Sida 1 av 1
Länkarmslagringar bakhjul Model 3 -21 dec.
Postat: 14 aug 2024 20:16
av Andreas_MY
Tips! Ha koll på att byta länkarmslagringar innan nybilsgarantin går ut. 4 år eller 8000 mil.
Jag skulle besikta för första gången och fick en tvåa på den ena länkarmen. En 1a på motsvarande sida. Tyvärr hade kört 8200 mil med min model 3 SR+ -21 dec.
Blev att betala 3300kr.
Kört i chill mode i 2,5 år men det skonade inte slitaget.
Mkt vanligt fel på Model 3 sade besiktningsmannen.
Är 2,5 år lite för tidigt för sådana här defekter?
Re: Länkarmslagringar bakhjul Model 3 -21 dec.
Postat: 15 aug 2024 07:50
av pp3
Jaha, spännande. Inte hört talas om ngt sådant, iom det lär vara ngt så pass vanligt. Tack för tipset

Re: Länkarmslagringar bakhjul Model 3 -21 dec.
Postat: 15 aug 2024 08:03
av AAKEE
Läs denna tråd, avhandlar exakt det med utgången garanti och tex länkarmar, hjullager etc:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewt ... 36#p809736
Re: Länkarmslagringar bakhjul Model 3 -21 dec.
Postat: 15 aug 2024 11:07
av Buzz
Lyckades dom lyfta bakvagnen på besiktningen för att kolla länkarmarna? Dom gånger jag besiktigat (Carspect) har dom inte lyckats lokalisera lyftpunkter och därmed inte kunnat testa glapp länkarmarna bak eller hjullager. Sitter ju plastkåpor överallt där bak som dom inte ville lossa på..
Re: Länkarmslagringar bakhjul Model 3 -21 dec.
Postat: 17 aug 2024 23:51
av Andreas_MY
Jag blev visad till ett fint fikarum. Efter en kvart tutade han och testet var klart

Re: Länkarmslagringar bakhjul Model 3 -21 dec.
Postat: 18 aug 2024 06:23
av Nogo
Andreas_M3 skrev: ↑14 aug 2024 20:16
Tips! Ha koll på att byta länkarmslagringar innan nybilsgarantin går ut. 4 år eller 8000 mil.
Jag skulle besikta för första gången och fick en tvåa på den ena länkarmen. En 1a på motsvarande sida. Tyvärr hade kört 8200 mil med min model 3 SR+ -21 dec.
Blev att betala 3300kr.
Kört i chill mode i 2,5 år men det skonade inte slitaget.
Mkt vanligt fel på Model 3 sade besiktningsmannen.
Är 2,5 år lite för tidigt för sådana här defekter?
Min bil som var 2,5år gammal fick också fel på båda ”upper control arms”. Köpte det från Tesla för 2000 och bytte själv. Fick du båda bytta för 3300 så är det helt okej. Har du utfört hjulinställning på bilen efteråt?
Re: Länkarmslagringar bakhjul Model 3 -21 dec.
Postat: 18 aug 2024 20:36
av Andreas_MY
hej, Gott at du är händig och hade möjlighet till eget byte. Det var priset för en sida, den andra sidan fick bara en etta.
Re: Länkarmslagringar bakhjul Model 3 -21 dec.
Postat: 18 jul 2025 08:26
av tor-ake
Besiktade 3an idag, 8500 mil och gobben tyckte sig känna att övre länkarmslagringen bak, båda sidor var lite glapp. Däcken har slitits lite mer på insidan så jag bokade service för detta, samt hjulinställning. Fick omg. ett automatiserat kostnadsförslag på 2750 för hjulinställning och 2000 för något oklart - jag gick in på hjul/däck->fjädring och skrev problemet där.
Skulle jag klickat in ngn annanstans och skrivit något annat för att få mer korrekt kostnadsförslag? Tippar på att nånstans runt 9tkr vore det rätta förslaget med hänsyn till vad som skrivits ovan?
Re: Länkarmslagringar bakhjul Model 3 -21 dec.
Postat: 04 sep 2025 08:05
av tor-ake
Fick domen idag - Tesla kanalvägen vill byta majoriteten av hjulupphängningen bak, spindeln och övre länkarmar
Även nedre länkarmar fram - 31 papp inkl moms
Hade ju helt klart varit billigare om jag hade lämnat in den på hjulinställning i februari, innan bilen gått 8000 mil, då hade det väl mest troligt gått på garantin. Nu har den gått nästan 9 tusen.
Re: Länkarmslagringar bakhjul Model 3 -21 dec.
Postat: 04 sep 2025 17:35
av AAKEE
tor-ake skrev: ↑04 sep 2025 08:05
Fick domen idag - Tesla kanalvägen vill byta majoriteten av hjulupphängningen bak, spindeln och övre länkarmar
Även nedre länkarmar fram - 31 papp inkl moms
Hade ju helt klart varit billigare om jag hade lämnat in den på hjulinställning i februari, innan bilen gått 8000 mil, då hade det väl mest troligt gått på garantin. Nu har den gått nästan 9 tusen.
Tesla verkar vilja byta alla delar efter garsntin (dvs inte bara ett stag, utan rubbet). Men de är inte lika sugna på byta saker innan som det verkar.
Har man ett glapp som upptäcks på besiktningen byter man det utan knussel, men inte hela hjulupphängningen.
Är garantin slut brukar det bli en lång lista med delar…
Re: Länkarmslagringar bakhjul Model 3 -21 dec.
Postat: 04 sep 2025 17:37
av AAKEE
tor-ake skrev: ↑04 sep 2025 08:05
Fick domen idag - Tesla kanalvägen vill byta majoriteten av hjulupphängningen bak, spindeln och övre länkarmar
Även nedre länkarmar fram - 31 papp inkl moms
Bilprovningen har ju sagt vad som är glappt. Byt bara det.
Gör hjulinställningen någon annanstans om de inte vill göra det utan att få 31K i handen.
Andra företag tar normalt ~ hälften för hjulinställningen (dvs ~1500:- total för hjulinställning).
Re: Länkarmslagringar bakhjul Model 3 -21 dec.
Postat: 05 sep 2025 09:11
av tor-ake
AAKEE skrev: ↑04 sep 2025 17:37
tor-ake skrev: ↑04 sep 2025 08:05
Fick domen idag - Tesla kanalvägen vill byta majoriteten av hjulupphängningen bak, spindeln och övre länkarmar
Även nedre länkarmar fram - 31 papp inkl moms
Bilprovningen har ju sagt vad som är glappt. Byt bara det.
Gör hjulinställningen någon annanstans om de inte vill göra det utan att få 31K i handen.
Andra företag tar normalt ~ hälften för hjulinställningen (dvs ~1500:- total för hjulinställning).
Jag förstår hur du tänker. Men jag ska behålla bilen ett tag till, och länkarmarna var inte i toppskick. Det var missljud från både bak och fram, båda sidor. Hade säkerligen gått att köra vidare med ett par år till, med risk att snedslitaget kommer tillbaka och kortar livslängden på två uppsättningar däck.
Nu är bilen som ny när man kör över brunnslock och fartgupp och fakturan är ju trist men jag får ta det som lärpengar och "androm till varnagel".
"Nästa gång" - om det blir en nästa gång - skulle jag nog byta länkarna själv, helst med piratdelar, och lämna till en lokal verkstad för hjulinställningen.
Re: Länkarmslagringar bakhjul Model 3 -21 dec.
Postat: 05 sep 2025 11:38
av AAKEE
tor-ake skrev: ↑05 sep 2025 09:11
AAKEE skrev: ↑04 sep 2025 17:37
tor-ake skrev: ↑04 sep 2025 08:05
Fick domen idag - Tesla kanalvägen vill byta majoriteten av hjulupphängningen bak, spindeln och övre länkarmar
Även nedre länkarmar fram - 31 papp inkl moms
Bilprovningen har ju sagt vad som är glappt. Byt bara det.
Gör hjulinställningen någon annanstans om de inte vill göra det utan att få 31K i handen.
Andra företag tar normalt ~ hälften för hjulinställningen (dvs ~1500:- total för hjulinställning).
Jag förstår hur du tänker. Men jag ska behålla bilen ett tag till, och länkarmarna var inte i toppskick. Det var missljud från både bak och fram, båda sidor. Hade säkerligen gått att köra vidare med ett par år till, med risk att snedslitaget kommer tillbaka och kortar livslängden på två uppsättningar däck.
Nu är bilen som ny när man kör över brunnslock och fartgupp och fakturan är ju trist men jag får ta det som lärpengar och "androm till varnagel".
"Nästa gång" - om det blir en nästa gång - skulle jag nog byta länkarna själv, helst med piratdelar, och lämna till en lokal verkstad för hjulinställningen.
Man kan såklart byta allt, då är man säker på att det är fräscht. Det är såklart inget fel.
Men att tänka på är att länkarmar av tveksam kvalite som Tesla kör kommer börja glappa på nytt, och byter man alla bara för att en enda är glapp så blir det ett dyrt bilägande. Teslas bild är förståss att byta alles så kunden inte kommer tillbak inom några mpnader med nya oljud. En okunnig kund kan bli missnöjd för att han tror att det var ett dåligt jobb. Gör man allt är man säkrad ett tag.
Jag och flera andra kollegor köpte nya Audis (egna, inte leasing pga statsanställningar) i ungefär samma veva runt 1999-2000.
Audi hade problem med länkarmar i den periode. Flera av kollegorna bytte rubbet i framvagnen när det började låta.
Det blev således ett bytte av allt vid 8-12000 mil och ett till runt 20000 mil. ganska stora summor totalt per mil räknat.
De flesta bytte väl bort sina bilar där men jag behöll min A6 i 21 år, som andrabil till en annan Audi.
Jag bytte den första länkarmen runt 12000mil (bytte själv). Sen bytte jag två till innan jag sålde bilen vid 33.000mil och då fanns det inga glappa länkarmar i bilen.
---> Byter man det som börjar glappa och behåller de som råkar vara bättre individer har man tillslut en fin setup med bra länkarmar på bilen. Byter man rubbet varje gång får man några rötägg med i köpet, som triggar nästa byte inom kort.
Re: Länkarmslagringar bakhjul Model 3 -21 dec.
Postat: 05 sep 2025 11:44
av tor-ake
För åtminstone mercedes, som har mycket lik konstruktion, kom det efter ett antal år när mönsterskyddet upphörde, länkarmar och länkarmslagringar av olika kvalitet på eftermarknaden
Pris ungefär en tredjedel av biltillverkaren för grejer av rimlig kvalitet.
Jag bytte ut de länkar som återkommande gick sönder mot förstärkta delar från TE-taxiteile i Berlin. Polsktillverkade stålarmar.
Det bör komma motsvarande till model 3/Y ganska snart om det inte redan finns. Mönsterskyddet brukade vara 7 år.
Re: Länkarmslagringar bakhjul Model 3 -21 dec.
Postat: 05 sep 2025 15:10
av jonasl
Måste man byta ut hela länkarmarna, går det inte bara att byta bussningar och stag som på andra bilar?
Överväger att kontrollera vår bil innan den fyller 8000 mil strax före sin fyraårsdag.
Re: Länkarmslagringar bakhjul Model 3 -21 dec.
Postat: 05 sep 2025 17:14
av AAKEE
jonasl skrev: ↑05 sep 2025 15:10
Måste man byta ut hela länkarmarna, går det inte bara att byta bussningar och stag som på andra bilar?
De flesta moderna bilar använder länkarmar med fastvulkade gummidämpningar/bussningar och inbyggda lagringar för leder, se bild:
(Det kans såklart finnas någon bussning i en Tesla också som går pressa ut ur någon bärarm, möjligen baktill isf.)
Vill du prata bussningar så finns det nog folk som kör bilar från 50-60-talet på forumet

Re: Länkarmslagringar bakhjul Model 3 -21 dec.
Postat: 05 sep 2025 17:46
av jonasl
Är helt övertygad om att det gick att byta bussningarna separat både på min MX5:a och på Subaru Forestern från -99

Re: Länkarmslagringar bakhjul Model 3 -21 dec.
Postat: 05 sep 2025 18:00
av AAKEE
jonasl skrev: ↑05 sep 2025 17:46
Är helt övertygad om att det gick att byta bussningarna separat både på min MX5:a och på Subaru Forestern från -99
Troligen kunde man byta tändstift också?
Vi pratar om teknik från förra årtusendet

Re: Länkarmslagringar bakhjul Model 3 -21 dec.
Postat: 05 sep 2025 18:38
av tor-ake
Bussningarna i spindeln, 5st, skulle säkert gå att byta separat med en liten verkstadspress, och bussningar skulle gå på ett par 100/st.
Men bussningar är inte separata reservdelar, de byter hellre hela spindeln, och den kostar 4000kr. Arbetskostnaden skulle bli lite högre och kräver mer färdighet.
Bakre spindeln höger och vänster sida utgör bara det 10.000kr av min totala faktura, inkl delar och arbete.
På mercedes w203 kunde man bygga en liten avdragare av vanliga tolvkanthylsor och pressa ut och byta de dåliga bussningar på plats utan att riva hela upphängning med nav, bromsar och drivaxel.
De har inte lyckats få ratten helt rak heller, efter hjulinställningen, men jag tänker inte sumpa mer arbetsinkomst för att lämna in den igen, det går snabbare att jag bara justerar lika mycket på hö och vä styrstag när jag byter till vinterhjulen. Mekanikern i Bredden var nog inte så uppmärksam vid provkörningen eller så var han bara lat.