Sida 1 av 2

Komforten i min nya Y

Postat: 06 jul 2024 08:19
av Walker
Det här med komfort och buller upplevs ju väldigt olika beroende på vilka frekvenser som stör en. Så följande inlägg är givetvis en subjektiv bedömning jag gör efter min personliga upplevelse. Jag har ju kört en tidig 3’a, en Hyundai IQ5 och nu senast en Y -22. Hyundaien upplevde jag inte som så otroligt mycket tystare och komfortablare än min Y, trots att jag vet att de flesta tycker det. Provade en EV9 och den är tyst och mjuk så det nästan gungar. Men jag tycker att man förlorar lite körkänsla i den. Man ÅKER EV9, man KÖR den inte. Provade också Highland (kanske med lite för högt ställda förväntningar) och hade nog väntat mig mer. Visst, stor skillnad mot mun förra 3’a (2018). Men inte så brutalt bättre än min Y. Så hämtade jag ut min nya Y i fredags och den tycker jag går tystare och mjukare än Highlanden. Det hade jag inte väntat mig. Är sjukt nöjd med bytet.

Re: Komforten i min nya Y

Postat: 06 jul 2024 08:24
av Vikingkr0n0s
Äger M3 Highland och MY LR-24 och kan bara hålla med, upplever MY som mer bekväm/tyst.

Re: Komforten i min nya Y

Postat: 06 jul 2024 08:31
av OscarA
Instämmer.
Däremot så tyckte jag highland hanterade ojämnheter lite bättre, inte lika mycket studs..

Re: Komforten i min nya Y

Postat: 06 jul 2024 09:38
av pejvic
Y är bra på allt utom svängradie och att hantera mindre gupp och håligheter i marken.
Dock tycker jag fortfarande att YP är bättre än RWD och LR.

Re: Komforten i min nya Y

Postat: 06 jul 2024 09:47
av fredrik_wendt
Ljudprofilen i Y (jag kör MYLR 23, även testat Kina 21 som var klart ljudligare och stötigare) är annorlunda jfr med många andra bilar. När jag hämtade ut min Y för ett år sedan satte jag direkt in ~10 kilo dämpande material i bakvagnen. Vi upptäckte då att Tesla själva redan satt in lite plattor för att dämpa ljud/vibrationer, vilket inte fanns i tidigare årsmodeller.

Jag har mätt volym/ljudstyrka flera gånger och nivån är nästan identisk med den Volvo V60 vi gick från (ca 1-2 dB variation beroende på var i kupen vi mätte, samt hastighet). Mätte hastigheterna 110, 130 och 140.

Vad gäller annan komfort så kommer vibrationsljud från min backspegel ganska ofta. Det hjälper tillfälligt att trycka på den. Ska se om jag vågar montera isär den... Jag skulle också vilja lägga in dämpande i panelen runt glastaket.

I övrigt byter jag till Tein-stötdämpare på onsdag. Nya däck på torsdag, från
Hankook Ventus S1 eve3
Till
PIRELLI CINTURATO P7 255/45R19 104Y XL (AO1) Noice Canceling System


- kupeljud
- Tesla-Bjørn inte vidare imponerad av ljuddämpning i en M3

- Tein, kolla flaskan 2:30 in, ca 30 sekunder
- Tein
- Unplugged


Skickat från min Pixel 7 via Tapatalk


Re: Komforten i min nya Y

Postat: 06 jul 2024 12:02
av Nicke Nyfiken
fredrik_wendt skrev: 06 jul 2024 09:47

I övrigt byter jag till Tein-stötdämpare på onsdag. Nya däck på torsdag, från
Hankook Ventus S1 eve3
Till
PIRELLI CINTURATO P7 255/45R19 104Y XL (AO1) Noice Canceling System
Jag är mycket Nyfiken på hur du upplever bytet till Pirelli däcken. Jag har själv gått och sneglat på just den modellen länge.

Finns det någon anledning till att du väljer AO1 istället för AO som har 1 dB lägre ljudnivå enligt specifikationen?

Re: Komforten i min nya Y

Postat: 06 jul 2024 14:50
av taliz
Juniper kommer bli grym helt enkelt. Övriga tillverkare är helt rökta(särskilt nu när de tror det är vettigt att börja satsa på fossilt igen...). :D

Re: Komforten i min nya Y

Postat: 06 jul 2024 15:15
av Walker
taliz skrev: 06 jul 2024 14:50
Juniper kommer bli grym helt enkelt. Övriga tillverkare är helt rökta(särskilt nu när de tror det är vettigt att börja satsa på fossilt igen...). :D
Men jag vill ha blinkersspakar. Det är en dealbreaker. Därför går Juniper fetbort. Nöjd med att jag plockat ut en ny nu innan. Då kan jag sitta lugnt i båten.

Re: Komforten i min nya Y

Postat: 06 jul 2024 15:38
av carlf
Walker skrev: 06 jul 2024 15:15
taliz skrev: 06 jul 2024 14:50
Juniper kommer bli grym helt enkelt. Övriga tillverkare är helt rökta(särskilt nu när de tror det är vettigt att börja satsa på fossilt igen...). :D
Men jag vill ha blinkersspakar. Det är en dealbreaker. Därför går Juniper fetbort. Nöjd med att jag plockat ut en ny nu innan. Då kan jag sitta lugnt i båten.
Det finns eftermarknadslösningar för en billig slant…

Re: Komforten i min nya Y

Postat: 06 jul 2024 16:14
av mikebike
carlf skrev: 06 jul 2024 15:38
Walker skrev: 06 jul 2024 15:15
taliz skrev: 06 jul 2024 14:50
Juniper kommer bli grym helt enkelt. Övriga tillverkare är helt rökta(särskilt nu när de tror det är vettigt att börja satsa på fossilt igen...). :D
Men jag vill ha blinkersspakar. Det är en dealbreaker. Därför går Juniper fetbort. Nöjd med att jag plockat ut en ny nu innan. Då kan jag sitta lugnt i båten.
Det finns eftermarknadslösningar för en billig slant…
Gör det?

Jag vet att det varit på gång ett tag, men jag har inte sett någon färdig produkt.

Re: Komforten i min nya Y

Postat: 06 jul 2024 16:21
av taliz
Walker skrev: 06 jul 2024 15:15
taliz skrev: 06 jul 2024 14:50
Juniper kommer bli grym helt enkelt. Övriga tillverkare är helt rökta(särskilt nu när de tror det är vettigt att börja satsa på fossilt igen...). :D
Men jag vill ha blinkersspakar. Det är en dealbreaker. Därför går Juniper fetbort. Nöjd med att jag plockat ut en ny nu innan. Då kan jag sitta lugnt i båten.
Har du provat utan?
För mig som kört mycket hoj är det iaf en ickefråga, använt vänster tumme i decennier för blinkers...

Däremot vindrutetorkare är störigt ibland, även på bilar med regnsensor(som min nuvarande) så måste man titt som tätt styra dem manuellt. Men det är ju samma problem på nuvarande Y..

Jag är rätt säker på att det blir likadant som när folk klagade på yoken, eller att Model 3 inte hade instrumentkluster.
Eftermarknaden löste det(och Tesla själva iom ratt..) för de som absolut inte kunde tänka sig något annat.. men i slutänden vande sig folk och extremt få betalade för att byta till ratt... extremt få köpte instrumentkluster och ännu färre monterade det då de upptäckte att det funkade bra utan.

Re: Komforten i min nya Y

Postat: 06 jul 2024 17:40
av Tassla Store
mikebike skrev: 06 jul 2024 16:14
carlf skrev: 06 jul 2024 15:38
Walker skrev: 06 jul 2024 15:15
taliz skrev: 06 jul 2024 14:50
Juniper kommer bli grym helt enkelt. Övriga tillverkare är helt rökta(särskilt nu när de tror det är vettigt att börja satsa på fossilt igen...). :D
Men jag vill ha blinkersspakar. Det är en dealbreaker. Därför går Juniper fetbort. Nöjd med att jag plockat ut en ny nu innan. Då kan jag sitta lugnt i båten.
Det finns eftermarknadslösningar för en billig slant…
Gör det?

Jag vet att det varit på gång ett tag, men jag har inte sett någon färdig produkt.
https://www.xn--tssla-gra.se/model-3-hi ... 3-highland 8-)

Re: Komforten i min nya Y

Postat: 06 jul 2024 17:50
av OscarA
Jag föredrar knapparna på ratten. Och jag saknar min yoke.

En Juniper performance med yoke :shock:

Re: Komforten i min nya Y

Postat: 06 jul 2024 17:50
av mikebike
Tassla Store skrev: 06 jul 2024 17:40
mikebike skrev: 06 jul 2024 16:14
carlf skrev: 06 jul 2024 15:38
Walker skrev: 06 jul 2024 15:15
taliz skrev: 06 jul 2024 14:50
Juniper kommer bli grym helt enkelt. Övriga tillverkare är helt rökta(särskilt nu när de tror det är vettigt att börja satsa på fossilt igen...). :D
Men jag vill ha blinkersspakar. Det är en dealbreaker. Därför går Juniper fetbort. Nöjd med att jag plockat ut en ny nu innan. Då kan jag sitta lugnt i båten.
Det finns eftermarknadslösningar för en billig slant…
Gör det?

Jag vet att det varit på gång ett tag, men jag har inte sett någon färdig produkt.
https://www.xn--tssla-gra.se/model-3-hi ... 3-highland 8-)
Snyggt. Dock tveksamt om det är "en billig slant". ;)

Om ni har radar och parkeringssensorer också så kanske man kan köpa en ny Tesla ändå. :lol:

Re: Komforten i min nya Y

Postat: 06 jul 2024 17:53
av wheels
taliz skrev: 06 jul 2024 16:21
Walker skrev: 06 jul 2024 15:15
taliz skrev: 06 jul 2024 14:50
Juniper kommer bli grym helt enkelt. Övriga tillverkare är helt rökta(särskilt nu när de tror det är vettigt att börja satsa på fossilt igen...). :D
Men jag vill ha blinkersspakar. Det är en dealbreaker. Därför går Juniper fetbort. Nöjd med att jag plockat ut en ny nu innan. Då kan jag sitta lugnt i båten.
Har du provat utan?
För mig som kört mycket hoj är det iaf en ickefråga, använt vänster tumme i decennier för blinkers...

Däremot vindrutetorkare är störigt ibland, även på bilar med regnsensor(som min nuvarande) så måste man titt som tätt styra dem manuellt. Men det är ju samma problem på nuvarande Y..

Jag är rätt säker på att det blir likadant som när folk klagade på yoken, eller att Model 3 inte hade instrumentkluster.
Eftermarknaden löste det(och Tesla själva iom ratt..) för de som absolut inte kunde tänka sig något annat.. men i slutänden vande sig folk och extremt få betalade för att byta till ratt... extremt få köpte instrumentkluster och ännu färre monterade det då de upptäckte att det funkade bra utan.
Snurrar du styret ett halvt varv när du svänger?

Re: Komforten i min nya Y

Postat: 06 jul 2024 17:59
av taliz
wheels skrev: 06 jul 2024 17:53
taliz skrev: 06 jul 2024 16:21
Walker skrev: 06 jul 2024 15:15
taliz skrev: 06 jul 2024 14:50
Juniper kommer bli grym helt enkelt. Övriga tillverkare är helt rökta(särskilt nu när de tror det är vettigt att börja satsa på fossilt igen...). :D
Men jag vill ha blinkersspakar. Det är en dealbreaker. Därför går Juniper fetbort. Nöjd med att jag plockat ut en ny nu innan. Då kan jag sitta lugnt i båten.
Har du provat utan?
För mig som kört mycket hoj är det iaf en ickefråga, använt vänster tumme i decennier för blinkers...

Däremot vindrutetorkare är störigt ibland, även på bilar med regnsensor(som min nuvarande) så måste man titt som tätt styra dem manuellt. Men det är ju samma problem på nuvarande Y..

Jag är rätt säker på att det blir likadant som när folk klagade på yoken, eller att Model 3 inte hade instrumentkluster.
Eftermarknaden löste det(och Tesla själva iom ratt..) för de som absolut inte kunde tänka sig något annat.. men i slutänden vande sig folk och extremt få betalade för att byta till ratt... extremt få köpte instrumentkluster och ännu färre monterade det då de upptäckte att det funkade bra utan.
Snurrar du styret ett halvt varv när du svänger?
Nä, men jag hade inga problem när jag provkörde Highland.

Re: Komforten i min nya Y

Postat: 06 jul 2024 18:31
av OscarA
taliz skrev: 06 jul 2024 17:59
wheels skrev: 06 jul 2024 17:53
taliz skrev: 06 jul 2024 16:21
Walker skrev: 06 jul 2024 15:15
taliz skrev: 06 jul 2024 14:50
Juniper kommer bli grym helt enkelt. Övriga tillverkare är helt rökta(särskilt nu när de tror det är vettigt att börja satsa på fossilt igen...). :D
Men jag vill ha blinkersspakar. Det är en dealbreaker. Därför går Juniper fetbort. Nöjd med att jag plockat ut en ny nu innan. Då kan jag sitta lugnt i båten.
Har du provat utan?
För mig som kört mycket hoj är det iaf en ickefråga, använt vänster tumme i decennier för blinkers...

Däremot vindrutetorkare är störigt ibland, även på bilar med regnsensor(som min nuvarande) så måste man titt som tätt styra dem manuellt. Men det är ju samma problem på nuvarande Y..

Jag är rätt säker på att det blir likadant som när folk klagade på yoken, eller att Model 3 inte hade instrumentkluster.
Eftermarknaden löste det(och Tesla själva iom ratt..) för de som absolut inte kunde tänka sig något annat.. men i slutänden vande sig folk och extremt få betalade för att byta till ratt... extremt få köpte instrumentkluster och ännu färre monterade det då de upptäckte att det funkade bra utan.
Snurrar du styret ett halvt varv när du svänger?
Nä, men jag hade inga problem när jag provkörde Highland.
Kör man med båda händerna på ratten så är det busenkelt.
99% av tiden, för mig iaf, så är det enklare att blinka ut ur en rondell när ratten är precis uppochner med höger tumme än med en spak

Re: Komforten i min nya Y

Postat: 06 jul 2024 19:19
av Nicke Nyfiken
OscarA skrev: 06 jul 2024 18:31
taliz skrev: 06 jul 2024 17:59
wheels skrev: 06 jul 2024 17:53
taliz skrev: 06 jul 2024 16:21
Walker skrev: 06 jul 2024 15:15


Men jag vill ha blinkersspakar. Det är en dealbreaker. Därför går Juniper fetbort. Nöjd med att jag plockat ut en ny nu innan. Då kan jag sitta lugnt i båten.
Har du provat utan?
För mig som kört mycket hoj är det iaf en ickefråga, använt vänster tumme i decennier för blinkers...

Däremot vindrutetorkare är störigt ibland, även på bilar med regnsensor(som min nuvarande) så måste man titt som tätt styra dem manuellt. Men det är ju samma problem på nuvarande Y..

Jag är rätt säker på att det blir likadant som när folk klagade på yoken, eller att Model 3 inte hade instrumentkluster.
Eftermarknaden löste det(och Tesla själva iom ratt..) för de som absolut inte kunde tänka sig något annat.. men i slutänden vande sig folk och extremt få betalade för att byta till ratt... extremt få köpte instrumentkluster och ännu färre monterade det då de upptäckte att det funkade bra utan.
Snurrar du styret ett halvt varv när du svänger?
Nä, men jag hade inga problem när jag provkörde Highland.
Kör man med båda händerna på ratten så är det busenkelt.
99% av tiden, för mig iaf, så är det enklare att blinka ut ur en rondell när ratten är precis uppochner med höger tumme än med en spak
Du är ganska unik.

Re: Komforten i min nya Y

Postat: 06 jul 2024 19:21
av carlf
OscarA skrev: 06 jul 2024 18:31
taliz skrev: 06 jul 2024 17:59
wheels skrev: 06 jul 2024 17:53
taliz skrev: 06 jul 2024 16:21
Walker skrev: 06 jul 2024 15:15


Men jag vill ha blinkersspakar. Det är en dealbreaker. Därför går Juniper fetbort. Nöjd med att jag plockat ut en ny nu innan. Då kan jag sitta lugnt i båten.
Har du provat utan?
För mig som kört mycket hoj är det iaf en ickefråga, använt vänster tumme i decennier för blinkers...

Däremot vindrutetorkare är störigt ibland, även på bilar med regnsensor(som min nuvarande) så måste man titt som tätt styra dem manuellt. Men det är ju samma problem på nuvarande Y..

Jag är rätt säker på att det blir likadant som när folk klagade på yoken, eller att Model 3 inte hade instrumentkluster.
Eftermarknaden löste det(och Tesla själva iom ratt..) för de som absolut inte kunde tänka sig något annat.. men i slutänden vande sig folk och extremt få betalade för att byta till ratt... extremt få köpte instrumentkluster och ännu färre monterade det då de upptäckte att det funkade bra utan.
Snurrar du styret ett halvt varv när du svänger?
Nä, men jag hade inga problem när jag provkörde Highland.
Kör man med båda händerna på ratten så är det busenkelt.
99% av tiden, för mig iaf, så är det enklare att blinka ut ur en rondell när ratten är precis uppochner med höger tumme än med en spak
Har iofs inga större problem med rattknapparna, men jag sitter inte och intalar mig att de är bättre än spakarna. Typisk innovation som inte förändrar till det bättre.

Re: Komforten i min nya Y

Postat: 06 jul 2024 19:42
av OscarA
carlf skrev: 06 jul 2024 19:21
OscarA skrev: 06 jul 2024 18:31
taliz skrev: 06 jul 2024 17:59
wheels skrev: 06 jul 2024 17:53
taliz skrev: 06 jul 2024 16:21


Har du provat utan?
För mig som kört mycket hoj är det iaf en ickefråga, använt vänster tumme i decennier för blinkers...

Däremot vindrutetorkare är störigt ibland, även på bilar med regnsensor(som min nuvarande) så måste man titt som tätt styra dem manuellt. Men det är ju samma problem på nuvarande Y..

Jag är rätt säker på att det blir likadant som när folk klagade på yoken, eller att Model 3 inte hade instrumentkluster.
Eftermarknaden löste det(och Tesla själva iom ratt..) för de som absolut inte kunde tänka sig något annat.. men i slutänden vande sig folk och extremt få betalade för att byta till ratt... extremt få köpte instrumentkluster och ännu färre monterade det då de upptäckte att det funkade bra utan.
Snurrar du styret ett halvt varv när du svänger?
Nä, men jag hade inga problem när jag provkörde Highland.
Kör man med båda händerna på ratten så är det busenkelt.
99% av tiden, för mig iaf, så är det enklare att blinka ut ur en rondell när ratten är precis uppochner med höger tumme än med en spak
Har iofs inga större problem med rattknapparna, men jag sitter inte och intalar mig att de är bättre än spakarna. Typisk innovation som inte förändrar till det bättre.
Borde kanske tillägga att det är med Yoken!
Fick inte alls samma känsla av Highland med rund ratt, men det kanske är en vanesak..

Jag kan verkligen förstå att de flesta föredrar en spak, men jag föredrar yoke med knappar.

Ny kör jag MYP med spak igen.

Vindrutetorkaren som touchknapp gillade jag dock inte

Re: Komforten i min nya Y

Postat: 06 jul 2024 20:29
av AxwellE
Walker skrev: 06 jul 2024 08:19
Det här med komfort och buller upplevs ju väldigt olika beroende på vilka frekvenser som stör en. Så följande inlägg är givetvis en subjektiv bedömning jag gör efter min personliga upplevelse. Jag har ju kört en tidig 3’a, en Hyundai IQ5 och nu senast en Y -22. Hyundaien upplevde jag inte som så otroligt mycket tystare och komfortablare än min Y, trots att jag vet att de flesta tycker det. Provade en EV9 och den är tyst och mjuk så det nästan gungar. Men jag tycker att man förlorar lite körkänsla i den. Man ÅKER EV9, man KÖR den inte. Provade också Highland (kanske med lite för högt ställda förväntningar) och hade nog väntat mig mer. Visst, stor skillnad mot mun förra 3’a (2018). Men inte så brutalt bättre än min Y. Så hämtade jag ut min nya Y i fredags och den tycker jag går tystare och mjukare än Highlanden. Det hade jag inte väntat mig. Är sjukt nöjd med bytet.
Intressant hur olika upplevelsen kan vara. Jag själv resonerade helt åt andra hållet. Köpte en Highland då jag tyckte Y:n bullrade som en traktor i jämförelse och materialvalen gör att den känns mer skramlig även rent fysiskt. Framförallt hur den slår i ojämnheter, men även vägljud i högre motorvägsfart.

Re: Komforten i min nya Y

Postat: 08 jul 2024 10:34
av Piggelin
taliz skrev: 06 jul 2024 14:50
Juniper kommer bli grym helt enkelt. Övriga tillverkare är helt rökta(särskilt nu när de tror det är vettigt att börja satsa på fossilt igen...). :D
För mig blir den sämre. Ingen blinkersspak är deal-breaker. Nej det finns bättre bilar för en billigare summa. 😊

Re: Komforten i min nya Y

Postat: 08 jul 2024 11:11
av danny212
MY23, undviker nästan att köra in på sämre grusvägar då stötdämpningen är alldeles för hårt satt. I början led jag även på "vanlig väg" över brunslock och liknande, har nu vant mig lite. Kom från en Skoda Superb med DCC som kunde vara mjuk som ett stort skepp i comfort mode. Däremot är Y tystare än Superben (vilket iofs inte säger så mycket då den är ganska bullrig).

Synd att man valde att sätta Y så sportigt i fjädringen, det är nästan det enda jag stör mig på nu. Torkarna är fixade mer eller mindre i de sista mjukaruversionerna tycker jag.

Re: Komforten i min nya Y

Postat: 08 jul 2024 11:19
av mikebike
danny212 skrev: 08 jul 2024 11:11
MY23, undviker nästan att köra in på sämre grusvägar då stötdämpningen är alldeles för hårt satt. I början led jag även på "vanlig väg" över brunslock och liknande, har nu vant mig lite. Kom från en Skoda Superb med DCC som kunde vara mjuk som ett stort skepp i comfort mode. Däremot är Y tystare än Superben (vilket iofs inte säger så mycket då den är ganska bullrig).

Synd att man valde att sätta Y så sportigt i fjädringen, det är nästan det enda jag stör mig på nu. Torkarna är fixade mer eller mindre i de sista mjukaruversionerna tycker jag.
Mamma bor efter 5 km grusväg där det ofta är "tvättbrädor". I princip behöver man njurbälte där med min Model Y.

Re: Komforten i min nya Y

Postat: 08 jul 2024 11:35
av carlf
AxwellE skrev: 06 jul 2024 20:29
Walker skrev: 06 jul 2024 08:19
Det här med komfort och buller upplevs ju väldigt olika beroende på vilka frekvenser som stör en. Så följande inlägg är givetvis en subjektiv bedömning jag gör efter min personliga upplevelse. Jag har ju kört en tidig 3’a, en Hyundai IQ5 och nu senast en Y -22. Hyundaien upplevde jag inte som så otroligt mycket tystare och komfortablare än min Y, trots att jag vet att de flesta tycker det. Provade en EV9 och den är tyst och mjuk så det nästan gungar. Men jag tycker att man förlorar lite körkänsla i den. Man ÅKER EV9, man KÖR den inte. Provade också Highland (kanske med lite för högt ställda förväntningar) och hade nog väntat mig mer. Visst, stor skillnad mot mun förra 3’a (2018). Men inte så brutalt bättre än min Y. Så hämtade jag ut min nya Y i fredags och den tycker jag går tystare och mjukare än Highlanden. Det hade jag inte väntat mig. Är sjukt nöjd med bytet.
Intressant hur olika upplevelsen kan vara. Jag själv resonerade helt åt andra hållet. Köpte en Highland då jag tyckte Y:n bullrade som en traktor i jämförelse och materialvalen gör att den känns mer skramlig även rent fysiskt. Framförallt hur den slår i ojämnheter, men även vägljud i högre motorvägsfart.
Håller helt med. Körde Model Y flera gånger innan den gick bort, till förmån för Model 3 2024 som är väldigt mycket trevligare i chassi, dämpning och ljudkomfort. Bättre på allt utom utrymmet då så klart.
Juniper har dock potential att bli grym.