Adaptrar?
Postat: 14 feb 2016 21:58
Nybliven ägare, nyfiken, undrar jag : har man någon användning för adaptrar till CCS EU 50 kw och typ 2 43 kw? Och var får man tag på såna? Har Chademo och shuko förstås.
Typ 2 köper du från Tesla för 1750 kr. Jag har inte sett någon som slår dem i pris, men vilken typ 2-typ 2-kabel som helst fungerar.far1far2 skrev:Nybliven ägare, nyfiken, undrar jag : har man någon användning för adaptrar till CCS EU 50 kw och typ 2 43 kw? Och var får man tag på såna? Har Chademo och shuko förstås.
jag tog den som kom med eGolfen, dvs kostar gratisbylund skrev:Typ 2 köper du från Tesla för 1750 kr. Jag har inte sett någon som slår dem i pris, men vilken typ 2-typ 2-kabel som helst fungerar.far1far2 skrev:Nybliven ägare, nyfiken, undrar jag : har man någon användning för adaptrar till CCS EU 50 kw och typ 2 43 kw? Och var får man tag på såna? Har Chademo och shuko förstås.
Är egolfen gratis.HelectriC skrev:jag tog den som kom med eGolfen, dvs kostar gratisbylund skrev:Typ 2 köper du från Tesla för 1750 kr. Jag har inte sett någon som slår dem i pris, men vilken typ 2-typ 2-kabel som helst fungerar.far1far2 skrev:Nybliven ägare, nyfiken, undrar jag : har man någon användning för adaptrar till CCS EU 50 kw och typ 2 43 kw? Och var får man tag på såna? Har Chademo och shuko förstås.
finns ju knappt nåt annat än 16A 1-fas med Typ2, så det funkar för mig. Dubbelladdare har jag inte heller.Leo skrev:HelectriC du är lite "lurad" kollar du i kontakten ser du att det bara är en tråd/stift anslutet =1-fas.
Tillsammans med att den endast är specad för 16A =tunnare kabelarea så är den också mycket lättare och smidigare MEN du kommer bara att kunna ladda max 16A enfas med den
Nja, enfas 16 A från typ 2 är mer än marginellt snabbare än schuko. Dels är 16 A 23 % mer än 13 A, men då lite ström går åt till overhead som att temperera batteriet och köra lite andra system så är vinsten högre än 23 %.e5m1r skrev:16 enfas laddar marginellt snabbare än schuko
16 trefas laddar som röda adaptern
Dubbelladdare behövs inte för att ladda 32A 1-fas, som jag nu börjar se på många ställen. ex IKEA Ullared mfl. Men du måste ha en kabel. 16A kabeln ger instoppad i 32A uttag 20A. Lånade min kompis GTE-laddkabel vid ett tillfälle så då såg jag detta.HelectriC skrev:finns ju knappt nåt annat än 16A 1-fas med Typ2, så det funkar för mig. Dubbelladdare har jag inte heller.Leo skrev:HelectriC du är lite "lurad" kollar du i kontakten ser du att det bara är en tråd/stift anslutet =1-fas.
Tillsammans med att den endast är specad för 16A =tunnare kabelarea så är den också mycket lättare och smidigare MEN du kommer bara att kunna ladda max 16A enfas med den
Mycket ovanligt med 32A typ2 i Norge, så 1-fasen räcker alla gånger. På resande fot är typ2 knappt användbart. Jag ser på typ2 som en liten bonusladdning man får när man ändå parkerar i nåt parkeringshus (som en liten kompensation för de skyhöga parkeringsavgifterna). Jag har aldrig haft behov och känt att jag MÅSTE ladda typ2.jonas skrev:Dubbelladdare behövs inte för att ladda 32A 1-fas, som jag nu börjar se på många ställen. ex IKEA Ullared mfl. Men du måste ha en kabel. 16A kabeln ger instoppad i 32A uttag 20A. Lånade min kompis GTE-laddkabel vid ett tillfälle så då såg jag detta.HelectriC skrev:finns ju knappt nåt annat än 16A 1-fas med Typ2, så det funkar för mig. Dubbelladdare har jag inte heller.Leo skrev:HelectriC du är lite "lurad" kollar du i kontakten ser du att det bara är en tråd/stift anslutet =1-fas.
Tillsammans med att den endast är specad för 16A =tunnare kabelarea så är den också mycket lättare och smidigare MEN du kommer bara att kunna ladda max 16A enfas med den
Jag laddade vid konserthuset i går kväll medans vi var på bio, funkar perfekt dåjoel80 skrev:Gävle har ett gäng Typ 2, 3 fas, 32 amper. 22 kW man kan ladda i.. gratis och rätt så centralt.
(Vid Konserthuset och vid Slottstorget)
För den som kan ta emot det ger det ju ändå runt 10 mil/h.. Rätt okej om man ska gå på stan nån timme eller två känns det som.
ska kanske preciseras att man inte automatiskt får 11kW, det är styrt av stolpen och ofta ger den bara 3,6kW (16A 1-fas), dvs nästan samma som schuko. Var det inte dessutom så att Stockholm hade börjat nedgradera de få 32A punkter som fanns till 16A?apkungen skrev:Som folk har varit inne på, jag skulle även ha köpt en typ2-kabel från tesla för 1750kr. Med den kan du ladda 11Kw/5mil per timme.
När du laddar i såna där snabbladdare du beskriver är Chademo bäst om den är ledig, annars typ2.
typ2 är bra i vanliga publika laddstolpar som ofta finns på köpcentra och parkeringar m.m.