Sida 1 av 1

M3 rwd vs M3 LR (vinter)

Postat: 25 aug 2024 10:53
av Norrbotten
Hej
Äger idag en VW ID3 och går i bilbytartankar till en M3 rwd. Funderar på om det räcker med rwd eller om man bör ha awd. Skillnaden i månadskostnad är inom rimliga nivåer. Klarar mig även med den kortare räckvidden. Har egentligen aldrig saknat awd på ID3 men hur är framkomligheten på M3 rwd jämfört med ID3 rwd. Har aldrig kört en M3 och känner tyvärr ingen som har en så därav min fråga här.

Bor uppe i Norrbotten

Re: M3 rwd vs M3 LR (vinter)

Postat: 25 aug 2024 11:15
av Joho
Jag har en 2022 RWD (LFP-batteri) och det är ENDAST i sträng kyla jag har känt att jag verkligen önskar en LR. Jag bor i Svealand så för mig är -15 till -20 grader sträng kyla.. Där rasar räckvidden snabbt samt batteriet måste förvärmas inför laddning vilket väl också minskar räckvidden. I vintras tog jag mig bara 20 mil på fulladdning vid -20. Jag brukar räkna med det dubbla vid landsvägskörning. Fyrhjulsdrift har jag ännu inte saknat. Bifogar min temp-effektivitetskurva från TeslaFi. Det vore intressant att se en sån för en LR om nån vill bjuda på det.

Re: M3 rwd vs M3 LR (vinter)

Postat: 25 aug 2024 11:20
av AAKEE
Norrbotten skrev: 25 aug 2024 10:53
Hej
Äger idag en VW ID3 och går i bilbytartankar till en M3 rwd. Funderar på om det räcker med rwd eller om man bör ha awd. Skillnaden i månadskostnad är inom rimliga nivåer. Klarar mig även med den kortare räckvidden. Har egentligen aldrig saknat awd på ID3 men hur är framkomligheten på M3 rwd jämfört med ID3 rwd. Har aldrig kört en M3 och känner tyvärr ingen som har en så därav min fråga här.

Bor uppe i Norrbotten
Framkomligheten beror nog på var i norrbotten och när du kör, om du behöver det.
Du kommer alltid [klara] dig med RWD, rent driftsmässigt. Det är nog mer vad du själv accepterar/vill ha.
(Jag kör 4Wd sedan -00 och kommer nog inte gå 2Wd igen).

Men LFP är lite mer temperatur-känsliga samtidigt som kupen behöver lika mycket värmeeffekt, vilket gör att räckvidden drabbas mycket mer i sträng kyla än för en LR med större batteri. Räkna alltså med ett större tapp i räckvidd vintertid med RWD än du hade fått med en LR.

Jag har en kollega/bekant här i norrbotten som köpte en Y RWD för ~1.5 år sedan.
Han är nöjd men var briefad om begränsningarna och beredd att stanna mitt på sträckan till jobbet för att ladda RWD där LR inte hade behövt det.
Vi såg till att köpa 18” vinterdäck som är aningen smalare (235/55) för att ha vinterhjul som går lite lättare och på så vis kompensera lite för begränsningarna och det har funkat bra.

Re: M3 rwd vs M3 LR (vinter)

Postat: 25 aug 2024 11:55
av tor-ake
Jag åker ofta till stugan i Jämtland med rwd och det är de sista 50 metrarna på min egen infart som ibland har drivit igen så jag kört fast. Lutning plus 15cm lössnö är gränsen. Annars är snöstormar och isvägar inget problem. Har dock ofta släp med, så funderar allvarligt på AWD till nästa. Frugan har behövt putta några gånger :lol:

Det var -30 ett par gånger i vintras men räckvidden är inget egentligt problem då jag har trefasladdning även i stugan så LFP-batteriet och kupén är alltid varm när jag åker. Brukar räkna med 25 mils räckvidd om det är svinkallt.

Re: M3 rwd vs M3 LR (vinter)

Postat: 25 aug 2024 12:36
av -JTM3-
Här är motsvarande bild från min bil, 2021 LR med Panasonic 82kWh.
Och 4wd är ju väldigt sällan det behövs. Hade klarat mig galant med en rwd tror jag.

Re: M3 rwd vs M3 LR (vinter)

Postat: 25 aug 2024 13:28
av Joho
-JTM3- skrev: 25 aug 2024 12:36
Här är motsvarande bild från min bil, 2021 LR med Panasonic 82kWh.
Och 4wd är ju väldigt sällan det behövs. Hade klarat mig galant med en rwd tror jag.
Liknande brutala effektivitets-försämring vid -15 även för LR alltså.. Tack för siffrorna!

Re: M3 rwd vs M3 LR (vinter)

Postat: 25 aug 2024 13:45
av AAKEE
Joho skrev: 25 aug 2024 13:28
-JTM3- skrev: 25 aug 2024 12:36
Här är motsvarande bild från min bil, 2021 LR med Panasonic 82kWh.
Och 4wd är ju väldigt sällan det behövs. Hade klarat mig galant med en rwd tror jag.
Liknande brutala effektivitets-försämring vid -15 även för LR alltså.. Tack för siffrorna!
Nja, inte riktigt ju.

RWD går från ~101 procent till 54% dvs ca en halvering ( 47% minskning) från 20-25 till -15-20.


Här är min M3P med 82.1kWh-batteriet. 88.6-90% ned till 62%, dvs ett tapp på 31%.
temp efficiency M3P.png
Man tappar mer eftersom kupen kräver lika mycket värme oavsett RWD eller AWD och värmefulrusterna från den extra motorn används för att värma kupen med hjälp av värmepumpen.

Ilustreras extra bra med Plaid med tre motorer. Större tyngre bil med tre motorer, som återvinner förlusten från alla tre motorerna och värmer kupen vintertid. Bara 23% skillnad.
temp efficiency Plaid.png

Re: M3 rwd vs M3 LR (vinter)

Postat: 25 aug 2024 13:56
av Norrbotten
Tack för svar.
Trodde eller hoppades inte att M3 rwd med nästan samma storlek på batteri skulle tappa lika mycket som ID3. Tar mig ca 21-23 mil på vintern. Pendlar till jobb varje vecka och har 19 mil enkel resa så det lutar nog mer batteri mässigt mot en LR. Rwd är nog inget problem.

Ni som kör M3 LR hur långt tar ni er på vintern full laddade?

Re: M3 rwd vs M3 LR (vinter)

Postat: 25 aug 2024 14:03
av Joho
AAKEE skrev: 25 aug 2024 13:45
Joho skrev: 25 aug 2024 13:28
-JTM3- skrev: 25 aug 2024 12:36
Här är motsvarande bild från min bil, 2021 LR med Panasonic 82kWh.
Och 4wd är ju väldigt sällan det behövs. Hade klarat mig galant med en rwd tror jag.
Liknande brutala effektivitets-försämring vid -15 även för LR alltså.. Tack för siffrorna!
Nja, inte riktigt ju.

RWD går från ~101 procent till 54% dvs ca en halvering ( 47% minskning) från 20-25 till -15-20.


Här är min M3P med 82.1kWh-batteriet. 88.6-90% ned till 62%, dvs ett tapp på 31%.
temp efficiency M3P.png

Man tappar mer eftersom kupen kräver lika mycket värme oavsett RWD eller AWD och värmefulrusterna från den extra motorn används för att värma kupen med hjälp av värmepumpen.

Ilustreras extra bra med Plaid med tre motorer. Större tyngre bil med tre motorer, som återvinner förlusten från alla tre motorerna och värmer kupen vintertid. Bara 23% skillnad.

temp efficiency Plaid.png
Du har rätt, det är inte lika illa. Sen ser jag att min graf var inställd på "Drives over 5 km" vilket är i kortaste laget och kan bli missvisande i riktigt kall/varm temp. Här är >50 km vilket blir lite vettigare.
eff-m3-rwd.png
Hade jag bott i norra Sverige med ordentliga vintrar så hade jag personligen valt LR för att få smidigare långresor under vinterhalvåret.

Re: M3 rwd vs M3 LR (vinter)

Postat: 25 aug 2024 14:13
av AAKEE
Joho skrev: 25 aug 2024 14:03
Hade jag bott i norra Sverige med ordentliga vintrar så hade jag personligen valt LR för att få smidigare långresor under vinterhalvåret.
Exakt.

Med det sagt, precis som i mitt första inlägg fungerar det bra och kollegan/polaren är nöjd (men han är ju beredd att ta det där extra stoppet vintertid som LR inte behöver).

Re: M3 rwd vs M3 LR (vinter)

Postat: 25 aug 2024 14:14
av Joho
Norrbotten skrev: 25 aug 2024 13:56
Trodde eller hoppades inte att M3 rwd med nästan samma storlek på batteri skulle tappa lika mycket som ID3. Tar mig ca 21-23 mil på vintern.
Det är just när tempen går under -10/-15 grader som jag upplever att min RWD tappar räckvidd väldigt snabbt. Min senaste graf som jag postade (längre än 50 km-körningar) visar ganska tydligt det. Ner till -10 grader känns det ok, 70-75% = ca 30 mil (som jag minns det), men sen går det utför väldigt snabbt.

Re: M3 rwd vs M3 LR (vinter)

Postat: 26 aug 2024 12:50
av airdrive
Norrbotten skrev: 25 aug 2024 13:56
Tack för svar.
Trodde eller hoppades inte att M3 rwd med nästan samma storlek på batteri skulle tappa lika mycket som ID3. Tar mig ca 21-23 mil på vintern. Pendlar till jobb varje vecka och har 19 mil enkel resa så det lutar nog mer batteri mässigt mot en LR. Rwd är nog inget problem.

Ni som kör M3 LR hur långt tar ni er på vintern full laddade?
Kollade på ett par turer förra vintern i vår M3 LR 2023. Kring nollan och motorvägsfart på E4 i verklig genomsnitt 110 kmh, kommer man 30 mil. Då är det ner till 0% indikerat, men i tesla finns ju buffer så knappt 30 mil kan du nog räkna med så länge det inte är fullastad bil eller massa slask/motvind.

Re: M3 rwd vs M3 LR (vinter)

Postat: 31 aug 2024 13:17
av Arn
airdrive skrev: 26 aug 2024 12:50
Norrbotten skrev: 25 aug 2024 13:56
Tack för svar.
Trodde eller hoppades inte att M3 rwd med nästan samma storlek på batteri skulle tappa lika mycket som ID3. Tar mig ca 21-23 mil på vintern. Pendlar till jobb varje vecka och har 19 mil enkel resa så det lutar nog mer batteri mässigt mot en LR. Rwd är nog inget problem.

Ni som kör M3 LR hur långt tar ni er på vintern full laddade?
Kollade på ett par turer förra vintern i vår M3 LR 2023. Kring nollan och motorvägsfart på E4 i verklig genomsnitt 110 kmh, kommer man 30 mil. Då är det ner till 0% indikerat, men i tesla finns ju buffer så knappt 30 mil kan du nog räkna med så länge det inte är fullastad bil eller massa slask/motvind.
Jag klarar utan problem 40 mil på vintern med samma bil. Då tänker jag på min sista resa till norska fjällen i nollgradigt. Höll troligen lite lägre hastighet omkring 100 km/h

Re: M3 rwd vs M3 LR (vinter)

Postat: 03 sep 2024 21:37
av airdrive
Kan bero på däck / fart och vind etc. M3 är troligtvis fortfarande en av de mer effektiva bilarna i kombination med bra räckvidd