Antal fel, ni som haft Palladium över ett år

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Antal fel, ni som haft palladium över ett år

Omröstningen varar till 21 jun 2024 12:06

Noll fel
4
21%
Någon enstaka mjukvarubugg som ej behövt åtgärd
0
Inga röster
Fel som ranger åtgärdat
4
21%
Verkstadsbesök x1
6
32%
Flera verkstadsbesök
5
26%
 
Antal röster: 19

Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1152
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Antal fel, ni som haft Palladium över ett år

Inlägg av bjornnilsson »

spacecoin skrev: 06 maj 2024 10:32
bjornnilsson skrev: 06 maj 2024 10:12
boreno skrev: 06 maj 2024 09:42
Vindrutan är sprucken, som vanligt på Model S. Ryds bilglas beställde fel ruta, tog 2 månader att få levererad - trots att jag ställde kontrollfråga vid 5 tillfällen för att vara säker på att det skulle bli rätt. Deras version av att "dubbelkolla" är tydligen att läsa samma information på skärmen två gånger... förhoppningsvis får jag rätt ruta denna vecka.
Så de beställde en HW3-ruta till din bil? Jag har fått vänta sedan årsskiftet pga samma problem med leverans av fel ruta. Fick min bytt för ett par veckor sedan.
Jag tror inte rutan har något att göra med HW3/HW4. Den utrustningen sitter ju innanför och byts inte med rutan. Det är väl snarare Palladium som har en annan ruta än Raven? Kanske tjockare eller andra mått.
Det sitter ett kretskort integrerat med framrutan uppe vid kameran där anslutningen skiljer sig mellan HW3 och HW4. Dvs olika rutor att beställa beroende på HW3 eller HW4.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6460
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Antal fel, ni som haft Palladium över ett år

Inlägg av spacecoin »

bjornnilsson skrev: 06 maj 2024 11:02
spacecoin skrev: 06 maj 2024 10:32
bjornnilsson skrev: 06 maj 2024 10:12
boreno skrev: 06 maj 2024 09:42
Vindrutan är sprucken, som vanligt på Model S. Ryds bilglas beställde fel ruta, tog 2 månader att få levererad - trots att jag ställde kontrollfråga vid 5 tillfällen för att vara säker på att det skulle bli rätt. Deras version av att "dubbelkolla" är tydligen att läsa samma information på skärmen två gånger... förhoppningsvis får jag rätt ruta denna vecka.
Så de beställde en HW3-ruta till din bil? Jag har fått vänta sedan årsskiftet pga samma problem med leverans av fel ruta. Fick min bytt för ett par veckor sedan.
Jag tror inte rutan har något att göra med HW3/HW4. Den utrustningen sitter ju innanför och byts inte med rutan. Det är väl snarare Palladium som har en annan ruta än Raven? Kanske tjockare eller andra mått.
Det sitter ett kretskort integrerat med framrutan uppe vid kameran där anslutningen skiljer sig mellan HW3 och HW4. Dvs olika rutor att beställa beroende på HW3 eller HW4.
Aha. På min Raven (MX) så plockade man loss det paketet och bytte rutan och klistrade tillbaka kamerahuset efteråt vad jag fattade, men det kanske är en annan konstruktion på Palladium eller MS? MX ruta går ju upp längre iofs.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3861
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Antal fel, ni som haft Palladium över ett år

Inlägg av AAKEE »

Jag vet inte om ni sett mina poster om bromsservice men jag blev lite bekymrad efter bara en vinter och 1900 mil.

Det är ingen felyttring som man skulle märka idag som en varning på displayen men mina bromsok har tagit en del stryk på en enda vinter. Jag skulle tro att vi inte har det värst här uppe, även om det saltas frisk här också numera.

Det hade redan börjat korrodera en hel del både fram och bak.
Fram var det pinnarna som bromsklossarna glider på. Troligen har de vart helt torra, rent stål utan skydd. Jag har smörjt med fett för bromsok (kör med Brembos eget) in dessa noga, vilket inte manualen säger.

Bak finns det mycket helt oskyddad aluminium som korroderar och det fastnar bromsdamm och skit i. Korrosionen har hunnit sprida sig en bra bit under lackerade ytor som bubblat upp. För nu har jag smort även dessa ytor med brembofett efter rengöring men planen är att rengöra igen och lackera med något värmetåligt.

Gjorde samma service på min M3P och jag kan inte minnas att det ens var i närheten av lika angripet. (Gjorde dock första efter ett halvår så jag kanske hann skydda ytor som var oskyddade i tid).

Jag kommer inte tordas vänta till nästa vår, utan måste nog göra det i höst med eftersom det såg så påverkat ut. Lite orolig och inte jättenöjd om det ska kunna vara en every day driven car.

Främre ok med en pinne orörd, två klara och en halvfärdig:
IMG_8750.jpeg
Bakre ok före rengöring:
IMG_8753.jpeg
Bakre ok efter rengöring (nästan klart): har putsat bort väldigt mycket korrosion, lite kvar samt bubblet under färgen synligt:
IMG_8755.jpeg

Mitt tips är att inte slarva med det, om man vill slippa problem eller att köpa nya ok senare.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1152
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Antal fel, ni som haft Palladium över ett år

Inlägg av bjornnilsson »

spacecoin skrev: 06 maj 2024 11:13
Aha. På min Raven (MX) så plockade man loss det paketet och bytte rutan och klistrade tillbaka kamerahuset efteråt vad jag fattade, men det kanske är en annan konstruktion på Palladium eller MS? MX ruta går ju upp längre iofs.
Jag gissar att det är en annan konstruktion på Palladium, men vet inte säkert. Jag blev själv förvånad över att höra att det levererades "hårdvara" tillsammans med rutan. Har bytt flera rutor på Pre-Palladium och inte hört talas om detta tidigare.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1152
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Antal fel, ni som haft Palladium över ett år

Inlägg av bjornnilsson »

Jag har lagat Yoken nu.

Före:
IMG_0210.jpeg
Efter:
IMG_0212.jpeg
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2200
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Antal fel, ni som haft Palladium över ett år

Inlägg av jpetters »

bjornnilsson skrev:
Jag har lagat Yoken nu.

Före:
IMG_0210.jpeg
Efter:
IMG_0212.jpeg
Snyggt, men nu rök väl garantin på hela bilen?! Bild
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6522
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Antal fel, ni som haft Palladium över ett år

Inlägg av Tars »

Gustafsson skrev:
2500 mil. Inga fel ännu bortsett från felmonterat dörrhandtag hö bak, fixades av ranger. Man kan anmärka på ett knak i inredningen th bak i bilen som jag inte lokaliserat än. Tror inte det kommer från dörren.
Inga fel på min 100D heller (18000 mil) senaste året men det fattas ännu 3v tills det gått ett år sedan jag hämtade palladium.
Knaket kommer från övre infästning på sätet. Fäll ner det och tejpa ett varv med eltejp runt öglan så försvinner det.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3861
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Antal fel, ni som haft Palladium över ett år

Inlägg av AAKEE »

Tars skrev: 16 maj 2024 22:19
Gustafsson skrev:
2500 mil. Inga fel ännu bortsett från felmonterat dörrhandtag hö bak, fixades av ranger. Man kan anmärka på ett knak i inredningen th bak i bilen som jag inte lokaliserat än. Tror inte det kommer från dörren.
Inga fel på min 100D heller (18000 mil) senaste året men det fattas ännu 3v tills det gått ett år sedan jag hämtade palladium.
Knaket kommer från övre infästning på sätet. Fäll ner det och tejpa ett varv med eltejp runt öglan så försvinner det.
Min började knaka för några veckor sedan, bägge sidor bak och även ett knak under unstrumentbrädan. (Bakom/under ratten någonstans). Det låter väldigt o-premium…
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6460
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Antal fel, ni som haft Palladium över ett år

Inlägg av spacecoin »

AAKEE skrev: 16 maj 2024 22:23
Tars skrev: 16 maj 2024 22:19
Gustafsson skrev:
2500 mil. Inga fel ännu bortsett från felmonterat dörrhandtag hö bak, fixades av ranger. Man kan anmärka på ett knak i inredningen th bak i bilen som jag inte lokaliserat än. Tror inte det kommer från dörren.
Inga fel på min 100D heller (18000 mil) senaste året men det fattas ännu 3v tills det gått ett år sedan jag hämtade palladium.
Knaket kommer från övre infästning på sätet. Fäll ner det och tejpa ett varv med eltejp runt öglan så försvinner det.
Min började knaka för några veckor sedan, bägge sidor bak och även ett knak under unstrumentbrädan. (Bakom/under ratten någonstans). Det låter väldigt o-premium…
In på service för garantiärenden. Min MX var inne en gång för ett skitirriterande ljud när man körde över minst ojämnhet som orsakades av ett clips i panelen vid vindrutan som var kasst eller behövde smörjas eller nått. Sedan kom en ranger ut och smörjde in Krytox mellan förarstol och mittkonsol. Sedan har det varit rätt ok i drygt ett år, knack knack.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5545
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Antal fel, ni som haft Palladium över ett år

Inlägg av Gustafsson »

AAKEE skrev: 16 maj 2024 22:23
Tars skrev: 16 maj 2024 22:19
Gustafsson skrev:
2500 mil. Inga fel ännu bortsett från felmonterat dörrhandtag hö bak, fixades av ranger. Man kan anmärka på ett knak i inredningen th bak i bilen som jag inte lokaliserat än. Tror inte det kommer från dörren.
Inga fel på min 100D heller (18000 mil) senaste året men det fattas ännu 3v tills det gått ett år sedan jag hämtade palladium.
Knaket kommer från övre infästning på sätet. Fäll ner det och tejpa ett varv med eltejp runt öglan så försvinner det.
Min började knaka för några veckor sedan, bägge sidor bak och även ett knak under unstrumentbrädan. (Bakom/under ratten någonstans). Det låter väldigt o-premium…
Plastramen som ligger bakom skärmen sitter väldigt löst fastsatt och skramlade i skarven /hörnet mellan den undre horisontella och den vertikala biten, kan kollas genom att trycka upp ett finger under skärmen, då tystnar det. Lade en liiten Klutt kontaktlim (aka apsnor) i skarven mellan dessa, nu tyst där.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8663
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Antal fel, ni som haft Palladium över ett år

Inlägg av Pontus »

Min är inne för att det började gnissla i vänster fram fjädring (gissar jag) efter byte till sommarhjul. Då passade jag på att be dom titta på förarstolen som börjar glappa i längsled märks när man kör över skarpa farthinder, plastbiten under displayen skramlar om man har den utfäld mot föraren, samt att den spårar väldigt när sommarhjulen kom på och det vanliga vibrerandet de första 2 km när bilen stått ett par timmar. Får se vad dom gjort när hämtar bilen, hoppas den är klar senare idag.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2200
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Antal fel, ni som haft Palladium över ett år

Inlägg av jpetters »

Pontus skrev:
Min är inne för att det började gnissla i vänster fram fjädring (gissar jag) efter byte till sommarhjul. Då passade jag på att be dom titta på förarstolen som börjar glappa i längsled märks när man kör över skarpa farthinder, plastbiten under displayen skramlar om man har den utfäld mot föraren, samt att den spårar väldigt när sommarhjulen kom på och det vanliga vibrerandet de första 2 km när bilen stått ett par timmar. Får se vad dom gjort när hämtar bilen, hoppas den är klar senare idag.
Jag hade ett liknande glapp i förarstolen och de bytte basen till stolen för någon vecka sedan.

Även min är väldigt spårkänslig efter att jag gjorde en 4-hjulsinställning i Low.
Men inte brytt mig om det då en går fint när det är mindre spårigt.
Hade samma fenomen efter 4-hjulsinställning i Low på min SP100D.
Däcken höll iaf fint på den efteråt.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8663
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Antal fel, ni som haft Palladium över ett år

Inlägg av Pontus »

Har även skavmärken på sömmen på förarstolen vilket kom väldigt tidigt och jag har på pekat detta har dock inga höga förhoppningar om att Tesla fixar detta.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3861
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Antal fel, ni som haft Palladium över ett år

Inlägg av AAKEE »

Pontus skrev: 17 maj 2024 09:37
och det vanliga vibrerandet de första 2 km när bilen stått ett par timmar.
För mig är det mycket mindre vibrationer, lite oklart om det kom (löstes) med uppdateringen i senhöstas. I vart fall känns startvibrationerna i princip inte alls.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Skriv svar