Sida 1 av 1

Första besiktning, glappt hjullager

Postat: 28 aug 2024 19:04
av Smygisen
Halloj.
I dag besiktigade jag min Model Y för första gången.
Den gick igenom, dock med lite bra att veta.
Hjullagret höger bak har börjat glappa och besiktningsmannen sa att jag borde byta det innan det blir värre.

Bilen är strax 3 år och har rullat nästan exakt 7500 mil, det känns som väldigt dålig kvalitet, borde hålla i alla fall 20000 mil tycker jag.

Har någon annan varit med om samma sak, går det att dra som ett garantiärende hos tesla tror ni?

Re: Första besiktning, glappt hjullager

Postat: 28 aug 2024 19:58
av mikebike
Smygisen skrev: 28 aug 2024 19:04
Halloj.
I dag besiktigade jag min Model Y för första gången.
Den gick igenom, dock med lite bra att veta.
Hjullagret höger bak har börjat glappa och besiktningsmannen sa att jag borde byta det innan det blir värre.

Bilen är strax 3 år och har rullat nästan exakt 7500 mil, det känns som väldigt dålig kvalitet, borde hålla i alla fall 20000 mil tycker jag.

Har någon annan varit med om samma sak, går det att dra som ett garantiärende hos tesla tror ni?
Jag bytte höger bak två gånger på 10 000 mil på min V70.

Re: Första besiktning, glappt hjullager

Postat: 28 aug 2024 20:28
av Smygisen
mikebike skrev: 28 aug 2024 19:58
Smygisen skrev: 28 aug 2024 19:04
Halloj.
I dag besiktigade jag min Model Y för första gången.
Den gick igenom, dock med lite bra att veta.
Hjullagret höger bak har börjat glappa och besiktningsmannen sa att jag borde byta det innan det blir värre.

Bilen är strax 3 år och har rullat nästan exakt 7500 mil, det känns som väldigt dålig kvalitet, borde hålla i alla fall 20000 mil tycker jag.

Har någon annan varit med om samma sak, går det att dra som ett garantiärende hos tesla tror ni?
Jag bytte höger bak två gånger på 10 000 mil på min V70.
Ja i jämförelse så kanske det inte är så illa. Men nog borde lagren hålla betydligt längre.
Jag har begärt service av tesla, dom vill ha 2500 bara för att felsöka.
Ska slå dom en signal i morgon och prata med dom.

Re: Första besiktning, glappt hjullager

Postat: 28 aug 2024 20:54
av tnjo
Låter lite dåligt med bara 7500 mil, men sånt händer

Som referens så har jag aldrig behövt byta eller fått att det är glappt ett på en bil

Re: Första besiktning, glappt hjullager

Postat: 28 aug 2024 20:56
av jonasl
Fått byta ett på en Subaru Forester som hade gått mindre. Det är lite av ett lotteri. De andra höll tills jag sålde bilen när den gått ca 15000 mil. En äldre Forester jag hade tills den gått ca 30 000 mil fick jag byta två st på.

Re: Första besiktning, glappt hjullager

Postat: 28 aug 2024 20:57
av TeslaLeo
Det är nog lite tur eller otur det där.

Jag hade en Audi A4 där hjullagren var kassa efter 5000 mil.

Re: Första besiktning, glappt hjullager

Postat: 28 aug 2024 22:06
av Heiko
Smygisen skrev: 28 aug 2024 19:04
Halloj.
I dag besiktigade jag min Model Y för första gången.
Den gick igenom, dock med lite bra att veta.
Hjullagret höger bak har börjat glappa och besiktningsmannen sa att jag borde byta det innan det blir värre.

Bilen är strax 3 år och har rullat nästan exakt 7500 mil, det känns som väldigt dålig kvalitet, borde hålla i alla fall 20000 mil tycker jag.

Har någon annan varit med om samma sak, går det att dra som ett garantiärende hos tesla tror ni?
Det är en garantisak.
Ska själv få detta åtgärdat på fredag denna vecka som ett garantiärende som är just höger bak.

Re: Första besiktning, glappt hjullager

Postat: 28 aug 2024 22:35
av Fredrik j
Hjullager höger sida slits mer än vänster vid rondellkörning.

Re: Första besiktning, glappt hjullager

Postat: 29 aug 2024 09:09
av big-olle
Jag har samma misstanke på min. Har bokat service. 7000 mil model Y -21.
Malande ljud som ökar i frekvens med hastigheten.

Re: Första besiktning, glappt hjullager

Postat: 29 aug 2024 09:10
av tor-ake
Fredrik j skrev: 28 aug 2024 22:35
Hjullager höger sida slits mer än vänster vid rondellkörning.
Inte om man bara skall till höger. :P
Screenshot from 2024-08-29 09-09-13.png

Re: Första besiktning, glappt hjullager

Postat: 29 aug 2024 09:15
av Fredrik j
tor-ake skrev: 29 aug 2024 09:10
Fredrik j skrev: 28 aug 2024 22:35
Hjullager höger sida slits mer än vänster vid rondellkörning.
Inte om man bara skall till höger. :P
Screenshot from 2024-08-29 09-09-13.png
Riktigt. Jämförelsen är mot en klassisk fyrvägskorsning där man ofta startar vänstersvängen från stillastående.
Sen räcker det ju att se hur folk kör i rondeller.
Bilarna kränger.

Re: Första besiktning, glappt hjullager

Postat: 29 aug 2024 09:32
av tor-ake
Skämt åsido, hjullagren slits inte på det sättet, de skall klara 50.000 mil eller mer, och många tusen varv i rondeller. Om de pajar innan dess beror det på materialfel eller tillverkningsfel, t.ex. en liten orenhet i metallen eller en maskin som hickade till precis när en rulle eller lagerbana passerade igenom. Vet inte vilken felfrekvens som tolereras men säg att en halv promille av lagren kommer ut ickeperfekta, på tusen bilar (8 tusen lager) kommer fyra lager att haverera i förtid.

Re: Första besiktning, glappt hjullager

Postat: 29 aug 2024 09:48
av Maw
mikebike skrev: 28 aug 2024 19:58
Smygisen skrev: 28 aug 2024 19:04
Halloj.
I dag besiktigade jag min Model Y för första gången.
Den gick igenom, dock med lite bra att veta.
Hjullagret höger bak har börjat glappa och besiktningsmannen sa att jag borde byta det innan det blir värre.

Bilen är strax 3 år och har rullat nästan exakt 7500 mil, det känns som väldigt dålig kvalitet, borde hålla i alla fall 20000 mil tycker jag.

Har någon annan varit med om samma sak, går det att dra som ett garantiärende hos tesla tror ni?
Jag bytte höger bak två gånger på 10 000 mil på min V70.
Jag fick byta på en Sharan efter 6000 mil. På garanti förstås.

Re: Första besiktning, glappt hjullager

Postat: 29 aug 2024 10:00
av Teslared
Den gamla definitionen på livslängd innebär ju att 10 % av lagren är slut efter den livslängd som är beräknad. Vi vet ju inte heller vad konstruktören har för beräkning och underlag! Därför verkar det ofta bli slumpartat utfall.

Re: Första besiktning, glappt hjullager

Postat: 29 aug 2024 10:24
av tor-ake
Teslared skrev: 29 aug 2024 10:00
Den gamla definitionen på livslängd innebär ju att 10 % av lagren är slut efter den livslängd som är beräknad. Vi vet ju inte heller vad konstruktören har för beräkning och underlag! Därför verkar det ofta bli slumpartat utfall.
Även vi ickekonstruktörer kan ju ta dimensionen på lagret, och vi vet vad bilen väger så vi kan slå i tabell för lagret och se vilken belastning som den är specad för vid 10, 5, 1% haveri, och räkna om det till en sannoliket för haveri, men gissningsvis har man huggit till med ett lager som förväntas med stor sannolikhet klara bilens hela livslängd, och att alla åtta lagren skall göra det. Men smuts, temperatur, fukt, potthål m.m. gör det hela till ett sannolikhetsspel.

Re: Första besiktning, glappt hjullager

Postat: 29 aug 2024 10:32
av Teslared
Ja det stämmer! Moderna bilar har i allmänhet bara 4 lager.

Re: Första besiktning, glappt hjullager

Postat: 29 aug 2024 10:39
av tor-ake
Ah. Om det är ett lager/nav då kan man inte heller justera förspänningen(?) för att kompensera för slitage, så då måste man verkligen "ta till". Å andra sidan blir det ju hälften så många tätningar som kan ta in skit.

Re: Första besiktning, glappt hjullager

Postat: 29 aug 2024 10:41
av mikebike
tor-ake skrev: 29 aug 2024 10:39
Ah. Om det är ett lager/nav då kan man inte heller justera förspänningen(?) för att kompensera för slitage, så då måste man verkligen "ta till". Å andra sidan blir det ju hälften så många tätningar som kan ta in skit.
Det beror på vilken typ av lager det är, vissa kan man justera.
Till exempel framlagren på vissa bakhjulsdrivna bilar.

Re: Första besiktning, glappt hjullager

Postat: 29 aug 2024 10:45
av tor-ake
mikebike skrev: 29 aug 2024 10:41
tor-ake skrev: 29 aug 2024 10:39
Ah. Om det är ett lager/nav då kan man inte heller justera förspänningen(?) för att kompensera för slitage, så då måste man verkligen "ta till". Å andra sidan blir det ju hälften så många tätningar som kan ta in skit.
Det beror på vilken typ av lager det är, vissa kan man justera.
Till exempel framlagren på vissa bakhjulsdrivna bilar.
Jo det känner jag till, har haft flera gamla mercor som man kunde göra det på. Men jag tänkte specifikt på de som har ett nav med bara ett lager i. Gissar att det är ett koniskt rullager med två rader bredvid varandra?

Re: Första besiktning, glappt hjullager

Postat: 29 aug 2024 11:19
av Teslared
Moderna lager, de flesta av typ dubbelradigt vinkelkontaktlager är som en enhet, hub, och är förspända från början och vid montering och kan inte justeras.
Slitage är knappast acceptabelt, är det glapp, så i allmänhet är det kass.

Re: Första besiktning, glappt hjullager

Postat: 29 aug 2024 11:54
av AAKEE
Teslared skrev: 29 aug 2024 11:19
Moderna lager, de flesta av typ dubbelradigt vinkelkontaktlager är som en enhet, hub, och är förspända från början och vid montering och kan inte justeras.
Slitage är knappast acceptabelt, är det glapp, så i allmänhet är det kass.
Exakt -justeringsmöjlighet pga två lösa lager ser man sannolikt inte på en bil byggd i detta millennium.

Re: Första besiktning, glappt hjullager

Postat: 29 aug 2024 13:21
av tor-ake
AAKEE skrev: 29 aug 2024 11:54
Teslared skrev: 29 aug 2024 11:19
Moderna lager, de flesta av typ dubbelradigt vinkelkontaktlager är som en enhet, hub, och är förspända från början och vid montering och kan inte justeras.
Slitage är knappast acceptabelt, är det glapp, så i allmänhet är det kass.
Exakt -justeringsmöjlighet pga två lösa lager ser man sannolikt inte på en bil byggd i detta millennium.
...om det inte är en mercedes 😬 Verkar som de övergav dubbla lager ca 2015.