ACn slutade fungera vid Supercharging
Postat: 26 jul 2024 02:06
Hej allihopa.
Tänkte dela med mig av ett problem jag hade med bilen (Model 3 LR AWD-19) sedan i påskas som löstes för några dagar sedan.
Märkte i påskas i samband med långresa, varmt väder och Supercharging att fläkten lätt mer än vanligt och att ACn slutade fungera i kupén (laddhastigheten droppade även snabbare än vanligt i början av laddningen).
Började leta runt en del på internet och hittade att det kunde vara dags för påfyllning av ACn pga läckage (offert från Tesla strax under 3tkr).
Bokade tid men sökte vidare på internet och hittade tillslut att ovan fel också kunde bero på att ställdonet (actuator) till luftintag slutat att fungera. Bokar om service och får offert på ca 6tkr hos Tesla
Sökte vidare och hittade att man kan gå in i Servicemenyn i bilen själv och göra test av kylsystemet (supersmidigt system på Teslan) vilket jag gjorde och mycket riktigt så sade testet till att det var fel på ställdonet till luftintaget fram.
Beställde del själv ( Active grille shutter assembly TESLA MODEL 3 Y 1634325 1638293 2017-2024) via Grufman bil för ca 2tkr då jag själv tänkte byta hela paketet då garantin gått ut men när jag lyfter ur frunken hittar jag direkt felet (kabeln till ställdonet är trasig (av på 2ställen) inte själva ställdonet). Här tänker jag utfärda en liten varning för när jag ca 24-timmar efter köp vill lämna tillbaka paketet som ställdonet sitter på (Active grille shutter assembly) till Grufman bil så vägrar dom återköp på eldelar. Om någon vill köpa så skicka gärna ett PM (kan eventuellt lämna mellan Stockholm och Skåne då jag åker E4an regelbundet).
Tröttnar på Grufman bil och Åker till Tesla och visar felet samt får offert på ca 4tkr för att byta hela kablaget fram (front end harness). Tesla kan även ibland laga trasiga kablar ännu billigare.
Nu är hela kablaget fram utbytt för ca 3tkr (arbetstid och reservdel) hos Tesla och ACn fungerar fint igen vid snabbladdning och är mycket tystare samt kallare (originalställdonet fungerade fint fortfarande, ingen påfyllning behövdes).
Har läst att detta drabbat andra ägare (kylsystemet av HV-batteriet är så smart att den väljer bort ACn till kupén och dirigerar om kyla till batteripacket (vid behov) om luftintaget fram inte fungerar av någon anledning men utan att man får varningsmeddelande) så lägger upp en tråd på Svenska så vet ni vad som behövs göras om det drabbar er.
MVH
Tänkte dela med mig av ett problem jag hade med bilen (Model 3 LR AWD-19) sedan i påskas som löstes för några dagar sedan.
Märkte i påskas i samband med långresa, varmt väder och Supercharging att fläkten lätt mer än vanligt och att ACn slutade fungera i kupén (laddhastigheten droppade även snabbare än vanligt i början av laddningen).
Började leta runt en del på internet och hittade att det kunde vara dags för påfyllning av ACn pga läckage (offert från Tesla strax under 3tkr).
Bokade tid men sökte vidare på internet och hittade tillslut att ovan fel också kunde bero på att ställdonet (actuator) till luftintag slutat att fungera. Bokar om service och får offert på ca 6tkr hos Tesla
Sökte vidare och hittade att man kan gå in i Servicemenyn i bilen själv och göra test av kylsystemet (supersmidigt system på Teslan) vilket jag gjorde och mycket riktigt så sade testet till att det var fel på ställdonet till luftintaget fram.
Beställde del själv ( Active grille shutter assembly TESLA MODEL 3 Y 1634325 1638293 2017-2024) via Grufman bil för ca 2tkr då jag själv tänkte byta hela paketet då garantin gått ut men när jag lyfter ur frunken hittar jag direkt felet (kabeln till ställdonet är trasig (av på 2ställen) inte själva ställdonet). Här tänker jag utfärda en liten varning för när jag ca 24-timmar efter köp vill lämna tillbaka paketet som ställdonet sitter på (Active grille shutter assembly) till Grufman bil så vägrar dom återköp på eldelar. Om någon vill köpa så skicka gärna ett PM (kan eventuellt lämna mellan Stockholm och Skåne då jag åker E4an regelbundet).
Tröttnar på Grufman bil och Åker till Tesla och visar felet samt får offert på ca 4tkr för att byta hela kablaget fram (front end harness). Tesla kan även ibland laga trasiga kablar ännu billigare.
Nu är hela kablaget fram utbytt för ca 3tkr (arbetstid och reservdel) hos Tesla och ACn fungerar fint igen vid snabbladdning och är mycket tystare samt kallare (originalställdonet fungerade fint fortfarande, ingen påfyllning behövdes).
Har läst att detta drabbat andra ägare (kylsystemet av HV-batteriet är så smart att den väljer bort ACn till kupén och dirigerar om kyla till batteripacket (vid behov) om luftintaget fram inte fungerar av någon anledning men utan att man får varningsmeddelande) så lägger upp en tråd på Svenska så vet ni vad som behövs göras om det drabbar er.
MVH