Sida 1 av 3

Bästa ”elkombin”?

Postat: 12 maj 2024 11:10
av P_EL
Behöver tips. Köpt tomt och ska bygga hus. Ett tvåårsprojekt med säkert ytterligare ett års efterdyningar. Har en Polestar 3 reserverad men känner att det kanske är dumt att köpa egen sprillans ny 1msek bil och ha som ”byggbil”. Kan ta ut en tjänstebil för 700-800tsek och tänker att det kanske är smartare att ha som byggbil kommande 3år. Tar gärna tips! Bilen får gärna vara rymlig för fyra vuxna och roligt att köra 8-)

Re: Bästa ”elkombin”?

Postat: 12 maj 2024 13:03
av SwedishAdvocate
P_EL skrev: 12 maj 2024 11:10
Behöver tips. Köpt tomt och ska bygga hus. Ett tvåårsprojekt med säkert ytterligare ett års efterdyningar. Har en Polestar 3 reserverad men känner att det kanske är dumt att köpa egen sprillans ny 1msek bil och ha som ”byggbil”. Kan ta ut en tjänstebil för 700-800tsek och tänker att det kanske är smartare att ha som byggbil kommande 3år. Tar gärna tips! Bilen får gärna vara rymlig för fyra vuxna och roligt att köra 8-)
Som jag ser det så finns det bara två.

VW ID.7 Tourer och BMW i5 Touring. Gissar att ID.7 Tourer kan kvala in i den där tjänstebilsbudgeten.

Taycan Sport Turismo är ju också en kombi. Men antar att den inte är aktuell... Den går väl fortfarande inte heller att utrusta med dragkrok...

Sen kanske det finns bilar från kinesiska tillverkare också. Men eftersom Kina dels är en diktatur, och dessutom även stöttar Diktator-Putin i det som han håller på med i Ukraina så avgränsar åtm. jag bort eventuella bilar från kinesiska tillverkare.

Re: Bästa ”elkombin”?

Postat: 12 maj 2024 13:28
av SwedishAdvocate
Tror elversioner av Opel Astra Tourer(?) och vad nu elkombiversionen av Peugeots 308 heter är på gång till den svenska marknaden, men än så länge finns det inga konfiguratorer på de svenska hemsidorna. Återförsäljarna kanske vet mer ifall nu en av de här skulle kunna vara aktuell...

Re: Bästa ”elkombin”?

Postat: 12 maj 2024 14:48
av cgullin
BMW i5 Touring är väl den bil jag skulle kolla mest på. Får dra mer än ID.7 vilket kan vara trevligt, man får plats 4 vuxna och jag gillar personligen BMWs köregenskaper. ID.7 med DCC är dock helt okej den också och har ett rymligare baksäte än BMW. BMW lider ju lite av att vara fossilbilsplattform. ID.7 börjar på 659 och i5 Touring på 779 (då med dragkrok).

Re: Bästa ”elkombin”?

Postat: 12 maj 2024 15:06
av OfarligTesla
Zeekr 001 är ju rätt bra värde för vad man får och är rymlig, så den hade jag kikat på om jag var du.

Re: Bästa ”elkombin”?

Postat: 12 maj 2024 15:29
av frippe
Är inte dragvikten betydligt viktigare för en ”byggbil”? Så slipper man ha bygggrejer inne i bilen.

Då finns kanske inte lika många alternativ kvar.

Re: Bästa ”elkombin”?

Postat: 12 maj 2024 15:39
av SwedishAdvocate
cgullin skrev: 12 maj 2024 14:48
BMW i5 Touring är väl den bil jag skulle kolla mest på. Får dra mer än ID.7 vilket kan vara trevligt, man får plats 4 vuxna och jag gillar personligen BMWs köregenskaper. ID.7 med DCC är dock helt okej den också och har ett rymligare baksäte än BMW. BMW lider ju lite av att vara fossilbilsplattform. ID.7 börjar på 659 och i5 Touring på 779 (då med dragkrok).
Tycker det verkar som i5 Touring har 1500 kg dragvikt medan ID.7 Tourer har 1200 kg. Men det var bara en snabb googling så kanske säkrast att dubbelkolla...

Re: Bästa ”elkombin”?

Postat: 12 maj 2024 16:03
av cgullin
SwedishAdvocate skrev: 12 maj 2024 15:39
cgullin skrev: 12 maj 2024 14:48
BMW i5 Touring är väl den bil jag skulle kolla mest på. Får dra mer än ID.7 vilket kan vara trevligt, man får plats 4 vuxna och jag gillar personligen BMWs köregenskaper. ID.7 med DCC är dock helt okej den också och har ett rymligare baksäte än BMW. BMW lider ju lite av att vara fossilbilsplattform. ID.7 börjar på 659 och i5 Touring på 779 (då med dragkrok).
Tycker det verkar som i5 Touring har 1500 kg dragvikt medan ID.7 Tourer har 1200 kg. Men det var bara en snabb googling så kanske säkrast att dubbelkolla...
Jag skrev ju att i5 får dra mer än ID7 vilket du också kom fram till :) Dock så är det endast 1000 kg i Sverige, det är GTX som kommer få dra 1200 kg. Transportstyrelsen räknar med 12% lutning medan resten av Europa räknar med 8% och då förlorar VW 200kg i Sverige. Så i5 får dra 500 kg mer än ID.7 när båda är RWD :)

Re: Bästa ”elkombin”?

Postat: 12 maj 2024 16:39
av Off Grid Byggaren
Nya långa ID Buzz är ju rymlig.

Re: Bästa ”elkombin”?

Postat: 12 maj 2024 17:11
av Collin87
cgullin skrev: 12 maj 2024 16:03
SwedishAdvocate skrev: 12 maj 2024 15:39
cgullin skrev: 12 maj 2024 14:48
BMW i5 Touring är väl den bil jag skulle kolla mest på. Får dra mer än ID.7 vilket kan vara trevligt, man får plats 4 vuxna och jag gillar personligen BMWs köregenskaper. ID.7 med DCC är dock helt okej den också och har ett rymligare baksäte än BMW. BMW lider ju lite av att vara fossilbilsplattform. ID.7 börjar på 659 och i5 Touring på 779 (då med dragkrok).
Tycker det verkar som i5 Touring har 1500 kg dragvikt medan ID.7 Tourer har 1200 kg. Men det var bara en snabb googling så kanske säkrast att dubbelkolla...
Jag skrev ju att i5 får dra mer än ID7 vilket du också kom fram till :) Dock så är det endast 1000 kg i Sverige, det är GTX som kommer få dra 1200 kg. Transportstyrelsen räknar med 12% lutning medan resten av Europa räknar med 8% och då förlorar VW 200kg i Sverige. Så i5 får dra 500 kg mer än ID.7 när båda är RWD :)
Fast 12% kommer ändras till 8%. Har själv sett dispensen på VWs intranät. Så rwd kommer vara 1200kg och GTX/AWD 1400kg.

Re: Bästa ”elkombin”?

Postat: 12 maj 2024 17:21
av SwedishAdvocate
cgullin skrev: 12 maj 2024 16:03
SwedishAdvocate skrev: 12 maj 2024 15:39
cgullin skrev: 12 maj 2024 14:48
BMW i5 Touring är väl den bil jag skulle kolla mest på. Får dra mer än ID.7 vilket kan vara trevligt, man får plats 4 vuxna och jag gillar personligen BMWs köregenskaper. ID.7 med DCC är dock helt okej den också och har ett rymligare baksäte än BMW. BMW lider ju lite av att vara fossilbilsplattform. ID.7 börjar på 659 och i5 Touring på 779 (då med dragkrok).
Tycker det verkar som i5 Touring har 1500 kg dragvikt medan ID.7 Tourer har 1200 kg. Men det var bara en snabb googling så kanske säkrast att dubbelkolla...
Jag skrev ju att i5 får dra mer än ID7 vilket du också kom fram till :) [...
Kanske lite otydligt gjort av mig att bygga vidare på ditt inlägg, men min avsikt var att även få in siffrorna i tråden. Och det verkar 'vi' ju tack vare Collin här ovan ha lyckats med nu... ;)

Re: Bästa ”elkombin”?

Postat: 12 maj 2024 18:50
av roffe_s
Ptjaa, här har Du nog en typisk vardagsfråga för många. Ska Du köra mycket tungt och bökigt material i bilen kan en äldre bensinkombi för en billig peng kanske funka som byggbil. Ska Du köra en ”finbil” är min absoluta rekommendation att Du, som många andra erfarit, skaffar Dig ett bra kåpsläp att köra material med. Ett 380 som inte är utbyggt över hjulhusen är riktigt imponerande lättdraget även med elbil och har en anständig totalvikt om ca 1 200 kg.

Så skulle i alla fall jag tänka :)

P3 är kalasfin, är det tjänstebil som gäller är Zeekr 001 Performance prisvärda, de har även helautomatiskt drag och (om jag minns rätt) två ton på kroken (kräver BE).

Men strategin med släpvagn lär ge Dig sinnesro och underlätta att hålla bilen fräsch, dessutom ge Dig fler alternativ. Mina 2p, lycka till med Ditt val :)

Re: Bästa ”elkombin”?

Postat: 12 maj 2024 20:30
av Dreas89
BMW i5 har kardantunnel. Värdelöst tyvärr. ID7 har jag höga förväntningar på!

Re: Bästa ”elkombin”?

Postat: 13 maj 2024 15:45
av jonasl
Ja, jag hade också satsat på ett släp, det var det första vi köpte när vi köpte hus. Ett obromsat förvisso men det kostade nästan inget att äga, tappade 3000-4000 kr i värde på 10 år, inga som helst underhållskostnader.

Alternativt en lagom rostig gammal avgasbil som jag kan misshandla bäst jag vill. Typ en Transporter med riktigt flak. Rullar antagligen inga längre sträckor ändå.

Re: Bästa ”elkombin”?

Postat: 14 maj 2024 15:21
av P_EL
Tack för inspel ovan. P3:an är nu avbokad. Lösningen ser ut att bli en Polestar 4 AWD som jag precis kan få in som tjänstebil, dock utan paket men svart och drag får plats. Dragvikt 2000kg gör att det funkar fint med släp när det behövs, ett trevlig baksäte för hemmaboende fullvuxna barn och en förmodat jäkligt rolig bil att köra där man slipper busskänslan i en SUV (har ju en model S idag). När det blir logistik kring husbygget är jag ändå själv i bilen och fäller baksätet om det behövs och får en helt ok "kombi".

Inte minst är det skönt att slippa behöva fundera på slitage/skrap pga bygget och den högst osäkra andrahandsmarknaden för elbilar som hade varit fallet med en privatägd P3...

Re: Bästa ”elkombin”?

Postat: 14 maj 2024 15:28
av HelectriC
Dreas89 skrev: 12 maj 2024 20:30
BMW i5 har kardantunnel. Värdelöst tyvärr. ID7 har jag höga förväntningar på!
Varför är det ett problem? Ofta du åker långt med tre bak?

Re: Bästa ”elkombin”?

Postat: 15 maj 2024 07:31
av Dreas89
HelectriC skrev: 14 maj 2024 15:28
Dreas89 skrev: 12 maj 2024 20:30
BMW i5 har kardantunnel. Värdelöst tyvärr. ID7 har jag höga förväntningar på!
Varför är det ett problem? Ofta du åker långt med tre bak?
Ja, kan inte ha mini i mitten :/

Re: Bästa ”elkombin”?

Postat: 15 maj 2024 08:08
av Fredrik j
Ett stort släp med kåpa samt BE så du kan fokusera på bruttovikt.

Re: Bästa ”elkombin”?

Postat: 15 maj 2024 10:47
av R_Edvinsson
HelectriC skrev: 14 maj 2024 15:28
Dreas89 skrev: 12 maj 2024 20:30
BMW i5 har kardantunnel. Värdelöst tyvärr. ID7 har jag höga förväntningar på!
Varför är det ett problem? Ofta du åker långt med tre bak?
Med vs utan kardantunnel bak är ju en enorm skillnad om man skall sitta där en stund.
I5 har dessutom en enorm klump på mittersta raden bak som tar allt för mycket plats för fötterna helt i onödan.

Re: Bästa ”elkombin”?

Postat: 15 maj 2024 12:13
av Verdi_
R_Edvinsson skrev: 15 maj 2024 10:47
HelectriC skrev: 14 maj 2024 15:28
Dreas89 skrev: 12 maj 2024 20:30
BMW i5 har kardantunnel. Värdelöst tyvärr. ID7 har jag höga förväntningar på!
Varför är det ett problem? Ofta du åker långt med tre bak?
Med vs utan kardantunnel bak är ju en enorm skillnad om man skall sitta där en stund.
I5 har dessutom en enorm klump på mittersta raden bak som tar allt för mycket plats för fötterna helt i onödan.
Vissa gör ju en kardantunnel med flit på elbilar "fotbrunn" så att man ska få en rimlig sitthöjd just för att man ska slippa fläka benen åt mitten till för att sitta bekvämt.

Re: Bästa ”elkombin”?

Postat: 15 maj 2024 13:21
av Lerumsexpressen
Som andra har svarat.
En finbil med krok och köp till ett bra släp.
Bra byggsläp är när den är bred och lång nog för alla typer av gips- och andra byggskivor.
Gärna med avtagbart lövgaller med heltäckande kapell.
Ta bort lövgaller vid plank och virkestransporter
Galler och kapell vid möbel, tippen och diverse transporter.

Re: Bästa ”elkombin”?

Postat: 15 maj 2024 13:26
av danny212

Re: Bästa ”elkombin”?

Postat: 15 maj 2024 13:30
av SwedishAdvocate
Verdi_ skrev: 15 maj 2024 12:13
R_Edvinsson skrev: 15 maj 2024 10:47
HelectriC skrev: 14 maj 2024 15:28
Dreas89 skrev: 12 maj 2024 20:30
BMW i5 har kardantunnel. Värdelöst tyvärr. ID7 har jag höga förväntningar på!
Varför är det ett problem? Ofta du åker långt med tre bak?
Med vs utan kardantunnel bak är ju en enorm skillnad om man skall sitta där en stund.
I5 har dessutom en enorm klump på mittersta raden bak som tar allt för mycket plats för fötterna helt i onödan.
Vissa gör ju en kardantunnel med flit på elbilar "fotbrunn" så att man ska få en rimlig sitthöjd just för att man ska slippa fläka benen åt mitten till för att sitta bekvämt.
Gissar att du tänker på Taycan och Audi E-tron GT här. Tror vidare att det är lite batterier i 'kardantunnlarna' på de bägge modellerna. Finns det fler än Porsche/Audi som har bilar med "fotbrunn"/topografiska batteripacket?

Re: Bästa ”elkombin”?

Postat: 15 maj 2024 15:06
av Maw
SwedishAdvocate skrev: 15 maj 2024 13:30
Verdi_ skrev: 15 maj 2024 12:13
R_Edvinsson skrev: 15 maj 2024 10:47
HelectriC skrev: 14 maj 2024 15:28
Dreas89 skrev: 12 maj 2024 20:30
BMW i5 har kardantunnel. Värdelöst tyvärr. ID7 har jag höga förväntningar på!
Varför är det ett problem? Ofta du åker långt med tre bak?
Med vs utan kardantunnel bak är ju en enorm skillnad om man skall sitta där en stund.
I5 har dessutom en enorm klump på mittersta raden bak som tar allt för mycket plats för fötterna helt i onödan.
Vissa gör ju en kardantunnel med flit på elbilar "fotbrunn" så att man ska få en rimlig sitthöjd just för att man ska slippa fläka benen åt mitten till för att sitta bekvämt.
Gissar att du tänker på Taycan och Audi E-tron GT här. Tror vidare att det är lite batterier i 'kardantunnlarna' på de bägge modellerna. Finns det fler än Porsche/Audi som har bilar med "fotbrunn"/topografiska batteripacket?
Polestar 2 tror jag har det. Förmodligen Volvo EX40/C40 också.

Re: Bästa ”elkombin”?

Postat: 15 maj 2024 15:16
av SwedishAdvocate