DIY: Montera bort fälgkåpor Model 3 Performance 2024
Postat: 27 jun 2024 21:06
Till att börja med; stort grattis till er som haft turen att få kåporna levererade separat och inte monterade. Fundera noga innan ni eventuellt monterar dem...
Monterar du kåporna så kommer du få märken i klarlacken på fälgarna om du sen monterar bort dem igen. Det är också rätt bökigt att få bort kåporna sedan utan att skada fälgarna, läs vidare nedan.
Jag vill också poängtera att jag inte kommit på någon bra och enkel modell för att få bort kåporna. Jag tänker att när någon finner en bra lösning så kan de skriva här i tråden.
Följande alternativa lösningar känner jag till för att ta bort de större kåporna. De små tycker jag man ska behålla, det ser mycket bättre ut än att exponera "hålen" som håller dem på plats.
1. Montera av hjulen
Tidskrävande men troligen låg risk att skada fälgen.
Har inte testat detta själv men med hjulen av så bör det vara hyfsat enkelt att få bort kåporna. Står man ut med kåporna ett tag så kan det nog vara en smart lösning att plocka bort dem i samma veva som vinterdäcken ska på.
2. Använd plastkilar ("prying tools")
Tidskrävande men låg risk att skada fälgen.
Svårigheten är att man måste trycka ganska hårt och att plastredskapen då lätt går av. Särskilt då man måste använda relativt tunna plastredskap för att komma mellan kåpa och fälg.
Tekniken är att trycka redskapen rakt nedåt (mot fälgens nav) och sedan successivt "rucka" ut kåpan med handen. För mig tog detta mycket tid och redskapen gick av därför bytte jag till metoden nedan...
3. Använd skruvmejsel och mikrofiber-duk
Går ganska snabbt men det gäller att vara mycket försiktig om man ska undvika att skada fälgen.
Man använder en vanlig skruvmejsel och "lindar in" den med mikrofibertrasa. Helst trasan i dubbla lager för att duken inte ska gå sönder. Problemet är att det oftast är svårt att få in dubbla lager i den smala springan. På samma sätt som med plastredskapen så trycker man sedan nedåt och ruckar ut kåporna. Rotera aldrig skruvmejseln, då får man garanterat repor i fälgen. Gå också varsamt fram då det är mycket lätt hänt att trasan går sönder och att man då repar fälgen med skruvmejseln...
Nedan exempelbilder på skador som var i min klarlack på fälgarna. Jag tror det är polerbart men jag har inte haft tid att ge mig på det ännu.
När man är klar får man iaf ett riktigt läckert och sportigt hjul exponerat. I mina ögon mycket snyggare än med kåpor:
Monterar du kåporna så kommer du få märken i klarlacken på fälgarna om du sen monterar bort dem igen. Det är också rätt bökigt att få bort kåporna sedan utan att skada fälgarna, läs vidare nedan.
Jag vill också poängtera att jag inte kommit på någon bra och enkel modell för att få bort kåporna. Jag tänker att när någon finner en bra lösning så kan de skriva här i tråden.
Följande alternativa lösningar känner jag till för att ta bort de större kåporna. De små tycker jag man ska behålla, det ser mycket bättre ut än att exponera "hålen" som håller dem på plats.
1. Montera av hjulen
Tidskrävande men troligen låg risk att skada fälgen.
Har inte testat detta själv men med hjulen av så bör det vara hyfsat enkelt att få bort kåporna. Står man ut med kåporna ett tag så kan det nog vara en smart lösning att plocka bort dem i samma veva som vinterdäcken ska på.
2. Använd plastkilar ("prying tools")
Tidskrävande men låg risk att skada fälgen.
Svårigheten är att man måste trycka ganska hårt och att plastredskapen då lätt går av. Särskilt då man måste använda relativt tunna plastredskap för att komma mellan kåpa och fälg.
Tekniken är att trycka redskapen rakt nedåt (mot fälgens nav) och sedan successivt "rucka" ut kåpan med handen. För mig tog detta mycket tid och redskapen gick av därför bytte jag till metoden nedan...
3. Använd skruvmejsel och mikrofiber-duk
Går ganska snabbt men det gäller att vara mycket försiktig om man ska undvika att skada fälgen.
Man använder en vanlig skruvmejsel och "lindar in" den med mikrofibertrasa. Helst trasan i dubbla lager för att duken inte ska gå sönder. Problemet är att det oftast är svårt att få in dubbla lager i den smala springan. På samma sätt som med plastredskapen så trycker man sedan nedåt och ruckar ut kåporna. Rotera aldrig skruvmejseln, då får man garanterat repor i fälgen. Gå också varsamt fram då det är mycket lätt hänt att trasan går sönder och att man då repar fälgen med skruvmejseln...
Nedan exempelbilder på skador som var i min klarlack på fälgarna. Jag tror det är polerbart men jag har inte haft tid att ge mig på det ännu.
När man är klar får man iaf ett riktigt läckert och sportigt hjul exponerat. I mina ögon mycket snyggare än med kåpor: