12V uttag bagage
Postat: 26 apr 2024 11:50
Jag inser nu att standardfunktionen 12V uttag i bagageutrymmet inte finns på min nya Model 3. Ofattbart. Hur gör andra som vill kunna använda en elektrisk kylväska i bagageutrymmet?
Tesla Är inget premiummärke. De är oftast billigast i klassen. Så du har helt fel förväntningar.Syntax skrev: ↑26 apr 2024 12:51Självklart vet jag att parkeringssensorer och rattspakar inte finns, men funktionerna uppnås ändå, fast på annat sätt/annan teknik, vad gäller parkeringshjälp på ett klart sämre sätt. Rattspakarna saknar jag inte. 12V utgick jag från var standard, tror inte jag sett en ny bil de senaste tjugo åren som inte haft 12V uttag i bagageutrymmet, i synnerhet inte dyrare sk premiumbilar.
Oavsett hur mycket en förlängningskabel syns eller ej så känns det ändå som en tattarlösning i en ny bil som på så många andra sätt är genomtänkt, komplett och modern.
Driva luftpumpen när man tagit bilen till stranden för att blåsa upp barnens gigantiska badleksaker, flamingos, delfiner, ringar, mattor mm
Fast skoda och kia utklassar ju Tesla på det mesta och är dyrare gällande motsvarande modeller.Syntax skrev: ↑26 apr 2024 21:54Haha har jag fel förväntningar när jag förväntar mig ett superbasic 12V uttag från en bil som kostar 660 000 kr? Knappast. Vilken Skoda eller sketen Kia som helst har ett 12V uttag i bagageutrymmet.
För folk i allmänhet är självklart en Tesla för 660 000 kr en premiumbil jämfört med basicbilar som alla franska bilar, Toyota, Nissan, Kia, Seat, m.fl.
Bra fråga. Aldrig använt det. Men kör inte billigaste möjliga bil så mina har dessa uttag.
Det har inte tagits bort något 12V i bagaget. Det har aldrig funnits på Model 3.Earplugged skrev: ↑27 apr 2024 10:03Även att det kanske inte används jättefrekvent så känns det dumsnålt att ta bort, man förväntar sig ett uttag...
Det har tyvärr aldrig någonsin funnits 12V-uttag i bagaget på någon M3, så det borde du nog sett när du provkörde bilen?
Aha, trodde det tidigare fanns och försvann med Highland, dock kan man nog tycka det borde finnas precis som det gör på de andra modellerna.SIR N skrev: ↑27 apr 2024 13:53Det har inte tagits bort något 12V i bagaget. Det har aldrig funnits på Model 3.Earplugged skrev: ↑27 apr 2024 10:03Även att det kanske inte används jättefrekvent så känns det dumsnålt att ta bort, man förväntar sig ett uttag...
Något som inte heller finns på Model 3 är 9 knapptryckningar innan man är iväg som det är på den Citroën hyrbil jag har just nu. Så jäkla dumt. Tur att det bara är nån vecka medans 3:an är på lagning...
Stämmer. Hade en av de första M3-modellerna som kom i Sverige (våren 2019), och det fanns inte heller då eller på någon senare modell jag ägt eller kört av M3 (har en 2021 just nu).Earplugged skrev: ↑27 apr 2024 16:21Aha, trodde det tidigare fanns och försvann med Highland, dock kan man nog tycka det borde finnas precis som det gör på de andra modellerna.
Tror snarare att det även försvinner från kupén, med tanke på varit Tesla är påväg.martinot skrev: ↑27 apr 2024 20:02Stämmer. Hade en av de första M3-modellerna som kom i Sverige (våren 2019), och det fanns inte heller då eller på någon senare modell jag ägt eller kört av M3 (har en 2021 just nu).Earplugged skrev: ↑27 apr 2024 16:21Aha, trodde det tidigare fanns och försvann med Highland, dock kan man nog tycka det borde finnas precis som det gör på de andra modellerna.
Däremot så håller jag 100% med om att det hade varit enormt trevligt om detta kunde införas på framtida modeller av M3. Hade gärna sett att detta kom.
En sketen billig Kia elbil? Nä tänkte inte på det…Syntax skrev: ↑26 apr 2024 21:54Haha har jag fel förväntningar när jag förväntar mig ett superbasic 12V uttag från en bil som kostar 660 000 kr? Knappast. Vilken Skoda eller sketen Kia som helst har ett 12V uttag i bagageutrymmet.
För folk i allmänhet är självklart en Tesla för 660 000 kr en premiumbil jämfört med basicbilar som alla franska bilar, Toyota, Nissan, Kia, Seat, m.fl.
Inget fel med att tjata allmänt mot/för Tesla (finns hundratals trådar om det), men denna tråd handlar om 12V uttag i bagaget. Kan vi inte hålla den till det?Airlift skrev: ↑28 apr 2024 10:28Om det sen är dragkrokslösningen, golvmattor, paneler, lack… bara en sån sak som att styra avbländning av speglar på tid, och inte ljussensor (budget!).
Eller att man satt infällda dörrhandtag, men ingen belysning för att hitta dem. Budget.
Sen förstår jag att folk som gjort ett kännbart hack i plånboken, eller sitter med en märkbar månadskostnad inte alls vill kännas vid detta för självkänslans skull är helt förståeligt.
3/Y har haft ett enda syfte; Budget. Det finns noll premium med model 3.
Change my mind.
martinot skrev: ↑28 apr 2024 11:40Inget fel med att tjata allmänt mot/för Tesla (finns hundratals trådar om det), men denna tråd handlar om 12V uttag i bagaget. Kan vi inte hålla den till det?Airlift skrev: ↑28 apr 2024 10:28Om det sen är dragkrokslösningen, golvmattor, paneler, lack… bara en sån sak som att styra avbländning av speglar på tid, och inte ljussensor (budget!).
Eller att man satt infällda dörrhandtag, men ingen belysning för att hitta dem. Budget.
Sen förstår jag att folk som gjort ett kännbart hack i plånboken, eller sitter med en märkbar månadskostnad inte alls vill kännas vid detta för självkänslans skull är helt förståeligt.
3/Y har haft ett enda syfte; Budget. Det finns noll premium med model 3.
Change my mind.
Jo Kia är en sketen Kia oavsett om den är eldriven eller något-annat-driven.Airlift skrev: ↑28 apr 2024 10:28En sketen billig Kia elbil? Nä tänkte inte på det…Syntax skrev: ↑26 apr 2024 21:54Haha har jag fel förväntningar när jag förväntar mig ett superbasic 12V uttag från en bil som kostar 660 000 kr? Knappast. Vilken Skoda eller sketen Kia som helst har ett 12V uttag i bagageutrymmet.
För folk i allmänhet är självklart en Tesla för 660 000 kr en premiumbil jämfört med basicbilar som alla franska bilar, Toyota, Nissan, Kia, Seat, m.fl.
Embrace att Tesla är en lågbudgetbil bara.
Om det sen är dragkrokslösningen, golvmattor, paneler, lack… bara en sån sak som att styra avbländning av speglar på tid, och inte ljussensor (budget!).
Eller att man satt infällda dörrhandtag, men ingen belysning för att hitta dem. Budget.
Sen förstår jag att folk som gjort ett kännbart hack i plånboken, eller sitter med en märkbar månadskostnad inte alls vill kännas vid detta för självkänslans skull är helt förståeligt.
3/Y har haft ett enda syfte; Budget. Det finns noll premium med model 3.
Change my mind.
Dubbelglas, läderklädsel, elektrisk baklucka, trådlös mobilladdning, ventilerade säten, alacantara-liknande dörrsidor, ramlösa dörrar, glastak, musikanläggning med många högtalare och subwoofer m.m. är långt ifrån absolut nödvändigt så det resonemanget faller fullständigt. Men det var ju inte det vi skulle diskutera här utan hur f-n man kan sälja en bil utan 12V uttag i bagageutrymmet. Men det är i och för sig ungefär lika k-rkat som att man inte kan få tonade rutor från fabrik. Hur som helst har jag ju valt denna bilen för att den totalt sett ändå var den bästa kompromissen, men man kan ju ändå få undra hur f-n de tänker...holden skrev: ↑27 apr 2024 10:1512V uttag i bakluckan är ju en bra grej, men Teslas hela filosofi går ut på att ta bort precis allt som inte är absolut nödvändigt för att spara kostnader. Därav är Tesla inte premium, priset reflekterar batteriteknik, mjukvara och drivlina i absolut framkant men resten av bilen är budget.