Volvos nya elbuss tar 250 passagerare!
Postat: 09 jun 2024 17:00
Med tanke på +13,8 % till MP i EU-valet så förbjuds väl snart bilar och då kommer BRT inte fastna i lika mycket köerJerka skrev: ↑09 jun 2024 19:36Ett nytt tunnelbanetåg i Stockholm tar 630 passagerare. Dessutom i planskild trafik, dvs de fastnar inte i köer med bilar. Jag tror det blir svårt att komma upp i lika många passagerare per timme med BRT som med tunnelbana. Däremot kan det säkert vara mer kostnadseffektivt, åtminstone på kort sikt. BRT kan också komplettera tunnelbanan med tvärlinjer och liknande.
Stockholm schmockholm...Jerka skrev: ↑09 jun 2024 19:36Ett nytt tunnelbanetåg i Stockholm tar 630 passagerare. Dessutom i planskild trafik, dvs de fastnar inte i köer med bilar. Jag tror det blir svårt att komma upp i lika många passagerare per timme med BRT som med tunnelbana. Däremot kan det säkert vara mer kostnadseffektivt, åtminstone på kort sikt. BRT kan också komplettera tunnelbanan med tvärlinjer och liknande.
Oroväckande. Får en klump i magen faktiskt. Mp menar säkert väl men de förstör så mycket med sin naiva politik.Arctic Drifter skrev: ↑10 jun 2024 10:41Med tanke på +13,8 % till MP i EU-valet så förbjuds väl snart bilar och då kommer BRT inte fastna i lika mycket köerJerka skrev: ↑09 jun 2024 19:36Ett nytt tunnelbanetåg i Stockholm tar 630 passagerare. Dessutom i planskild trafik, dvs de fastnar inte i köer med bilar. Jag tror det blir svårt att komma upp i lika många passagerare per timme med BRT som med tunnelbana. Däremot kan det säkert vara mer kostnadseffektivt, åtminstone på kort sikt. BRT kan också komplettera tunnelbanan med tvärlinjer och liknande.![]()
Mm men dom kör väl typ alltid med dubbla? Dvs 1260 pax isf.Jerka skrev: ↑09 jun 2024 19:36Ett nytt tunnelbanetåg i Stockholm tar 630 passagerare. Dessutom i planskild trafik, dvs de fastnar inte i köer med bilar. Jag tror det blir svårt att komma upp i lika många passagerare per timme med BRT som med tunnelbana. Däremot kan det säkert vara mer kostnadseffektivt, åtminstone på kort sikt. BRT kan också komplettera tunnelbanan med tvärlinjer och liknande.
Nä, drygt 50 % blev väl valdeltagandet. Tror dock att ett dieselpris under 18 kr gynnar MP, hade det legat på 28 kr hade kanske valdeltagandet varit högre och MP gått sämre i valet. Det är ju dock bara min spekulationVerdi_ skrev: ↑10 jun 2024 11:10Oroväckande. Får en klump i magen faktiskt. Mp menar säkert väl men de förstör så mycket med sin naiva politik.Arctic Drifter skrev: ↑10 jun 2024 10:41Med tanke på +13,8 % till MP i EU-valet så förbjuds väl snart bilar och då kommer BRT inte fastna i lika mycket köer![]()
Men valdeltagandet var väl inte så högt åtminstone?
Nä det är snarare spårvagnar/”light rail” det konkurrerar mot.Arctic Drifter skrev: ↑10 jun 2024 12:13Tanken med BRT är väl inte att konkurrera ut befintliga tunnelbanesystem utan vara ett kostnadseffektivt alternativ till nyetablering av tunnelbanesystem.
Stämmer, C30-vagnarna är längre än de gamla C20-vagnarna och körs med två vagnar per tåg istället för som tidigare tre. Så 1260 borde det bli.taliz skrev: ↑10 jun 2024 11:48Mm men dom kör väl typ alltid med dubbla? Dvs 1260 pax isf.Jerka skrev: ↑09 jun 2024 19:36Ett nytt tunnelbanetåg i Stockholm tar 630 passagerare. Dessutom i planskild trafik, dvs de fastnar inte i köer med bilar. Jag tror det blir svårt att komma upp i lika många passagerare per timme med BRT som med tunnelbana. Däremot kan det säkert vara mer kostnadseffektivt, åtminstone på kort sikt. BRT kan också komplettera tunnelbanan med tvärlinjer och liknande.
Tanken med BRT är väl att det skall ha egna körfält etc, så de inte fastar i köer. Ofta också kombinerat med spärrar ala tunnelbana etc.
Jag tog bara ett exempel. Påståendet jag bemötte var att BRT kan konkurrera med tunnelbana och det menar jag är väl optimistiskt med tanke på hur hög kapacitet ett tunnelbanesystem har.Verdi_ skrev: ↑10 jun 2024 11:07Stockholm schmockholm...Jerka skrev: ↑09 jun 2024 19:36Ett nytt tunnelbanetåg i Stockholm tar 630 passagerare. Dessutom i planskild trafik, dvs de fastnar inte i köer med bilar. Jag tror det blir svårt att komma upp i lika många passagerare per timme med BRT som med tunnelbana. Däremot kan det säkert vara mer kostnadseffektivt, åtminstone på kort sikt. BRT kan också komplettera tunnelbanan med tvärlinjer och liknande.Hur ser tunnelbanan ut i de städer som köpt?
Förutsatt att det finns ja.Jerka skrev: ↑10 jun 2024 14:14Jag tog bara ett exempel. Påståendet jag bemötte var att BRT kan konkurrera med tunnelbana och det menar jag är väl optimistiskt med tanke på hur hög kapacitet ett tunnelbanesystem har.Verdi_ skrev: ↑10 jun 2024 11:07Stockholm schmockholm...Jerka skrev: ↑09 jun 2024 19:36Ett nytt tunnelbanetåg i Stockholm tar 630 passagerare. Dessutom i planskild trafik, dvs de fastnar inte i köer med bilar. Jag tror det blir svårt att komma upp i lika många passagerare per timme med BRT som med tunnelbana. Däremot kan det säkert vara mer kostnadseffektivt, åtminstone på kort sikt. BRT kan också komplettera tunnelbanan med tvärlinjer och liknande.Hur ser tunnelbanan ut i de städer som köpt?
Om det inte finns så bygger man väl? Jag förstår verkligen inte vad du är ute efter.Verdi_ skrev: ↑10 jun 2024 14:33Förutsatt att det finns ja.Jerka skrev: ↑10 jun 2024 14:14Jag tog bara ett exempel. Påståendet jag bemötte var att BRT kan konkurrera med tunnelbana och det menar jag är väl optimistiskt med tanke på hur hög kapacitet ett tunnelbanesystem har.Verdi_ skrev: ↑10 jun 2024 11:07Stockholm schmockholm...Jerka skrev: ↑09 jun 2024 19:36Ett nytt tunnelbanetåg i Stockholm tar 630 passagerare. Dessutom i planskild trafik, dvs de fastnar inte i köer med bilar. Jag tror det blir svårt att komma upp i lika många passagerare per timme med BRT som med tunnelbana. Däremot kan det säkert vara mer kostnadseffektivt, åtminstone på kort sikt. BRT kan också komplettera tunnelbanan med tvärlinjer och liknande.Hur ser tunnelbanan ut i de städer som köpt?
Det gör man? Finns massor av städer som av en eller annan anledning inte har tunnelbana. Både i Sverige och utomlands.Jerka skrev: ↑10 jun 2024 16:03Om det inte finns så bygger man väl? Jag förstår verkligen inte vad du är ute efter.Verdi_ skrev: ↑10 jun 2024 14:33Förutsatt att det finns ja.Jerka skrev: ↑10 jun 2024 14:14Jag tog bara ett exempel. Påståendet jag bemötte var att BRT kan konkurrera med tunnelbana och det menar jag är väl optimistiskt med tanke på hur hög kapacitet ett tunnelbanesystem har.Verdi_ skrev: ↑10 jun 2024 11:07Stockholm schmockholm...Jerka skrev: ↑09 jun 2024 19:36Ett nytt tunnelbanetåg i Stockholm tar 630 passagerare. Dessutom i planskild trafik, dvs de fastnar inte i köer med bilar. Jag tror det blir svårt att komma upp i lika många passagerare per timme med BRT som med tunnelbana. Däremot kan det säkert vara mer kostnadseffektivt, åtminstone på kort sikt. BRT kan också komplettera tunnelbanan med tvärlinjer och liknande.Hur ser tunnelbanan ut i de städer som köpt?
Ja, hur många städer i Världen har tunnelbana?Verdi_ skrev: ↑10 jun 2024 16:36Det gör man? Finns massor av städer som av en eller annan anledning inte har tunnelbana. Både i Sverige och utomlands.