Vad tror forumet? Kommer det ett ränteeerbjudande även för Model 3?
Postat: 03 jun 2024 18:03
https://teslaclubsweden.se/forum/
Ställde frågan till Tesla väldigt nyligen och enligt säljare säljer model 3 som smör och ett ränteerbjudande är nog inte aktuell i nuläget. Tidigast under hösten lät det som var mer troligt.
Grejen med de Model 3 som säljs i Europa är ju att de tyvärr tillverkas i Kina. Således tillkommer det ju en transportkostnad för att få hit dem från Kina. Och sen X månader tillbaka kan ju transporterna inte ens gå genom Suez utan måste till och med runda Sydafrika...
Jag skulle nog välja en Model 3 framför Y men har verkligen svårt att se att 10% mer materielåtgång för Model Y har någon större betydelse. Model Y har ju ganska mycket mer kapacitet än Model 3 vilket bör kompensera med råge. Materialet återvinns ju så småningom och effektivare tillverkning för Y(?) väger också in.SwedishAdvocate skrev: ↑03 jun 2024 23:21Alla versioner av Model 3 är mer hållbara alternativ än Model Y pga av lägre materialåtgång vid produktion samt lägre energiförbrukning under produktens hela livslängd. Detsamma gäller ju för övrigt även för Model Y RWD. Det går åt mindre råvaror för att tillverka Y RWD än det gör vid tillverkningen av Y AWD LR eller P. Men det är Y AWD LR & P som får ränteerbjudandet...
Spelar det ingen större roll? Det har byggts minst 2,16 miljoner Model Y...Maw skrev: ↑04 jun 2024 07:48Jag skulle nog välja en Model 3 framför Y men har verkligen svårt att se att 10% mer materielåtgång för Model Y har någon större betydelse. Model Y har ju ganska mycket mer kapacitet än Model 3 vilket bör kompensera med råge. Materialet återvinns ju så småningom och effektivare tillverkning för Y(?) väger också in.SwedishAdvocate skrev: ↑03 jun 2024 23:21Alla versioner av Model 3 är mer hållbara alternativ än Model Y pga av lägre materialåtgång vid produktion samt lägre energiförbrukning under produktens hela livslängd. Detsamma gäller ju för övrigt även för Model Y RWD. Det går åt mindre råvaror för att tillverka Y RWD än det gör vid tillverkningen av Y AWD LR eller P. Men det är Y AWD LR & P som får ränteerbjudandet...
När det kommer till hur mycket energi de drar när man kör spelar det inte heller någon större roll. Model Y drar väl ca 10% mer än Model 3? [...
Ja? Det är verkligen jättebra och förhoppningsvis kommer det tillverkas hundratals miljoner elbilar som är både större och mindre än Model Y. Allt efter vad människor har för behov och önskemål för att kunna ersätta bensin, diesel och gasbilar som är det verkliga problemet.SwedishAdvocate skrev: ↑04 jun 2024 07:59Det har byggts minst 2,16 miljoner Model Y...
https://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_Model_Y
Hade ju helst sett att Tesla kunde börja tillverka M3 här Europa.SwedishAdvocate skrev: ↑03 jun 2024 23:21Grejen med de Model 3 som säljs i Europa är ju att de tyvärr tillverkas i Kina. Således tillkommer det ju en transportkostnad för att få hit dem från Kina. Och sen X månader tillbaka kan ju transporterna inte ens gå genom Suez utan måste till och med runda Sydafrika...
Vidare har ju USA beslutat om att höja importtullarna på bilar tillverkade i Kina från 25% till 100%. En liknande process är ju även pågående i Europa. Än har inget beslut fattats och jag har inte koll på hur schemat för den Europeiska processen ser ut.
https://www.bbc.com/news/business-69004520
Så transportsträckan från Kina är ju en faktor i det här. Och gissningsvis är eventuellt höjda Europeiska importtullar en obekant. Och de bägge 'grejerna' talar väl således tyvärr emot ett ränteerbjudande även på 3...
...Vilket jag tycker är synd. Som jag skrev i en annan tråd så blir ju det här en form av diskriminering av Model 3. Det blir även kontraproduktivt mot Teslas uttalade "Mission Statement" om att verka för "hållbara transporter". Alla versioner av Model 3 är mer hållbara alternativ än Model Y pga av lägre materialåtgång vid produktion samt lägre energiförbrukning under produktens hela livslängd. Detsamma gäller ju för övrigt även för Model Y RWD. Det går åt mindre råvaror för att tillverka Y RWD än det gör vid tillverkningen av Y AWD LR eller P. Men det är Y AWD LR & P som får ränteerbjudandet...
https://www.tesla.com/blog/mission-tesla
Och gissningsvis finns det här erbjudandet även på fler marknader än den svenska, och blir ju således sannolikt en del av förklaringen till skillnaden i försäljningssiffror mellan SUVen/Crossovern Y och Model 3...
Förmodligen säljer dom slut på sin produktionskapacitet för Model 3, därav inga rabatter.Arctic Drifter skrev: ↑04 jun 2024 08:17Baserat på statistiken känns det inte som att Model 3 säljer som smör, i alla fall inte i Sverige:
Förut har det varit ett visst antal kWh man får egentligen, men det presenteras som mil.5.000km kostnadsfri Supercharging
Gäller endast för nybils- och lagerbilsbeställningar samt leverans fram till och med 30 juni 2024. Om leverans ej sker innan detta datum löper ut erhåller Tesla rätten att avboka beställningen. Om leveransen blir försenad på grund av omständigheter som Tesla kan påverka kan du fortfarande erhålla möjligheten till förmånen om du tar leverans vid nästa tillgängliga datum. Detta erbjudande kan kombineras med finansieringserbjudandet för relevant model och konfiguration som finns på vår hemsida. Förmånerna kan ej föras över till annan person eller fordon. Supercharging krediterna förfaller vid ägarbyte av ditt fordon. Erbjudandet har begränsad tillgänglighet och gäller så länge lagret räcker. Certified pre-owned och begagnade bilar är exkluderade från detta erbjudande.
Det kan gå snabbare tack vare EU. Det blir strafftullar på Model 3 snart. EU ska precis klubba ett beslut om strafftullar om 25% på alla elbilar från Kina. Volvo håller just nu på att flytta produktionen av EX30 och EX90 till Belgien på grund av detta.martinot skrev: ↑06 jun 2024 17:29Hade ju helst sett att Tesla kunde börja tillverka M3 här Europa.SwedishAdvocate skrev: ↑03 jun 2024 23:21Grejen med de Model 3 som säljs i Europa är ju att de tyvärr tillverkas i Kina. Således tillkommer det ju en transportkostnad för att få hit dem från Kina. Och sen X månader tillbaka kan ju transporterna inte ens gå genom Suez utan måste till och med runda Sydafrika...
Vidare har ju USA beslutat om att höja importtullarna på bilar tillverkade i Kina från 25% till 100%. En liknande process är ju även pågående i Europa. Än har inget beslut fattats och jag har inte koll på hur schemat för den Europeiska processen ser ut.
https://www.bbc.com/news/business-69004520
Så transportsträckan från Kina är ju en faktor i det här. Och gissningsvis är eventuellt höjda Europeiska importtullar en obekant. Och de bägge 'grejerna' talar väl således tyvärr emot ett ränteerbjudande även på 3...
...Vilket jag tycker är synd. Som jag skrev i en annan tråd så blir ju det här en form av diskriminering av Model 3. Det blir även kontraproduktivt mot Teslas uttalade "Mission Statement" om att verka för "hållbara transporter". Alla versioner av Model 3 är mer hållbara alternativ än Model Y pga av lägre materialåtgång vid produktion samt lägre energiförbrukning under produktens hela livslängd. Detsamma gäller ju för övrigt även för Model Y RWD. Det går åt mindre råvaror för att tillverka Y RWD än det gör vid tillverkningen av Y AWD LR eller P. Men det är Y AWD LR & P som får ränteerbjudandet...
https://www.tesla.com/blog/mission-tesla
Och gissningsvis finns det här erbjudandet även på fler marknader än den svenska, och blir ju således sannolikt en del av förklaringen till skillnaden i försäljningssiffror mellan SUVen/Crossovern Y och Model 3...
Inte för att jag tror det kommer hända närmaste året/åren, men på sikt så hade det varit väldigt trevligt för oss som föredrar att köpa lite mer "närproducerat" (och helst inte från diktaturer) och inte är intresserade av SUVar.
Ja, Model 3 är det bättre köpet just nu och tror dom säljer rätt bra av den globalt även om vi svenskar är inte skeptiska till formatet.dstr skrev: ↑06 jun 2024 19:57Förmodligen säljer dom slut på sin produktionskapacitet för Model 3, därav inga rabatter.Arctic Drifter skrev: ↑04 jun 2024 08:17Baserat på statistiken känns det inte som att Model 3 säljer som smör, i alla fall inte i Sverige:
Ska EU även införa strafftullar på bilar från USA? Trodde bara det var kina? Bilimporten från usa till Europa är väl relativt blygsam jämfört med åt andra hållet.current skrev: ↑09 jun 2024 12:07Det kan gå snabbare tack vare EU. Det blir strafftullar på Model 3 snart. EU ska precis klubba ett beslut om strafftullar om 25% på alla elbilar från Kina. Volvo håller just nu på att flytta produktionen av EX30 och EX90 till Belgien på grund av detta.martinot skrev: ↑06 jun 2024 17:29Hade ju helst sett att Tesla kunde börja tillverka M3 här Europa.SwedishAdvocate skrev: ↑03 jun 2024 23:21Grejen med de Model 3 som säljs i Europa är ju att de tyvärr tillverkas i Kina. Således tillkommer det ju en transportkostnad för att få hit dem från Kina. Och sen X månader tillbaka kan ju transporterna inte ens gå genom Suez utan måste till och med runda Sydafrika...
Vidare har ju USA beslutat om att höja importtullarna på bilar tillverkade i Kina från 25% till 100%. En liknande process är ju även pågående i Europa. Än har inget beslut fattats och jag har inte koll på hur schemat för den Europeiska processen ser ut.
https://www.bbc.com/news/business-69004520
Så transportsträckan från Kina är ju en faktor i det här. Och gissningsvis är eventuellt höjda Europeiska importtullar en obekant. Och de bägge 'grejerna' talar väl således tyvärr emot ett ränteerbjudande även på 3...
...Vilket jag tycker är synd. Som jag skrev i en annan tråd så blir ju det här en form av diskriminering av Model 3. Det blir även kontraproduktivt mot Teslas uttalade "Mission Statement" om att verka för "hållbara transporter". Alla versioner av Model 3 är mer hållbara alternativ än Model Y pga av lägre materialåtgång vid produktion samt lägre energiförbrukning under produktens hela livslängd. Detsamma gäller ju för övrigt även för Model Y RWD. Det går åt mindre råvaror för att tillverka Y RWD än det gör vid tillverkningen av Y AWD LR eller P. Men det är Y AWD LR & P som får ränteerbjudandet...
https://www.tesla.com/blog/mission-tesla
Och gissningsvis finns det här erbjudandet även på fler marknader än den svenska, och blir ju således sannolikt en del av förklaringen till skillnaden i försäljningssiffror mellan SUVen/Crossovern Y och Model 3...
Inte för att jag tror det kommer hända närmaste året/åren, men på sikt så hade det varit väldigt trevligt för oss som föredrar att köpa lite mer "närproducerat" (och helst inte från diktaturer) och inte är intresserade av SUVar.