Sida 1 av 1
Bredden - vilken stolpe ska man föredra?
Postat: 17 jul 2024 12:31
av T4s
Laddade på Bredden igår, bilen sa att 3 platser var lediga men alla var upptagna. Väntade en minut sen drog en taxi. Kanske campade?!
Såg senare i ABRP att det finns både 250 och 150 stolpar i Bredden.
Hur vet jag vilken som är vilken på håll? Finns det några oskrivna regler kring sådana stationer?
Re: Bredden - vilken stolpe ska man föredra?
Postat: 17 jul 2024 12:40
av Niklas Z
Stolparna för 150 kW (V2) har dubbla kablar, de för 250 kW (V3) har en kabel.
Re: Bredden - vilken stolpe ska man föredra?
Postat: 17 jul 2024 12:45
av lawgiver
V2 delar alltid effekten med sin par-stolpe (t.ex. 3A,3B) så är båda i paret upptagna så får du max 75kw om andra bilen vill ha mer än 75kw.
Se här:
och här:
https://evehiclelab.com/tesla-superchar ... _article=1
Re: Bredden - vilken stolpe ska man föredra?
Postat: 17 jul 2024 13:01
av dstr
En oskriven regel är att gamla S/X tar V2 i första hand, eftersom dom ändå inte kan ladda med full fart på V3.
De med två tjockare kablar är V2.
De med en ensam tunnare kabel är V3.
Re: Bredden - vilken stolpe ska man föredra?
Postat: 17 jul 2024 13:43
av Nicke Nyfiken
dstr skrev: ↑17 jul 2024 13:01
En oskriven regel är att gamla S/X tar V2 i första hand, eftersom dom ändå inte kan ladda med full fart på V3.
De med två tjockare kablar är V2.
De med en ensam tunnare kabel är V3.
Dessutom slipper man använda CCS-adapter på V2 med gamla S/X.
Re: Bredden - vilken stolpe ska man föredra?
Postat: 17 jul 2024 15:25
av fth
Nicke Nyfiken skrev: ↑17 jul 2024 13:43
dstr skrev: ↑17 jul 2024 13:01
En oskriven regel är att gamla S/X tar V2 i första hand, eftersom dom ändå inte kan ladda med full fart på V3.
De med två tjockare kablar är V2.
De med en ensam tunnare kabel är V3.
Dessutom slipper man använda CCS-adapter på V2 med gamla S/X.
Men man är ju iofs nästan garanterad att få dela stolpe i Bredden med <75kW effekt, så där väljer jag alltid v3 om det finns. Markaryd och andra v2/v3-stationer kan man ju följa din regel, men i Bredden är det djungelns lag som gäller.
/fth
Re: Bredden - vilken stolpe ska man föredra?
Postat: 17 jul 2024 15:31
av fth
Nicke Nyfiken skrev: ↑17 jul 2024 13:43
dstr skrev: ↑17 jul 2024 13:01
En oskriven regel är att gamla S/X tar V2 i första hand, eftersom dom ändå inte kan ladda med full fart på V3.
De med två tjockare kablar är V2.
De med en ensam tunnare kabel är V3.
Dessutom slipper man använda CCS-adapter på V2 med gamla S/X.
Men man är ju iofs nästan garanterad att få dela stolpe i Bredden med <75kW effekt, så där väljer jag alltid v3 om det finns. Markaryd och andra v2/v3-stationer kan man ju följa din regel, men i Bredden är det djungelns lag som gäller.
/fth
Re: Bredden - vilken stolpe ska man föredra?
Postat: 17 jul 2024 19:05
av Nicke Nyfiken
fth skrev: ↑17 jul 2024 15:25
Nicke Nyfiken skrev: ↑17 jul 2024 13:43
dstr skrev: ↑17 jul 2024 13:01
En oskriven regel är att gamla S/X tar V2 i första hand, eftersom dom ändå inte kan ladda med full fart på V3.
De med två tjockare kablar är V2.
De med en ensam tunnare kabel är V3.
Dessutom slipper man använda CCS-adapter på V2 med gamla S/X.
Men man är ju iofs nästan garanterad att få dela stolpe i Bredden med <75kW effekt, så där väljer jag alltid v3 om det finns. Markaryd och andra v2/v3-stationer kan man ju följa din regel, men i Bredden är det djungelns lag som gäller.
/fth
Det var inte min "regel".
Det var "dstr" som skrev det.
Jag påpekade bara att man slipper CCS-adaptern om man gör som "dstr" skrev.
Re: Bredden - vilken stolpe ska man föredra?
Postat: 17 jul 2024 21:19
av Verdi_
dstr skrev: ↑17 jul 2024 13:01
En oskriven regel är att gamla S/X tar V2 i första hand, eftersom dom ändå inte kan ladda med full fart på V3.
De med två tjockare kablar är V2.
De med en ensam tunnare kabel är V3.
Aldrig i livet att jag offrar mig och laddar 70kW när bilen tar emot över 140 kW vid låg SoC och över 70 ganska länge. Model 3/Y sjunker ganska snabbt också.
Re: Bredden - vilken stolpe ska man föredra?
Postat: 18 jul 2024 14:59
av roder99
I bland är en V2 bara 130 kW som i Skellefteå. Delad effekt endast 52 kW
En positiv sak med V2. I Töre ligger de i skugga och V3 i brännande sol.
Re: Bredden - vilken stolpe ska man föredra?
Postat: 18 jul 2024 16:03
av AAKEE
roder99 skrev: ↑18 jul 2024 14:59
I bland är en V2 bara 130 kW som i Skellefteå. Delad effekt endast 52 kW
En positiv sak med V2. I Töre ligger de i skugga och V3 i brännande sol.
Finns det V3 i Töre?
Det har jag inte sett? Står inget om det varken i bilen eller på teslas superchargersida på nätet.
Re: Bredden - vilken stolpe ska man föredra?
Postat: 18 jul 2024 17:25
av roder99
AAKEE skrev: ↑18 jul 2024 16:03
roder99 skrev: ↑18 jul 2024 14:59
I bland är en V2 bara 130 kW som i Skellefteå. Delad effekt endast 52 kW
En positiv sak med V2. I Töre ligger de i skugga och V3 i brännande sol.
Finns det V3 i Töre?
Det har jag inte sett? Står inget om det varken i bilen eller på teslas superchargersida på nätet.
Det stod en Hongqi E-HS9 ute i solen så jag kanske blev bländad. Såg nu en bild från september 2023 och då var det V2. My bad...
Själv körde jag direkt in i skuggan. Det blir lätt så när AC:n pajjar och det är +31C i bilen.