Ligger man och kör motorväg så smiter ju snittförbrukningen lätt upp emot 2kwh/mil (Tesla Model 3). Snitt-laddkostnaden på Tesla Superchargers låg mellan 5-6kr/kwh (inkl. laddförluster). Jag räknade nyss på drivmedel och fick en milkostnad på ganska precis 10kr/mil, vilket är bra för en bekväm resa i en elbil. Det märkliga är att man kan köra en modern diesel/bensinbil på liknande drivmedelskostnad/mil.

Hur kan det vara lika billigt att driva fram en bil på långresa på bensin/diesel som på el?

Kommer vi att på sikt att få ner elpriserna (inte troligt med ökat elbehov?) och snabbladdnings-"påslagen" (laddbolagens marginaler) till samma låga nivå som bensin och diesel (från pump) eller är det bara att gilla läget?

Jag har en ganska liten andel snabbladdning kontra hem/långsam-laddning (halva priset) så kanske inget att hetsa upp sig över.
Nej, det är inte märkligt.

Vi har minskat elproduktionen av tex. kärnkraft (hälften mot för ett par år sedan), och samtidigt så använder övriga samhället el i en allt större utsträckning. Inte minst till alla datacenters (Facebook, etc) och även att industrin elektrifieras allt mer.

Själv så tycker jag att det är väldigt skönt med energieffektiva elbilar som just M3 (har en själv) och Mini (den andra elbilen jag har)!

Då blir inte långresor dyrare än med vår bensinbil (ungefär samma milkostnad för vår bensinkombi), och dessutom är det i vardagen mycket billiga mil när man laddar hemma.

Finns många betydligt mer slösaktiga energiineffektiva elbilar som är mycket dyrare på långresa, både jämfört med Tesla M3 och mot en bensin/dieselbil. Var glad att du inte har en sådan! :D
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
SwedishAdvocate
Inlägg: 5503
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Är bensin/diesel billig eller snabbladdningselen dyr?

Inlägg av SwedishAdvocate »

Love_O skrev: 22 apr 2024 12:51
Verdi_ skrev: 22 apr 2024 11:26
Love_O skrev: 22 apr 2024 11:15
Verdi_ skrev: 22 apr 2024 10:41
Love_O skrev: 22 apr 2024 10:27


Med tanke på att bensin/ diesel kostar runt 17-19 kr (sen kan du dra av någon krona pga gratis medlemskap och rabatt) idag så är det rätt många som kvalar in på att komma ner i 10kr/milen. Kan ju kosta 11kr/milen också om det är så, blir ju betydligt bekvämare att slippa ladda.

Ingen dieselbil med riktig motor (=fler än 4 cylindrar) klarar det i praktiken. Men är du nöjd att knattra runt i en sån fyrcyl som låter som en traktor så visst. Men vad spelar det för roll? Elen hemma måste ju kostar 3-4 kronor per kWh för att det ska komma i närheten av vad en "snåldiesel" kostar per mil och det gör den ju inte på långa vägar.
Ja om du vill ha massor med hästar i en familjebil så visst. För mig räcker 200-300 alldeles utmärkt och gör sitt jobb. Vill jag leka tar jag Porschen.

Våran elräkning är dyrare detta år än tidigare iår och idag är elen svindyr (SE3) och alla kostnader måste räknas in.

Nej men jag vill ha ljud och gångkultur som inte är från helvetet. ;)

Vad elen kostar just idag spelar väl ingen som helst roll för din elkostnad totalt sett? Du håller på med tröttsam cherry picking.

Inte heller din elräkning spelar roll när det finns svart på vitt att elpriset är lägre i år än förra året. Du har väl gjort av med mer el då eller nåt?
Jag hör dig när det gäller ljud och gångkultur. Men dåligt ekonomiskt till vardags.

Elen idag spelar väldigt stor roll? Vi har timpris och skillnaden mot förra året är att det är få dagar med extremt lågt pris som drar ner medelvärdet.

Och min elräkning påverkar min kostnad. Det är ju såklart fakta för mig. Ligger i snitt totalt med alla avgifter runt 2 kr/kwh iår. Min ID4 har ett snitt på 2 kW/h mil över 2000 mil. Så visst hemma körningen blir ju billig men långt ifrån den extremt stora skillnaden som var för 2 år sedan mot fossil. Och det raset elbilarna har gjort sista halvåret har ju verkligen gjort att man sitter på svarte Petter nu. Tyvärr.

Det flesta elbilar nya har ju fått rejäla prissänkningar, till och med tesla hade varit en rejält dålig affär.
Skulle satsat på en hybrid istället.

Men vi kan konstatera att kostnaden för bilen spelar väldigt mycket in på hur du kör, ladda hemma med låst lågt elpris är bra. Elbil på mycket långresa är jämförbart med fossilbil förutom att i fossilbil behöver man inte fundera på vart laddplatser finns längs vägen och vid destination.
Som andra varit inne på – vad kommer hända med fossilpriserna framöver?... Tycker det känns som fossilpriserna har bottnat, och att det bara är en tidsfråga tills de stiger igen.

Sen med facit i hand verkar ju inte ID.4 varit bästa valet. Hade väl blivit bättre ekonomi med en Model Y/3, IONIQ 5, Kia EV6 eller BMW i4 istället – eller?...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
tsint
elbilist
Inlägg: 21
Blev medlem: 22 apr 2023 08:03

Re: Är bensin/diesel billig eller snabbladdningselen dyr?

Inlägg av tsint »

Snabbladdning är av någon anledning dyr i Sverige.

Jag har flera gånger funderat på varför är Tesla SuC i Danmark så mycket billigare än i Sverige. Danmark och SE4 har väl i praktiken nästan samma elpriser?

Kollar man priserna så kostar en kWh i Danmark mellan 2,05 och 2,25 DKR, alltså typ 3,00 - 3,40 SEK. (off-peak, medlem). I Sverige kostar en kWh väl drygt en krona mer, hur kommer det sig? Är det andra skatter på snabbladdning i Danmark? Dålig konkurrens i Sverige?
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7608
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Är bensin/diesel billig eller snabbladdningselen dyr?

Inlägg av mikebike »

Jag är nyss hemkommen från Mallorca. Det är hyfsat mycket elbilar och laddhybrider där. Lynk & Co var vanliga, troligen hyrbilar.
Nära hotellet fanns några laddstoloar och med hjälp av chargefinder kollade jag hur mycket det kostade att ladda där.
1.06€/kWh!

Jag kollade inte hur mycket fossila bränslen kostade, men historiskt har de varit billigare än hemma.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11603
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Är bensin/diesel billig eller snabbladdningselen dyr?

Inlägg av martinot »

Love_O skrev: 22 apr 2024 10:22
Verdi_ skrev: 22 apr 2024 10:14
Köp en dieselbil då om ni vill men då måste ni tanka dyrt även i vardagen så den totala bränslekostnaden blir mycket dyrare. Räcker inte det?

Att ta en fossilbil när man ska köra långt är ju bra men det förutsätter ju att man har en fossilbil stående utifall... Det kostar ju ännu mer.
Med tanke på dagens elpriser så blir skillnaden mot vardagen inte så stor. Tar vi hybrid blir ju kalkylen ännu bättre ! Andrahandsvärdet är ju även det betydligt bättre. Tyvärr är det få som vill betala för min ID bil idag så sitter lite fast med skiten. Har åkt elbil i massor med år men nu tycker jag ekonomin i det är alldeles för dåligt och det här med laddare gör mig galen.
Vår nyaste bil är en bensinhybrid, men skulle nog inte hålla med dig. Vi har en mycket lägre vardagskostnad för våra elbilar än vår bensinhybrid, och vi hade tidigare ren dieselbil som också har lägre kostnad än vår hybrid.

Hybrid; det bästa av två världar, eller kanske snarare det sämsta av två världar?

Det beror nog på.

Själv lutar jag åt det senaste för våra användningsfall. Föredrar nog ren el eller ren ICE för hur vi kör.

Men får ju se. Är ju två år kvar tills vi byter ut den.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11603
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Är bensin/diesel billig eller snabbladdningselen dyr?

Inlägg av martinot »

Love_O skrev: 22 apr 2024 11:15
Ja om du vill ha massor med hästar i en familjebil så visst. För mig räcker 200-300 alldeles utmärkt och gör sitt jobb. Vill jag leka tar jag Porschen.
Taycan?
Love_O skrev: 22 apr 2024 11:15
Våran elräkning är dyrare detta år än tidigare iår och idag är elen svindyr (SE3) och alla kostnader måste räknas in.
För oss så är det tvärt om.

Detta senaste vinterhavlåret (23-24) har varit helt OK, och mycket lägre i elpriser än de två föregående vinterhalvåren (21-22 och 22-23) som var extremt dyra.

Handlar el på Nordpool via Tibber och bor i SE3.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
SwedishAdvocate
Inlägg: 5503
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Är bensin/diesel billig eller snabbladdningselen dyr?

Inlägg av SwedishAdvocate »

Love_O skrev: 22 apr 2024 11:15
...] Våran elräkning är dyrare detta år än tidigare iår och idag är elen svindyr (SE3) och alla kostnader måste räknas in.
Kollat med ETC el? Är väl dessutom enda elbolaget i Sverige som investerar hela vinsten i förnybar elproduktion...

Den VDn lär ju inte ha ~17,4 miljoner kronor i lön heller som t.ex Anna Borg på Vattenfall...

https://etcel.se/
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Lerumsexpressen
Teslaägare
Inlägg: 764
Blev medlem: 12 feb 2022 22:58

Re: Är bensin/diesel billig eller snabbladdningselen dyr?

Inlägg av Lerumsexpressen »

tsint skrev: 22 apr 2024 15:53
Snabbladdning är av någon anledning dyr i Sverige.

Jag har flera gånger funderat på varför är Tesla SuC i Danmark så mycket billigare än i Sverige. Danmark och SE4 har väl i praktiken nästan samma elpriser?

Kollar man priserna så kostar en kWh i Danmark mellan 2,05 och 2,25 DKR, alltså typ 3,00 - 3,40 SEK. (off-peak, medlem). I Sverige kostar en kWh väl drygt en krona mer, hur kommer det sig? Är det andra skatter på snabbladdning i Danmark? Dålig konkurrens i Sverige?
"break even" för en normal snabbladdstation på 6 ladduttag på 150 kW/st ligger kring 8kr/kWh.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
tsint
elbilist
Inlägg: 21
Blev medlem: 22 apr 2023 08:03

Re: Är bensin/diesel billig eller snabbladdningselen dyr?

Inlägg av tsint »

Lerumsexpressen skrev: 22 apr 2024 18:06
"break even" för en normal snabbladdstation på 6 ladduttag på 150 kW/st ligger kring 8kr/kWh.
Damn, hur kan då tex Nima erbjuda 400 kW laddning för 4,50 per kWh?! De sysslar väl knappast med någon välgörenhet?
Användarvisningsbild
Lerumsexpressen
Teslaägare
Inlägg: 764
Blev medlem: 12 feb 2022 22:58

Re: Är bensin/diesel billig eller snabbladdningselen dyr?

Inlägg av Lerumsexpressen »

tsint skrev: 22 apr 2024 19:10
Lerumsexpressen skrev: 22 apr 2024 18:06
"break even" för en normal snabbladdstation på 6 ladduttag på 150 kW/st ligger kring 8kr/kWh.
Damn, hur kan då tex Nima erbjuda 400 kW laddning för 4,50 per kWh?! De sysslar väl knappast med någon välgörenhet?
De har fått bidrag för att bygga sina anläggningar och accepterar obefintlig lönsamhet. De hoppas på att laddvolymerna ska rädda dom.
Men DoU och overhead kostnader kommer knäcka dom.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Kave
elbilist
Inlägg: 14
Blev medlem: 16 dec 2021 18:23

Re: Är bensin/diesel billig eller snabbladdningselen dyr?

Inlägg av Kave »

För att svara på frågan i första inlägget, svenska kraftnät räknar med mer än dubblerad förbrukning av el till 2045, huvuddelen kärnkraft. Vad det gör på priset kan man räkna ut men billigare lär det inte bli på sikt.
Hur det kan vara liknande milkostnad på att ladda en elbil med el av huvudsak vattenkraft producerad i sverige som en fossilbil driven av olja från extremt långt ifrån med 70-80% lägre effektivitet förstår inte jag heller men det är väl tillgång och efterfrågan.
Love_O
Inlägg: 160
Blev medlem: 12 nov 2023 09:33

Re: Är bensin/diesel billig eller snabbladdningselen dyr?

Inlägg av Love_O »

SwedishAdvocate skrev: 22 apr 2024 15:44
Love_O skrev: 22 apr 2024 12:51
Verdi_ skrev: 22 apr 2024 11:26
Love_O skrev: 22 apr 2024 11:15
Verdi_ skrev: 22 apr 2024 10:41



Ingen dieselbil med riktig motor (=fler än 4 cylindrar) klarar det i praktiken. Men är du nöjd att knattra runt i en sån fyrcyl som låter som en traktor så visst. Men vad spelar det för roll? Elen hemma måste ju kostar 3-4 kronor per kWh för att det ska komma i närheten av vad en "snåldiesel" kostar per mil och det gör den ju inte på långa vägar.
Ja om du vill ha massor med hästar i en familjebil så visst. För mig räcker 200-300 alldeles utmärkt och gör sitt jobb. Vill jag leka tar jag Porschen.

Våran elräkning är dyrare detta år än tidigare iår och idag är elen svindyr (SE3) och alla kostnader måste räknas in.

Nej men jag vill ha ljud och gångkultur som inte är från helvetet. ;)

Vad elen kostar just idag spelar väl ingen som helst roll för din elkostnad totalt sett? Du håller på med tröttsam cherry picking.

Inte heller din elräkning spelar roll när det finns svart på vitt att elpriset är lägre i år än förra året. Du har väl gjort av med mer el då eller nåt?
Jag hör dig när det gäller ljud och gångkultur. Men dåligt ekonomiskt till vardags.

Elen idag spelar väldigt stor roll? Vi har timpris och skillnaden mot förra året är att det är få dagar med extremt lågt pris som drar ner medelvärdet.

Och min elräkning påverkar min kostnad. Det är ju såklart fakta för mig. Ligger i snitt totalt med alla avgifter runt 2 kr/kwh iår. Min ID4 har ett snitt på 2 kW/h mil över 2000 mil. Så visst hemma körningen blir ju billig men långt ifrån den extremt stora skillnaden som var för 2 år sedan mot fossil. Och det raset elbilarna har gjort sista halvåret har ju verkligen gjort att man sitter på svarte Petter nu. Tyvärr.

Det flesta elbilar nya har ju fått rejäla prissänkningar, till och med tesla hade varit en rejält dålig affär.
Skulle satsat på en hybrid istället.

Men vi kan konstatera att kostnaden för bilen spelar väldigt mycket in på hur du kör, ladda hemma med låst lågt elpris är bra. Elbil på mycket långresa är jämförbart med fossilbil förutom att i fossilbil behöver man inte fundera på vart laddplatser finns längs vägen och vid destination.
Som andra varit inne på – vad kommer hända med fossilpriserna framöver?... Tycker det känns som fossilpriserna har bottnat, och att det bara är en tidsfråga tills de stiger igen.

Sen med facit i hand verkar ju inte ID.4 varit bästa valet. Hade väl blivit bättre ekonomi med en Model Y/3, IONIQ 5, Kia EV6 eller BMW i4 istället – eller?...
Nej framtiden har vi ingen aning om. Precis som etanolbilarna 2010 eller när det var det förmånliga försvann där sen var det dieselns tur osv osv.

En Y hade nog varit lika illa. Kia och Hyundai hade jag aldrig velat ta och en I4 droppade i pris efter jag köpte min ID. Så misstänker värdetappet varit lika illa. Och värdetappet på en fossil kan i % vara högre men i rena pengar lägre såklart med ett lägre inköpspris och även större utbud.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11603
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Är bensin/diesel billig eller snabbladdningselen dyr?

Inlägg av martinot »

SwedishAdvocate skrev: 22 apr 2024 15:44
Love_O skrev: 22 apr 2024 12:51
Verdi_ skrev: 22 apr 2024 11:26
Love_O skrev: 22 apr 2024 11:15
Verdi_ skrev: 22 apr 2024 10:41



Ingen dieselbil med riktig motor (=fler än 4 cylindrar) klarar det i praktiken. Men är du nöjd att knattra runt i en sån fyrcyl som låter som en traktor så visst. Men vad spelar det för roll? Elen hemma måste ju kostar 3-4 kronor per kWh för att det ska komma i närheten av vad en "snåldiesel" kostar per mil och det gör den ju inte på långa vägar.
Ja om du vill ha massor med hästar i en familjebil så visst. För mig räcker 200-300 alldeles utmärkt och gör sitt jobb. Vill jag leka tar jag Porschen.

Våran elräkning är dyrare detta år än tidigare iår och idag är elen svindyr (SE3) och alla kostnader måste räknas in.

Nej men jag vill ha ljud och gångkultur som inte är från helvetet. ;)

Vad elen kostar just idag spelar väl ingen som helst roll för din elkostnad totalt sett? Du håller på med tröttsam cherry picking.

Inte heller din elräkning spelar roll när det finns svart på vitt att elpriset är lägre i år än förra året. Du har väl gjort av med mer el då eller nåt?
Jag hör dig när det gäller ljud och gångkultur. Men dåligt ekonomiskt till vardags.

Elen idag spelar väldigt stor roll? Vi har timpris och skillnaden mot förra året är att det är få dagar med extremt lågt pris som drar ner medelvärdet.

Och min elräkning påverkar min kostnad. Det är ju såklart fakta för mig. Ligger i snitt totalt med alla avgifter runt 2 kr/kwh iår. Min ID4 har ett snitt på 2 kW/h mil över 2000 mil. Så visst hemma körningen blir ju billig men långt ifrån den extremt stora skillnaden som var för 2 år sedan mot fossil. Och det raset elbilarna har gjort sista halvåret har ju verkligen gjort att man sitter på svarte Petter nu. Tyvärr.

Det flesta elbilar nya har ju fått rejäla prissänkningar, till och med tesla hade varit en rejält dålig affär.
Skulle satsat på en hybrid istället.

Men vi kan konstatera att kostnaden för bilen spelar väldigt mycket in på hur du kör, ladda hemma med låst lågt elpris är bra. Elbil på mycket långresa är jämförbart med fossilbil förutom att i fossilbil behöver man inte fundera på vart laddplatser finns längs vägen och vid destination.
Som andra varit inne på – vad kommer hända med fossilpriserna framöver?... Tycker det känns som fossilpriserna har bottnat, och att det bara är en tidsfråga tills de stiger igen.

Sen med facit i hand verkar ju inte ID.4 varit bästa valet. Hade väl blivit bättre ekonomi med en Model Y/3, IONIQ 5, Kia EV6 eller BMW i4 istället – eller?...
ID4 har ju dessutom, förutom kass mjukvara, haft sjukt hög förbrukning pga. en enormt ineffektiv drivlina. Verkligen ingen bra elbil att äga om man klagar på höga elkostnader.

Något lägre förbrukning med nya refreshen av ID4 där VW bytt till deras egna elmotor (istället för som tidigare en hyllprodukt från Continental). Men ändå inte i närheten av så låg som hos Tesla, Hyundai/KIA och BMW.
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Love_O
Inlägg: 160
Blev medlem: 12 nov 2023 09:33

Re: Är bensin/diesel billig eller snabbladdningselen dyr?

Inlägg av Love_O »

martinot skrev: 22 apr 2024 16:46
Love_O skrev: 22 apr 2024 10:22
Verdi_ skrev: 22 apr 2024 10:14
Köp en dieselbil då om ni vill men då måste ni tanka dyrt även i vardagen så den totala bränslekostnaden blir mycket dyrare. Räcker inte det?

Att ta en fossilbil när man ska köra långt är ju bra men det förutsätter ju att man har en fossilbil stående utifall... Det kostar ju ännu mer.
Med tanke på dagens elpriser så blir skillnaden mot vardagen inte så stor. Tar vi hybrid blir ju kalkylen ännu bättre ! Andrahandsvärdet är ju även det betydligt bättre. Tyvärr är det få som vill betala för min ID bil idag så sitter lite fast med skiten. Har åkt elbil i massor med år men nu tycker jag ekonomin i det är alldeles för dåligt och det här med laddare gör mig galen.
Vår nyaste bil är en bensinhybrid, men skulle nog inte hålla med dig. Vi har en mycket lägre vardagskostnad för våra elbilar än vår bensinhybrid, och vi hade tidigare ren dieselbil som också har lägre kostnad än vår hybrid.

Hybrid; det bästa av två världar, eller kanske snarare det sämsta av två världar?

Det beror nog på.

Själv lutar jag åt det senaste för våra användningsfall. Föredrar nog ren el eller ren ICE för hur vi kör.

Men får ju se. Är ju två år kvar tills vi byter ut den.
Precis som med elbil behöver man vara rätt aktiv för att köra effektivt. Mina två hybrider jag haft hade 0,25 respektive 0,4 i snittförbrukning efter 2500 mil. Sen plus el på det såklart.

Jag åker till vardags antingen väldigt kort ca 2 mil. Eller lite längre resor ca 30-60 mil. Så visst oftast går det kanon med elbilen men klart det stör när det är lite dåligt med laddkvaliten på laddarna. Har inte testat tesla då som säkert är det mest stabila.

Och på andra frågan, tyvärr ingen Taycan, det är en drömbil. Har en 996 911.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11603
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Är bensin/diesel billig eller snabbladdningselen dyr?

Inlägg av martinot »

Love_O skrev: 22 apr 2024 20:32
Precis som med elbil behöver man vara rätt aktiv för att köra effektivt. Mina två hybrider jag haft hade 0,25 respektive 0,4 i snittförbrukning efter 2500 mil. Sen plus el på det såklart.

Jag åker till vardags antingen väldigt kort ca 2 mil. Eller lite längre resor ca 30-60 mil. Så visst oftast går det kanon med elbilen men klart det stör när det är lite dåligt med laddkvaliten på laddarna. Har inte testat tesla då som säkert är det mest stabila.
Vår PEHV (BMW 530E Xdrive) har bara AC-laddning, och ingen DC-laddning. Så laddning på Tesla SuC skulle inte fungera. Men vissa nya PHEV skall ha DC-laddning (tror Mercedes senaste har det).

Dessutom är batteriet löjligt litet, så blir ju ingen poäng att använda på långresa. Nästan helt meningslöst IMO.

En annan nackdel med hybrid är ju att de är enormt ineffektiva:

Kör man på el så drar den mycket mer el än en ren elbil (speciellt på vintern är förbrukningen helt sjukt hög), och kör man på bensin så drar den mer soppa än en effektiv ren bensinare.

För oss är det verkligen ingen bra kombination. Som det sämsta av två världar för oss.

Sämre räckvidd och högre elförbrukning på el än vår elbil, och sämre räckvidd och högre förbrukning av fossiljuice än vår tidigare fossilare.

Jag kan förstå att PHEV kan fungera för andra användares kanske andra användningsmönster, men bara att för oss har det verkligen inte varit någon höjdare. Kan även förstå att elbilar inte passar absolut alla scenarion och för alla människor.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Aida
Inlägg: 963
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Är bensin/diesel billig eller snabbladdningselen dyr?

Inlägg av Aida »

Alltså det här är en sjukt befogad fråga som jag inte fattar… Om vi bara kollar på elkostnaden: vad kostar det i el att bygga borrtorn mitt i öknen eller ute på Nordsjön? Vad kostar borrarna att driva? Oljetankersen? Raffinaderierna (Preems ligger dessutom i Sverige). Tankbilarna? Bensinstationernas byggnation? Att driva bränslepumparna?

Sen tillkommer förtjänst i alla dessa steg…

Därefter tillkommer försäljningen av oljan - som mestadels skurkstater tjänar fruktansvärt mycket pengar på…

Och slutligen 75 % skatter…

Och ändå billigare/lika dyrt som att direkt ”pumpa” in elen i en elbil…

Jag fattar verkligen inte. Det går inte ihop för mig. Bara elen för alla steg i fossilprocessen borde göra det olönsamt jämfört med snabbladdning.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2249
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Är bensin/diesel billig eller snabbladdningselen dyr?

Inlägg av frippe »

Vet inte om jag tycker att snabbladdning är speciellt dyrt, inte om vi jämför med laddning i p-hus eller andra långsamladdande parkeringsytor. I Göteborg tar de t.ex. 5kr/kwh plus parkeringsavgift för AC-laddning upp till 22kW. Det är dyrt.
Model Y LR.
Model S70D
Skriv svar