Sida 1 av 1
Chargefinder förvärma
Postat: 01 jun 2024 22:48
av Tordtesla
Hej
Har en M3SR+ 2020
Ska åka från Karlshamn till Billund ( Danmark) i sommar.
Hade tänkt första stopp i Malmö för lite laddning o bensträckare.
MEN! hittar ingen Tesla laddare alls i närheten

har laddat ner en annan app som heter chargefinder o får väll då ladda någonannanstans då.
Min första tanke är hur man förkonditionerar batteriet?
Jag är van hemmaladdare o har endast kört in på snabbladd ett fåtal ggr. Teslas är smidigt då man får upp det i navigeringen o den kör igång förvärmning.
Men hur gör jag då på en Ex Eon laddare ??
Re: Chargefinder förvärma
Postat: 01 jun 2024 22:53
av fredrik_wendt
Jag har skaffat S3XY Buttons. Genom deras app (eller en knapp) går det att få igång förkonditionering av batteriet.
Skickat från min Pixel 7 via Tapatalk
Re: Chargefinder förvärma
Postat: 02 jun 2024 06:57
av Earplugged
Tordtesla skrev: ↑01 jun 2024 22:48
Hej
Har en M3SR+ 2020
Ska åka från Karlshamn till Billund ( Danmark) i sommar.
Hade tänkt första stopp i Malmö för lite laddning o bensträckare.
MEN! hittar ingen Tesla laddare alls i närheten

har laddat ner en annan app som heter chargefinder o får väll då ladda någonannanstans då.
Min första tanke är hur man förkonditionerar batteriet?
Jag är van hemmaladdare o har endast kört in på snabbladd ett fåtal ggr. Teslas är smidigt då man får upp det i navigeringen o den kör igång förvärmning.
Men hur gör jag då på en Ex Eon laddare ??
Väljer du en snabbladdare som finns med i navigeringen så startar förvärmningen även att det inte är en Tesla-laddare, i Malmö-området lär det finnas med massa laddare att välja för att starta förvärmningen även om du inte tänker stanna vid just den specifika laddaren. Sen är frågan hur kort stopp du tänker dig, tänker ni luncha tex så kommer säkert laddningen vara klar innan ni ätit färdigt ändå utan förvärmning.
Lämnar ni Karlshamn med 100% så behöver ni nog egentligen inte ladda alls utan kanske kan hitta en bättre placerad Suc i Danmark?
Re: Chargefinder förvärma
Postat: 02 jun 2024 07:54
av Skyltspurtaren
Behovet för att förvärma är betydligt mindre på sommaren.
Har du testat appen abetterrouteplanner? Du kan välja en Tesla model 3 SR+ från 2020, då blir första stopp på superchargern i Köge. Brukar vara väldigt exakt.
Re: Chargefinder förvärma
Postat: 02 jun 2024 08:27
av Tordtesla
Grymma ni är folks!
ABRP va ju väldigt bra! Det gäller att ha 100% om man vill till en punkt på bilens navigering. När den räknar ut rutten? För nu när jag försöker planera i bilen så vill den inte dit


men så hade jag bara laddning på cirkus 75%
Re: Chargefinder förvärma
Postat: 02 jun 2024 08:29
av dhogborg
Det finns många andra laddare i teslas navigering, bilen förvärmer även om det inte är en tesla-station.
Kolla bilens navigering och se om du kan hitta en laddare i närheten av den du tänkte använda.
Re: Chargefinder förvärma
Postat: 02 jun 2024 10:11
av AAKEE
Tordtesla skrev: ↑02 jun 2024 08:27
Grymma ni är folks!
ABRP va ju väldigt bra! Det gäller att ha 100% om man vill till en punkt på bilens navigering. När den räknar ut rutten? För nu när jag försöker planera i bilen så vill den inte dit


men så hade jag bara laddning på cirkus 75%
Förstår inte hur du menar men du kan ställa laddningsnivån vid avresan i ABRP.
Re: Chargefinder förvärma
Postat: 02 jun 2024 10:35
av Skyltspurtaren
Om du sitter i bilen och planerar så utgår bilen från nuvarande laddnivå, förstås. Planera innan långresa är därför enklare med tex abrp, i den finns typ alla laddare dessutom.
Re: Chargefinder förvärma
Postat: 02 jun 2024 11:29
av borgward
Skyltspurtaren skrev: ↑02 jun 2024 10:35
Om du sitter i bilen och planerar så utgår bilen från nuvarande laddnivå, förstås. Planera innan långresa är därför enklare med tex abrp, i den finns typ alla laddare dessutom.
Får enklare navigering funkar även tesla appen numera - där kan man sätta planerad % vid avgång
Re: Chargefinder förvärma
Postat: 02 jun 2024 11:55
av Piggelin
Du behöver inte förvärma på sommaren...
Re: Chargefinder förvärma
Postat: 02 jun 2024 13:59
av Tordtesla
borgward skrev: ↑02 jun 2024 11:29
Skyltspurtaren skrev: ↑02 jun 2024 10:35
Om du sitter i bilen och planerar så utgår bilen från nuvarande laddnivå, förstås. Planera innan långresa är därför enklare med tex abrp, i den finns typ alla laddare dessutom.
Får enklare navigering funkar även tesla appen numera - där kan man sätta planerad % vid avgång
I Tesla appen? Hur o var?

Re: Chargefinder förvärma
Postat: 02 jun 2024 14:01
av Tordtesla
Hittade nu

om man skickar det till bilen, vad behöver man göra då? Eller man kanske inte behöver göra så mycket

Re: Chargefinder förvärma
Postat: 02 jun 2024 14:44
av mikebike
borgward skrev: ↑02 jun 2024 11:29
Skyltspurtaren skrev: ↑02 jun 2024 10:35
Om du sitter i bilen och planerar så utgår bilen från nuvarande laddnivå, förstås. Planera innan långresa är därför enklare med tex abrp, i den finns typ alla laddare dessutom.
Får enklare navigering funkar även tesla appen numera - där kan man sätta planerad % vid avgång
Fast när man startar Navigation i bilen blir resultatet ett annat.

Re: Chargefinder förvärma
Postat: 02 jun 2024 18:48
av Tordtesla
mikebike skrev: ↑02 jun 2024 14:44
borgward skrev: ↑02 jun 2024 11:29
Skyltspurtaren skrev: ↑02 jun 2024 10:35
Om du sitter i bilen och planerar så utgår bilen från nuvarande laddnivå, förstås. Planera innan långresa är därför enklare med tex abrp, i den finns typ alla laddare dessutom.
Får enklare navigering funkar även tesla appen numera - där kan man sätta planerad % vid avgång
Fast när man startar Navigation i bilen blir resultatet ett annat.
Hur gör man då? För att få telefonens rutt till bilen?
Re: Chargefinder förvärma
Postat: 02 jun 2024 19:35
av mikebike
Tordtesla skrev: ↑02 jun 2024 18:48
mikebike skrev: ↑02 jun 2024 14:44
borgward skrev: ↑02 jun 2024 11:29
Skyltspurtaren skrev: ↑02 jun 2024 10:35
Om du sitter i bilen och planerar så utgår bilen från nuvarande laddnivå, förstås. Planera innan långresa är därför enklare med tex abrp, i den finns typ alla laddare dessutom.
Får enklare navigering funkar även tesla appen numera - där kan man sätta planerad % vid avgång
Fast när man startar Navigation i bilen blir resultatet ett annat.
Hur gör man då? För att få telefonens rutt till bilen?
Det får man inte, det verkar bara vara målet som skickas.
Bilens laddschema är märkligt, både Stockholm - Sundsvall och på återresan vill bilen ladda vid näst första SuC trots fullt eller nästan fullt batteri. D.v.s. Uppsala när jag körde norrut och Hudiksvall när jag körde söderut. Jag gjorde tvärtom.

Re: Chargefinder förvärma
Postat: 02 jun 2024 21:31
av borgward
Tordtesla skrev: ↑02 jun 2024 14:01
Hittade nu

om man skickar det till bilen, vad behöver man göra då? Eller man kanske inte behöver göra så mycket
Jag har inte kvalitetstestat Tesla appens navigering.

När man ska åka iväg så ska man nog bara knappa in sin destination i bilen.
Och som sagt - förvärma på sommaren gör nog ingen större skillnad.