Sänkt ränta hos DNB
Postat: 16 maj 2024 15:33
Fick precis ett trevligt mail från DNB att räntan sänks med 0.25%. Så nu ligger den på 1.74 för mig 

Lån med restvärde på 250k efter 5 år.
Tack för info! Det blir rätt mycket billigare med så låg ränta om man slår till på en Y LR kontra M3 LR... 5.74% på den... ca 1000 kr dyrare...dhogborg skrev: ↑16 maj 2024 15:59Lån med restvärde på 250k efter 5 år.
Tyckte det var en bra nivå att utgå från när det är dags att ta beslut på om man ska köpa ut och behålla, eller sälja och byta. Förhoppningsvis finns ett litet övervärde mellan marknadspris och 250k som blir (del) av grundplåt till nästa bilbyte om man väljer att byta. Nypris var ca 650k.
Det beror på värdeminskningen om det i slutändan blir billigare, leasing är ju lite av en lottsedel.Frunken skrev: ↑16 maj 2024 17:14Tack för info! Det blir rätt mycket billigare med så låg ränta om man slår till på en Y LR kontra M3 LR... 5.74% på den... ca 1000 kr dyrare...dhogborg skrev: ↑16 maj 2024 15:59Lån med restvärde på 250k efter 5 år.
Tyckte det var en bra nivå att utgå från när det är dags att ta beslut på om man ska köpa ut och behålla, eller sälja och byta. Förhoppningsvis finns ett litet övervärde mellan marknadspris och 250k som blir (del) av grundplåt till nästa bilbyte om man väljer att byta. Nypris var ca 650k.
Ja, så är det. Beroende på värdeminskning så får man rätt mycket bil för pengarna med låga räntan. Nackdelen är väl att just Y kommer få en facelift... vad kommer det göra med restvärdet om 3-5 år?holden skrev: ↑16 maj 2024 17:19Det beror på värdeminskningen om det i slutändan blir billigare, leasing är ju lite av en lottsedel.Frunken skrev: ↑16 maj 2024 17:14Tack för info! Det blir rätt mycket billigare med så låg ränta om man slår till på en Y LR kontra M3 LR... 5.74% på den... ca 1000 kr dyrare...dhogborg skrev: ↑16 maj 2024 15:59Lån med restvärde på 250k efter 5 år.
Tyckte det var en bra nivå att utgå från när det är dags att ta beslut på om man ska köpa ut och behålla, eller sälja och byta. Förhoppningsvis finns ett litet övervärde mellan marknadspris och 250k som blir (del) av grundplåt till nästa bilbyte om man väljer att byta. Nypris var ca 650k.
Eller hur blir det med restvärdet när alla med vita MY vill byta bil samtidigt... då blir det slakt. Tror tyvärr att det här kommer visa sig bli ett uselt köpFrunken skrev: ↑16 maj 2024 17:31Ja, så är det. Beroende på värdeminskning så får man rätt mycket bil för pengarna med låga räntan. Nackdelen är väl att just Y kommer få en facelift... vad kommer det göra med restvärdet om 3-5 år?holden skrev: ↑16 maj 2024 17:19Det beror på värdeminskningen om det i slutändan blir billigare, leasing är ju lite av en lottsedel.Frunken skrev: ↑16 maj 2024 17:14Tack för info! Det blir rätt mycket billigare med så låg ränta om man slår till på en Y LR kontra M3 LR... 5.74% på den... ca 1000 kr dyrare...dhogborg skrev: ↑16 maj 2024 15:59Lån med restvärde på 250k efter 5 år.
Tyckte det var en bra nivå att utgå från när det är dags att ta beslut på om man ska köpa ut och behålla, eller sälja och byta. Förhoppningsvis finns ett litet övervärde mellan marknadspris och 250k som blir (del) av grundplåt till nästa bilbyte om man väljer att byta. Nypris var ca 650k.
Ingensoppa skrev: ↑16 maj 2024 19:39Eller hur blir det med restvärdet när alla med vita MY vill byta bil samtidigt... då blir det slakt. Tror tyvärr att det här kommer visa sig bli ett uselt köpFrunken skrev: ↑16 maj 2024 17:31Ja, så är det. Beroende på värdeminskning så får man rätt mycket bil för pengarna med låga räntan. Nackdelen är väl att just Y kommer få en facelift... vad kommer det göra med restvärdet om 3-5 år?holden skrev: ↑16 maj 2024 17:19Det beror på värdeminskningen om det i slutändan blir billigare, leasing är ju lite av en lottsedel.Frunken skrev: ↑16 maj 2024 17:14Tack för info! Det blir rätt mycket billigare med så låg ränta om man slår till på en Y LR kontra M3 LR... 5.74% på den... ca 1000 kr dyrare...dhogborg skrev: ↑16 maj 2024 15:59
Lån med restvärde på 250k efter 5 år.
Tyckte det var en bra nivå att utgå från när det är dags att ta beslut på om man ska köpa ut och behålla, eller sälja och byta. Förhoppningsvis finns ett litet övervärde mellan marknadspris och 250k som blir (del) av grundplåt till nästa bilbyte om man väljer att byta. Nypris var ca 650k.
Jag har liknande erfarenhet. Det är inte supertransparent...Arctic Drifter skrev: ↑17 maj 2024 08:15När jag signade, juni -22 gällde följande:
Styrränta 0,25 % - räntesats i kontrakt 1,95 % (påslag på 1,7 %)
14 maj gällde:
Styrränta 4,00 % - räntesats på avbetalning 6,15 % (påslag på 2,15 %)
Idag gäller:
Styrränta 3.75 % - räntesats på avbetalning 5,90 % (påslag på 2,15 %)
Ja, de tog i lite extra där när de började höja, exakt samma för mig. Jag har fått för mig att Santander inte höjde riktigt lika mycket. Men de tänker jag ändå inte anlita.Arctic Drifter skrev: ↑17 maj 2024 08:15När jag signade, juni -22 gällde följande:
Styrränta 0,25 % - räntesats i kontrakt 1,95 % (påslag på 1,7 %)
14 maj gällde:
Styrränta 4,00 % - räntesats på avbetalning 6,15 % (påslag på 2,15 %)
Idag gäller:
Styrränta 3.75 % - räntesats på avbetalning 5,90 % (påslag på 2,15 %)
Fast vit är den populäraste färgen..?Ingensoppa skrev: ↑16 maj 2024 19:39Eller hur blir det med restvärdet när alla med vita MY vill byta bil samtidigt... då blir det slakt. Tror tyvärr att det här kommer visa sig bli ett uselt köpFrunken skrev: ↑16 maj 2024 17:31Ja, så är det. Beroende på värdeminskning så får man rätt mycket bil för pengarna med låga räntan. Nackdelen är väl att just Y kommer få en facelift... vad kommer det göra med restvärdet om 3-5 år?holden skrev: ↑16 maj 2024 17:19Det beror på värdeminskningen om det i slutändan blir billigare, leasing är ju lite av en lottsedel.Frunken skrev: ↑16 maj 2024 17:14Tack för info! Det blir rätt mycket billigare med så låg ränta om man slår till på en Y LR kontra M3 LR... 5.74% på den... ca 1000 kr dyrare...dhogborg skrev: ↑16 maj 2024 15:59
Lån med restvärde på 250k efter 5 år.
Tyckte det var en bra nivå att utgå från när det är dags att ta beslut på om man ska köpa ut och behålla, eller sälja och byta. Förhoppningsvis finns ett litet övervärde mellan marknadspris och 250k som blir (del) av grundplåt till nästa bilbyte om man väljer att byta. Nypris var ca 650k.
Vad jag läst så är den vita den färg som har bäst kvalité?Jaegaern skrev: ↑17 maj 2024 09:25Fast vit är den populäraste färgen..?Ingensoppa skrev: ↑16 maj 2024 19:39Eller hur blir det med restvärdet när alla med vita MY vill byta bil samtidigt... då blir det slakt. Tror tyvärr att det här kommer visa sig bli ett uselt köp
Troligtvis är det så! Sen kanske det underlättar att det är en s.k. multi coated färg med fler lager än de andra alternativen? Men visst, vacker skulle jag inte säga
Multicoat är ju najs som ny men omöjlig att bättra på om det skulle behövas utan att det syns, eller så har jag i alla fall förstått det enligt andra trådar. Den sämsta färgen anses allmänt vara svart men också enklast att åtgärda, passar mig bra eftersom jag inte ägnat fem minuter åt bilvård de senaste tio åren.Frunken skrev: ↑17 maj 2024 10:41Troligtvis är det så! Sen kanske det underlättar att det är en s.k. multi coated färg med fler lager än de andra alternativen? Men visst, vacker skulle jag inte säga
Dock är jag tveksam till någon annan än svart av alternativen… bara sett Quicksilver som hastigast så svårt att säga om den är bra… den röda färgen för MY är ju inte lika snygg som den ultra röda… men det kanske bara är jag![]()