Tesla på Svarta listan
Postat: 28 aug 2024 09:15
Råd och Rön listar Tesla. https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/yE ... t-kunderna
Det finns väl många bilmodeller som är likvärdiga med Tesla M3 och MY eller lite bättre/sämre beroende på vilka egenskaper man prioriterar. Men i stort likvärdiga.tor-ake skrev: ↑28 aug 2024 11:37De företag som har behov av att framstå som seriösa och ha ett gott anseende följer ARNs rekommendationer.
Om konsumenten har två i stort sett likvärdiga alternativ att välja mellan, kan saker som ARN spela roll. I fallet tesla, om det fanns en tillverkare som erbjöd ett exakt likvärdigt alternativ till modell 3 och Y men där strejker, negativ publicitet kring företagsledaren och ARNs svarta listor inte förekom skulle jag och många andra köpa det alternativet.
Men nu är det inte så det förhåller sig.
Det finns en anmärkning på Tesla i listan. Listan gäller mellan första halvåret 2022 och andra halvåret 2023 står det.
Listan innehåller 237 företag i kategorin motor. Jag scrollade lite snabbt. I stort sett alla anmärkningar verkar röra bilar. Jag hittar ingen annan biltillverkare än Tesla. Det verkar mest vara bilförsäljare och bilserviceföretag, men det beror väl på att det är dessa man har som motpart för de flesta andra märken. De flesta har en anmärkning, några har två och nån enstaka fler.Dörrarna på kundens bil är felmonterade i karossen. Det leder till att grus och annat som rivs upp från vägbanan blästrar andra delar av karossen. Arn rekommenderar att företaget åtgärdar felen.
Med den fetstilta braskklappen har du helt rätt i det du säger. Med de egenskaper, jag prioriterar finns det inga likvärdiga. Om man vill lägga 100-150 tkr mer då finns det några, från VAG och BMW bl.a.Maw skrev: ↑28 aug 2024 11:42Det finns väl många bilmodeller som är likvärdiga med Tesla M3 och MY eller lite bättre/sämre beroende på vilka egenskaper man prioriterar. Men i stort likvärdiga.tor-ake skrev: ↑28 aug 2024 11:37De företag som har behov av att framstå som seriösa och ha ett gott anseende följer ARNs rekommendationer.
Om konsumenten har två i stort sett likvärdiga alternativ att välja mellan, kan saker som ARN spela roll. I fallet tesla, om det fanns en tillverkare som erbjöd ett exakt likvärdigt alternativ till modell 3 och Y men där strejker, negativ publicitet kring företagsledaren och ARNs svarta listor inte förekom skulle jag och många andra köpa det alternativet.
Men nu är det inte så det förhåller sig.
Vad som är ”likvärdigt” är ju subjektivt.Maw skrev: ↑28 aug 2024 11:42Det finns väl många bilmodeller som är likvärdiga med Tesla M3 och MY eller lite bättre/sämre beroende på vilka egenskaper man prioriterar. Men i stort likvärdiga.tor-ake skrev: ↑28 aug 2024 11:37De företag som har behov av att framstå som seriösa och ha ett gott anseende följer ARNs rekommendationer.
Om konsumenten har två i stort sett likvärdiga alternativ att välja mellan, kan saker som ARN spela roll. I fallet tesla, om det fanns en tillverkare som erbjöd ett exakt likvärdigt alternativ till modell 3 och Y men där strejker, negativ publicitet kring företagsledaren och ARNs svarta listor inte förekom skulle jag och många andra köpa det alternativet.
Men nu är det inte så det förhåller sig.
Oerhört dålig analogicarlf skrev: ↑28 aug 2024 14:24Vad som är ”likvärdigt” är ju subjektivt.Maw skrev: ↑28 aug 2024 11:42Det finns väl många bilmodeller som är likvärdiga med Tesla M3 och MY eller lite bättre/sämre beroende på vilka egenskaper man prioriterar. Men i stort likvärdiga.tor-ake skrev: ↑28 aug 2024 11:37De företag som har behov av att framstå som seriösa och ha ett gott anseende följer ARNs rekommendationer.
Om konsumenten har två i stort sett likvärdiga alternativ att välja mellan, kan saker som ARN spela roll. I fallet tesla, om det fanns en tillverkare som erbjöd ett exakt likvärdigt alternativ till modell 3 och Y men där strejker, negativ publicitet kring företagsledaren och ARNs svarta listor inte förekom skulle jag och många andra köpa det alternativet.
Men nu är det inte så det förhåller sig.
Exempelvis kan man substituera potatis med ris. Eller kaffe med te. Det innebär inte att det är samma sak.
Jag dricker inte kaffe, så te är mycket bättre för mig.Maw skrev: ↑28 aug 2024 15:07Oerhört dålig analogicarlf skrev: ↑28 aug 2024 14:24Vad som är ”likvärdigt” är ju subjektivt.Maw skrev: ↑28 aug 2024 11:42Det finns väl många bilmodeller som är likvärdiga med Tesla M3 och MY eller lite bättre/sämre beroende på vilka egenskaper man prioriterar. Men i stort likvärdiga.tor-ake skrev: ↑28 aug 2024 11:37De företag som har behov av att framstå som seriösa och ha ett gott anseende följer ARNs rekommendationer.
Om konsumenten har två i stort sett likvärdiga alternativ att välja mellan, kan saker som ARN spela roll. I fallet tesla, om det fanns en tillverkare som erbjöd ett exakt likvärdigt alternativ till modell 3 och Y men där strejker, negativ publicitet kring företagsledaren och ARNs svarta listor inte förekom skulle jag och många andra köpa det alternativet.
Men nu är det inte så det förhåller sig.
Exempelvis kan man substituera potatis med ris. Eller kaffe med te. Det innebär inte att det är samma sak.
Att en kaffesort ersätts med en annan är en bättre.
Flera av bankerna är dock med massor av gånger. Här är t.ex. ett liknande fall där SEB är listade:Kriper skrev: ↑28 aug 2024 11:13Svärfars fru blev lurad på 230 000 kr som banken först inte ville ersätta henne för, men efter att ARN hade dömt i ärandet till hennes fördel så betalade banken ut hela summan. Så därför tolkar jag det som, att de företag som är seriösa och månar om sitt varumärke, följer ARN:s rekommendationer.
Kanske tesla toppar för att det handlar om stort värde i pengar tvisten handlar om? Tittar vi på de andra på listan med många ärenden är det betydligt lägre summor även räknat ihop.TiborBlomhall skrev: ↑29 aug 2024 00:04Från SVT:
Rekordmånga företag på Råd och Röns svarta lista – Tesla, Ryanair och Turkish Airlines toppar
"Företag som inte följer Allmänna reklamationsnämndens beslut hamnar på tidningen Råd & Röns Svarta lista. I den senaste uppdateringen har 235 företag satts upp på listan, vilket är fler än någonsin tidigare."
Läs hela på https://www.svt.se/nyheter/inrikes/reko ... nes-toppar
Det är illa av Tesla att hamna på svarta listan. Två år i rad dessutom. Men... 235 företag satts upp på listan. Ryanair med 12 nya ärenden, Turkish Airlines med 13 nya ärenden. Tesla med ett ärende.
Ändå är det Tesla som står först listad som "toppar". Nåja, de vet vad som lockar klickar![]()
Lite oklart även hur Tesla kan "toppa" med ett nytt ärende då artikeln listar flera andra bolag som har fler nya ärenden?
Det står ju i artikeln att bland bilföretag är det ofta mindre, lokala företag som hamnar på den här listan, inte biltillverkare. Jag läser det som vad man menar med ”toppar”.frippe skrev: ↑29 aug 2024 06:59Kanske tesla toppar för att det handlar om stort värde i pengar tvisten handlar om? Tittar vi på de andra på listan med många ärenden är det betydligt lägre summor även räknat ihop.TiborBlomhall skrev: ↑29 aug 2024 00:04Från SVT:
Rekordmånga företag på Råd och Röns svarta lista – Tesla, Ryanair och Turkish Airlines toppar
"Företag som inte följer Allmänna reklamationsnämndens beslut hamnar på tidningen Råd & Röns Svarta lista. I den senaste uppdateringen har 235 företag satts upp på listan, vilket är fler än någonsin tidigare."
Läs hela på https://www.svt.se/nyheter/inrikes/reko ... nes-toppar
Det är illa av Tesla att hamna på svarta listan. Två år i rad dessutom. Men... 235 företag satts upp på listan. Ryanair med 12 nya ärenden, Turkish Airlines med 13 nya ärenden. Tesla med ett ärende.
Ändå är det Tesla som står först listad som "toppar". Nåja, de vet vad som lockar klickar![]()
Lite oklart även hur Tesla kan "toppa" med ett nytt ärende då artikeln listar flera andra bolag som har fler nya ärenden?
Nej, det första fallet gäller ultraljudssensorer vs Vision, inte radar.Freez skrev: ↑29 aug 2024 10:28Vad jag förstått handlar det om två fall på listan för Tesla, fast i tidningarna låter det som mängder. Det ena gäller radar vs Vision och det ändra handlar om lackskador på en dörr.
https://alltomelbil.se/arn-tesla-agare- ... ssensorer/
https://www.radron.se/svarta-listan/art ... te-mattet/.
Kanske inte så mycket att hetsa upp sig över.
Sorry fel benämning. Personligen kan jag inte förstå hur man kan lägga så mycket energi på detta. Vision funkar tillräckligt bra och jag märker ingen större skillnad i vardagen tex jmft med vår nyare BMW som har sensorer. Jag hade släppt detta och gått vidare i livet men man är ju olika.mikebike skrev: ↑29 aug 2024 10:34Nej, det första fallet gäller ultraljudssensorer vs Vision, inte radar.Freez skrev: ↑29 aug 2024 10:28Vad jag förstått handlar det om två fall på listan för Tesla, fast i tidningarna låter det som mängder. Det ena gäller radar vs Vision och det ändra handlar om lackskador på en dörr.
https://alltomelbil.se/arn-tesla-agare- ... ssensorer/
https://www.radron.se/svarta-listan/art ... te-mattet/.
Kanske inte så mycket att hetsa upp sig över.
Mitt ärende hos ARN gällde däremot radarn, men ARN ansåg att jag inte hade presenterat tillräckligt med bevis.
Både frånvaron av uss och frånvaron/bortkopplingen av radar påverkar massor av konsumenter. Finns det verkligen inte någon grupptalan mot Tesla för detta?
När det gäller parkeringssensorerna hade man ju möjlighet att avstå köp. Något sådant val hade inte vi som fick radarn bortkopplad senare.Freez skrev: ↑29 aug 2024 10:55Sorry fel benämning. Personligen kan jag inte förstå hur man kan lägga så mycket energi på detta. Vision funkar tillräckligt bra och jag märker ingen större skillnad i vardagen tex jmft med vår nyare BMW som har sensorer. Jag hade släppt detta och gått vidare i livet men man är ju olika.mikebike skrev: ↑29 aug 2024 10:34Nej, det första fallet gäller ultraljudssensorer vs Vision, inte radar.Freez skrev: ↑29 aug 2024 10:28Vad jag förstått handlar det om två fall på listan för Tesla, fast i tidningarna låter det som mängder. Det ena gäller radar vs Vision och det ändra handlar om lackskador på en dörr.
https://alltomelbil.se/arn-tesla-agare- ... ssensorer/
https://www.radron.se/svarta-listan/art ... te-mattet/.
Kanske inte så mycket att hetsa upp sig över.
Mitt ärende hos ARN gällde däremot radarn, men ARN ansåg att jag inte hade presenterat tillräckligt med bevis.
Både frånvaron av uss och frånvaron/bortkopplingen av radar påverkar massor av konsumenter. Finns det verkligen inte någon grupptalan mot Tesla för detta?![]()
Fast om man är den enda biltillverkaren på listan så ligger man väl per definition i både toppen, i botten, och i mitten på listan.
Tycker det var extremt dåligt av Tesla att plocka bort radarn för oss som redan köpt den funktionen med bilen. Hade de gjort som med Vision/USS, att det var valbart i inställningarna, så hade jag köpt det. Men inte som nu.mikebike skrev: ↑29 aug 2024 12:05När det gäller parkeringssensorerna hade man ju möjlighet att avstå köp. Något sådant val hade inte vi som fick radarn bortkopplad senare.Freez skrev: ↑29 aug 2024 10:55Sorry fel benämning. Personligen kan jag inte förstå hur man kan lägga så mycket energi på detta. Vision funkar tillräckligt bra och jag märker ingen större skillnad i vardagen tex jmft med vår nyare BMW som har sensorer. Jag hade släppt detta och gått vidare i livet men man är ju olika.mikebike skrev: ↑29 aug 2024 10:34Nej, det första fallet gäller ultraljudssensorer vs Vision, inte radar.Freez skrev: ↑29 aug 2024 10:28Vad jag förstått handlar det om två fall på listan för Tesla, fast i tidningarna låter det som mängder. Det ena gäller radar vs Vision och det ändra handlar om lackskador på en dörr.
https://alltomelbil.se/arn-tesla-agare- ... ssensorer/
https://www.radron.se/svarta-listan/art ... te-mattet/.
Kanske inte så mycket att hetsa upp sig över.
Mitt ärende hos ARN gällde däremot radarn, men ARN ansåg att jag inte hade presenterat tillräckligt med bevis.
Både frånvaron av uss och frånvaron/bortkopplingen av radar påverkar massor av konsumenter. Finns det verkligen inte någon grupptalan mot Tesla för detta?![]()
Tja. Är man enda spelaren så har man ju alla positioner ovan.