Sida 1 av 1
Trådlös laddning hemma
Postat: 19 feb 2016 22:08
av Elbilisten
Kanske inte så tokigt i kombination med summon? Det skulle vara intressant att testa i en taxikö t ex vid en järnvägsstation. Taxichauffören kan efterhand som bilarna framför får körningar enkelt glida fram till nästa plats. Mycket enklare än att hoppa ut och in många gånger för att flytta sladden till nästa stolpe varje gång kön rör sig. Eller varför inte trådlös laddning medan man står och väntar nästa färja?
http://insideevs.com/plugless-accepting ... a-model-s/
https://www.pluglesspower.com/shop/rese ... a-model-s/
Re: Trådlös laddning hemma
Postat: 19 feb 2016 22:20
av bylund
Plugless skrev:
Vehicle Interface
J1772 EVSE emulation
Så jag antar att man koppla in något mellan laddkontakten och laddaren på Teslan? Jag undrar lite hur de lurar bilen att den är inkopplad och börjar ladda.
Re: Trådlös laddning hemma
Postat: 19 feb 2016 22:22
av Svenssons
Man ser att det inte är särskilt effektivt. Utrustningen kräver 50A 240V dvs 12kW för att kunna ge motsvarande 7,2 kW Type 2 kabel vilken har förlust på kanske ca 10% och alltså ger bilen ca 6,5 kW. Nästan 50% i förslust för trådlöst laddning alltså.
bylund skrev:
Så jag antar att man koppla in något mellan laddkontakten och laddaren på Teslan? Jag undrar lite hur de lurar bilen att den är inkopplad och börjar ladda.
Antagligen så är det inte enbart DC-kontakterna som kopplas in utan även kommunikation så att den kan simulera Type 2-kontakt. Finns dock fortfarande risk att man måste lura bilen på fler sätt.
Undra också vad Tesla säger om garantin när de verkar vara tveksamma på folie och inkoppling av 12V-uttag...
Re: Trådlös laddning hemma
Postat: 22 feb 2016 14:23
av _TonyV
Sen är inte själva systemet klart för sverige än heller: (
http://www.wich.se/ )
" Vad gäller Plugless-utrustningen så är den inte godkänd för användning i Europa och vi har fått specifik dispens från Transportstyrelsen för just de 20 bilarna vi kör i projektet. Efter projektets slut kommer utrustningarna att monteras ur och skickas tillbaka till USA. När en ev. godkänd utrustning för Europa kommer har inte leverantören sagt till oss men de är ett litet företag som i första hand fokuserar sin hemmamarknad. Många fordonstillverkare har annonserat att de kommer med trådlös laddning runt 2017 - återstår att se om det stämmer. "
Re: Trådlös laddning hemma
Postat: 22 feb 2016 20:43
av e5m1r
Är inte trådlös laddning slöseri med energi ?
Re: Trådlös laddning hemma
Postat: 22 feb 2016 20:48
av Lessmog
e5m1r skrev:Är inte trådlös laddning slöseri med energi ?
Jo. Bekvämlighet kostar.
Re: Trådlös laddning hemma
Postat: 22 feb 2016 20:53
av Franz
e5m1r skrev:Är inte trådlös laddning slöseri med energi ?
Det verkar gå att få väldigt låga förluster...
Sommaren 2013 gick det att fixa 22kW 13cm med 97,4% verkningsgrad (prototyp)
https://www.ise.fraunhofer.de/en/press- ... ger-needed
Någon gång över 90% börjar det väl bli bra för de flesta. Det hade ju ändå varit ganska smidigt att bara köra upp på uppfarten och gå ur bilen utan att behöva bry sig mer. Sedan får vi inte glömma en massa skeptiker inklusive ett gäng mindre pålästa journalister vilka antar att laddning är jättejobbigt och det behövs trådlös laddning för att elbilen skall slå

.
Re: Trådlös laddning hemma
Postat: 22 feb 2016 22:05
av e5m1r
Trådlös laddning vet jag inte men självstängande lucka saknas

Re: Trådlös laddning hemma
Postat: 22 feb 2016 22:08
av Svenssons
95-97,4% som står i artikeln är ju i klass med eller bättre än med kabel. Står dock inte att detta var effektiviteten vid 22 kW. Bara att effektiviteten var upp till detta och att laddningen kunde gå upp till 22 kW, inte att bägge dessa uppnåddes samtidigt.
Ser man på följande lite nyare artikel också från Fraunhofer så är effektiviteten 93-95% mellan 0,4 kW till 3,6 kW.
https://www.fraunhofer.de/en/press/rese ... icles.html
Det är dock helt klart mycket bra utveckling och 3,6 kW kan komma till nytta på många långtidsparkeringar (t.ex. hemma, jobbet, flygplats, pendelparkering) där man står kanske 8 timmar eller längre. Känns dock som att det fortfarande är på laboratoriestadiet dock.
Trådlös laddning hemma
Postat: 22 feb 2016 23:28
av Herr X
Om man tänker sig att höger körbana på motorvägen skulle vara försedd med en kabel för induktiv laddning, så skulle lastbilar kunna ladda där under körning. Dessutom skulle man kunna producera elbilar med mycket små batterier som uppfyller alla tänkbara behov av långkörning.
Om kabeln skulle vara placerad precis i mitten av körbanan, så skulle den dessutom fungera fint som guide till ett autopilotsystem, även om vägen är täckt av snö eller apokalyptisk aska.
Re: Trådlös laddning hemma
Postat: 23 feb 2016 03:08
av jonas
Svenssons skrev:95-97,4% som står i artikeln är ju i klass med eller bättre än med kabel. Står dock inte att detta var effektiviteten vid 22 kW. Bara att effektiviteten var upp till detta och att laddningen kunde gå upp till 22 kW, inte att bägge dessa uppnåddes samtidigt.
Ser man på följande lite nyare artikel också från Fraunhofer så är effektiviteten 93-95% mellan 0,4 kW till 3,6 kW.
https://www.fraunhofer.de/en/press/rese ... icles.html
Det är dock helt klart mycket bra utveckling och 3,6 kW kan komma till nytta på många långtidsparkeringar (t.ex. hemma, jobbet, flygplats, pendelparkering) där man står kanske 8 timmar eller längre. Känns dock som att det fortfarande är på laboratoriestadiet dock.
Jag räknade ut att resistiva förlusterna i en 25m lång kabel 1fas 10A var ca 60W. Dvs 2watt per meter, där går detta kyla bort, utrullad. Rullar man ihop kabeln blir dessa 60W ofta för mycket. Drygt 500W i en punkt låter som man behöver aktiv kylning för att inget skall börja brinna.
Re: Trådlös laddning hemma
Postat: 23 mar 2016 08:53
av Pontus
Fick lite mail ifrån Plugless om någon är intresserad.
https://www.pluglesspower.com/shop/rese ... a-model-s/
Vad det gäller garantier (i USA i varje fall antar jag att detta gäller)
Re: Trådlös laddning hemma
Postat: 23 mar 2016 09:16
av Franz
jonas skrev:Svenssons skrev:95-97,4% som står i artikeln är ju i klass med eller bättre än med kabel. Står dock inte att detta var effektiviteten vid 22 kW. Bara att effektiviteten var upp till detta och att laddningen kunde gå upp till 22 kW, inte att bägge dessa uppnåddes samtidigt.
Ser man på följande lite nyare artikel också från Fraunhofer så är effektiviteten 93-95% mellan 0,4 kW till 3,6 kW.
https://www.fraunhofer.de/en/press/rese ... icles.html
Det är dock helt klart mycket bra utveckling och 3,6 kW kan komma till nytta på många långtidsparkeringar (t.ex. hemma, jobbet, flygplats, pendelparkering) där man står kanske 8 timmar eller längre. Känns dock som att det fortfarande är på laboratoriestadiet dock.
Jag räknade ut att resistiva förlusterna i en 25m lång kabel 1fas 10A var ca 60W. Dvs 2watt per meter, där går detta kyla bort, utrullad. Rullar man ihop kabeln blir dessa 60W ofta för mycket. Drygt 500W i en punkt låter som man behöver aktiv kylning för att inget skall börja brinna.
Det ser ju att röra sig om ett lite större utrymme än bara en punkt. 500W är väl annars vad en lite äldre 50" plasma-TV kan dra. Där har man i regel minst en fläkt med.
Re: Trådlös laddning hemma
Postat: 24 mar 2016 10:00
av muran
e5m1r skrev:Trådlös laddning vet jag inte men självstängande lucka saknas

Själv är jag glad om luckan åtminstone kan öppnas.
3 ggr i rad när jag ska ladda nu står jag utanför som en idiot och försöker få upp luckan. Klickar på "open charge port" i bilen, inget händer, trycker samma sak i mobilen, inget händer, trycker på knappen på fastchargern, inget händer.
Slutar med att jag får stå och knacka (läs banka) på luckan och försöka öppna via mobilappen om vartannat och till slut fälls den ut.
SJUKT IRRITERANDE!
Re: Trådlös laddning hemma
Postat: 24 mar 2016 10:08
av jonas
Mmm känner igen detta, jag för statistik nu, den har öppnats en gång av 6 senaste 4 dagarana. Man hör bara ett ljud från spärren till laddkabeln men luckan öppnas inte. Verkar som att när man hör spärrsignalen så går magneten på igen för då är det omöjligt att få upp luckan. Spelar ingen roll varifrån jag styr öppningen av luckan. Nu är det inte ens minusgrader här. Magneten verkar inte släppa tillräckligt eller är fjädern för svag. För att jag skall få upp luckan får jag håll/trycka i bakkant samtidigt som jag långtrycker på FOB:en.
Re: Trådlös laddning hemma
Postat: 24 mar 2016 10:12
av muran
jonas skrev:Mmm känner igen detta, jag för statistik nu, den har öppnats en gång av 6 senaste 4 dagarana. Man hör bara ett ljud från spärren till laddkabeln men luckan öppnas inte. Verkar som att när man hör spärrsignalen så går magneten på igen för då är det omöjligt att få upp luckan. Spelar ingen roll varifrån jag styr öppningen av luckan. Nu är det inte ens minusgrader här. Magneten verkar inte släppa tillräckligt eller är fjädern för svag. För att jag skall få upp luckan får jag håll/trycka i bakkant samtidigt som jag långtrycker på FOB:en.
Ska testa ditt tillvägagångssätt nästa gång jag laddar. Tackar för tipset

Re: Trådlös laddning hemma
Postat: 24 mar 2016 10:24
av LarsL
Teslas robot arm kommer väl med ett kreditkort så att den kan bända upp luckan? Att stänga den är ju ännu lättare med armen, bara att putta till.
Funderar på om man kan byta ut fjädern till en lite starkare? Hur ser det ut kommer man åt fjädern? (Börjar fundera på moddar för begagnad Tesla

)
Re: Trådlös laddning hemma
Postat: 24 mar 2016 12:53
av Nicke Nyfiken
LarsL skrev:Teslas robot arm kommer väl med ett kreditkort så att den kan bända upp luckan? Att stänga den är ju ännu lättare med armen, bara att putta till.
Funderar på om man kan byta ut fjädern till en lite starkare? Hur ser det ut kommer man åt fjädern? (Börjar fundera på moddar för begagnad Tesla

)
Att luckan inte öppnas varje gång är en justeringsgrej som de fixar på SC om man säger till. De justerar in magnetens position. Men vill man vara kreativ så går det säkert att göra egna modifieringar med fjäderbyte osv.

Re: Trådlös laddning hemma
Postat: 24 mar 2016 13:16
av LarsL
Nicke Nyfiken skrev:LarsL skrev:Teslas robot arm kommer väl med ett kreditkort så att den kan bända upp luckan? Att stänga den är ju ännu lättare med armen, bara att putta till.
Funderar på om man kan byta ut fjädern till en lite starkare? Hur ser det ut kommer man åt fjädern? (Börjar fundera på moddar för begagnad Tesla

)
Att luckan inte öppnas varje gång är en justeringsgrej som de fixar på SC om man säger till. De justerar in magnetens position. Men vill man vara kreativ så går det säkert att göra egna modifieringar med fjäderbyte osv.

Konstigt att de inte lyckats på 1,5 år då?
Re: Trådlös laddning hemma
Postat: 29 jul 2016 13:51
av Elbilisten
Fick just via Elbilsföreningen reklamerbjudande om trådlös laddning från Celor passande MS och Nissan Leaf. Enligt mailet är de först i Sverige med sladdlös laddning. Deras hemsida
http://www.ladduttag.se är under konstruktion.
Re: Trådlös laddning hemma
Postat: 29 jul 2016 14:01
av Svenssons
Elbilisten skrev:Fick just via Elbilsföreningen reklamerbjudande om trådlös laddning från Celor passande MS och Nissan Leaf. Enligt mailet är de först i Sverige med sladdlös laddning. Deras hemsida
http://www.ladduttag.se är under konstruktion.
Är det en spinnoff till Rolec eller vad är kopplingen till Rolec förutom namnet? Själv kommer jag aldrig köra trådlös laddning.