Sida 1 av 1

RWD vs AWD samt LR vs SR

Postat: 05 okt 2024 18:30
av Akajessica
Hallå.

Ska beställa en MY. Men kan inte riktigt bestämma mig. Egentligen klarar jag med mig en SR RWD men vet inte om man borde ta en AWD/LR för man tror att det ska ha bättre andrahandsvärde? Hur hade ni resonerat i den här situationen? Köpa det jag själv klarar mig med eller göra tillägg för ett ev bättre andrahandsvärde?

Funderar även över dubbdäck vs dubbfria däck... hur mycket låter dubbdäcken?

Re: RWD vs AWD samt LR vs SR

Postat: 05 okt 2024 19:19
av mikebike
Akajessica skrev: 05 okt 2024 18:30
Hallå.

Ska beställa en MY. Men kan inte riktigt bestämma mig. Egentligen klarar jag med mig en SR RWD men vet inte om man borde ta en AWD/LR för man tror att det ska ha bättre andrahandsvärde? Hur hade ni resonerat i den här situationen? Köpa det jag själv klarar mig med eller göra tillägg för ett ev bättre andrahandsvärde?

Funderar även över dubbdäck vs dubbfria däck... hur mycket låter dubbdäcken?
Även om den dyrare bilen har mindre procentuellt värdetapp så är ändå värdeminskningen större i antalet kronor.
Generellt bör man köpa den bil man vill ha, inte den som nästa ägare vill ha. Själv har jag kört AWD i 24 år och det är en lyx jag inte vill vara utan.
Någon vit bil tänker jag inte heller köpa. ;)

Det diskuteras redan dubbdäck vs friktion i flera trådar, men visst låter dubbdäck mer än dubbfria. Varje dag.

Re: RWD vs AWD samt LR vs SR

Postat: 05 okt 2024 19:54
av Skyltspurtaren
Ta dom däck du brukar ha. Det är ju typ samma bromssträcka med en Model Y som med motsvarande avgasbil, greppet när man gasar och antisladd upplever jag som bättre.

Personligen gick jag över till friktionsdäck för måånga bilar sedan. Det hade jag gjort även om det inte varit förbud på att köra med dubbar där jag åker.

Jag är också väldigt nöjd med vårt val av en SR (dock Model 3) speciellt nu när räntan stack iväg… Men beror väl primärt på hur tight din budget är, hur många pengar vill du bli av med på nya bilen? I princip alla skulle ju klara sig med en SR men visst kan det vara härligt i snön med den extra framkomligheten på en LR, eller varför inte trycket i en P…

Re: RWD vs AWD samt LR vs SR

Postat: 05 okt 2024 20:07
av MNA
Jag valde en AWD för jag ville ha bättre framkomlighet på vintern i norrland. Men nu såhär ett år efter hade jag nog tagit en RWD för jag tror att jag klarat mig med en sådan. Dessutom är jag väldigt nyfiken på LFP batteriets egenskaper och degradering. Den extra räckvidden med en LR är dock väldigt mycket värt när man drar släpvagn måste jag erkänna.

Men hursom, kommer du garanterat bli nöjd med vilket val du än väljer.

Re: RWD vs AWD samt LR vs SR

Postat: 05 okt 2024 20:15
av agehall
Jag hade resonerat som så här:

Man vill ha LR för att ha mer kapacitet i sitt batteri, oavsett hur långt man normalt sett kör. Det är något som bör betala sig i andrahandsvärdet.

RWD vs AWD är svårare. Själv vill jag ha AWD men jag är rätt övertygad om att många klarar sig bra med RWD så jag tvivlar på att det gör lika mycket på andrahandsvärdet.

I slutändan håller jag med om rådet att köpa vad du vill ha och har råd med. Din TOC är viktig så bör du nog överväga att göra något annat än köpa bil för det kostar oavsett vad man väljer, tyvärr. Själv räknar jag med 100% avskrivning på bilen under tiden jag äger den så andrahandsvärdet är en ren bonus för mig.

Re: RWD vs AWD samt LR vs SR

Postat: 05 okt 2024 21:15
av Vindens
Skillnaden är ”bara” 80 tkr eller 14,4%.
Är man villig att lägga 550 ny bil så är 80 till ingen stor post med tanke på både större batteri och AWD.
Den enda gången jag hade hellre kört SR är om det är andra bilen och/eller man bara kör korta sträckor.

Samtidigt med tanke på det klimatet vi bor i så är AWD också en väldigt stor bekvämlighetsgrej.
Hade man bott i ett varmare klimat så hade det varit lättare att motivera SR. Å anda sidan klarar de flesta sig med SR också…

Re: RWD vs AWD samt LR vs SR

Postat: 05 okt 2024 21:30
av Freez
Akajessica skrev: 05 okt 2024 18:30
Hallå.

Ska beställa en MY. Men kan inte riktigt bestämma mig. Egentligen klarar jag med mig en SR RWD men vet inte om man borde ta en AWD/LR för man tror att det ska ha bättre andrahandsvärde? Hur hade ni resonerat i den här situationen? Köpa det jag själv klarar mig med eller göra tillägg för ett ev bättre andrahandsvärde?

Funderar även över dubbdäck vs dubbfria däck... hur mycket låter dubbdäcken?
Har kört nästan 4000 mil på ett år med min RWD och är supernöjd, räckvidden är inget problem. Valde friktion då dubb låter väldigt mycket.

Re: RWD vs AWD samt LR vs SR

Postat: 05 okt 2024 21:34
av SwedishAdvocate
mikebike skrev: 05 okt 2024 19:19
Akajessica skrev: 05 okt 2024 18:30
...] Funderar även över dubbdäck vs dubbfria däck... hur mycket låter dubbdäcken?
...] Det diskuteras redan dubbdäck vs friktion i flera trådar, men visst låter dubbdäck mer än dubbfria. Varje dag.
@Akajessica:
Du kan hitta tidigare diskussioner om dubb vs. dubbfritt genom att t.ex mata in det här i google:

site:teslaclubsweden.se dubbfria "model y"

Re: RWD vs AWD samt LR vs SR

Postat: 05 okt 2024 21:41
av SwedishAdvocate
Akajessica skrev: 05 okt 2024 18:30
Hallå.

Ska beställa en MY. Men kan inte riktigt bestämma mig. Egentligen klarar jag med mig en SR RWD men vet inte om man borde ta en AWD/LR för man tror att det ska ha bättre andrahandsvärde? Hur hade ni resonerat i den här situationen? Köpa det jag själv klarar mig med eller göra tillägg för ett ev bättre andrahandsvärde? [...
Om du vill grotta ner dig 'lite extra' så handlade ett (eller fler) av de senaste avsnitten från paret bakom Rika tillsammans om typ samma bilköp. Fast i deras fall handlade de kanske om att köpa bilen via ett företag – minns inte riktigt... De verkar för övrigt ha bestämt sig för att vänta på den så kallade refreshen av Y, som även kallas för Juniper. Se t.ex:
viewtopic.php?p=816471#p816471

Fast om man väntar in den versionen så kommer man med stor sannolikhet få klara sig utan blinkersspakar. Så det beror ju så klart på hur man känner kring det... Kanske även kan bli lite små så kallade barnsjukdomar på de första exemplaren av refreshen...

Re: RWD vs AWD samt LR vs SR

Postat: 06 okt 2024 07:34
av SkipperO
Ekonomisk är jag, i linje med tidigare inlägg övertygad om att LR blir dyrare, mest pga av större värdetapp i absoluta tal.

AWD tycker jag är en geografisk fråga, även om väldigt få ”behöver” AWD. Bor man som jag i södra Norrland med halka en tredjedel av året tycker jag det är en stor lyx/bekvämlighet. I Skåne hade jag sannolikt valt RWD.

Även LR/SR tycker jag delvis är en geografisk fråga. Ytterst få som inte ”klarar sig” med SR, men kör man tex en del till fjällen på vintern, när alla andra skall dit, är det återigen bekvämt med extra räckvidd.

Re: RWD vs AWD samt LR vs SR

Postat: 06 okt 2024 08:51
av TeslaLeo
SkipperO skrev: 06 okt 2024 07:34
Ekonomisk är jag, i linje med tidigare inlägg övertygad om att LR blir dyrare, mest pga av större värdetapp i absoluta tal.

AWD tycker jag är en geografisk fråga, även om väldigt få ”behöver” AWD. Bor man som jag i södra Norrland med halka en tredjedel av året tycker jag det är en stor lyx/bekvämlighet. I Skåne hade jag sannolikt valt RWD.

Även LR/SR tycker jag delvis är en geografisk fråga. Ytterst få som inte ”klarar sig” med SR, men kör man tex en del till fjällen på vintern, när alla andra skall dit, är det återigen bekvämt med extra räckvidd.
Jag bor i Skåne och valde aktivt AWD (har alltid haft det. Har haft det på samtliga bilar förutom den förra, en Skoda Enyaq elbil.

Bra bil i sig, men katastrof så fort det blev blött eller snö utan AWD. Vi blev stående flera gånger i vintras.

Därför: AWD.

Re: RWD vs AWD samt LR vs SR

Postat: 06 okt 2024 09:20
av Nogo
TeslaLeo skrev: 06 okt 2024 08:51

Jag bor i Skåne och valde aktivt AWD (har alltid haft det. Har haft det på samtliga bilar förutom den förra, en Skoda Enyaq elbil.

Bra bil i sig, men katastrof så fort det blev blött eller snö utan AWD. Vi blev stående flera gånger i vintras.

Därför: AWD.
Var i Skåne? I nordvästra Skåne går det hur bra som helst att köra utan AWD. Har inte blivit stillastående alls. Då körde jag över 2500 mil med vinterdäck. Tror inte att det var snö/is/slask mer än en vecka totalt.

Re: RWD vs AWD samt LR vs SR

Postat: 06 okt 2024 11:03
av Sportbilsentusiasten
Har aldrig ägt en 4wd, vill ha krispig styrning o lätt bil.
Men 4wd har fördelar oavsett var man bor!

Re: RWD vs AWD samt LR vs SR

Postat: 06 okt 2024 11:24
av TeslaLeo
Nogo skrev: 06 okt 2024 09:20
TeslaLeo skrev: 06 okt 2024 08:51

Jag bor i Skåne och valde aktivt AWD (har alltid haft det. Har haft det på samtliga bilar förutom den förra, en Skoda Enyaq elbil.

Bra bil i sig, men katastrof så fort det blev blött eller snö utan AWD. Vi blev stående flera gånger i vintras.

Därför: AWD.
Var i Skåne? I nordvästra Skåne går det hur bra som helst att köra utan AWD. Har inte blivit stillastående alls. Då körde jag över 2500 mil med vinterdäck. Tror inte att det var snö/is/slask mer än en vecka totalt.
Nordöstra.

Vi blev stående bland annat på egna gatan på snedden när vi kört ut från utfart.

Ja, det var snö. Men ändå. Det var inte alls kul att försöka komma loss.

Re: RWD vs AWD samt LR vs SR

Postat: 06 okt 2024 11:43
av Liqwid78
Summan summarium: det beror på 😂

Re: RWD vs AWD samt LR vs SR

Postat: 07 okt 2024 08:15
av AndIT
Akajessica skrev: 05 okt 2024 18:30
Hallå.

Ska beställa en MY. Men kan inte riktigt bestämma mig. Egentligen klarar jag med mig en SR RWD men vet inte om man borde ta en AWD/LR för man tror att det ska ha bättre andrahandsvärde? Hur hade ni resonerat i den här situationen? Köpa det jag själv klarar mig med eller göra tillägg för ett ev bättre andrahandsvärde?

Funderar även över dubbdäck vs dubbfria däck... hur mycket låter dubbdäcken?
Andrahandsvärdet är kanske "lite" bättre procentuellt, men i kronor och ören kommer du förlora mer.

Re: RWD vs AWD samt LR vs SR

Postat: 15 okt 2024 10:53
av Arctic Drifter
TeslaLeo skrev: 06 okt 2024 11:24
Nogo skrev: 06 okt 2024 09:20
TeslaLeo skrev: 06 okt 2024 08:51

Jag bor i Skåne och valde aktivt AWD (har alltid haft det. Har haft det på samtliga bilar förutom den förra, en Skoda Enyaq elbil.

Bra bil i sig, men katastrof så fort det blev blött eller snö utan AWD. Vi blev stående flera gånger i vintras.

Därför: AWD.
Var i Skåne? I nordvästra Skåne går det hur bra som helst att köra utan AWD. Har inte blivit stillastående alls. Då körde jag över 2500 mil med vinterdäck. Tror inte att det var snö/is/slask mer än en vecka totalt.
Nordöstra.

Vi blev stående bland annat på egna gatan på snedden när vi kört ut från utfart.

Ja, det var snö. Men ändå. Det var inte alls kul att försöka komma loss.
Och den primära orsaken var avsaknad av AWD? Alltså inte bristfälliga däck för underlaget?

Ni måste ha hemska vintrar i nordöstra Skåne :D

Re: RWD vs AWD samt LR vs SR

Postat: 15 okt 2024 14:25
av TeslaLeo
Arctic Drifter skrev: 15 okt 2024 10:53
TeslaLeo skrev: 06 okt 2024 11:24
Nogo skrev: 06 okt 2024 09:20
TeslaLeo skrev: 06 okt 2024 08:51

Jag bor i Skåne och valde aktivt AWD (har alltid haft det. Har haft det på samtliga bilar förutom den förra, en Skoda Enyaq elbil.

Bra bil i sig, men katastrof så fort det blev blött eller snö utan AWD. Vi blev stående flera gånger i vintras.

Därför: AWD.
Var i Skåne? I nordvästra Skåne går det hur bra som helst att köra utan AWD. Har inte blivit stillastående alls. Då körde jag över 2500 mil med vinterdäck. Tror inte att det var snö/is/slask mer än en vecka totalt.
Nordöstra.

Vi blev stående bland annat på egna gatan på snedden när vi kört ut från utfart.

Ja, det var snö. Men ändå. Det var inte alls kul att försöka komma loss.
Och den primära orsaken var avsaknad av AWD? Alltså inte bristfälliga däck för underlaget?

Ni måste ha hemska vintrar i nordöstra Skåne :D
Det är väldigt få dagar om året som det är snö här.
Men de dagar det är det - ja - då var det problem med Skoda Enyaq RWD.

Däcken var nya dubbfria Goodyear UG ICE 2.

Vi får se hur vår nya Model Y AWD beter sig i vinter. Ska bli spännande.

Re: RWD vs AWD samt LR vs SR

Postat: 15 okt 2024 14:29
av Nicke Nyfiken
TeslaLeo skrev: 06 okt 2024 08:51

Jag bor i Skåne och valde aktivt AWD (har alltid haft det. Har haft det på samtliga bilar förutom den förra, en Skoda Enyaq elbil.

Bra bil i sig, men katastrof så fort det blev blött eller snö utan AWD. Vi blev stående flera gånger i vintras.

Därför: AWD.
:lol: :lol: :lol:

Det är något av det roligaste jag läst på detta forum.

Jag har kört framhjulsdrivet, bakhjulsdrivet och fyrhjulsdrivet under 35 års tid i Skåne utan att någonsin bli stående.

Att det blev "katastrof så fort de blev blött" utan AWD tolkar jag som att du inte körde på vägar med din Enyaq, utan höll till på leriga åkrar och liknande.

Re: RWD vs AWD samt LR vs SR

Postat: 15 okt 2024 16:09
av TeslaLeo
Nicke Nyfiken skrev: 15 okt 2024 14:29
TeslaLeo skrev: 06 okt 2024 08:51

Jag bor i Skåne och valde aktivt AWD (har alltid haft det. Har haft det på samtliga bilar förutom den förra, en Skoda Enyaq elbil.

Bra bil i sig, men katastrof så fort det blev blött eller snö utan AWD. Vi blev stående flera gånger i vintras.

Därför: AWD.
:lol: :lol: :lol:

Det är något av det roligaste jag läst på detta forum.

Jag har kört framhjulsdrivet, bakhjulsdrivet och fyrhjulsdrivet under 35 års tid i Skåne utan att någonsin bli stående.

Att det blev "katastrof så fort de blev blött" utan AWD tolkar jag som att du inte körde på vägar med din Enyaq, utan höll till på leriga åkrar och liknande.
Vanlig kommunal asfalt. Visserligen totalt oplogade. Men ändå. Vi har alltid kört AWD tidigare och har aldrig haft problem med det.

Enyaq RWD är en tung bil med riktigt dåligt grepp i snö bak. Det bara spinner. Som en gammal fossil BMW RWD fast 2 resor värre.

Bilen i övrigt var trevlig dock.

Re: RWD vs AWD samt LR vs SR

Postat: 15 okt 2024 17:40
av Nicke Nyfiken
TeslaLeo skrev: 15 okt 2024 16:09
Nicke Nyfiken skrev: 15 okt 2024 14:29
TeslaLeo skrev: 06 okt 2024 08:51

Jag bor i Skåne och valde aktivt AWD (har alltid haft det. Har haft det på samtliga bilar förutom den förra, en Skoda Enyaq elbil.

Bra bil i sig, men katastrof så fort det blev blött eller snö utan AWD. Vi blev stående flera gånger i vintras.

Därför: AWD.
:lol: :lol: :lol:

Det är något av det roligaste jag läst på detta forum.

Jag har kört framhjulsdrivet, bakhjulsdrivet och fyrhjulsdrivet under 35 års tid i Skåne utan att någonsin bli stående.

Att det blev "katastrof så fort de blev blött" utan AWD tolkar jag som att du inte körde på vägar med din Enyaq, utan höll till på leriga åkrar och liknande.
Vanlig kommunal asfalt. Visserligen totalt oplogade. Men ändå. Vi har alltid kört AWD tidigare och har aldrig haft problem med det.

Enyaq RWD är en tung bil med riktigt dåligt grepp i snö bak. Det bara spinner. Som en gammal fossil BMW RWD fast 2 resor värre.

Bilen i övrigt var trevlig dock.
Men det behövdes ju inte ens någon snö, det räckte med att det blev blött för att det skulle bli katastrof utan AWD.

Re: RWD vs AWD samt LR vs SR

Postat: 15 okt 2024 17:41
av manneson
Har i stort sett bara kört RWD eller FWD, mestadels på landet inkl oplogade vägar. Aldrig fastnat(nån gång har jag dock fått "gunga" mig loss genom att snabbt byta mellan framåt och bakåt). Gäller förstås att "planera" sin körning, ibland får man "ta sats" och forcera sig fram.
Inga större problem så länge man har bra vinterdäck och vågar gasa. :lol:

Re: RWD vs AWD samt LR vs SR

Postat: 15 okt 2024 19:26
av TeslaLeo
Nicke Nyfiken skrev: 15 okt 2024 17:40
TeslaLeo skrev: 15 okt 2024 16:09
Nicke Nyfiken skrev: 15 okt 2024 14:29
TeslaLeo skrev: 06 okt 2024 08:51

Jag bor i Skåne och valde aktivt AWD (har alltid haft det. Har haft det på samtliga bilar förutom den förra, en Skoda Enyaq elbil.

Bra bil i sig, men katastrof så fort det blev blött eller snö utan AWD. Vi blev stående flera gånger i vintras.

Därför: AWD.
:lol: :lol: :lol:

Det är något av det roligaste jag läst på detta forum.

Jag har kört framhjulsdrivet, bakhjulsdrivet och fyrhjulsdrivet under 35 års tid i Skåne utan att någonsin bli stående.

Att det blev "katastrof så fort de blev blött" utan AWD tolkar jag som att du inte körde på vägar med din Enyaq, utan höll till på leriga åkrar och liknande.
Vanlig kommunal asfalt. Visserligen totalt oplogade. Men ändå. Vi har alltid kört AWD tidigare och har aldrig haft problem med det.

Enyaq RWD är en tung bil med riktigt dåligt grepp i snö bak. Det bara spinner. Som en gammal fossil BMW RWD fast 2 resor värre.

Bilen i övrigt var trevlig dock.
Men det behövdes ju inte ens någon snö, det räckte med att det blev blött för att det skulle bli katastrof utan AWD.
Katastrof är väl att ta i. Men greppet släppte vid gaspådrag och blöt vägbana. Ja.

Re: RWD vs AWD samt LR vs SR

Postat: 15 okt 2024 19:38
av toppo
TeslaLeo skrev: 15 okt 2024 19:26
Nicke Nyfiken skrev: 15 okt 2024 17:40
TeslaLeo skrev: 15 okt 2024 16:09
Nicke Nyfiken skrev: 15 okt 2024 14:29
TeslaLeo skrev: 06 okt 2024 08:51

Jag bor i Skåne och valde aktivt AWD (har alltid haft det. Har haft det på samtliga bilar förutom den förra, en Skoda Enyaq elbil.

Bra bil i sig, men katastrof så fort det blev blött eller snö utan AWD. Vi blev stående flera gånger i vintras.

Därför: AWD.
:lol: :lol: :lol:

Det är något av det roligaste jag läst på detta forum.

Jag har kört framhjulsdrivet, bakhjulsdrivet och fyrhjulsdrivet under 35 års tid i Skåne utan att någonsin bli stående.

Att det blev "katastrof så fort de blev blött" utan AWD tolkar jag som att du inte körde på vägar med din Enyaq, utan höll till på leriga åkrar och liknande.
Vanlig kommunal asfalt. Visserligen totalt oplogade. Men ändå. Vi har alltid kört AWD tidigare och har aldrig haft problem med det.

Enyaq RWD är en tung bil med riktigt dåligt grepp i snö bak. Det bara spinner. Som en gammal fossil BMW RWD fast 2 resor värre.

Bilen i övrigt var trevlig dock.
Men det behövdes ju inte ens någon snö, det räckte med att det blev blött för att det skulle bli katastrof utan AWD.
Katastrof är väl att ta i. Men greppet släppte vid gaspådrag och blöt vägbana. Ja.
Det händer på alla bakhjulsdrivna elbilar när man trycker rejält på gaspedalen, även min XC40. Tycker man det är jobbigt så är det ju bättre att vara försiktig på gasen istället för att vinna rödljusracet med spinnande bakhjul (vilket jag i och för sig tycker är kul :D ). Men att bli stillastående pga detta har jag svårt att förstå…

Re: RWD vs AWD samt LR vs SR

Postat: 15 okt 2024 19:57
av Nicke Nyfiken
TeslaLeo skrev: 15 okt 2024 19:26
Nicke Nyfiken skrev: 15 okt 2024 17:40
TeslaLeo skrev: 15 okt 2024 16:09
Nicke Nyfiken skrev: 15 okt 2024 14:29
TeslaLeo skrev: 06 okt 2024 08:51

Jag bor i Skåne och valde aktivt AWD (har alltid haft det. Har haft det på samtliga bilar förutom den förra, en Skoda Enyaq elbil.

Bra bil i sig, men katastrof så fort det blev blött eller snö utan AWD. Vi blev stående flera gånger i vintras.

Därför: AWD.
:lol: :lol: :lol:

Det är något av det roligaste jag läst på detta forum.

Jag har kört framhjulsdrivet, bakhjulsdrivet och fyrhjulsdrivet under 35 års tid i Skåne utan att någonsin bli stående.

Att det blev "katastrof så fort de blev blött" utan AWD tolkar jag som att du inte körde på vägar med din Enyaq, utan höll till på leriga åkrar och liknande.
Vanlig kommunal asfalt. Visserligen totalt oplogade. Men ändå. Vi har alltid kört AWD tidigare och har aldrig haft problem med det.

Enyaq RWD är en tung bil med riktigt dåligt grepp i snö bak. Det bara spinner. Som en gammal fossil BMW RWD fast 2 resor värre.

Bilen i övrigt var trevlig dock.
Men det behövdes ju inte ens någon snö, det räckte med att det blev blött för att det skulle bli katastrof utan AWD.
Katastrof är väl att ta i. Men greppet släppte vid gaspådrag och blöt vägbana. Ja.
Att anpassa sig till underlaget har man alltid fått göra när man kör bil. Ser verkligen inte problemet eller katastrofen med det.

Du anpassar ju ändå hastigheten för att inte tappa greppet när du ska svänga och stanna, om det är blött eller halt. Varför är just accelerationen så otroligt viktig att man måste ha AWD? Det hjälper dig inte ett dugg när du svänger eller bromsar.