Sida 1 av 1
Långt ner till bromsläge.
Postat: 06 aug 2024 14:16
av lejon1
Har under 2 år varit otrogen med en Mercedes EQS 580 men har nu tröttnat så jag har lämnat den till försäljning (Perellbil) Så för att ha en bil att åka i under väntan på M Y Juniper och att FSD blir lagligt i Europa. Jag hittade en P85D 2015 12500 mil i mint kondition som jag för övrigt känt till då jag hade en S85. Tänk att "få" en riktig Google map bättre autopilot radiostationer får hela världen mm. Nu äntligen till min fråga jag upplever att det är för längt ner till bromsläge kan vara avgörande vid ev. nödläge. Bilen besiktigad utan anm. Har en känsla av att jag tyckte lika dant om min 85:a från 2015
Re: Långt ner till bromsläge.
Postat: 06 aug 2024 16:55
av tor-ake
Ta en tumstock och mät hur många centimeter det är mellan pedalen och golvet när du har trampat pedalen i botten. Om man har lite svampiga bromsar och måste trampa längre än normalt är det ofta pga kärvande ok eller bromsbelägg som är snedslitna och/eller sitter fast i oket. Brukar synas på besiktningen att det blir lite ojämnt hö/vä även om det är inom godkänd marginal.
Re: Långt ner till bromsläge.
Postat: 06 aug 2024 17:19
av Kriper
Byt bromsvätska och lufta ordentligt samt kolla hur skivor och belägg ser ut.
Re: Långt ner till bromsläge.
Postat: 07 aug 2024 09:10
av AAKEE
lejon1 skrev: ↑06 aug 2024 14:16
upplever att det är för längt ner till bromsläge kan vara avgörande vid ev. nödläge. Bilen besiktigad utan anm. Har en känsla av att jag tyckte lika dant om min 85:a från 2015
Svampig feeling?
Prova trampa flera gånger i snabb följd, släpp upp bromsen helt mellan men vänta inte.
Kommer pedalen avsevärt högre upp kan det vara luft i systemet.
I övrigt kan det vara läge för översyn/service av bromsoken.
Efter luftning (ev byte bromsvätska om det är länge sedan) och service av oken kan du vara lugn.