Vad kostar det att äga en Tesla

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Johan71
Inlägg: 39
Blev medlem: 11 feb 2016 08:22

Vad kostar det att äga en Tesla

Inlägg av Johan71 »

Hej Alla
Min första post i forumet och kanske kommer med en dum fråga om det redan finns besvarad i forumet.
Jag har blivit väldigt intresserad av Teslas bilar men förutom att den kostar en hel del i inköp vad kostar den att äga?
Det jag menar är i försäkring, service osv. Driften på en elbil ser jag inte som en kostnad.
Verkstad vad jag har sett så finns ju bara två i Sverige (Jag har minst 20 mil till verkstaden). Bor i Linköpingstrakten o då får man ju ta ledigt en dag för att komma dit, typ.
Min tanke är att ev köpa en begagnad men man är ju inte själv o bestämma även om man tror det ibland ;) så man måste ha mycket att argumentera FÖR om det skulle kunna bli ett köp.
Kör idag en Volvo XC60 D4 Polestar o väntar på Model 3, förbokad 2016-04 01.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Vad kostar det att äga en Tesla

Inlägg av e5m1r »

Delkasko via tesla (protector) 6500kr /år
Räkna med att den sliter lite mer på däck p.g.a. vikt
I övrigt tuta å köra
Bromsar byter man inte lika ofta då man bromsar mycket med motorn
Resten täcks av generös garanti
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
far1far2
Teslaägare
Inlägg: 693
Blev medlem: 16 okt 2015 17:13
Ort: Ronneby

Re: Vad kostar det att äga en Tesla

Inlägg av far1far2 »

Finns betydlig billigare försäkringar. Min delkasko på Länsförsäkringar , som täcker väl så mycket som Protector kostar 3500:-.
själv har jag bara ägt min i en vecka, men har polare som haft sina i 2,5 resp 1 år. de har inte haft några utgifter överhuvudtaget mer än laddning och service.
finns många jätteduktiga killar på i klubben som säkert vill svara på din fråga.
X100 lev.14/8-18.
Användarvisningsbild
drakbane
Teslaägare
Inlägg: 1110
Blev medlem: 06 okt 2015 10:36
Ort: Asmundtorp

Re: Vad kostar det att äga en Tesla

Inlägg av drakbane »

Tips på billiga försäkringar är välkommet, dock undanber jag mej själv för LF, de har bara vållat mej(och ett antal andra) bekymmer när det gäller bilar.
Det är väl ett ganska obekymrat ägande annars, har själv tecknat, efter tips här på forumet, OKQ8s backupförsäkring 780.-/år, då tar de mycket av självrisken vid ev olycka.

/Sony Z3 Dual
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9339
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Vad kostar det att äga en Tesla

Inlägg av bylund »

Jag kör Aktsams halvförsäkring. Billigare än Protector för mig och lägre självrisker. Det fina med märkesförsäkringen är dock att den sätter en maxgräns, så att man vet att mer än så behöver man inte betala.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare
Inlägg: 876
Blev medlem: 06 mar 2014 07:44
Ort: Laholm

Re: Vad kostar det att äga en Tesla

Inlägg av Delta »

Var på första servicen vid 7700mil. Man bytte bromsvätska och kupefilter samt vindrutetorkarna. Inga åtgärder på bromsarna. Skivorna är som nya och beläggen inte ens halvslitna. Drivlina och batteri har kvar mer än 6 års garanti. Tror jag lämnar in den vid 16000 mil för byte av bromsbelägg. Har sparat mer än 100000kr på drivmedel, skatt o service och eventuella reparationer. Tänker byta till nya Dunlopp sommardäck till våren. Vinterdäck har jag köpt 6 st, med de håller även nästa säsong. Extremt bra andrahandsvärde, men jag tänker inte byta förr än om tidigast 10 år. Är mer än helnöjd :D :D
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8568
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Vad kostar det att äga en Tesla

Inlägg av Pontus »

Har TH som försäkring för 6000kr/år men dock via en gruppförsäkring på jobbet. Vet att självrisken en nästan bara en tredjedel mot Protector när man ska byta framruta vilket för mig verkar vara en återkommande kostnad (2 st på 6 mån).
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Vad kostar det att äga en Tesla

Inlägg av danni »

far1far2 skrev:
Finns betydlig billigare försäkringar. Min delkasko på Länsförsäkringar , som täcker väl så mycket som Protector kostar 3500:-.
själv har jag bara ägt min i en vecka, men har polare som haft sina i 2,5 resp 1 år. de har inte haft några utgifter överhuvudtaget mer än laddning och service.
finns många jätteduktiga killar på i klubben som säkert vill svara på din fråga.
LF ville inte ens ge mig ett pris. Övriga bolag låg mellan 11000 kr (TryggHansa) och 25000 kr (flera andra). Protector var överlägset billigast för mig.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Johan71
Inlägg: 39
Blev medlem: 11 feb 2016 08:22

Re: Vad kostar det att äga en Tesla

Inlägg av Johan71 »

Ok, då är det "bara" att börja spara pengar, eller skrapa fram en trissvinst.
Kör idag en Volvo XC60 D4 Polestar o väntar på Model 3, förbokad 2016-04 01.
Skriv svar