Detta gjorde mig glad, hoppas Kia och Hyundai kan fixa enpedalskörning och att bilen kommer ihåg inställningarna även på äldre bilar med mjukvaran (trådlöst Carplay/AA kräver tydligen hårdvara):
"Med Kia EV3 introducerar Kia också trådlöst Apple CarPlay och Android Auto. Ett annat uppskattat tillskott är att EV3 också får äkta enpedalskörning i tre steg. Nu stannar bilen helt och hållet när föraren släpper accelerationspedal. Kia har också löst irritationsmomentet med att deras elbilar tidigare inte kommit ihåg bilens regenereringsläge när föraren bytt färdriktning eller har lämnat bilen. Äntligen!"
Detta gjorde mig glad, hoppas Kia och Hyundai kan fixa enpedalskörning och att bilen kommer ihåg inställningarna även på äldre bilar med mjukvaran (trådlöst Carplay/AA kräver tydligen hårdvara):
"Med Kia EV3 introducerar Kia också trådlöst Apple CarPlay och Android Auto. Ett annat uppskattat tillskott är att EV3 också får äkta enpedalskörning i tre steg. Nu stannar bilen helt och hållet när föraren släpper accelerationspedal. Kia har också löst irritationsmomentet med att deras elbilar tidigare inte kommit ihåg bilens regenereringsläge när föraren bytt färdriktning eller har lämnat bilen. Äntligen!"
Vem blir glad av ett batteri på 81,4 kWh som laddas i 128kW?
Detta gjorde mig glad, hoppas Kia och Hyundai kan fixa enpedalskörning och att bilen kommer ihåg inställningarna även på äldre bilar med mjukvaran (trådlöst Carplay/AA kräver tydligen hårdvara):
"Med Kia EV3 introducerar Kia också trådlöst Apple CarPlay och Android Auto. Ett annat uppskattat tillskott är att EV3 också får äkta enpedalskörning i tre steg. Nu stannar bilen helt och hållet när föraren släpper accelerationspedal. Kia har också löst irritationsmomentet med att deras elbilar tidigare inte kommit ihåg bilens regenereringsläge när föraren bytt färdriktning eller har lämnat bilen. Äntligen!"
Vem blir glad av ett batteri på 81,4 kWh som laddas i 128kW?
Jag? Majoriteten kör bara runt tusen mil och snabbladdar nästan aldrig. Ni som kör som en taxi dvs 3000 eller mer är undantaget.
Detta gjorde mig glad, hoppas Kia och Hyundai kan fixa enpedalskörning och att bilen kommer ihåg inställningarna även på äldre bilar med mjukvaran (trådlöst Carplay/AA kräver tydligen hårdvara):
"Med Kia EV3 introducerar Kia också trådlöst Apple CarPlay och Android Auto. Ett annat uppskattat tillskott är att EV3 också får äkta enpedalskörning i tre steg. Nu stannar bilen helt och hållet när föraren släpper accelerationspedal. Kia har också löst irritationsmomentet med att deras elbilar tidigare inte kommit ihåg bilens regenereringsläge när föraren bytt färdriktning eller har lämnat bilen. Äntligen!"
Vem blir glad av ett batteri på 81,4 kWh som laddas i 128kW?
Jag? Majoriteten kör bara runt tusen mil och snabbladdar nästan aldrig. Ni som kör som en taxi dvs 3000 eller mer är undantaget.
Nej jag kör inte 3000mil men kör ibland 225 mil på 2 dagar och tycker inte att 128kW duger 2024 för att 128kW är max laddhastighet vad blir snitthastigheten?
Detta gjorde mig glad, hoppas Kia och Hyundai kan fixa enpedalskörning och att bilen kommer ihåg inställningarna även på äldre bilar med mjukvaran (trådlöst Carplay/AA kräver tydligen hårdvara):
"Med Kia EV3 introducerar Kia också trådlöst Apple CarPlay och Android Auto. Ett annat uppskattat tillskott är att EV3 också får äkta enpedalskörning i tre steg. Nu stannar bilen helt och hållet när föraren släpper accelerationspedal. Kia har också löst irritationsmomentet med att deras elbilar tidigare inte kommit ihåg bilens regenereringsläge när föraren bytt färdriktning eller har lämnat bilen. Äntligen!"
Vem blir glad av ett batteri på 81,4 kWh som laddas i 128kW?
Jag? Majoriteten kör bara runt tusen mil och snabbladdar nästan aldrig. Ni som kör som en taxi dvs 3000 eller mer är undantaget.
Nej jag kör inte 3000mil men kör ibland 225 mil på 2 dagar och tycker inte att 128kW duger 2024 för att 128kW är max laddhastighet vad blir snitthastigheten?
Håller med om att 128kW är oväntat snålt tilltaget och känns spontant om att det vore en 800v bil som är begränsad att ladda på 400v.
Denna bilstorleken är dock inte en typisk ”100mil om dagen bil” och har de laddkurva mer lik EV9 än EV6 så kan den säkert ladda där uppe mot Max hela vägen till 80%, och stämmer tiden de angett ger det 114kWh i snitt för 10-80.
Re: Kia EV3
Postat: 23 maj 2024 21:50
av Electron
Oj det var tråkigt med bara 128kW. Annars ser den mycket lovande ut.
Detta gjorde mig glad, hoppas Kia och Hyundai kan fixa enpedalskörning och att bilen kommer ihåg inställningarna även på äldre bilar med mjukvaran (trådlöst Carplay/AA kräver tydligen hårdvara):
"Med Kia EV3 introducerar Kia också trådlöst Apple CarPlay och Android Auto. Ett annat uppskattat tillskott är att EV3 också får äkta enpedalskörning i tre steg. Nu stannar bilen helt och hållet när föraren släpper accelerationspedal. Kia har också löst irritationsmomentet med att deras elbilar tidigare inte kommit ihåg bilens regenereringsläge när föraren bytt färdriktning eller har lämnat bilen. Äntligen!"
Vem blir glad av ett batteri på 81,4 kWh som laddas i 128kW?
Jag? Majoriteten kör bara runt tusen mil och snabbladdar nästan aldrig. Ni som kör som en taxi dvs 3000 eller mer är undantaget.
Nej jag kör inte 3000mil men kör ibland 225 mil på 2 dagar och tycker inte att 128kW duger 2024 för att 128kW är max laddhastighet vad blir snitthastigheten?
Bllr väl inte många minuter extra...
Re: Kia EV3
Postat: 24 maj 2024 06:06
av OvePaHornet
KIA menar att laddkurvan ska vara riktigt platt, att 128 kW därför ska räcka gott och väl (det är ändå en ’billig’ bil, så man kanske inte kan förvänta sig extrem prestanda). Man väljer dessutom att trycka på att det är en ”långfärdsbil”, trots ”låga” 128 kW. Så vi kan ju hoppas att man håller vad man (halvt) lovar
Det jag är nyfiken på är helljuset. EV6, trots dem värre/starkare matrix-ljusen, är ett skämt för en modern bil. Har tyvärr inte testat EV9 i ordentligt mörker, men vad jag kunnat läsa mig till så är den bättre. Förhoppningsvis är även EV3 bättre än EV6
Priset kommer att bli avgörande…
Re: Kia EV3
Postat: 24 maj 2024 06:12
av Daven
Peter Esse (youtuber) sa i sitt klipp att den har en genomsnittlig laddhastighet på 115kw tror jag det var, 10-80%. Vilket inte alls är dåligt
Detta gjorde mig glad, hoppas Kia och Hyundai kan fixa enpedalskörning och att bilen kommer ihåg inställningarna även på äldre bilar med mjukvaran (trådlöst Carplay/AA kräver tydligen hårdvara):
"Med Kia EV3 introducerar Kia också trådlöst Apple CarPlay och Android Auto. Ett annat uppskattat tillskott är att EV3 också får äkta enpedalskörning i tre steg. Nu stannar bilen helt och hållet när föraren släpper accelerationspedal. Kia har också löst irritationsmomentet med att deras elbilar tidigare inte kommit ihåg bilens regenereringsläge när föraren bytt färdriktning eller har lämnat bilen. Äntligen!"
Vem blir glad av ett batteri på 81,4 kWh som laddas i 128kW?
Jag? Majoriteten kör bara runt tusen mil och snabbladdar nästan aldrig. Ni som kör som en taxi dvs 3000 eller mer är undantaget.
Kör du så lite så är nog det lilla batteriet bättre för dig
EV3 Long Range kommer att erbjuda en imponerande räckvidd på upp till 600 km enligt WLTP. När det är dags för att ladda batteriet kan bilen snabbladdas, från 10 till 80 procent ned till 31 minuter.
Peak-kW är ju inte allt, det visar ju Tesla. Lyckas jag gå från 10-80 med MYP'en på 31 minuter så har det varit en extremt bra laddsession. Vad snittar MY enligt tester, 124 kW?
Räknar jag på 31 minuter för EV3 LR så får jag det till 110,3 kW i snitt.
EV3 Long Range kommer att erbjuda en imponerande räckvidd på upp till 600 km enligt WLTP. När det är dags för att ladda batteriet kan bilen snabbladdas, från 10 till 80 procent ned till 31 minuter.
Peak-kW är ju inte allt, det visar ju Tesla. Lyckas jag gå från 10-80 med MYP'en på 31 minuter så har det varit en extremt bra laddsession. Vad snittar MY enligt tester, 124 kW?
Räknar jag på 31 minuter för EV3 LR så får jag det till 110,3 kW i snitt.
Jo de känns faktiskt som snitt effekt mellan 10-80% är mer rättvist och viktigare än peak även om de är lite coolt med en hög peak.
EV3 Long Range kommer att erbjuda en imponerande räckvidd på upp till 600 km enligt WLTP. När det är dags för att ladda batteriet kan bilen snabbladdas, från 10 till 80 procent ned till 31 minuter.
Peak-kW är ju inte allt, det visar ju Tesla. Lyckas jag gå från 10-80 med MYP'en på 31 minuter så har det varit en extremt bra laddsession. Vad snittar MY enligt tester, 124 kW?
Räknar jag på 31 minuter för EV3 LR så får jag det till 110,3 kW i snitt.
Tesla är inte designade för att ladda 10-80 utan mer 10-50 och stanna stup i kvarten.
Både EV9 och nu EV3 verkar vara ett annat tänk än vad Kia haft innan också, mer likt E-tron och den typen av helt platt laddkurva.
EV3 Long Range kommer att erbjuda en imponerande räckvidd på upp till 600 km enligt WLTP. När det är dags för att ladda batteriet kan bilen snabbladdas, från 10 till 80 procent ned till 31 minuter.
Peak-kW är ju inte allt, det visar ju Tesla. Lyckas jag gå från 10-80 med MYP'en på 31 minuter så har det varit en extremt bra laddsession. Vad snittar MY enligt tester, 124 kW?
Räknar jag på 31 minuter för EV3 LR så får jag det till 110,3 kW i snitt.
Jo de känns faktiskt som snitt effekt mellan 10-80% är mer rättvist och viktigare än peak även om de är lite coolt med en hög peak.
Det beror ju lite på hur man kör också. Vill man ha många korta stopp för att nyttja peak-effekten på en spetsig laddkurva typ Tesla, eller vill man stanna lite längre när man ändå laddar och ändå ha bra effekt hela laddsessionen som i Kia/Hyundai?
För min del har jag hellre det senare. Ett plus är också att det spelar mindre roll att optimera för laddtid. Med min model 3 LR började det kännas ovärt att ladda efter ca 60-65%, med min Ioniq 5 är det först efter 82% som effekten blir under 100kw.
Re: Kia EV3
Postat: 24 maj 2024 10:11
av Niklas Z
Det beror ju på vad man har för körmönster och vilken förbrukning bilen har, samt hur tätt snabbladdstationerna ligger i området där man kör. Jag tycker min bil har en alldeles utmärkt laddkurva, för mina behov. Bilen är en Model 3 Long Range med det ursprungliga Panasonicbatteriet, dvs den Model 3 med bäst laddkurva. Jag åker nästan bara långfärd på sommarhalvåret, och då passar laddkurvan väldigt bra. Ett exempel. I slutet av mars åkte jag från Uppsala till Rostock i Tyskland. Första laddstoppet gjordes i Gränna, då vi ville gå på toa. Eftersom bilen laddar så snabbt vid låg SoC hade vi fyllt på tillräckligt för att fortsätta till Markaryd när vi gjort vårt toabesök. I Markaryd åt vi lunch, på Rasta. Med andra ord inget lyxställe, utan en relativt kort lunch, men tillräckligt för att bilen skulle få ström nog för den återstående sträckan till Rostock.
För min del så stannar jag endera kort vid låg SoC, som vid Gränna i exemplet ovan, eller lite längre, som vid Markaryd. Då passar det perfekt med en laddkurva som ligger på 250 kW upp till cirka 25-30 % och sedan faller ganska lugnt och fint.
Re: Kia EV3
Postat: 24 maj 2024 10:42
av Arctic Drifter
Vår senaste tripp på 100 mil så stannade jag 7 ggr, man känner sig ju som ett freak!
Men jag gick på det jag bedömde vara snabbast. Rulla in med runt 10-15 % SOC och sticka vid 50 % SOC. Vi har ju fått en del laddare i Norrland nu så detta sätt funkar ju även om man enbart kör Teslas laddnätverk.
EV3 Long Range kommer att erbjuda en imponerande räckvidd på upp till 600 km enligt WLTP. När det är dags för att ladda batteriet kan bilen snabbladdas, från 10 till 80 procent ned till 31 minuter.
Peak-kW är ju inte allt, det visar ju Tesla. Lyckas jag gå från 10-80 med MYP'en på 31 minuter så har det varit en extremt bra laddsession. Vad snittar MY enligt tester, 124 kW?
Räknar jag på 31 minuter för EV3 LR så får jag det till 110,3 kW i snitt.
Jo de känns faktiskt som snitt effekt mellan 10-80% är mer rättvist och viktigare än peak även om de är lite coolt med en hög peak.
Det beror ju lite på hur man kör också. Vill man ha många korta stopp för att nyttja peak-effekten på en spetsig laddkurva typ Tesla, eller vill man stanna lite längre när man ändå laddar och ändå ha bra effekt hela laddsessionen som i Kia/Hyundai?
För min del har jag hellre det senare. Ett plus är också att det spelar mindre roll att optimera för laddtid. Med min model 3 LR började det kännas ovärt att ladda efter ca 60-65%, med min Ioniq 5 är det först efter 82% som effekten blir under 100kw.
Sorry de där inlägget skulle jag inte gjort, nu hamnar tråden helt off topic..
Man ja about vi har alla olika preferenser, men tycker de där med 10-80% har blivit lite standard och de är ju lättare att jämföra om man har ett standard sätt att jämföra..
Men ja vi ska kanske försöka lämna denna generella detalj fråga och återgå till ev3.
Men ja vi ska kanske försöka lämna denna generella detalj fråga och återgå till ev3.
Bra initiativ, jag tror den kan bli en hit om priset landar rätt.
Jämförelse mellan Kia Niro EL och Model 3 i antal registrerade bilar i landet:
Så deras E-niro som lanserades ungefär samtidigt som Model 3 har sålt rätt bra och gått förbi Model 3, trots att Highland släppts.
Rent privat så är de flesta av mina kollegor bekanta med Excel och där tror jag de flesta skulle gå på en Tesla. Däremot har jag många bekanta utanför arbetet som inte är bekanta med excel och där tror jag de flesta hellre skulle köpa en EV3 än en Model 3.
Att ha ett väl utbyggt återförsäljarnät och uppfattas som en etablerad bilförsäljare tror jag gynnar Kia i det här fallet.
Kan de landa på < 450k för en basutrustad EV3 tror jag den kommer sälja bra!
Re: Kia EV3
Postat: 24 maj 2024 17:18
av Electron
Ok, när jag laddar min M3-21 så kommer den som bäst upp i 250 kW under en kort period. Sedan sjunker laddkurvan. Så om EV3 kan hålla jämnt som ni säger så låter det kanon.
Den har väl förvärmning av batteriet?
Luftvärmepump också?
Tycker EV3 ser snygg ut.
Re: Kia EV3
Postat: 11 sep 2024 18:57
av Sportbilsentusiasten
Lovande
Re: Kia EV3
Postat: 14 nov 2024 17:59
av mussla
Jag såg precis Peter Esses titt på EV3. Jag tror att det kommer bli en storsäljare. Rätt billig i ett grundutförande som ändå är ok. Kanske hade jag köpt en sån i stället för min Y om den funnits då. Hade sparat 200kkr på det och den skulle ha fyllt mina pendlingsbehov.
Re: Kia EV3
Postat: 14 nov 2024 21:06
av GustavE
En nackdel med Kia och alla andra utom Tesla (servicefri) och Volkswagen (2 år och fria mil) är det eviga servandet. Kanske inte berör dom som knappt kör något med sina bilar. Men om man som jag kör lite mil så blir det främst jobbigt men kostar även en massa pengar.
En nackdel med Kia och alla andra utom Tesla (servicefri) och Volkswagen (2 år och fria mil) är det eviga servandet. Kanske inte berör dom som knappt kör något med sina bilar. Men om man som jag kör lite mil så blir det främst jobbigt men kostar även en massa pengar.
Men om du menar att du kör många mil måste det väl ändå vara en trygghet att få bilen kontrollerad till och från? I synnerhet med ett bilmärke som är känt för brister i sina kvalitetskontroller.
Man kan ju tycka vad man vill om service och besiktning, men jag har då inte den uppfattningen att folk i allmänhet skulle bry sig om ett fordon är funktionsdugligt om det inte fanns obligatoriska/tvingande kontroller. Och jag skulle känna mig betydligt mycket otryggare på vägen om man plockade bort dessa kontroller helt.
En nackdel med Kia och alla andra utom Tesla (servicefri) och Volkswagen (2 år och fria mil) är det eviga servandet. Kanske inte berör dom som knappt kör något med sina bilar. Men om man som jag kör lite mil så blir det främst jobbigt men kostar även en massa pengar.
Men om du menar att du kör många mil måste det väl ändå vara en trygghet att få bilen kontrollerad till och från? I synnerhet med ett bilmärke som är känt för brister i sina kvalitetskontroller.
Man kan ju tycka vad man vill om service och besiktning, men jag har då inte den uppfattningen att folk i allmänhet skulle bry sig om ett fordon är funktionsdugligt om det inte fanns obligatoriska/tvingande kontroller. Och jag skulle känna mig betydligt mycket otryggare på vägen om man plockade bort dessa kontroller helt.
Men, vad ska de serva återkommande, som du inte upptäcker vid normal körning?
Om det är bristande kvalitetskontroll som ska ligga till grund för servicebehovet borde Tesla ligga högt på den listan.
En nackdel med Kia och alla andra utom Tesla (servicefri) och Volkswagen (2 år och fria mil) är det eviga servandet. Kanske inte berör dom som knappt kör något med sina bilar. Men om man som jag kör lite mil så blir det främst jobbigt men kostar även en massa pengar.
Men om du menar att du kör många mil måste det väl ändå vara en trygghet att få bilen kontrollerad till och från? I synnerhet med ett bilmärke som är känt för brister i sina kvalitetskontroller.
Man kan ju tycka vad man vill om service och besiktning, men jag har då inte den uppfattningen att folk i allmänhet skulle bry sig om ett fordon är funktionsdugligt om det inte fanns obligatoriska/tvingande kontroller. Och jag skulle känna mig betydligt mycket otryggare på vägen om man plockade bort dessa kontroller helt.
Men, vad ska de serva återkommande, som du inte upptäcker vid normal körning?
Om det är bristande kvalitetskontroll som ska ligga till grund för servicebehovet borde Tesla ligga högt på den listan.
Precis. Gemene man märker heller inte om rutan håller på att dallra loss, om bromsarna låter får att de håller på att slitas ut etc.
I princip borde det kanske vara som du skriver. Tillverkarna får krav på kontroller utifrån utfall i oberoende granskningar av kvalitet.