Sida 1 av 2
Byta bromsskivor M3P endast på Tesla?
Postat: 09 sep 2024 11:04
av Broeken
Har M3P-20 10000 mil, enl besiktning behöver skivor bytas, bara 20 procent kvar bak. Skulle behöva få detta fixat snabbt (ledig nu, jobbar sen), inga besvär med att boka verkstadstid på Meca eller Mekonomen redan imorgon. Meca hälsar dock att detta med Teslor är så petigt att det bara är Tesla själva som kan byta för att det "skall bli bra", tar sannolikt lång tid utöver högre kostnad och krångligare att ta sig dit. Är detta korrekt och vad brukar skivbyte runtom kosta?
Ser i Appen att Tesla kan byta om 51 dagar.
Re: Byta bromsskivor M3P endast på Tesla?
Postat: 09 sep 2024 11:43
av Jaegaern
Det är bara att byta, precis som vilka skivor som helst. Du kan till och med göra det själv. Ta bort stift eller skruv, varierar lite. mellan modell och år. Min y har skruv medan andra tidigare har stift du knackar ut, samt metallbiten som spänner (kommer ej ihåg namn). Sen drar man bara ut skivorna och stoppar dit nya. Montera dit allt i omvänd ordning som du tog bort dem.
Okunskap från Mekonomen. Försvarbart i och med att de kanske inte gjort det själva ännu, men att göra problemet till någon annans är lite tveksamt.
... jag läste och svarade om bromsklossar, så att byta skivorna är ett steg längre så som AAKEE skriver...
Re: Byta bromsskivor M3P endast på Tesla?
Postat: 09 sep 2024 11:44
av AAKEE
Nej, alla kan byta bromsskivor.
Det är ingen raketforskning utan relativt enkelt. När man tar loss oken för att regöra och smörja är i princip skivan lös.
Autodoc / reservdelar 24 brukar ha Brembo bromsskivor. M3P har brembo bromskok original, rätt säker på att skovan är Brembo också.
Bör finnas till Tesla…?
(Jag beställde nya Brembo till min A5 i lördags från autodoc.)
Re: Byta bromsskivor M3P endast på Tesla?
Postat: 09 sep 2024 11:45
av twinor
Håller med.. och servicemanualen är riktigt bra:
https://service.tesla.com/docs/Model3/S ... 616D5.html
nuförtiden går det att backa parkeringsbromsen i vanliga servicemenyn så behöver inget specialverktyg heller.
Re: Byta bromsskivor M3P endast på Tesla?
Postat: 09 sep 2024 11:48
av AAKEE
Broeken skrev: ↑09 sep 2024 11:04
bara 20 procent kvar bak.
Eftersom det pratades procent, det är inte bromsklossarna de menar?
Kolla här, men ta ditt eget regnummer så det blir rätt:
https://www.autodoc.se/reservdelar/brom ... r%5B%5D=65
Re: Byta bromsskivor M3P endast på Tesla?
Postat: 09 sep 2024 12:28
av dstr
Vem som helst kan byta skivor bak på en tesla.
Det som är "klurigt" är att få handbromsen att släppa. Det går att göra på flera olika sätt, allt från att någon sitter i bilen och lägger i N till att hyra toolbox.
Jag tog två kabelskor med kabelstumpar och satte på motorn. Sen kopplade jag på CTEK-laddaren i supply-läge och lossade handbromsen. Det finns massor av youtubefilmer som visar hur.
...och som nämnts innan, att mäta skivor i procent låter konstigt. Kör du mycket bana? Jag körde mycket bana med min M3P under två år, men sålde den vid 4500 mil. Skivorna var inte nära att behöva bytas.
Re: Byta bromsskivor M3P endast på Tesla?
Postat: 09 sep 2024 12:28
av AAKEE
BTW, man byter klossar när man byter skivor, bara för att vara extra tydlig

Re: Byta bromsskivor M3P endast på Tesla?
Postat: 09 sep 2024 12:30
av AAKEE
dstr skrev: ↑09 sep 2024 12:28
Vem som helst kan byta skivor bak på en tesla.
Det som är "klurigt" är att få handbromsen att släppa. Det går att göra på flera olika sätt, allt från att någon sitter i bilen och lägger i N till att hyra toolbox.
Jag tog två kabelskor med kabelstumpar och satte på motorn. Sen kopplade jag på CTEK-laddaren i supply-läge och lossade handbromsen. Det finns massor av youtubefilmer som visar hur.
...och som nämnts innan, att mäta skivor i procent låter konstigt. Kör du mycket bana? Jag körde mycket bana med min M3P under två år, men sålde den vid 4500 mil. Skivorna var inte nära att behöva bytas.
Följer man manualen för tex bromsservice är det lätt att få dem att släppa.
För nybörjare: palla upp bilen supernoga så den inte ramlar ned på dig och tänk på att Tesla har inget annat som håller bilen stilla när P-bromsen släpps.
Re: Byta bromsskivor M3P endast på Tesla?
Postat: 09 sep 2024 12:48
av dstr
AAKEE skrev: ↑09 sep 2024 12:30
Följer man manualen för tex bromsservice är det lätt att få dem att släppa.
Ah, nu har dom även lagt in funktionen i servicemenyn! Det var på tiden.
https://service.tesla.com/docs/Model3/S ... T4_S42_DFB
Re: Byta bromsskivor M3P endast på Tesla?
Postat: 09 sep 2024 13:02
av enoch85
Broeken skrev: ↑09 sep 2024 11:04
Har M3P-20 10000 mil, enl besiktning behöver skivor bytas, bara 20 procent kvar bak. Skulle behöva få detta fixat snabbt (ledig nu, jobbar sen), inga besvär med att boka verkstadstid på Meca eller Mekonomen redan imorgon. Meca hälsar dock att detta med Teslor är så petigt att det bara är Tesla själva som kan byta för att det "skall bli bra", tar sannolikt lång tid utöver högre kostnad och krångligare att ta sig dit. Är detta korrekt och vad brukar skivbyte runtom kosta?
Ser i Appen att Tesla kan byta om 51 dagar.
Nyfiken bara, men låter som kraftigt slitage med tanke på att man nästan aldrig använder bromsen, eller kör du med något annat läge än "Stanna" när du släpper gasen?
Re: Byta bromsskivor M3P endast på Tesla?
Postat: 09 sep 2024 13:05
av tor-ake
20%-angivelse från besiktningen brukar vara i samband med rost på skivorna, att 80% av skivan har gravrost så att inte belägget kan komma åt och svepa den ren.
Åtgärdas så klart genom att byta skivor och belägg men om det bara är bak och framklossarna har mycket kött kvar så byter man bara bak.
Re: Byta bromsskivor M3P endast på Tesla?
Postat: 09 sep 2024 14:12
av Richardk
Jag är också intresserad av hur man kom fram till 20% kvar av skivan? Och om det är felskrivning, så det är bromsbeläggen, så ska det vara angett i mm, inte %.
Jag hade aldrig accepterat en anmärkning på 20% kvar. Antingen klarar den bromsprovet och har 2,0 mm eller mer kvar på beläggen. Eller så är den under 2,0 mm och/eller klarar inte bromsprovet och underkänd.
Jag personligen fick annmärkning på belägg som hade 2,0 mm kvar på besiktningen, och drog det så långt att besiktningen fick strycka anmärkningen eftersom det ska vara under 2,0 mm. Jag hade alltså 0,1 mm tillgodo

.
Re: Byta bromsskivor M3P endast på Tesla?
Postat: 09 sep 2024 15:09
av Broeken
Kör inte bana men jobbpendlar övervägande på omlottväg skyltat 100 km/h så liknande körning

, känns som man bromsar rätt sällan men det händer tydligen ändå, brukar även bromsa aktivt lite då och då för att få bort ytrost osv. Upplever mig som en som bromsar minimalt, körde tidigare BMW med frirullning och på den tiden var det en skön konst att exakt rulla ifatt utan bromsning, tänker att all bromsning kostar energi man investerat i, annorlunda med elbil förstås men bromsar vanemässigt extra sällan.
Var på Teslas bromsservice i våras, de anmärkte på att bromsskivorna var nere på 50-60 procent. Besiktning idag: "BROMSSKIVA, FRAM, BÅDA SIDOR, BAK, BÅDA SIDOR, ROSTANGREPP/LITEN ANLÄGGNINGYTA" Muntligt sade de att det var nere på 20 procent bak. Inte ett ord om beläggen således. Kostar 12037 kr att byta hos Tesla men inte tid förrän skiftet okt/nov.
Om det nu är rost med liten anläggningsyta kanske man kan bromsa sig till en större anläggningsyta? Fattade aldrig om procenten avser kvarvarande yta pga rost, eller tjockleken på skivan. Om bara 20 procent är kvar bak låter det som den kan paja närsomhelst om det är tjockleken som avses.
Både Mekonomen och Meca vill inte ge sig på att byta bromsskivor, varför det om det nu är så lätt? Brukar det bli fel hos andra meckar om man skulle hitta någon som vill ta sig an detta?
Re: Byta bromsskivor M3P endast på Tesla?
Postat: 09 sep 2024 15:21
av Broeken
Re: Byta bromsskivor M3P endast på Tesla?
Postat: 09 sep 2024 15:24
av AAKEE
Broeken skrev: ↑09 sep 2024 15:09
Kör inte bana men jobbpendlar övervägande på omlottväg skyltat 100 km/h så liknande körning

, känns som man bromsar rätt sällan men det händer tydligen ändå, brukar även bromsa aktivt lite då och då för att få bort ytrost osv. Upplever mig som en som bromsar minimalt, körde tidigare BMW med frirullning och på den tiden var det en skön konst att exakt rulla ifatt utan bromsning, tänker att all bromsning kostar energi man investerat i, annorlunda med elbil förstås men bromsar vanemässigt extra sällan.
Var på Teslas bromsservice i våras, de anmärkte på att bromsskivorna var nere på 50-60 procent. Besiktning idag: "BROMSSKIVA, FRAM, BÅDA SIDOR, BAK, BÅDA SIDOR, ROSTANGREPP/LITEN ANLÄGGNINGYTA" Muntligt sade de att det var nere på 20 procent bak. Inte ett ord om beläggen således. Kostar 12037 kr att byta hos Tesla men inte tid förrän skiftet okt/nov.
Om det nu är rost med liten anläggningsyta kanske man kan bromsa sig till en större anläggningsyta? Fattade aldrig om procenten avser kvarvarande yta pga rost, eller tjockleken på skivan. Om bara 20 procent är kvar bak låter det som den kan paja närsomhelst om det är tjockleken som avses.
Både Mekonomen och Meca vill inte ge sig på att byta bromsskivor, varför det om det nu är så lätt? Brukar det bli fel hos andra meckar om man skulle hitta någon som vill ta sig an detta?
Det är alltså skivan som är så rostig att bromsklossen bara får kontakt med 20% av ytan som menas.
Här kunde det vara bra att de som är superövertygade om att bromsservice inte behövs och att det bara är att ”köö” som borde chimea in.
Det kan ju även finnas en risk att själva oken inte mår då bra heller.
Re: Byta bromsskivor M3P endast på Tesla?
Postat: 09 sep 2024 15:39
av Broeken
Efter 10 minuters tur med lite hårdare inbromsningar.
Re: Byta bromsskivor M3P endast på Tesla?
Postat: 09 sep 2024 15:48
av Tellus
Bilen har varit på bromsservice hos Tesla och ett halvår senare ser dom ut så här...
Som sagt, akta er för onödig bromsservice.
Min MP3 -19 10000mil. Noll bromservice och skivor nästan som nya, bara bromsar hårt nån gång per månad.
Stor risk att bromsservice framkallar problem om man gör det i onödan.
Re: Byta bromsskivor M3P endast på Tesla?
Postat: 09 sep 2024 15:49
av Tellus
Broeken skrev: ↑09 sep 2024 15:39
Efter 10 minuters tur med lite hårdare inbromsningar.IMG_1167.jpegIMG_1168.jpeg
Nice, spara några tusenlappar där.
Re: Byta bromsskivor M3P endast på Tesla?
Postat: 09 sep 2024 16:31
av tor-ake
Broeken skrev: ↑09 sep 2024 15:39
Efter 10 minuters tur med lite hårdare inbromsningar.
Det kan reda upp sig det där, om du ser till att upprepa den behandlingen nån gång i veckan så att beläggen slits ned och sveper hela ytan även vid lägre bromskraft, annars kommer rosten bara att komma tillbaka och fortsätta äta ned skivan. När skivan väl har fått gravrost är tiden utmätt.
När det gäller 20% av skivan på tjockleken så är det inget som bilprovningen mäter, man måste komma in med ett skjutmått eller en mikrometer och mäta tjockleken och jämföra med spec från tillverkaren, och det är olika för varje modell av skiva. Jag ser en ganska markant ytterkant på skivan på bilderna så den är nog mogen för utbyte nästa gång beläggen byts.
Re: Byta bromsskivor M3P endast på Tesla?
Postat: 09 sep 2024 16:39
av DanneB
Min MS har bromsskivor som rullat 34000 mil.
Bara bytt bromsbelägg en gång.. Fram vid 27k och bak vid 32k.
Vet inte om det är samma på alla modeller, men på MS finns det en inställning så att bromsarna ligger på när man kör, i service-menyn. Det slipar bort rost på skivorna, om det skulle behövas.
Re: Byta bromsskivor M3P endast på Tesla?
Postat: 09 sep 2024 16:57
av Tellus
DanneB skrev: ↑09 sep 2024 16:39
Min MS har bromsskivor som rullat 34000 mil.
Bara bytt bromsbelägg en gång.. Fram vid 27k och bak vid 32k.
Vet inte om det är samma på alla modeller, men på MS finns det en inställning så att bromsarna ligger på när man kör, i service-menyn. Det slipar bort rost på skivorna, om det skulle behövas.
Då gissar jag att du aldrig gjort bromsservice?
Så här ser mina ut, beläggen nästan inget slitna heller efter 10000mil och bara liten kant på skivan
Re: Byta bromsskivor M3P endast på Tesla?
Postat: 14 sep 2024 17:25
av Broeken
TS: Nu hörde de av sig från Tesla och sade att de kan ta detta redan på tisdag, och att det möjligen bara är beläggen som behöver bytas, får se. Ska trappa upp hårda inbromsningar framöver.
Re: Byta bromsskivor M3P endast på Tesla?
Postat: 14 sep 2024 23:49
av AAKEE
Tellus skrev: ↑09 sep 2024 15:48
Bilen har varit på bromsservice hos Tesla och ett halvår senare ser dom ut så här...
Som sagt, akta er för onödig bromsservice.
Host, host.
Bullshit.
Det är inte det där bromsservice i första hand hanterar utan det är att oken inte kärvar ihop och korroderar, med hiskelika kostnader som följd. Alltså, rengöra och smörja. I servicen ingår nog inte att bromsa skivorna fina, framförallt inte varje vecka efter servicen.
Bromsa måste man göra ändå för att hålla skivan ren och fin.
Re: Byta bromsskivor M3P endast på Tesla?
Postat: 15 sep 2024 11:28
av Tellus
AAKEE skrev: ↑14 sep 2024 23:49
Tellus skrev: ↑09 sep 2024 15:48
Bilen har varit på bromsservice hos Tesla och ett halvår senare ser dom ut så här...
Som sagt, akta er för onödig bromsservice.
Host, host.
Bullshit.
Det är inte det där bromsservice i första hand hanterar utan det är att oken inte kärvar ihop och korroderar, med hiskelika kostnader som följd. Alltså, rengöra och smörja. I servicen ingår nog inte att bromsa skivorna fina, framförallt inte varje vecka efter servicen.
Bromsa måste man göra ändå för att hålla skivan ren och fin.
Jag har erfarenhet av måånga bilar och många mil.
Kontentan är i de flesta fall är bromsservice endast bra för den som tar emot pengarna.
Man kan köra tiotusentals mil med elbil utan att varken byta belägg, skivor eller annat.
Enda knepet är att bromsa hårt ibland.
Om man får snedslitning ändå, vilket är mycket ovanligt om man bromsar hårt ibland, då kan man göra bromsservice, helst på egen hand.
Plocka isär och ta bort ojämnheter/korrision och smörja. Vilket tar tid, kostar pengar(om man lämnar in) om man ska göra det korrekt.
De flesta som gör bromsservice, även Tesla, fuskar med jobbet, då är risken stor att problem framkallas med snedslitning som följd. Bromsbelägget går trögare på ena sidan till exempel.
Kortversion; gör ej bromsservice om du inte har problem med bromsarna, bromsa hårt ibland för att förebygga problem.
Om du ändå tänker göra bromsservice (i onödan), be personalen samtidigt kolla alla lampor, mönsterdjup, spolarvätskenivå och en okulär besiktning av hela bilen, så sover du mycket gott framöver
Glöm sedan inte att boka ny bromsservice och byt bromsolja varje år

Re: Byta bromsskivor M3P endast på Tesla?
Postat: 15 sep 2024 16:41
av AAKEE
Tellus skrev: ↑15 sep 2024 11:28
Jag har erfarenhet av måånga bilar och många mil.
Jag vet inte om erfarenheten är avgörande, men jag byggde min A-traktor 1983 där jag tog en ram och byggde allt från scratch.
Min hobby bil byggdes/reggades 1985/86 som ombyggt fordon. Bakvagn och framvagn helt hembyggda med justerbar fyrlink coilovers bak, hemsnikrad macpherson fram med saab kuggstångsstyrning och Volvo 240 turbo ventilerade bromsar. Ligger Brembo i lager för kommande modd.
Har bland annat kört min tidigare A6 33K mil från ny under 21 år.
Servat allt själv utom första årets garanti på de nya bilar jag haft. Eftersom jag hela tiden vart ganska insatt har jag ofta hamnat i att hjälpa till med krånglande bromsar.
Tellus skrev: ↑15 sep 2024 11:28
Kontentan är i de flesta fall är bromsservice endast bra för den som tar emot pengarna.
Man kan köra tiotusentals mil med elbil utan att varken byta belägg, skivor eller annat.
Enda knepet är att bromsa hårt ibland.
En elbil skiljer sig inte nämnvärt med problemen som uppstår med bromsar på så vis. De används väl för sällan av många så att skivan rostar.
Men bromsservicen syftar inte på skivan i första hand utan oket.
Bromsklossar brukar vilka fastna.
Oken rostar/korroderar berpende på om det är stål eller aluminium. När korrosionen tar fast är ofta oket kört. Därför bör man rengöra och smörja oken med jämna mellanrum så inte oken slutar fungera, vilket blir särskilt dyrt på bilar med lite större bromsar.
Tellus skrev: ↑15 sep 2024 11:28 Om man får snedslitning ändå, vilket är mycket ovanligt om man bromsar hårt ibland, då kan man göra bromsservice, helst på egen hand.
Plocka isär och ta bort ojämnheter/korrision och smörja. Vilket tar tid, kostar pengar(om man lämnar in) om man ska göra det korrekt.
Det är ju lite sent att upptäcka ”snedslitning” och gememe man som inte kan något lär inte upptäcka det. Snedslitning torde härröra till flytande ok som kärvar.
Många har inte flytande ok utan kärvning lär innebära att bromsklossen ligger an och gör att skivan blir överhettad/anlöpt.
Tellus skrev: ↑15 sep 2024 11:28
De flesta som gör bromsservice, även Tesla, fuskar med jobbet, då är risken stor att problem framkallas med snedslitning som följd. Bromsbelägget går trögare på ena sidan till exempel.
Att det fuskas med att göra servicen korrekt är knappast ett bra motiv att inte göra bromsservice eftersom det behövs långsiktigt.
Jag ser noll procent risk att bromsservicen framkallar snedslitning om det görs korrekt.
Kör man en bil max tre år och skiter i vad som händer sen så lär det fungera. Men så tänker i vart fall inte jag.
Jag vet inte om du följer några Teslagrupper på Facebook men behov av bromsservice när det är för sent är ganska vanliga inlägg.
Vi är uppenbart inte överrens om servicebehovet och alla får såklart tycka och göra som de vill, men jag blir lite missnöjd när jag ser råden att inte ta hand om sina bromsar, speciellt när det är folk som inte vet så mycket om bilar som får råden.