Inbyggd elprisstyrning Tesla
Postat: 29 aug 2024 15:52
Tycker att det är dags att Tesla moderniserar sin laddtimer så att den faktiskt själv kan lyssna på elpriset.
Alla som har en vettig laddbox löser det på annat sätt.nallebrean skrev: ↑29 aug 2024 15:52Tycker att det är dags att Tesla moderniserar sin laddtimer så att den faktiskt själv kan lyssna på elpriset.
Timprisstyrning via laddboxen i kombination med Tesla är jag osäker på om det öht fungerar på någon laddbox. Har nån här ett exempel på en "smartladdning" som fungerar med Tesla UTAN att också lägga upp bilen i smartladdningstjänsten (för att tjänsten ska kunna prata med Teslas api)?
Lite äldre då? Har precis installerat en och jag tror det är standard idag. Har man en gammal är det ju läge att byta upp sig när man fortfarande får 50% av staten.
Ok. Vad udda. Har också en Zaptec go i kombination med en polestar och boxen hämtar själv information från nordpool när det är dags att ladda. Ingen kontakt med elhandelsbolaget behövs. Bilen förhåller sig passiv.Dinsdale skrev: ↑29 aug 2024 19:58Timprisstyrning via laddboxen i kombination med Tesla är jag osäker på om det öht fungerar på någon laddbox. Har nån här ett exempel på en "smartladdning" som fungerar med Tesla UTAN att också lägga upp bilen i smartladdningstjänsten (för att tjänsten ska kunna prata med Teslas api)?
När jag skickar kommando till min Zaptec Go att den ska säga åt min Model 3 att starta laddningen händer absolut ingenting. För att starta laddning vid en viss tid måste jag lägga in en timer i teslaappen (dvs använda Teslas api, inte laddboxens).
Du har Tibber, Greenley eller Bixia som elbolag gissar jag med inställningar därifrån?Fredrik j skrev: ↑29 aug 2024 20:02Ok. Vad udda. Har också en Zaptec go i kombination med en polestar och boxen hämtar själv information från nordpool när det är dags att ladda. Ingen kontakt med elhandelsbolaget behövs. Bilen förhåller sig passiv.Dinsdale skrev: ↑29 aug 2024 19:58Timprisstyrning via laddboxen i kombination med Tesla är jag osäker på om det öht fungerar på någon laddbox. Har nån här ett exempel på en "smartladdning" som fungerar med Tesla UTAN att också lägga upp bilen i smartladdningstjänsten (för att tjänsten ska kunna prata med Teslas api)?
När jag skickar kommando till min Zaptec Go att den ska säga åt min Model 3 att starta laddningen händer absolut ingenting. För att starta laddning vid en viss tid måste jag lägga in en timer i teslaappen (dvs använda Teslas api, inte laddboxens).
Men då förstår jag varför funktionen efterfrågas.
Nej, laddboxen är helt fristående och styr laddningen efter samma information från Nord pool som styr spotpriset. Man ställer in hur mycket man behöver ladda och när det ska vara klart så sköter boxen resten.Dreas89 skrev: ↑29 aug 2024 22:47Du har Tibber, Greenley eller Bixia som elbolag gissar jag med inställningar därifrån?Fredrik j skrev: ↑29 aug 2024 20:02Ok. Vad udda. Har också en Zaptec go i kombination med en polestar och boxen hämtar själv information från nordpool när det är dags att ladda. Ingen kontakt med elhandelsbolaget behövs. Bilen förhåller sig passiv.Dinsdale skrev: ↑29 aug 2024 19:58Timprisstyrning via laddboxen i kombination med Tesla är jag osäker på om det öht fungerar på någon laddbox. Har nån här ett exempel på en "smartladdning" som fungerar med Tesla UTAN att också lägga upp bilen i smartladdningstjänsten (för att tjänsten ska kunna prata med Teslas api)?
När jag skickar kommando till min Zaptec Go att den ska säga åt min Model 3 att starta laddningen händer absolut ingenting. För att starta laddning vid en viss tid måste jag lägga in en timer i teslaappen (dvs använda Teslas api, inte laddboxens).
Men då förstår jag varför funktionen efterfrågas.
Våra laddboxar fungerar bra med Teslor. Du talar bara om hur mycket du är beredd att betala, typ max 1,4 kr/kwh, och ser på dagens diagram vilka timmar på dygnet som den då kommer ladda. Sedan laddar den dom timmarna utan att man behöver göra några inställningar i bilen. Typ alla bilar fungerar idag med enkel CP-signal vilket gör att laddaren kan styra när bilen ska starta att ladda.Dinsdale skrev: ↑29 aug 2024 19:58Timprisstyrning via laddboxen i kombination med Tesla är jag osäker på om det öht fungerar på någon laddbox. Har nån här ett exempel på en "smartladdning" som fungerar med Tesla UTAN att också lägga upp bilen i smartladdningstjänsten (för att tjänsten ska kunna prata med Teslas api)?
När jag skickar kommando till min Zaptec Go att den ska säga åt min Model 3 att starta laddningen händer absolut ingenting. För att starta laddning vid en viss tid måste jag lägga in en timer i teslaappen (dvs använda Teslas api, inte laddboxens).
Ah, trodde alla använde APIer och några större elleverantörer.Fredrik j skrev: ↑30 aug 2024 06:02Nej, laddboxen är helt fristående och styr laddningen efter samma information från Nord pool som styr spotpriset. Man ställer in hur mycket man behöver ladda och när det ska vara klart så sköter boxen resten.Dreas89 skrev: ↑29 aug 2024 22:47Du har Tibber, Greenley eller Bixia som elbolag gissar jag med inställningar därifrån?Fredrik j skrev: ↑29 aug 2024 20:02Ok. Vad udda. Har också en Zaptec go i kombination med en polestar och boxen hämtar själv information från nordpool när det är dags att ladda. Ingen kontakt med elhandelsbolaget behövs. Bilen förhåller sig passiv.Dinsdale skrev: ↑29 aug 2024 19:58Timprisstyrning via laddboxen i kombination med Tesla är jag osäker på om det öht fungerar på någon laddbox. Har nån här ett exempel på en "smartladdning" som fungerar med Tesla UTAN att också lägga upp bilen i smartladdningstjänsten (för att tjänsten ska kunna prata med Teslas api)?
När jag skickar kommando till min Zaptec Go att den ska säga åt min Model 3 att starta laddningen händer absolut ingenting. För att starta laddning vid en viss tid måste jag lägga in en timer i teslaappen (dvs använda Teslas api, inte laddboxens).
Men då förstår jag varför funktionen efterfrågas.
Precis detta jag gör. Linköping via Tekniska verken har antingen samma effektpris hela dygnet, eller ett lägre effekt och överföringsavgift mellan 23-06. Vilket helt dödar diskussionen om elpris då prisskillnaderna är såpass stora för just dessa två.
Bra att veta att det funkar med Polestar.Fredrik j skrev: ↑29 aug 2024 20:02Ok. Vad udda. Har också en Zaptec go i kombination med en polestar och boxen hämtar själv information från nordpool när det är dags att ladda. Ingen kontakt med elhandelsbolaget behövs. Bilen förhåller sig passiv.Dinsdale skrev: ↑29 aug 2024 19:58Timprisstyrning via laddboxen i kombination med Tesla är jag osäker på om det öht fungerar på någon laddbox. Har nån här ett exempel på en "smartladdning" som fungerar med Tesla UTAN att också lägga upp bilen i smartladdningstjänsten (för att tjänsten ska kunna prata med Teslas api)?
När jag skickar kommando till min Zaptec Go att den ska säga åt min Model 3 att starta laddningen händer absolut ingenting. För att starta laddning vid en viss tid måste jag lägga in en timer i teslaappen (dvs använda Teslas api, inte laddboxens).
Men då förstår jag varför funktionen efterfrågas.
Varför skulle Tesla integrera med 100-tals elförsäljningsföretag? Det finns etablerade lösningar som pratar med Tesla tex Tibber.nallebrean skrev: ↑29 aug 2024 15:52Tycker att det är dags att Tesla moderniserar sin laddtimer så att den faktiskt själv kan lyssna på elpriset.
Ja, det är så zaptec gjort. Alla följer en gemensam källa men inte varandra.
Tror inte det funkar så. Nordpools APIer är till för bolag som handlar med el.
Jag kan inte säga emot men även om det är så varför ska Tesla betala för denna information? Har du timprisavtal förser ju elleverantören tex Tibber laddaren med informationen och lägger optimalt laddschema. Vad är vinsten?