Sida 1 av 1

Volvos nya elbuss tar 250 passagerare!

Postat: 09 jun 2024 17:00
av Off Grid Byggaren
Nu kan Volvo konkurera ut tunnelbanan!

https://www.volvobuses.com/se/news/2024 ... erica.html

.
Screenshot_20240609-165659_Chrome.jpg

Re: Volvos nya elbuss tar 250 passagerare!

Postat: 09 jun 2024 18:02
av taliz
BRT är inte så dumt.
Men ett tågset tar väl 1200 passagerare eller ngt sådant?

Re: Volvos nya elbuss tar 250 passagerare!

Postat: 09 jun 2024 19:36
av Jerka
Ett nytt tunnelbanetåg i Stockholm tar 630 passagerare. Dessutom i planskild trafik, dvs de fastnar inte i köer med bilar. Jag tror det blir svårt att komma upp i lika många passagerare per timme med BRT som med tunnelbana. Däremot kan det säkert vara mer kostnadseffektivt, åtminstone på kort sikt. BRT kan också komplettera tunnelbanan med tvärlinjer och liknande.

Re: Volvos nya elbuss tar 250 passagerare!

Postat: 10 jun 2024 10:41
av Arctic Drifter
Jerka skrev: 09 jun 2024 19:36
Ett nytt tunnelbanetåg i Stockholm tar 630 passagerare. Dessutom i planskild trafik, dvs de fastnar inte i köer med bilar. Jag tror det blir svårt att komma upp i lika många passagerare per timme med BRT som med tunnelbana. Däremot kan det säkert vara mer kostnadseffektivt, åtminstone på kort sikt. BRT kan också komplettera tunnelbanan med tvärlinjer och liknande.
Med tanke på +13,8 % till MP i EU-valet så förbjuds väl snart bilar och då kommer BRT inte fastna i lika mycket köer :D

Re: Volvos nya elbuss tar 250 passagerare!

Postat: 10 jun 2024 11:06
av Verdi_
taliz skrev: 09 jun 2024 18:02
BRT är inte så dumt.
Men ett tågset tar väl 1200 passagerare eller ngt sådant?

Ja och kräver räls, stationer, järnvägsövergångar, kontaktledningar...

Re: Volvos nya elbuss tar 250 passagerare!

Postat: 10 jun 2024 11:07
av Verdi_
Jerka skrev: 09 jun 2024 19:36
Ett nytt tunnelbanetåg i Stockholm tar 630 passagerare. Dessutom i planskild trafik, dvs de fastnar inte i köer med bilar. Jag tror det blir svårt att komma upp i lika många passagerare per timme med BRT som med tunnelbana. Däremot kan det säkert vara mer kostnadseffektivt, åtminstone på kort sikt. BRT kan också komplettera tunnelbanan med tvärlinjer och liknande.
Stockholm schmockholm... :roll: Hur ser tunnelbanan ut i de städer som köpt?

Re: Volvos nya elbuss tar 250 passagerare!

Postat: 10 jun 2024 11:10
av Verdi_
Arctic Drifter skrev: 10 jun 2024 10:41
Jerka skrev: 09 jun 2024 19:36
Ett nytt tunnelbanetåg i Stockholm tar 630 passagerare. Dessutom i planskild trafik, dvs de fastnar inte i köer med bilar. Jag tror det blir svårt att komma upp i lika många passagerare per timme med BRT som med tunnelbana. Däremot kan det säkert vara mer kostnadseffektivt, åtminstone på kort sikt. BRT kan också komplettera tunnelbanan med tvärlinjer och liknande.
Med tanke på +13,8 % till MP i EU-valet så förbjuds väl snart bilar och då kommer BRT inte fastna i lika mycket köer :D
Oroväckande. Får en klump i magen faktiskt. Mp menar säkert väl men de förstör så mycket med sin naiva politik.

Men valdeltagandet var väl inte så högt åtminstone?

Re: Volvos nya elbuss tar 250 passagerare!

Postat: 10 jun 2024 11:48
av taliz
Jerka skrev: 09 jun 2024 19:36
Ett nytt tunnelbanetåg i Stockholm tar 630 passagerare. Dessutom i planskild trafik, dvs de fastnar inte i köer med bilar. Jag tror det blir svårt att komma upp i lika många passagerare per timme med BRT som med tunnelbana. Däremot kan det säkert vara mer kostnadseffektivt, åtminstone på kort sikt. BRT kan också komplettera tunnelbanan med tvärlinjer och liknande.
Mm men dom kör väl typ alltid med dubbla? Dvs 1260 pax isf.

Tanken med BRT är väl att det skall ha egna körfält etc, så de inte fastar i köer. Ofta också kombinerat med spärrar ala tunnelbana etc.

Re: Volvos nya elbuss tar 250 passagerare!

Postat: 10 jun 2024 12:13
av Arctic Drifter
Verdi_ skrev: 10 jun 2024 11:10
Arctic Drifter skrev: 10 jun 2024 10:41
Med tanke på +13,8 % till MP i EU-valet så förbjuds väl snart bilar och då kommer BRT inte fastna i lika mycket köer :D
Oroväckande. Får en klump i magen faktiskt. Mp menar säkert väl men de förstör så mycket med sin naiva politik.

Men valdeltagandet var väl inte så högt åtminstone?
Nä, drygt 50 % blev väl valdeltagandet. Tror dock att ett dieselpris under 18 kr gynnar MP, hade det legat på 28 kr hade kanske valdeltagandet varit högre och MP gått sämre i valet. Det är ju dock bara min spekulation :D

För att gå on-topic igen:
Tanken med BRT är väl inte att konkurrera ut befintliga tunnelbanesystem utan vara ett kostnadseffektivt alternativ till nyetablering av tunnelbanesystem.

Re: Volvos nya elbuss tar 250 passagerare!

Postat: 10 jun 2024 12:38
av taliz
Arctic Drifter skrev: 10 jun 2024 12:13
Tanken med BRT är väl inte att konkurrera ut befintliga tunnelbanesystem utan vara ett kostnadseffektivt alternativ till nyetablering av tunnelbanesystem.
Nä det är snarare spårvagnar/”light rail” det konkurrerar mot.

Malmö har redan sånna här långa dubbelledade bussar tex. https://sv.wikipedia.org/wiki/Malm%C3%B6s_stadsbussar

Re: Volvos nya elbuss tar 250 passagerare!

Postat: 10 jun 2024 14:04
av Jerka
taliz skrev: 10 jun 2024 11:48
Jerka skrev: 09 jun 2024 19:36
Ett nytt tunnelbanetåg i Stockholm tar 630 passagerare. Dessutom i planskild trafik, dvs de fastnar inte i köer med bilar. Jag tror det blir svårt att komma upp i lika många passagerare per timme med BRT som med tunnelbana. Däremot kan det säkert vara mer kostnadseffektivt, åtminstone på kort sikt. BRT kan också komplettera tunnelbanan med tvärlinjer och liknande.
Mm men dom kör väl typ alltid med dubbla? Dvs 1260 pax isf.

Tanken med BRT är väl att det skall ha egna körfält etc, så de inte fastar i köer. Ofta också kombinerat med spärrar ala tunnelbana etc.
Stämmer, C30-vagnarna är längre än de gamla C20-vagnarna och körs med två vagnar per tåg istället för som tidigare tre. Så 1260 borde det bli.

Re: Volvos nya elbuss tar 250 passagerare!

Postat: 10 jun 2024 14:14
av Jerka
Verdi_ skrev: 10 jun 2024 11:07
Jerka skrev: 09 jun 2024 19:36
Ett nytt tunnelbanetåg i Stockholm tar 630 passagerare. Dessutom i planskild trafik, dvs de fastnar inte i köer med bilar. Jag tror det blir svårt att komma upp i lika många passagerare per timme med BRT som med tunnelbana. Däremot kan det säkert vara mer kostnadseffektivt, åtminstone på kort sikt. BRT kan också komplettera tunnelbanan med tvärlinjer och liknande.
Stockholm schmockholm... :roll: Hur ser tunnelbanan ut i de städer som köpt?
Jag tog bara ett exempel. Påståendet jag bemötte var att BRT kan konkurrera med tunnelbana och det menar jag är väl optimistiskt med tanke på hur hög kapacitet ett tunnelbanesystem har.

Re: Volvos nya elbuss tar 250 passagerare!

Postat: 10 jun 2024 14:33
av Verdi_
Jerka skrev: 10 jun 2024 14:14
Verdi_ skrev: 10 jun 2024 11:07
Jerka skrev: 09 jun 2024 19:36
Ett nytt tunnelbanetåg i Stockholm tar 630 passagerare. Dessutom i planskild trafik, dvs de fastnar inte i köer med bilar. Jag tror det blir svårt att komma upp i lika många passagerare per timme med BRT som med tunnelbana. Däremot kan det säkert vara mer kostnadseffektivt, åtminstone på kort sikt. BRT kan också komplettera tunnelbanan med tvärlinjer och liknande.
Stockholm schmockholm... :roll: Hur ser tunnelbanan ut i de städer som köpt?
Jag tog bara ett exempel. Påståendet jag bemötte var att BRT kan konkurrera med tunnelbana och det menar jag är väl optimistiskt med tanke på hur hög kapacitet ett tunnelbanesystem har.
Förutsatt att det finns ja.

Re: Volvos nya elbuss tar 250 passagerare!

Postat: 10 jun 2024 16:03
av Jerka
Verdi_ skrev: 10 jun 2024 14:33
Jerka skrev: 10 jun 2024 14:14
Verdi_ skrev: 10 jun 2024 11:07
Jerka skrev: 09 jun 2024 19:36
Ett nytt tunnelbanetåg i Stockholm tar 630 passagerare. Dessutom i planskild trafik, dvs de fastnar inte i köer med bilar. Jag tror det blir svårt att komma upp i lika många passagerare per timme med BRT som med tunnelbana. Däremot kan det säkert vara mer kostnadseffektivt, åtminstone på kort sikt. BRT kan också komplettera tunnelbanan med tvärlinjer och liknande.
Stockholm schmockholm... :roll: Hur ser tunnelbanan ut i de städer som köpt?
Jag tog bara ett exempel. Påståendet jag bemötte var att BRT kan konkurrera med tunnelbana och det menar jag är väl optimistiskt med tanke på hur hög kapacitet ett tunnelbanesystem har.
Förutsatt att det finns ja.
Om det inte finns så bygger man väl? Jag förstår verkligen inte vad du är ute efter.

Re: Volvos nya elbuss tar 250 passagerare!

Postat: 10 jun 2024 16:36
av Verdi_
Jerka skrev: 10 jun 2024 16:03
Verdi_ skrev: 10 jun 2024 14:33
Jerka skrev: 10 jun 2024 14:14
Verdi_ skrev: 10 jun 2024 11:07
Jerka skrev: 09 jun 2024 19:36
Ett nytt tunnelbanetåg i Stockholm tar 630 passagerare. Dessutom i planskild trafik, dvs de fastnar inte i köer med bilar. Jag tror det blir svårt att komma upp i lika många passagerare per timme med BRT som med tunnelbana. Däremot kan det säkert vara mer kostnadseffektivt, åtminstone på kort sikt. BRT kan också komplettera tunnelbanan med tvärlinjer och liknande.
Stockholm schmockholm... :roll: Hur ser tunnelbanan ut i de städer som köpt?
Jag tog bara ett exempel. Påståendet jag bemötte var att BRT kan konkurrera med tunnelbana och det menar jag är väl optimistiskt med tanke på hur hög kapacitet ett tunnelbanesystem har.
Förutsatt att det finns ja.
Om det inte finns så bygger man väl? Jag förstår verkligen inte vad du är ute efter.
Det gör man? Finns massor av städer som av en eller annan anledning inte har tunnelbana. Både i Sverige och utomlands.

Re: Volvos nya elbuss tar 250 passagerare!

Postat: 10 jun 2024 17:24
av mikebike
Verdi_ skrev: 10 jun 2024 16:36
Jerka skrev: 10 jun 2024 16:03
Verdi_ skrev: 10 jun 2024 14:33
Jerka skrev: 10 jun 2024 14:14
Verdi_ skrev: 10 jun 2024 11:07


Stockholm schmockholm... :roll: Hur ser tunnelbanan ut i de städer som köpt?
Jag tog bara ett exempel. Påståendet jag bemötte var att BRT kan konkurrera med tunnelbana och det menar jag är väl optimistiskt med tanke på hur hög kapacitet ett tunnelbanesystem har.
Förutsatt att det finns ja.
Om det inte finns så bygger man väl? Jag förstår verkligen inte vad du är ute efter.
Det gör man? Finns massor av städer som av en eller annan anledning inte har tunnelbana. Både i Sverige och utomlands.
Ja, hur många städer i Världen har tunnelbana?
Investeringskostnaderna är enorma.

Re: Volvos nya elbuss tar 250 passagerare!

Postat: 10 jun 2024 21:52
av Jerka
Jag tror egentligen inte vi är oense om något alls. Tunnelbana har överlägsen kapacitet. BRT har (mycket) lägre investeringskostnader. Man behöver inte heller välja utan det ena kan komplettera det andra.

Men påståendet var att BRT kan ”konkurrera ut tunnelbana” vilket jag inte riktigt köper eftersom kapaciteten svårligen kan motsvara den hos ett tunnelbanesystem.

Re: Volvos nya elbuss tar 250 passagerare!

Postat: 11 jun 2024 06:50
av Fredrik j
Det är väl relativt vanligt att stora städer har både tunnelbana och bussar. Dom har nog inte konkurrerat ut varandra någonstans.