Gimbo skrev: ↑21 sep 2024 12:53
Har en model s från 2018 som jag överväger att gå över till halvförsäkring på, fick HV batteriet utbytt för 6mån sedan och känns som att alla fel som uppstår med bilen, sensorer, länkarmar, handtag etc ändå inte går på försäkringen. Hur gör ni på bilar som är äldre än 5-6år.
Helförsäkring har ändå inte så mycket att göra med saker som går sönder på en 2018.
Maskinskadan täcker inte speciellt mycket av slitagedelar.
Den är ju mer viktig vid kollisioner etc. även om det inte är ditt fel.
Lärde mig när min bror krockade under backning ut från en P-ficka på en ICA.
Min bror började backa, såg därefter att en annan bil också började backa. Min bror stannade, men inte den andra bilen så det blev kollision.
I praktiken den andra bilens fel, men det gick såklart inte bevisa/påvisa vilket gjorde att försäkringsbolagen dömde bägge till 50% vållande var. Lätt att förstå försäkringsbolagen, och det kanske går komma ifrån med sparad video i bilen men för mig blev vikten av en helförsäkring väldigt tydlig då man kan bli 50% vållande utan att man kört på något.
Det är lite likadant med högerregeln. Mindre vägar som ansluter till större ses ofta som ”lämna företräde” trots att högerregeln gäller.
I väldigt många fall lämnar bilen som kommer från höger företräde. Ofta blir det grymt yxigt att stanna och släppa förbi, eftersom högerregeln inte ”anses” gälla. Men om man då kör förbi när man ser att vederbörande avser stanna (eller har stannat) och ge företräde så blir man ändå vållande om den från höger plötsligt kör in i ens bil.
Då blir det dyrt utan helförsäkring.